Hoe (afgespeend) veulen vervoeren naar kliniek?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

WowAmigo

Hoe (afgespeend) veulen vervoeren naar kliniek?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-08 14:36

Over drie maanden moet mijn veulen (dan 8 maand) weer naar de kliniek voor een operatie.

Ik had gehoopt dat hij samen met zijn moeder die kant op kon, maar zo lang laat ik hem er niet bij lopen, dus ik heb hem gisteren bij de "creche" afgezet.

Dus nou moet ie straks 1,5 uur in de trailer, hoe hebben jullie dit opgelost/zouden jullie dit oplossen? Ik neem aan dat hij niet de eerste jaarling/veulen is dat ergens naartoe vervoerd moet worden, maar ik vind het wel spannend. Met de merrie samen laat hij zich supermakkelijk laden en vervoeren, maar zo heel alleen is toch andere koek denk ik?

Hij mag eventueel samen met een shetlander die ook in de opfokgroep staat, is dat een oplossing? Of kan alleen ook wel tegen die tijd?

stefanvi

Re: Hoe (afgespeend) veulen vervoeren naar kliniek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 17:51

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-08 10:55

Thanx Bloos

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 10:59

Alsnog de merrie meenemen.
Je kunt ze na het afspenen toch wel weer met elkaar in contact brengen? Of staan ze dan heel ver van elkaar?

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-08 10:38

Sizzle schreef:
Je kunt ze na het afspenen toch wel weer met elkaar in contact brengen? Of staan ze dan heel ver van elkaar?

Nee dat is wel te doen, maar zou de merrie het veulen dan nog wel accepteren?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 18:22

WowAmigo schreef:
Sizzle schreef:

Nee dat is wel te doen, maar zou de merrie het veulen dan nog wel accepteren?

waarom niet?
Gewoon allebij netjes vastzetten met een schot ertussen.

Vorstin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 15:29

Wij geven bij lange ritten gewoon twee streepjes Sedalin/Tranquigel. Het veulen is dan licht verdoofd (roesje) maar maakt alles bewust mee en zal geen nare ervaring aan het reizen overhouden. Geen ongelukken, nooit krassen of beschadigingen en geen stress voor de transporteur/rijder. Wel los en alle stangen ed eruit natuurlijk.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 17:20

Ik zou dat zeker niet doen. Je gooit de balans ook daarmee weg en als hij er door heen breekt heb je veel grotere paniek. Gewoon met een ervaren dier samen vervoeren daar heb ik ook nog nooit ellende mee gezien.
Bovendien gaat hij naar de kliniek en wordt hij misschien ook weer verdoofd, ik zou het risico op bijeffecten dan ook niet willen nemen.

eureka

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 13:27

zou het persoonlijk ook met de moeder doen verdoven zou ik ook niet doen..

finn2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 15:27

hij kan best alleen op de trailer hoor, zeker als hij dan al 8mnd is.

Wij hebben vorige maand ons veulen weg gebracht naar de opfok. ons merrie veulen van bijna 5mnd is toen alleen op de trailer gegaan en de merrie direkt op stal om op te drogen. Mijn vriendin is het eerste stuk bij het veulen id trailer gebleven, maar na een poosje was ze al redelijk rustig wat ik van mn vriendin begreep. En dit was ook een rit van bijna 1 uur en 20minuten.

Toen wij vorig jaar ons veulen verloren hebben we een ''pleeg'' veulen gehad. Deze was net 3 dagen oud en is toen al met de trailer naar ons gebracht. Die heeft er toen volgens mij ook dik 1,5 of 2 uur op gestaan en was geen enkel probleem.

Ik denk dat we ons te snel druk maken om een veulen, maar ze redden zich aardig zelf hoor. Desnoods een dikke laag stro onderin tegen het eventueel vallen oid.

Vind het ook best link om eventueel het veulen weer bij de moeder in te zetten. Sommige merrie's moeten er dan niks meer van hebben en worden er niet vrolijker van en als het wel goed gaat moet je ze 2 maal uit mekaar halen.

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-08 16:40

Nee, daar ben ik ook een beetje huiverig voor, ze is niet altijd even lief naar andere paarden die dichtbij haar komen, dus het moet of goed gaan en anders niet zal ik maar zeggen. Ze zal er dan ook óf bij moeten blijven op stal (veulen zal wel weer paar dagen moeten blijven) óf weer mee terug en dan moet je ze inderdaad weer uit elkaar halen.

Ja het lijkt natuurlijk nu nog een puppy, we zijn straks ook alweer 3 maand verder he.