Bokken steigeren

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

foxy2

Bokken steigeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-08 07:42

Ons trekpaard van 1,5 jaar was tot voor kort heel lief en aanhankelijk in de wei.De laatste dagen begint ze echter flink te bokken en te steigeren als we door de wei lopen.Ze draait de achterhand naar je toe en legt de oren plat.Ze komt op je af gevlogen al bokkend en vlak voor je buigt ze af en dan is het weer goed.Ze gaat dan staan eten of wil geaaid worden.Ze wil niet dat je de wei uit gaat.Als we met haar gaan wandelen is er na wat gestribbel in het begin niks aan de hand.Ze loopt netjes mee en kan redelijk goed halthouden.Soms wil ze de richting bepalen,maar dat gebeurt niet.
Vraag:is dit nu spelen of dominantie en hoe gaan we hier het beste mee om?

savath

Re: Bokken steigeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 07:44

volledig dominantie en uittesten tot waar ze kan gaan(tenzij ze met snoepjes enzo rot verwend is,dan is het verwaand gedrag)

aira2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 09:08

Het is idd jou beetje speels uitproberen. Als doet ze echt die kont naar jou draaien terwijl je haar vast heb zou ik haar een flinke trap onder haar barst geven zodat ze weet wie de baas is en dat dat niet mag.

Lise81

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 20:50

Ik ga met bovenstaande mee. Vroeg me af: staat je paard met andere jonge dieren in het land?

foxy2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-08 22:45

Nee helaas.Er heeft een 3-jarige bij haar gestaan,maar die is door de eigenaar in een andere wei gezet.Nou moet ik zeggen dat ze niet veel ophad daarmee.We zijn zelf van plan volgend jaar een ouder paard erbij te kopen.Is ze niet zo alleen.

san1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 20:11

aira2005 schreef:
Het is idd jou beetje speels uitproberen. Als doet ze echt die kont naar jou draaien terwijl je haar vast heb zou ik haar een flinke trap onder haar barst geven zodat ze weet wie de baas is en dat dat niet mag.

Ik ga hier ook in mee. Als het geen spelletje was zou ze niet afbuigen en later geaaid willen worden lijkt mij.

Navidad

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 00:12

foxy2 schreef:
Nee helaas.Er heeft een 3-jarige bij haar gestaan,maar die is door de eigenaar in een andere wei gezet.Nou moet ik zeggen dat ze niet veel ophad daarmee.We zijn zelf van plan volgend jaar een ouder paard erbij te kopen.Is ze niet zo alleen.

Ik zou kiezen voor een leeftijdsgenoot, en niet voor een ouder paard. het leeftijdsverschil is dan vaak te groot wat onbewust ook heel verkeerd af kan lopen want niet alle oudere paarden kunnen bij een jaarling of een twee jarige in de wei staan.

Dorien13

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 20:18

Ja misschien een leeftijds genoot.
Of naar de opfok? Of zijn ze daar al te oud voor?
Daar heb ik niet veel verstand van.

succes iedergeval

foxy2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-08 20:42

Allemaal heel erg bedankt voor de reactie's.Ondertussen is ze thuis en alweer een heel tijdje heel erg lief en rustig.'s Nachts halen we haar naar binnen en als het weer zo blijft gaat ze overdag naar de wei.Ben benieuwd of ze weer een keer kuren krijgt.We willen haar in geen geval wegbrengen.Volgend jaar komt er een tweede in ieder geval