oud paard

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Davinia_

oud paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-08 14:17

Ik heb een oude pony. Amanda is nu rond de 35 jaar. Aardig op leeftijd dus. Ik heb haar nu ruim 3 jaar, wilde haar de kans geven om nog lekker te genieten van haar oude dag. Bovendien was ze toendertijd nog lekker levendig en fel en mankeerde niets.
Nu is ze ook nog aardig gezond, maar heeft ze lichte vorm van chronische bronchitis. Hier heeft ze geen last van als ze op de wei staat, alleen als ze zich inspant of ergens over opwint. Dan krijgt ze het benauwd en begint te hoesten.
Momenteel staat ze 24/7 op wei met een maatje. Dit vindt ze ook niet zo leuk, denk ik, want ze staat best vaak bij het hek. Maar als je haar binnen zet en overdag buiten doet, krijg je een beetje een vals paard. Als je haar dan binnen wilt zetten dan krijg je haar nauwelijks te pakken en valt ze nog wel eens aan. Als je haar een tijdje binnen hebt staan wordt ze helemaal nukkig.
Rijden doe ik ook niet meer, want haar rug is zodanig ingezakt dat het zadel niet meer optimaal past en ik wil niet met een zadel rond rijden die niet past. Buiten wandelen deden we ook graag, maar omdat er nauwelijks mogelijkheid is (midden in de polder met alleen maar 2 rechte wegen die naar een dorp wijzen en dus 2 km lang zijn) gaat ook al snel de lol er af. Bovendien heeft ze nog wel eens last van haar benen. Ze loopt niet kreupel, maar soms loopt ze op harde ondergrond voorzichtig. Ik heb al naar laten kijken, maar op dat moment liep ze goed. Maar ze heeft gewoon kans dat ze halverwege ineens heel voorzichtig gaat lopen en niet graag loop. Bovendien is ze ook niet meer zo levendig en vrolijk als eerst. Ze heeft ook regelmatig nukkige buien.
Ze houdt helemaal niet van vertroeteld worden, dan loopt ze het liefste weg. Ofwel, momenteel staat ze beetje haar oude dag te slijten in de wei met haar maatje, omdat ik ook niet meer goed weet wat ik er mee aan moet. Ik kan haar ook niet zomaar in laten slapen, omdat ze nog gezond is enzo. Maar zo wordt ze er ook niet zo veel gelukkiger op, volgens mij. Hoewel ze nog wel haar vrolijke dagen heeft.
Wat doen jullie met jullie oudjes en wat zouden jullie in mijn plaats doen? Ik heb er zo ook heel geen zin meer in eigenlijk, omdat je er niets meer mee kan.

ikke20

Re: oud paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 14:21

doe vd met haar. mijn oudje vond dat geweldig. verder lekker poetsen. buiten aan de hand laten grazen zodat ze toch eve van de wei afzijn.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 14:26

Als ze nu opeens zo nukkig en chagrijnig wordt, kan je je afvragen of ze nog wel lekker in haar vel zit en gelukkig is...
Zo nu en dan een blije dag tussen allemaal kl*te dagen maakt nog geen gelukkig paard. Ik denk dat ik eens heel hard bij mezelf ging nadenken.
Sterkte met je oude besje in ieder geval; ik heb er respect voor dat je haar een plezierige oude dag gunt en ook biedt. Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 14:32

misschien is neutral horse man ship wat voor je pony? dan heeft ze toch wat te doen en het is leuk

Lise81

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 21:29

Hi Marilla,
Lief dat je haar een fijne oude dag wou gunnen. Ben benieuwd wat je pony eerder deed.
Dat de pony blij blijft is natuurlijk wel een voorwaarde voor een fijne oude dag. Als je het idee hebt dat ze de wandelingen, ondanks de af en toe pijn, leuk vond - dan zou ik dat oppakken. Ondanks dat jij zegt dat de mogelijkheden buiten niet echt groot zijn.
Bij oudjes is het vaak rust roest. Als je een bak hebt dan kan je idd zoals rasta_love zegt gaan horsemanshippen, maar wat dag je bijvoorbeeld aan "werken aan de lange lijnen" of vrijheidsdressuur?
Lol houden samen is het belangrijkste, en vooral denken in mogelijkheden en niet in beperkingen!!
Kortom alvast heel veel plezier met Amanda.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 13:31

Lise81 schreef:
Hi Marilla,
Lief dat je haar een fijne oude dag wou gunnen. Ben benieuwd wat je pony eerder deed.
Dat de pony blij blijft is natuurlijk wel een voorwaarde voor een fijne oude dag. Als je het idee hebt dat ze de wandelingen, ondanks de af en toe pijn, leuk vond - dan zou ik dat oppakken. Ondanks dat jij zegt dat de mogelijkheden buiten niet echt groot zijn.
Bij oudjes is het vaak rust roest. Als je een bak hebt dan kan je idd zoals rasta_love zegt gaan horsemanshippen, maar wat dag je bijvoorbeeld aan "werken aan de lange lijnen" of vrijheidsdressuur?
Lol houden samen is het belangrijkste, en vooral denken in mogelijkheden en niet in beperkingen!!
Kortom alvast heel veel plezier met Amanda.

Werken aan de lange lijnen is behoorlijk zwaar hoor Knipoog
Ik zou gewoon lekker wandelen met je paard, en misschien vind ze VD ook wel leuk inderdaad.
Succes! Mooi dat je haar een fijne oude dag wil bezorgen Lachen

Lise81

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 18:14

Tja, dat ligt er ook maar net aan hoe hard je een paard aan het werk zet.

aart65

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 00:45

Ik heb zelf een rusthuis voor oude en geblesseerde paarden. Vrijheidsdresuur is, mits goed gedaan, echt geweldig voor die ouwetjes. Bedenk wel NIETS MOET ALLES MAG. Na 35 jaar trouwe dienst is er niets mis mee om te staan suffen in de wei. We hebben paarden die VD gewelig vinden en anderen vinden hun dagelijkse ritme het ultime genot. Zoek naar wat ze leuk vindt. Succes!

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 01:37

Volgens mij bedoel je 25-jarige pony? Scheelt nogal..

Mijn 20-jarige is nu al zo zuur. Ik vind het best lastig en hoop dat de tijd helpt, ik heb haar nog maar sinds maart nl.
Zodra het veulen afgespeend is en we een bak hebben wil ik eens mbv Marije van www.paardaardig.nl een join up doen. longeren met dubbele lijnen, VD enz..en van daaruit buitenritjes.
Nu zitten we er weleens op en maken we wandelingetjes. Ik wil haar nog niet afschrijven/wegzetten!

Was Amanda ook zuur toen je haar net had?

Babsie_Flash

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 01:44

wie neemt er nu een paard van 32 jaar over en denkt dat ze er nog tig jaar mee aan het werk kan? Beetje naief! dit was toch te verwachten? Arm beest... in 3 jaar tijd is haar rug zo doorgezakt dat het zadel niet meer past? Klinkt allemaal nogal ongeloofwaardig

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 01:50

Als ze nukkig is omdat ze binnen staat waarom zet je haar dan binnen? Lijkt me niet nodig dan.
Misschien staat ze vaak bij het hek omdat ze gewoon graag wil dat je wat met haar doet?

Misschien kun je vd met haar doen? Of spelletjes samen met haar weidemaatje? Rijden zou ik maar niet meer doen, daar is ze toch wel wat oud voor, zeker als ze al een tijd niet meer gereden is. Afleiding dmv speelgoed in de wei, bal, wilgentakken ed zijn altijd goed.

Verder ben ik het wel een beetje eens met Babsie_Flash, je had het natuurlijk wel kunnen verwachten als je een paard koopt wat al 30 geweest is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 01:30

Ik lees je verhaal eens, maar wie vindt het nu niet meer leuk, jij niet of de pony niet?
Ben je er eigenlijk gewoon zat van en zit je nu met de pony in de maag, waar je eigenlijk wel vanaf wilt? Zo komt het op mij over in ieder geval.
Jij wil met er troetelen, zij wil niet. Ze staat wat bij het hek te kijken, dat doet die van mij ook, ze wil wat met je gaan doen, maar jij hebt geen zin om weer dat 2 km lange pad af te lopen en dan loopt ze ook nog voorzichtig dus dat schiet niet op, allemaal niet leuk voor jou.
Je hebt een pony genomen, sta er dan voor en laat haar niet inslapen, omdat je het zelf zat bent. Schop onder je kont en ga wat leuke dingen met je oudje doen.

angela48

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 17:04

nh is inderdaad erg leuk om te doen en zeker met zo'n ouwetje! Pling
ik vind die ouwetjes helemaal super en voel me helemaal vereerd als ik er een goed contact mee krijg

je kunt iemand vragen je daar op die plek les te geven erin. je te leren de mogelijkheden van die plek te benutten voor leuke dingen doen met je paard

Herilda

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 17:13

Ik heb een oudje (waar ik overigens nog wel gewoon met rijdt, zelfs wedstrijden) maar bij hem merk ik dat wanneer hij juist weinig aandacht krijgt hij nukkig wordt. (door drukte met school bijv.) Als ik hem dan weer lekker aandacht wil geven is ie nog veel nukkiger, alsof ie duidelijk wil maken "jij geen aandacht voor mij, sodemieter dan nu ook maar op"... maar wat doorzetten en negeren van zijn 'oren naar achteren' geniet ie maar al te meer van de aandacht! Misschien moet je gewoon doorzetten en jezelf inderdaad een schop onder je hol geven... Ze moet ook weer ritme krijgen in de aandacht en het vermaak. Verwacht niet van haar dat ze alles zomaar even doet terwijl jij der eerst geen aandacht gaf. T gaat om t welzijn van t paard, niet of jij die 2 km niet meer wil lopen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 17:34

Lise81 schreef:
Tja, dat ligt er ook maar net aan hoe hard je een paard aan het werk zet.

Je moet ontzettend veel verzamelen aan de LL... En dat is erg zwaar. Zou er dus niet aan beginnen.

mariekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 17:41

Mijn pony is 30 en die is ook nukkig.
Houd niet van aandacht enz. In de zomer loopt ze 24/7 buiten en in de winter overdag buiten en snacht's op stal.
Mijn pony doe je echt geen plezier om haar nu 24/7 buiten te laten.
In september stond ze altijd bij het hek van de wei omdat ze het gewoon zat was en de nachten waren koud.

Vrijheidsdressuur zou ik idd niet mee beginnen.
Is veel te zwaar, zeker in een rijbak. En je zegt zelf al dat ze niet zo makkelijk meer loopt.
Ik wandel veel,grazen en drie keer per week een stapritje buiten.
Ik kan ook vrij weinig met mn pony maar elke dag dat ze nog leeft is er één.
Het kan zo voorbij zijn..

Succes ermee..

TE5

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 17:57

mariekie schreef:
Vrijheidsdressuur zou ik idd niet mee beginnen.
Is veel te zwaar, zeker in een rijbak. En je zegt zelf al dat ze niet zo makkelijk meer loopt.

Hier ben ik het niet mee eens!
Vrijheidsdressuur is zo zwaar als je het zelf maakt.
Je kan wss met jouw pony beter geen dingen meer doen als het compliment, buigen en stijgeren,
maar vrijheidsdressuur bestaat uit nog veel meer dingen!

Leer haar bijv. eens jouw op commando een kusje te geven,
of met een doek te zwaaien, naar jou toe te komen, iets aan te raken of nog andere dingen.
Dit zijn vind ik eigenlijk nog wel de leukste trucjes (en niet te zwaar),
de andere zijn errug indrukwekkend natuurlijk, maar hier heb je zeker lol mee Clown

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 18:06

Mijn "ouwetjes" lopen in een groepje ioverdag op het land en staan sávonds lekker op stal in het dikke stro. Af en toe een poetsbeurt en af en toe een keertje in de "grote" bak, waar ze even uit zichzelf door het lint gaan en verder word er niets mee gedaan. Ik denk dat de opa's en oma's het heerlijk naar de zin hebben in het paarden bejaardentehuis. Ook oude mensen hoeven niet zo nodig meer...hun hapje en drankje op z'n tijd en voor de rest lekker met rust gelaten worden.
Maar is tie nu 35 of 25??

angela48

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 18:19

met grondwerk kun je onwijs veel leuke dingen doen Cool

en aart, wat een prachtig rusthuis heb je!

marjan2507

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 21:28

Je zou haar lekker een uitgebreidde poetsbeurt kunnen geven, en haar masseren. Vind het trouwens niet zo aardig tegenover het paard dat je zegt dat je er zo geen zin meer in hebt omdat je er zo weinig mee kunt.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 11:03

Ik heb ook een oudje met goede en slechte dagen. Hij heeft me inmiddels duidelijk gemaakt dat hij rijden niet meer ziet zitten (wat last van rug en gewrichten) maar een massage... daar doet hij een moord voor.

Wandelen gaat goed (hij loopt los mee en op zijn goede dagen joggen we samen een klein stukje -benbinnen een paar tellen bekaf Clown ), ik doe wat simpele Nh met hem (maar daar heeft hij niet altijd meer zin in en dan doe ik het niet) en leer hem simpele VD truukjes. En dat vindt hij dan weer gaaf, want daar staan snoepjes tegenover Vork . Bovendien kies ik truukjes die tevens gymoefeningen vormen. Zoals hals omlaag, omkijken,. voetje van de grond ed.

En ik ben hem nu lange lijnen aan het leren. Natuurlijk komt bij de langelijnenwedstrijden ed verzamelen bij kijken, maar het hoeft niet. Je kunt ook gewoon vanuit ontspanning langelijnen oefeningen doen met rechte lijnen (van punt a naar b en dan belonen) en vooral buiten in de bossen. Gewoon voor de lol. Dan hoef je echt niet perse te verzamelen. Dat doe je met bosritten ook niet.
Ik ga dan met mijn man mee. HIj rijdt op zijn nog wat groene paard en ik oefen het sturen aan de lange teugel.. beetje rijden zonder erop te zitten.
Als ik niet meer naar hem omkijk wordt hij erg sjaggie. 'Dus niet iedere opa en oma wil echt op rust.

het allerbelangrijkste is het paardje te laten voelen dat hij er nog mag zijn en dat je blij met hem bent. Anders verpieteren ze ooit echt.

edit... aardenhout-- net ff op je site gekeken. Geweldig. wat een mooie accomodatie.