weer een topic over dilemma scheren

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

twinducklin

weer een topic over dilemma scheren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-08 13:47

Ik zit dus heel erg te twijfelen, en heb al heel wat topics erover gelezen en toch lijkt het weer niet op mijn situatie.
Heb de merrie al 7 jaar en tot nu toe is het nog nooit nodig geweest om te scheren omdat ze vrij dun in de vacht bleef, alleen dit jaar heeft ze tot een week geleden 24/7 buiten gestaan, had wel al zeker 6 weken een regendeken op en de laaste 2 weken een 200grams regendeken.
Ik rijd haar vooral recreatief maar ze blijft zeker een uur tot anderhalf uur na het rijden nat. Het probleem is dat ik zelf toch 17km van stal woon en het niet te doen is om iedere dag na het rijden weer na 2 uur terug te rijden om haar deken op te doen, alleen het paard is wel altijd erg fris in de winter ( zowieso altijd al, het is een dravertje ) maar dan zat ze natuurlijk ook al dun in de vacht ( mensen vroegen mij altijd of ze geschoren was ), wat denken jullie, toch maar scheren? Heb geen enkel idee hoe ze daarop reageerd..

de_mikey

Re: weer een topic over dilemma scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 21:48

ohh dat maakt mij niet veel uit hoor grfapje hoa
k heb ook heel veel vragen over scheeren hor

Odeale

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 12:51

Staat je paard in pension? Wil de pensionhouder 's avonds de deken niet wisselen?

Of toch proberen niet zo in het zweet te werken in de winter....

Tsja, scheren is wel makkelijker, spreek nu uit ervaring, paard is vorige week geschoren. Maar de mijne bleef wel 3 uur na die tijd nog nat.

Ik denk dat het heel persoonlijk is. Je weet waarom je 'm wel zou willen scheren. Weet je ook waarom niet?

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 12:53

En als je nou zo'n strook over de voorkant van de hals scheert? Kan ze toch haar warmte kwijt en hoef je haar ook niet helemaal te scheren.

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-08 16:29

@ odessa. Ze staat in pension ja, maar zij zijn zelf een handelstal en hebben dus hun handen al vol aan hun eigen paarden en als dan iedereen hun gaat vragen voor de deken te wisselen blijven ze natuurlijk ook bezig.

Ik weet eigenlijk niet zo goed de nadelen van scheren? Kan die ook heel moeilijk vinden, behalve dat ze wat frisser kunnen zijn?

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 16:30

Ze zeggen ook vaak dat de vacht niet mooi teruggroeit, dat ie niet meer mooi in zomervacht komt ed. Maar dat weet ik niet, want heb mn pony nog nooit geschoren Vork

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 16:33

BrittKitt schreef:
Ze zeggen ook vaak dat de vacht niet mooi teruggroeit, dat ie niet meer mooi in zomervacht komt ed. Maar dat weet ik niet, want heb mn pony nog nooit geschoren Vork

Dat is bij alle paarden die ik ken niet terug te zien hoor.

In TS haar geval, of genoege nemen met wat minder (lang of intensief) rijden in de winter. Of idd scheren maar ik weet niet veel keer per week je rijdt. Als je 3 keer rijdt zou ik het persoonlijk niet doen.

Lietje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 16:36

Ik heb vorige week mn paard ook voor het eerst geschoren. Voorgaande jaren heb ik het ook nooit gedaan omdat ik ongeveer dezelfde twijfels had als jij. Maar ik moet zeggen: ik had het jaren eerder moeten doen! Mn paard is veel fitter maar niet lastiger met rijden. Hij is ook na het rijden veel fitter en hij ziet er zelfs een stuk beter uit!

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-08 20:48

normaal gesproken loopt ze 6 dagen in de week.. Mja veel rustiger kan niet, het is nou ook best warm en zelfs na een buitenritje is ze helemaal nat, laat ik haar minder doen wordt ze kijkerig en raakt ze daarvan helemaal nat. Heel erg bedankt voor jullie reacties!

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 11:39

Dan zou ik gewoon een strookje bij de hals wegscheren. Kan ze wel makkelijker de warmte kwijt zonder dat je alles eraf hoef te halen.

MantaPanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 12:15

Mijn pony zit altijd erg dik in zijn vacht, hem heb ik daarom ook vorig jaar laten scheren, en ga het dit jaar weer laten doen denk ik. Dan is hij veel sneller droog en 's zomers groeit zijn vacht gewoon mooi terug hoor.

cloris

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 15:40

Scheer je een jachtmodel, blijft er toch nog vacht opzitten maar op de delen waar ze snel zweten is het winterhaar weg Knipoog

previr

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 16:30

BrittKitt schreef:

alleen als je heel laat nog een keer scheert bv eind februari/begin maart.

maar ik zou scheren, als je bang bent dat ie te fris wordt doe je de eerste paar keer toch ff aan de longe voor je opstapt, zie je t vanzelf. en zo niet.... kun je lekker gerust opstappen Tong uitsteken

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-08 20:22

Probleem is opgelost, merrie is vandaag geschoren en ze gedroeg zich voorbeeldig. Morgen merk ik wel of ze wat frisser is Tong uitsteken
Ze had voorheen een 200grams waterdichte deken op liggen en heb er nu een 150grams staldeken ondergelegd, lijkt me dat ze het zo niet koud mag hebben.