Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Brainless schreef:Volgens mijn zadelmaker is een niet goed passend zadel, absoluut niet passend te maken met een gelpad.
Ik zou een wintec kopen en deze mee laten groeien en later evt. een nieuwe kopen. Een 2dehandse kost vanaf de 150,00.
Brainless schreef:Volgens mijn zadelmaker is een niet goed passend zadel, absoluut niet passend te maken met een gelpad.
Ik zou een wintec kopen en deze mee laten groeien en later evt. een nieuwe kopen. Een 2dehandse kost vanaf de 150,00.
Tempus schreef:Mijn paard heeft angst met opzadelen. Dit komt ( denken we) omdat hij 5 jaar in manegelessen rond gehobbelt heeft met een fout zadel.
Toen ik hem gekocht had heb ik ook een tijd met een slecht passend zadel gereden ( uit onwetendheid). De zadelmaker is langs geweest en we hebben een soort gelpad gekregen die er voor zorgt dat het zadel de ruggegraat niet meer klemt en dat het zadel niet meer voorover kantelt. een nieuw zadel zou beter zijn, maar volgens de zadelmaker had dit niet veel nut zolang zijn spieren bij zijn schoft niet terug zijn.
Nu door dat gelpad is zijn gedrag al heel wat veranderd. Als je hem aansingelt dan legt hij zijn oren niet meer plat, hij is ook niet meer angstig met aansingelen eerder rustig. Enkel als je het zadel oplegt heeft hij nog wat angst ( uit zich in naar voor of achter ' dansen').
Mijn paard weet heel goed wanneer hij gereden ( en dus ook gezadelt) gaat worden. Dan laat hij zich moeilijker vangen op wei enz. Nu het beterd wel met die gelpad, maar ik denk dat het wel even duurt voor hij echt bijna geen 'angst ' meer heeft ( ook omdat hij zolang pijn heeft gehad).
5 weken geleden heeft de veearts bij mijn paard een peesontsteking vastgesteld. Betekende 6 weken rust. Mijn paard is dan naar een wei verhuisd met inloopstal. Nu in die 5 weken dat ik niet op hem heb gereden is onze band versterkt. Hij laat al beter aan zich komen ( vroeger ging hij gewoon lopen zodra je aanstalte maakte aan hem te komen) en soms laat hij zich echt fletsen. Ik heb nu wel wat schrik dat als ik volgende week weer op hem ga rijden, hij zich weer moeilijker gaat laten 'vangen' op de wei. Ookal doet het zadel geen pijn meer, gewoon door dat 'trauma' van vroeger.
Iemand misschien tips om te voorkomen dat mijn paard zich weer wat afsluit zodra we weer rijden?
unamie schreef:Als een zadel op de ruggegraat klemt is de ruimte tussen de 2 kussens (kussenkanaal) te smal
En dan ligt het zadel ondanks een gelpad bovenop de wervels, dat pijn veroorzaken!
Omdat een paard met deze achtergrond (5 jr manegepaard) ws nog steeds heel veel rugpijn heeft!
5 jaar rondhobbelen met een fout zadel doet behoorlijk pijn aan de spieren en wervels en dat gaat nooit zomaar vanzelf over..
daarom adviseer ik je het paard eens te laten masseren http://www.happy-athlete.nl in combinatie met iemand die de wervels manipuleerd
zonder gerichte behandeling zul je dit paard nl nooit pijnvrij krijgen...
succes