paard gaat niet de trailer in!?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

eefjuhhh

paard gaat niet de trailer in!?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-08 21:32

hallo,
ik heb een hele eigenwijs paard en wil absoluut niet de trailer in hij is er helemaal niet bang voor maar wilt ergewoon niet in! heeft er iemand nog tips?
we hebben al een aantal dingen geprobeerd:
- voer (brokken, hooi, brood, wortels etc..)
- longeerlijn achter zijn kont
- bezems
- praam ( niet mijn eigen idee deden ze toen wij hem kwamen halen)
- doek om zijn ogen ( heeft hier geen angst voor)
hij blijft er allemaal gewoon voor staan hij loopt tot de klep en daar stopt hij.
het enigste wat helpt is 2 sterke mannen onder zijn kont op laten pakken en hem er als ware er in te tillen.

heeft iemand nog een goede tip??

eefjuhhh

Re: paard gaat niet de trailer in!?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-08 22:03

heeft niemand een tip voor mij??

Tempus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 22:08

en als je een paard op de trailer laadt en jouw paard ernaast zetten.

Tempus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 22:09

er zijn denk ik ook al heel wat topics met hulpmiddelen over trailerladen denk ik

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 22:09

Zoek een goede paardentrainer en laat die het probleem oplossen. Over het algemeen vraagt het heel veel geduld, stalen zenuwen en vooral veel tijd. Ga niet oefenen als je ergens heen moet, en neem kleine stapjes tegelijk. Als je paard eerst 10 meter voor de klep al stil staat, dan is 9 meter al een beloning waard (dus stoppen met oefenen en iets lekkers geven op stal/wei). De dag erna naar 8 meter, net zo lang tot je paard helemaal op de trailer staat. En als dat een maand duurt, dan duurt het een maand...

eefjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-08 22:12

met een paard ernaast hebben we al geprobeerd.
angela: hij vind de trailer niet eng dus hij loopt gewoon door tot de klep en dan stopt hij er mee en dit zijn we al 4 maanden aan het doen.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 22:16

Zelf heb ik mijn paard leren laden dmv Parelli. Verdiep je hier eens in Lachen. Ook mijn paard kwam nier verder als de klep, maar nu is het nooit meer een probleem om hem te laden. Ik kan het altijd alleen, in iedere omgeving Lachen

Kijk ook eens of je je paard wel schuin over de klep kunt laten lopen (dus niet de trailer in, maar over de klep langs de trailer). Dit vraag je een aantal keer. Daarna vraag je je paard de trailer in. Iedere pas voorwaarts betekend direct belonen, en stoppen voor die dag!!

eefjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-08 22:19

heey dit vind ik wel hele goede tips angela! we hebben het wel eens achterstevoren geprobeerd mar dan zet hij alleen ze achterbenen op de klep en zijn voorbenen niet.. maar die parelli ga ik wel even uitzoeken hoe dat werkt. heel erg bedankt!

Alabaster

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 22:20

Een van onze paarden had daar ook last van.
Wij gebruikte in alle rust en zonder stress of geweld een heksen bezem om daar hem even mee aan te prikken tegen zijn kont en maakte we met de bezem een raar geluid over de grond achter hem.Ook zetten wij de trailer zo neer dat hij aan een kant helemaal afgesloten was tegen een muur aan.Dat deden we maar met zijn 2e want als er meerdere mensen bij stonden dan ging hij helemaal niet de trailer in.
Hij was totaal niet bang of angstig en hij stapte er ook niet naast op de klep maar hij moest altijd even speciaal behandelt worden en dat werkte bij hem prima.
succes

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 22:37

Meestal vinden paarden het eng om op de onstabiele ondergrond te gaan staan die de trailerklep toch wel een beetje is. Het loopt schuin, en eindigd in een hok... niet echt een omgeving die je graag gaat testen. Door ze schuin over de klep te vragen is er altijd een vrij zicht naar de overkant. In het begin willen ze nog wel eens een flinke jump maken, maar naar een paar keer snappen ze dat ze de trailer nog niet in hoeven, en dat ze prima op de klep kunnen staan zonder dat ze er iets van krijgen. Als er vertrouwen met de klep is, is de stap in de trailer in te gaan vaak een stuk kleiner Ja

Tempus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 22:42

Angela schreef:
Meestal vinden paarden het eng om op de onstabiele ondergrond te gaan staan die de trailerklep toch wel een beetje is. Het loopt schuin, en eindigd in een hok... niet echt een omgeving die je graag gaat testen. Door ze schuin over de klep te vragen is er altijd een vrij zicht naar de overkant. In het begin willen ze nog wel eens een flinke jump maken, maar naar een paar keer snappen ze dat ze de trailer nog niet in hoeven, en dat ze prima op de klep kunnen staan zonder dat ze er iets van krijgen. Als er vertrouwen met de klep is, is de stap in de trailer in te gaan vaak een stuk kleiner Ja

kan je dan ook niet proberen om de klep minder schuin te maken? wel zorgen dat het veilig en stevig blijft natuurlijk
of een trailer met een minder steile klep ( zoals sommige van ifor williams) = misschien wel wat duur om voor te testen een nieuwe trailer aan te schaffen Bloos

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 22:44

Meestal maakt het niet zoveel uit hoe schuin de klep is, maar is het feit dat ie schuin is, en eindigd in een hok al genoeg om te weigeren verder voorwaarts te gaan. Door de klep minder stijl te maken, maak je de opstap hoger, wat het ook weer minder makkelijk maakt...

eefjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-08 22:46

alabaster: ja wij hebben ook met bezem geprobeerd maar hij trok alleen ze kont in en dat was het.. het boeide hem vrij weinig toch bedankt voor de tip!

Angela: ik heb net van parelli gelezen, nog lang niet alles maar morgen weer een dag! bedankt voor jou goede tips!!

tempus: wel goede tip alleen wel wat duur voor iets uit te proberen:P

Mocca

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 08:44

[PP] > [TAO]

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 12:56

zo te horen heb je een dikke vinger paard die effe geen zin heeft.... Lachen. Parelli gaat wel helpen maar alleen als je begrijpt wat hij bedoelt en je timing perfect is, je kunt beter iemand erbij halen die je helpt hiermee want anders is het nu 1 vinger die hij opsteekt en straks zijn het er dan 2....
Op mijn site staat ook een voorbeeld van een dikke vinger paard (http://www.mylah.nl kies voor paarden en dan trailerladen) misschien dat je je paard daarmee kunt vergelijken?

Parelli heeft ook een dvd speciaal over trailerladen en ook Balingehof heeft er 1, daarnaast zijn er diverse trainers op bokt te vinden en uiteraard de zoekfunctie of de bokt wiki.

Dorindaikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 19:42

Heb je al geprobeert om stro op de klep te leggen en op de straat en voor in de trailer de deurtjes open te zetten (als er deurtjes in zitten) want dan ziet ze een uit weg en loopt ze er mischien sneller in, en parelli zal ook wel helpen.
Heb veel geduld....... en het zal je lukken!
xx

_lotus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 22:00

Mijn Paard had ook hetzelfde probleem.
Hij ging nooit trailers in, maar we hadden het een keer geprobeert met een 5 persoontrailer, en na twijfelen liep hij er in.
Nu we een paar keer met die trailer weg zijn geweest, loopt hij zo in de 5persoonstrailer.
Toen probeerde we het met een 2 pesoonstrailer, en hij liep er zo in

eefjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-08 22:11

owkee dat is misschien ook wel een goede tip van die 5paardstrailer en met stro op de laatklep hebben we al geprobeerd we hebben ook geprobeerd om de opstap van de trailer te verlagen maar hielp ook niet. misschien gaan we ook wel om hulp vragen als hij het echt niet gaat doen. maar hoop dat hij het met deze tips wel gaat doen. bedankt voor de reacties!!