leek met veel paardenvragen (invm schrijven boek)

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Nay

leek met veel paardenvragen (invm schrijven boek)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-08 17:40

Hallo iedereen,

Ik heb wel een beetje paardgereden, maar mijn paardenkennis is eigenlijk nihil. Ik schrijf erg veel en in het boek waarmee ik nu bezig ben zit een paardenstuk. Kortom, het leek me handig om mijn kennis te verbreden i.p.v. wat aan te knoeien, maar internet is niet echt gericht op de complete leek....

Hier komen er een paar die ik zo even kan verzinnen:

- Wat kun je me vertellen over, ik geloof dat het de 'tred' heet van paarden? De manier waarop ze bewegen, de verschillen, voordelen/nadelen?

- Waaraan herken je een goed verzorgd paard?

- Kun je de bouw herkennen waaraan je kunt zien of het paard bijv. een snelle loper is, of een met veel uithoudingsvermogen, etc.? Kun je me daarin een introductie geven?

- Er zijn geloof ik verschillende benamingen voor bepaalde paarden, bijv. gecastreerde hengsten, wat zijn deze?

- Ik had ooit een hele goede site, waarop paarden en de verschillende kleuren en benamingen stonden, maar die is down. Kun je me hier misschien een inleiding in geven ('vos', etc)?

- Hoe lang kan een paard gemiddeld galopperen? Draven? En gewoon lopen? Zou je in theorie zo'n arm dier dood kunnen rijden?

- Waardoor ontstaat het schuimbekken waar ik wel eens over gelezen heb? Door het bit? Angst? Vermoeidheid?

- Als ik zo snel mogelijk van X naar Y wil met een paard, hoe doe ik dat het beste zonder het arme dier helemaal kapot te rijden?

- En de allerstomste; het dieet van een paard? Verschilt dit nog tussen ponies en paarden? Wat zijn de verhoudingen van wat je ze geeft? Hoeveel water heeft een paard nodig?

Heel heel heel erg bedankt. Lachen

horse_girl

Re: leek met veel paardenvragen (invm schrijven boek)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 17:41

Waarom schrijf je een boek over een onderwerp waar je heel weinig van weet? Ik denk dat er overigens heel veel op internet te vinden is voor de leek.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 17:47

Dit zijn wel HEEEEEL veel vragen zeg! IK denk dat googelen toch makkelijker is dan iemand vinden die dit even gaat uitleggen.
Persoonlijk zou ik zeggen, haal het stuk waar paarden in voorkomen uit je verhaal, want dit gaat je denk ik niet lukken om "even" te leren. Zelfs met google zal je al snel door de bomen het bos niet meer zien, omdat er zo verschrikkelijk veel verschillende meningen zijn over hoe je een paard hoort te rijden, stallen en voeren. Ik wens je in elk geval veel succes met je zoektocht en je boek!!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 18:11

Nay schreef:
- Wat kun je me vertellen over, ik geloof dat het de 'tred' heet van paarden? De manier waarop ze bewegen, de verschillen, voordelen/nadelen?
Het heet niet 'tred' maar 'gang'. Een paard heeft in principe drie gangen: stap, draf en galop. In stap worden de vier benen afzonderlijk van elkaar opgetild en neergezet en hoor je dus vier hoefslagen. In draf bewegen de benen diagonaalsgewijs en hoor je twee hoefslagen. In galop zit een zweefmoment (paard is dan met alle voeten van de grond af) en hoor je drie hoefslagen. Als je op de BoktWiki klikt kun je de beenzettingen bekijken als die relevant zijn.
Bepaalde rassen, zoals de IJslander, hebben extra gangen: Tölt en telgang.
Voor de ruiter is stap gemakkelijk uit te zitten, het beweegt een beetje van links naar rechts, draf voelt heel hobbelig (de onervaren ruiter kan het moeilijk uitzitten) en de galop maakt een golfbeweging van achteren naar voren. Stap is de langzaamste gang, galop het snelste.
In de dressuur moeten gangen ook nog verlengd en verkort kunnen worden, hierover kun je ook meer vinden op de Wiki : http://www.bokt.nl/wiki/Categorie:Gang

Bij een paard wat goed gevoed is kun je de ribben wel met de hand voelen, maar niet zien. Het paard heeft een glanzende vacht (schimmels in wintervacht niet trouwens) en de hoeven zijn netjes bijgewerkt.

- Kun je de bouw herkennen waaraan je kunt zien of het paard bijv. een snelle loper is, of een met veel uithoudingsvermogen, etc.? Kun je me daarin een introductie geven?
Dat is enigszins te zien aan de kracht en bespiering van de achterhand. Een smalle borst is nadelig voor het uithoudingsvermogen omdat de longen dan minder ruimte hebben. Verder is de algemene bouw voor de kenner wel in te schatten, maar om dat uit te leggen is nogal complex. Over het algemeen zijn paarden met veel Engels Volbloed erin erg snel en paarden met veel Arabisch Volbloed erin hebben een groot uithoudingsvermogen.

- Er zijn geloof ik verschillende benamingen voor bepaalde paarden, bijv. gecastreerde hengsten, wat zijn deze?
Mannetjespaard: hengst
Vrouwtjespaard: merrie
Gecastreerde hengst: ruin
Jonge paarden: veulen - jaarling/enter - tweejarige/twenter

- Ik had ooit een hele goede site, waarop paarden en de verschillende kleuren en benamingen stonden, maar die is down. Kun je me hier misschien een inleiding in geven ('vos', etc)?
Wit-grijze paarden: schimmel (worden als veulen zwart, bruin of vos geboren en worden steeds lichter)
In schimmels bestaan ook types zoals blauwschimmels, roodschimmels, vliegenschimmels etc.
Bruine paarden met zwarte manen en staart: bruin
Bruine paarden met bruine manen en staart: vos
In vossen ook weer verschillende types zoals goudvossen, koffievossen, zweetvossen....
Creme tot goudkleurige paarden met zwarte manen en staart: valk
Creme tot goudkleurige paarden met blonde manen en staart: palomino
Zwarte paarden met zwarte manen en staart: zwart
Gevlekte paarden: bont
Zie ook: http://www.bokt.nl/wiki/Categorie:Kleur

En voor de aftekeningen:
http://www.bokt.nl/wiki/Aftekening

- Hoe lang kan een paard gemiddeld galopperen? Draven? En gewoon lopen? Zou je in theorie zo'n arm dier dood kunnen rijden?
Jazeker kan dat. De tijdsduur is moeilijk te zeggen omdat het ook verschilt per ras. Op het subforum endurance kun je misschien wat meer info hierover vinden, omdat zij sterk moeten letten op de hartslag van het dier ten opzichte van de tijd die het paard loopt in een bepaalde gang.

- Waardoor ontstaat het schuimbekken waar ik wel eens over gelezen heb? Door het bit? Angst? Vermoeidheid?
Een paard kan kwijlen door een bit wat niet goed past of tandproblemen.
Een paard wat het bit ontspannen aanneemt zal een schuimmondje krijgen. Achter de oren zit een speekselklier, die gestimuleerd wordt als het paard in een bepaalde houding loopt. Dit wordt als positief gezien itt kwijlen.

- Als ik zo snel mogelijk van X naar Y wil met een paard, hoe doe ik dat het beste zonder het arme dier helemaal kapot te rijden?
Zie het endurance subforum.

- En de allerstomste; het dieet van een paard? Verschilt dit nog tussen ponies en paarden? Wat zijn de verhoudingen van wat je ze geeft? Hoeveel water heeft een paard nodig?
Dit scheelt heel veel van paard tot paard. Over het algemeen hebben de kleinere pony's en primitievere rassen veel minder voer nodig dan de modern gefokte grote paarden. Wel hebben ze bestanddelen nodig in bepaalde verhoudingen. Zie: http://www.bokt.nl/wiki/Categorie:Voeding
Een paard drinkt in de winter zo'n 15-30 liter water, wat op een warme zomerdag dan weer op kan lopen tot 60 liter per dag.

Veel succes met het boek

Jaimyliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 18:27

ik zou zeggen, ga eens op bezoek bij een goede manege, of fokker bijvoorbeeld.
antwoord op je vragen:
1. wat je precies bedoeld weet ik niet, misschien bedoel je dat een paard in de galop bijvoorbeeld een 'vliegmoment' heeft? Zoek eens hierboven in de 'bokt wiki' op galop, draf, stap.. Enz. Daar vind je een hoop info over de gangen.
2. een goed verzorgt paard is actief en attent, niet constant opgehitst, heeft geen extreem lange hoeven (zodra ze om gaan krullen over de grond wordt het echt slecht), een goed verzorgt paard komt sowieso eventjes per dag buiten (tenzij het te maken heeft met een ernstige medische conditie), heeft wanneer het permanent buiten staat een beschuttings plaats en staat niet in een te modderige weide.. Een hoop eigenlijk, maar een ziek paard kan natuurlijk ook goed verzorgt worden en er toch slecht uitzien.. Je kunt het ook zeker niet altijd aan de buitenkant zien hoor!
3. een wat smaller hoogbenig paard, deze zien er vaak wat edeler uit, of een paard wat fris is en vaak met de oortjes naar voren rondloopt, of in de wei vaak rent, dat zijn over het algemeen de wat snellere dieren. Maar ook dit valt niet altijd aan de buitenkant te zien. Het is afhankelijk van het ras, de bouw, maar vooral het paard zelf. De engels en arabische volbloed worden gefokt op hun goede uithoudings vermogen en renprestaties.
4 een vrouwtjes paard is een merrie, een mannetjes paard is een hengst, een gecastreerde hengst is een ruin. Ze worden gecastreerd zodat ze niet meer kunnen dekken, en geen 'last' meer hebben van hun hormonen. Ze krijgen zo een wat stabieler, rustiger karakter. Vergis je niet, een goed opgevoedde hengst kan ook braaf en rustig zijn. Maar blijft natuurlijk altijd interesse houden in de merries.
5 in de bokt wiki is er een goede uitleg met foto's van alle verschillende kleuren! Lachen
6 dit is een moeilijke vraag, het ligt eraan, een paard wat erop getraind is kan langer lopen dan een minder getraind paard. En wanneer je dressuurmatig rijdt zul je ook wat minder lang galopperen dan wanneer je vaak lange afstands wedstrijden rijdt of veel in het bos. het beste is om af te wisselen tussen de gangen, draven kan langer dan galopperen, stappen kan heel lang.
7 een paard wat op het bit kauwt of 'ermee speelt' (dit is niets ergs) kan wat extra slijm/schuim aanmaken, extreem veel is niet erg gewenst (dan wil het paard het er ook het liefst uithebben, of de ruiter gaat er agressief mee om, of het bit ligt niet goed in de mond.. enz enz.), maar een klein beetje langs de lippen wordt vaak gezien als een manier dat ze het bit accepteren/het fijn vinden en er ontspannen mee kunnen lopen. Net zoals jij doet wanneer je iets in je mond hebt of wat lekkers ziet. Maar het kan altijd hoor, wanneer een paard een bit draagt. ook wanneer een paard wat lekkers/sappigs eet , zoals een appel, zal het flink gaan schuimen.
8. wanneer je gauw van de ene plaats naar de andere wilt, ik denk dat je het over een lange afstand hebt? Is het belangrijk goed tussen de verschillende gangen (stap, draf, galop) af te wisselen, en het is niet goed voor een paard om te galopperen op een harde en/of zeer ongelijkmatige ondergrond. Dit doe je dan het liefst in stap, of eventueel draf. Als je door het water zou moeten: een paard kan zwemmen, het is wel zwaar, maar de meesten vinden het wel leuk. Wanneer een paard begint te zweten/hijgen na een tijdje rijden maak je een overgang naar de stap.
9. een paard mag onbeperkt hooi, en vrij veel gras (in de lente niet te want dit kan de ziekte 'hoef bevangenheid' veroorzaken, google even daarvoor, of misschien staat er ook wat over op de bokt wiki) een paard drinkt heel veel water, het preciese aantal weet ik niet, maar vooral na inspanning heeft een paard behoefte aan water. Voer zoals paardenmuesli of brok wordt meestal gegeven aan een paard wat veel getraind wordt, denk dan aan 1 á 2 kilo per dag (1 á 2 scheppen) of een enkel schepje na het rijden. Voor pony's geldt hetzelfde. Bij een te dik paard/pony wordt meestal wat geminderd met dit type voer wat geminderd, maar hooi of water is altijd toegestaan! Daar moet je nooit minder van geven. Een appel, wortel of iets anders in die categorie mag ook regelmatig gegeven worden Lachen Vooral appels, daar worden ze ook niet dikker van. Brood mag slechts gegeven worden als het wat ouder, harder en droger is, zonder schimmel..

Dat was het wel!

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 19:03

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 19:10

www.google.nl

Haha!

typ in wat je weten wilt en de wereld staat voor je open.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 19:14

RoosvanBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 20:10

Ze gaat geen paardenboek schrijven, maar in het boek wat zij schrijft zit een stuk over paarden. Zij wil zich hier meer in kunnen leven door wat kennis op te doen. Als ik het goed begrijp zo...

Nay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-08 21:26

Sjonge jonge, wat een paar aggressieve en kinderachtige replies zeg. Triest hoor, dat had ik niet verwacht van een forum met een reputatie als deze.
Als je míjn thread gelezen had, had je gezien dat mijn boek niet over paarden gaat, ik ga er niet eens zoveel over schrijven, maar ik wil er wel graag een beetje begrip van hebben. Je gaat niet zitten schrijven over onderwerpen waar je niks vanaf weet, ook al kun je hetgeen wat je gaat schrijven best doen zonder die extra kennis (wat in mijn geval zo is). Dat is gewoon basic research. Dus heel simpel, als dit topic je niet aanstaat of als je niks beter kunt antwoorden dan "[quote OP] succes met je boek", ga dan alsjeblieft even ergens anders kinderachtig doen. :/

@Roosje1987, inderdaad. Lachen

Gelukkig waren er ook mensen die wel lief antwoord hebben gegeven, daar ben ik echt ontzettend dankbaar voor. Er is ook nog een groot verschil tussen hersenloos googlen of praten met mensen die er daadwerkelijk ervaring mee hebben, google is namelijk niet de énige manier en zeker niet de enige juiste manier om dingen te weten te komen.

Jaimyliefje, heel erg bedankt voor je uitgebreide replies. Wat ik bedoelde met 'tred', ik denk dat dat het verkeerde woord is, want ik weet eigenlijk de weinige termen alleen in het Frans. Het is de manier waarop een paard loopt, waardoor je bijv. bij het ene paard meer het idee hebt dat je door elkaar geschud wordt dan bij de ander (maar goed, zoals ik zei, mijn kont heeft niet veel zadels aangeraakt, maar ik merkte bijv. wel dat het ene paard op een andere manier liep dan het ander als je begrijpt wat ik bedoel?).

Ik zal ook zeker even een kijkje nemen op de links. =) Ik zal jullie verder maar niet storen, want nieuwsgierigheid is duidelijk niet gewenst (en eerlijk gezegd heb ik echt heel weinig zin meer op deze manier hier verder te gaan, het leek mij gewoon erg leuk om te spreken met mensen die ervaring hebben, maar dat is duidelijk niet wederzijds).

horse_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 23:34

Van mijn kant iig was het helemaal niet aanvallend bedoeld, maar gewoon een vraag uit verbazing. Daarnaast had ik de indruk dat er niet toch alvast een research op internet gedaan was, terwijl daar (niet alles) maar toch wel heel veel te vinden is. Daarnaast is de boktWiki ook een goede vraagbaak. Verder vind ik de reacties die niet direct antwoord geven op de vragen ook niet agressief of kinderachtig.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 11:25

ook ik ben me van geen kwaad bewust, Verward ik heb je alleen een boek aangeraden waarin een hoop nuttige dingen staan over paarden.... het is echt serieus een leuk boek voor beginners, misschien krijg je erdoor juist zin om meer te gaan leren over paarden en te gaan rijden Lachen

me_myself_i

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 19:20

misschien kun je in de bibiotheek bij jou in de buurt research doen ?? (niet dom bedoeld ofzo..) dan leen je daar een boek over paarden en in bijna elk paardenboek staan de antwoorden op jou vragen. Lachen sucses met je boek! Lachen

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 11:28

Even zien wat ik ervan weet, misschien heb je er iets aan Lachen

Kun je hele boeken over schrijven, zou niet weten waar ik moet beginnen Tong uitsteken Dus dat kun je beter in de wiki ofzo opzoeken Lachen

Glanzende vacht, goede lichamelijke conditie, vrolijke uitstraling.. Een paard dat onder de modder zit met ongeknipte manen hoeft niet slecht verzorgd te worden, en een paard dat netjes geschoren en bijgeknipt 23 uur per dag in de stal staat hoef niet perse goed verzorgd te worden, dat is waar veel mensen zich vergissen Knipoog Ze moeten zich goed voelen, goed in hun vel zitten.

Smallere, lange paardjes zijn meer gebouwd om te racen, en brede, korte paarden zijn meer gebouwd voor het trekwerk. Maar beide kunnen een goede conditie hebben, of juist een bar slechte. Dat hangt helemaal af van de training. En beide kunnen goed zijn in verschillende dingen. Zo zijn er genoeg welshjes die het prima doen voor de kar, en genoeg koudbloeden die prima in de dressuur en springsport en western kunnen meekomen.

Gecastreerde hengst is een ruin, een jong paard is een veulen, een eenjarig paard is een enter, een tweejarig paard is een twenter.. En dan heb je de soorten paarden; volbloeden, warmbloeden en koudbloeden.. En de maten; A-pony, B-pony, C-pony, D-pony, E-pony en paard

Ik zou gewoon even googlen, dan kom je vast weer zo'n site tegen, met foto's en al.

Ligt helemaal aan de conditie. Paarden zonder conditie, die 23 uur per dag in een stal staan, zullen na 2 rondjes galop al buiten adem zijn. En andere paarden kunnen zonder problemen een uur aan een stuk galopperen. Draf houden sommigen een paar honderd meter vol, anderen een halve dag.. Lopen kunnen ze 23 uur per dag, dat is wat ze in de natuur ook doen, maar dan wel ook wat sjokken er tussendoor. En ja, een paard kun je doodrijden. Dat is al vaker gebeurd bij maneges aan het strand, waar mensen een paard huren voor een dag en een halve dag gaan galopperen..

Er zijn meerdere verklaringen voor.. De meest logische; Het paard kauwt op het bit (of zonder bit, tijdens het werk, kan het paard ook kauwen, dit is paardentaal voor 'ik begrijp wat je bedoeld'), en door het bit wordt extra speeksel aangemaakt, dit speeksel kunnen ze moeilijker afslikken omdat ze een bit in hebben, en door het kauwen komt er lucht tussen het speeksel en krijg je schuim..

Ligt wederom aan de conditie. In ieder geval veel draf, met om de zoveel tijd een stuk stap en eventueel tussendoor een tussenstop om te drinken en te eten.

Een paard drinkt 20 tot 50 liter per dag. En een mineralensteen (himalayasteen) is belangrijk.
Tussen pony's en paarden zit hooguit verschil in hoeveelheid. Tussen sobere paarden (koudbloeden) en warmbloeden zit wel een verschil; een koudbloed kan slecht tegen teveel voeding, teveel suikers zijn heel slecht voor een koudbloed. Terwijl een warmbloed daar juist wat meer van nodig heeft, die suiker wordt makkelijker omgezet in energie, en makkelijker weer verbruikt.
Paarden horen eigenlijk 1 tot 2 kilo per 100 kilo lichaamsgewicht aan hooi te eten. Daar kan een normaal paard dat niet tot middelhard werkt op leven. Paarden die veel werken hebben na het werk wat extra krachtvoer nodig om de extra energie aan te vullen.
Helaas is dit goede dieet nog niet overal bekend, en wordt er meestal veel te veel krachtvoer gegeven en veel te weinig ruwvoer (hooi), waardoor veel paarden last krijgen van huidproblemen, koliek en zelfs maagzweren kunnen ontstaan door te weinig ruwvoer.