Zadeldwang

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Tempus

Zadeldwang

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-08 22:28

Mijn paard heeft angst met opzadelen. Dit komt ( denken we) omdat hij 5 jaar in manegelessen rond gehobbelt heeft met een fout zadel.
Toen ik hem gekocht had heb ik ook een tijd met een slecht passend zadel gereden ( uit onwetendheid). De zadelmaker is langs geweest en we hebben een soort gelpad gekregen die er voor zorgt dat het zadel de ruggegraat niet meer klemt en dat het zadel niet meer voorover kantelt. een nieuw zadel zou beter zijn, maar volgens de zadelmaker had dit niet veel nut zolang zijn spieren bij zijn schoft niet terug zijn.
Nu door dat gelpad is zijn gedrag al heel wat veranderd. Als je hem aansingelt dan legt hij zijn oren niet meer plat, hij is ook niet meer angstig met aansingelen eerder rustig. Enkel als je het zadel oplegt heeft hij nog wat angst ( uit zich in naar voor of achter ' dansen').
Mijn paard weet heel goed wanneer hij gereden ( en dus ook gezadelt) gaat worden. Dan laat hij zich moeilijker vangen op wei enz. Nu het beterd wel met die gelpad, maar ik denk dat het wel even duurt voor hij echt bijna geen 'angst ' meer heeft ( ook omdat hij zolang pijn heeft gehad).
5 weken geleden heeft de veearts bij mijn paard een peesontsteking vastgesteld. Betekende 6 weken rust. Mijn paard is dan naar een wei verhuisd met inloopstal. Nu in die 5 weken dat ik niet op hem heb gereden is onze band versterkt. Hij laat al beter aan zich komen ( vroeger ging hij gewoon lopen zodra je aanstalte maakte aan hem te komen) en soms laat hij zich echt fletsen. Ik heb nu wel wat schrik dat als ik volgende week weer op hem ga rijden, hij zich weer moeilijker gaat laten 'vangen' op de wei. Ookal doet het zadel geen pijn meer, gewoon door dat 'trauma' van vroeger.
Iemand misschien tips om te voorkomen dat mijn paard zich weer wat afsluit zodra we weer rijden?

Tempus

Re: Zadeldwang

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-08 22:30

Hoop dat het wat duidelijk geschreven is.
In mijn hoofd heb ik het soms duidelijk uitgelegt, maar ja meestal tegen dat ik het op bokt typ ben ik dat al kwijt en dan kan ik het minder goed verwoorden

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 22:32

Volgens mijn zadelmaker is een niet goed passend zadel, absoluut niet passend te maken met een gelpad.
Ik zou een wintec kopen en deze mee laten groeien en later evt. een nieuwe kopen. Een 2dehandse kost vanaf de 150,00.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 22:34

Het verhaal is duidelijk hoor!!
Overigens vraag ik mij toch een klein beetje af of hij echt geen last heeft van het zadel/de ruiter. Wat de zadelmaker adviseerd klinkt wel heel logisch, maar het paard heeft die spieren in elk geval nodig om een ruiter te dragen. Dus misschien is het een idee om te zorgen dat de spieren terug komen door te longeren en te werken aan de hand? En als de spieren dan terug zijn een zadel aan te laten passen en dan pas te gaan rijden?

Succes er mee!

Tempus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-08 22:39

Brainless schreef:
Volgens mijn zadelmaker is een niet goed passend zadel, absoluut niet passend te maken met een gelpad.
Ik zou een wintec kopen en deze mee laten groeien en later evt. een nieuwe kopen. Een 2dehandse kost vanaf de 150,00.

Het is ook niet echt een gelpad. Het is meer een soort mousse. het zadel wordt wat opgetilt zodat de ruggegraat niet meer geklemt wordt en het wordt vanvoor wat meer opgevuld ( de dikte vd opvulling kan je verstellen) zodat het niet meer naarvoor kantelt ( de spieren op mijn paard zijn schoft zijn erg ingevallen). En ik kan beter een nieuw zadel kopen dan een tweedehands. Omdat een tweedehands zich al wat gezet heeft naar het vorige paard. Maar ja dan zou ik nu een nieuw en binnen een paar maand weer en dat is een duur grapje ( niet dat die gelpad goedkoop was). dus tot mijn paard zijn spieren weer terug zijn doen we het zo ( kan ik ondertussen ook sparen voor een nieuw zadel).
De zadelmaker was trouwens een zeer eerlijke man vond ik. Hij legde het goed uit en hij liet ook zien wat hij bedoelde zodat je het zelf zag.
verschil was: zonder pad singelen= paard at je bijna op, met pad= bijna geen reactie

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 22:41

Misschien helpt het om hem op te zadelen en alleen te longeren of aan de hand te wandelen!?

fliam

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 22:43

TS, duidelijk verhaal. De gel/mousse pad is maar een tijdelijke oplossing als ik jou goed begrijp. Fijn dat je iig al wat verschil merkt qua gedrag.

Brainless schreef:

Wintec past lang niet op alle paarden, ook niet met de boom die verandert kan worden. Een wintec is dus geen garantie voor een goed passend zadel.

Tempus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-08 22:44

Jah misschien dat ik beter helemaal rustig aan doe en ipv dan terug met hem te rijden gewoon gewenning dat hij weet dat het geen pijn meer doet. ( eigenlijk heeft hij altijd angst als je iets op hem legt van onderlegger tot deken, zadel, hij trekt altijd wat weg)

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 23:03

Tempus schreef:
Mijn paard heeft angst met opzadelen. Dit komt ( denken we) omdat hij 5 jaar in manegelessen rond gehobbelt heeft met een fout zadel.
Toen ik hem gekocht had heb ik ook een tijd met een slecht passend zadel gereden ( uit onwetendheid). De zadelmaker is langs geweest en we hebben een soort gelpad gekregen die er voor zorgt dat het zadel de ruggegraat niet meer klemt en dat het zadel niet meer voorover kantelt. een nieuw zadel zou beter zijn, maar volgens de zadelmaker had dit niet veel nut zolang zijn spieren bij zijn schoft niet terug zijn.
Nu door dat gelpad is zijn gedrag al heel wat veranderd. Als je hem aansingelt dan legt hij zijn oren niet meer plat, hij is ook niet meer angstig met aansingelen eerder rustig. Enkel als je het zadel oplegt heeft hij nog wat angst ( uit zich in naar voor of achter ' dansen').
Mijn paard weet heel goed wanneer hij gereden ( en dus ook gezadelt) gaat worden. Dan laat hij zich moeilijker vangen op wei enz. Nu het beterd wel met die gelpad, maar ik denk dat het wel even duurt voor hij echt bijna geen 'angst ' meer heeft ( ook omdat hij zolang pijn heeft gehad).
5 weken geleden heeft de veearts bij mijn paard een peesontsteking vastgesteld. Betekende 6 weken rust. Mijn paard is dan naar een wei verhuisd met inloopstal. Nu in die 5 weken dat ik niet op hem heb gereden is onze band versterkt. Hij laat al beter aan zich komen ( vroeger ging hij gewoon lopen zodra je aanstalte maakte aan hem te komen) en soms laat hij zich echt fletsen. Ik heb nu wel wat schrik dat als ik volgende week weer op hem ga rijden, hij zich weer moeilijker gaat laten 'vangen' op de wei. Ookal doet het zadel geen pijn meer, gewoon door dat 'trauma' van vroeger.
Iemand misschien tips om te voorkomen dat mijn paard zich weer wat afsluit zodra we weer rijden?

Als een zadel op de ruggegraat klemt is de ruimte tussen de 2 kussens (kussenkanaal) te smal
En dan ligt het zadel ondanks een gelpad bovenop de wervels, dat pijn veroorzaken!
Omdat een paard met deze achtergrond (5 jr manegepaard) ws nog steeds heel veel rugpijn heeft!
5 jaar rondhobbelen met een fout zadel doet behoorlijk pijn aan de spieren en wervels en dat gaat nooit zomaar vanzelf over..
daarom adviseer ik je het paard eens te laten masseren http://www.happy-athlete.nl in combinatie met iemand die de wervels manipuleerd
zonder gerichte behandeling zul je dit paard nl nooit pijnvrij krijgen...
succes

Tempus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-08 14:51

unamie schreef:
Als een zadel op de ruggegraat klemt is de ruimte tussen de 2 kussens (kussenkanaal) te smal
En dan ligt het zadel ondanks een gelpad bovenop de wervels, dat pijn veroorzaken!
Omdat een paard met deze achtergrond (5 jr manegepaard) ws nog steeds heel veel rugpijn heeft!
5 jaar rondhobbelen met een fout zadel doet behoorlijk pijn aan de spieren en wervels en dat gaat nooit zomaar vanzelf over..
daarom adviseer ik je het paard eens te laten masseren http://www.happy-athlete.nl in combinatie met iemand die de wervels manipuleerd
zonder gerichte behandeling zul je dit paard nl nooit pijnvrij krijgen...
succes

De gelpad is gemaakt van een soort mousse die ervoor zorgt dat de ruggegraat vrij komt. De zadelmaker heeft het goed uitgelegt en ik vertrouw hem op zijn woord.
Er is ook al eens een fysiotherapeut naar mijn paard komen kijken, die heeft hem helemaal los gemaakt. Bleek dat hij al een paar jaar helemaal vast zat ( is schrok nogal toen ik dit hoorde, hij moet pijn gehad hebben met rijden al die tijd), zou ook misschien kunnen verklaren waar hij die artrose van heeft?