Manier van losrijden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Es_ther

Manier van losrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-08 17:52

Heey!

Ja, aanstaande zondag is het zover, dan ga ik wedstrijd rijden met Ramona.
Maar hoe rijden jullie los?
Ik moet van ''huis'' naar de manege, dus ik ben er 2 uur van te voren al ongeveer,even wennen enzo.
Dan poetsen en losrijden.
Hoe doen jullie het?

Kus

Uppojono

Re: Manier van losrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 17:56

Ik zie op wedstrijden heel vaak dat mensen hun paard daar nog aan het corrigeren zijn. Daar doe ik dus niet aan, dat doe ik thuis. Voor mij is losrijden dan ook alleen het opwarmen van het paard en dat doe ik heel rustig aan een lang teugeltje, lekker laag lang. Stap, draf, en galop. Dan nog even 5 minuten ongeveer erbij pakken. Stukje wijken en stukje middendraf en dan klaar om de ring in te gaan..

corientjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 18:00

als ik wedstrijd in beilen zelf heb dan ga ik altijd gewoon op het paard daarnaar toe, alleen stappen, dan is hij dus al warm en dan op het inrij terrein losrijden maar als ik nog lang niet aan de beurt ben (ik ga altijd met nog 2 anderen) dan zet ik hem altijd ergens neer (dat kan daar) en dan ga ik later gewoon weer beginnen met stappen maar als ik dus wel snel aan de beurt ben dan eerst nog heel even stappen en dan beginnen met draf en later galop ook wat tempoverschillen en wat figuurtjes en dan ben ik klaar Knipoog en als ik merk dat hij druk is en hij ook bokt enzo dan draaf ik wat langer en doe ik iets meer galop

succes zondag!

okkie80

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 18:23

Ongeveer 20 min losrijden en daarbij veel overgangen zodat ze goed aan mijn been is!

E__line

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 18:28

Eerst gewoon lekker los laten stappen, oppakken, nog wat stappen en dan veel overgangen rijden

Mirkim

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 18:32

Hoe je thuis los rijdt, ook op wedstrijden doen! Pony warm draaien zodat het nog energie over heeft om de proef te kunnen lopen!

Succes!

p.s.Zag in je profiel je pony; erg leuk dier!!

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 18:36

ik rijd altijd veel overgangen zodat de paarden lekker soepel zijn
en figuren ik rijd met camelot 20 min los altijd bahalve als het uitloopt en ik het niet weet
en met de andere licht eraan hoe ze thuis zijn
met aafke heb ik ong 30 min los gereden omdat ze thuis altijd veel ste veel enegie heeft

veel suc6 op wedstijd

DebOptimaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 19:08

Het ligt ook heel erg aan je paard hoe je inrijdt. Heb je een beetje een pittig paard met een goede conditie, dan kun je wat langer inrijden als je dat nodig vindt. Mijn paard is heel lui en ik rij hem dan ook maar 10 minuten in. Dit is echt voldoende, anders is hij heel traag en onbewerkelijk tijdens de proef. Ik stap veel met inrijden, dan draaf en galoppeer ik een klein beetje en rij vooral veel overgangen en versnellingen. Dan ben ik al klaar, maar het is dus echt per paard verschillende. De meeste verklaren me voor gek dat ik maar 10 minuten inrijdt. Er is ook iemand bij ons op stal, die rijdt bijna 1 uur in!

Succes!

mars_loves

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 19:11

Ik spring er meestal ong. een 20 min. van tevoren op, En dan doe ik eerst lekker stappen, dan beetje draf, stelling vragen, figuren rijden, weer even stappen en draven, en dat klein stukje galop, en dan nog even draven, stappen en de ring in (figuren doe ik byna constant Knipoog ) Vork

Succes zondag ! Laat je even weten hoe het is gegaan?? Koe

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 19:21

Ik moet Ocho echt een beetje heet maken door hem heel veel overgangen en tempo wisselingen te laten maken. Na 20 minuten moeten daar ook heel korte stukjes galop bij zitten. Anders valt hij tijdens de proef in slaap en vind de jury dat hij geen impuls heeft... Waar ze dus groot gelijk in hebben.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-08 20:40

Mirkim schreef:
Hoe je thuis los rijdt, ook op wedstrijden doen! Pony warm draaien zodat het nog energie over heeft om de proef te kunnen lopen!

Succes!

p.s.Zag in je profiel je pony; erg leuk dier!!

Haha dankje!

@ allemaal; dankje voor de reacties!
In de bak rij ik meestal 10 minuten in, 30/40 minuten echt actief en dan uitstappen

de_mikey

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 20:56

dankje voor die tips

Tayga

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 21:18

Ik heb zonder losstappen zeker 30 minuten nodig. Mijn paard begint heel erg stijf. Met veel galoperen en in die galop hem op zijn achterbeen zetten. Zodra dat lukt, gaat hij vanvoren ook netjes lopen en kan hij in princiepe gelijk de proef in. Wijken enzo doe ik meestal wel een keertje, maar dat is niet perse nodig.

Dit doe ik nou een paar wedstrijden en werkt echt goed. Alleen is het kwartje meestal de 2e proef behoorlijk op bij ons beide Bloos

Plaisir

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 21:25

Ik stap altijd een kwartier met lange teugel. Dan draaf & gallopeer ik 10 minuutjes met langere teugel (wel beetje contact) buig haar lichtjes in, paar voltes, slangenvoltes etc.

Dan pak ik mijn teugels op maat & ga ik overgangen, verder figuren rijden. Meestal heb ik daar 10 min voor nodig en gaan we de proef in.

Succes & veel plezier met je wedstrijd Lachen!

anita84

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 21:34

ik stap eerst ook 10 min aan de lange teugel..
maak dan al wel wat overgangen, middenstap, halt etc.
dan pak ik hem op, en ga ik laag en rond rijden.
stap/draf/galop en veel overgangen. vaak ook een stukje wijken.

dan even stappen aan de lange teugel, en dan bovenin rijden.
overgangen, wijken, sb etc.