Paard niet te stoppen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

eilleen333

Paard niet te stoppen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-08 21:39

Ik dacht, eens even wat meningen vragen hier op bokt, dat kan nooit kwaad Knipoog .

Ik heb sinds twee jaar een Haflinger merrie, een schat van een ding. Meestal dan... Het probleem is, dat mevrouw weet dat ze sterker is dan ik, en daar ook gebruik van maakt.

Tegenwoordig gaat het erg goed. Ze trekt niet meer aan het touw om te grazen en is redelijk stabiel wat dat betreft. Het gebeurd echt bijna niet meer, en als het een keer gebeurd en ik haar dan corrigeer met mijn stem, reageert ze daar ook erg goed op.

Ik vertrouw haar, weet wat ik aan haar heb. Het probleem is, dat zij dat niet altijd voor mij heeft. Daar werk ik aan door veel te oefenen met wandelen en rijden in het bosje. Dat ligt bij ons op het terrein en ze kent het daar goed. Dan kan ze de andere paarden niet zien, er gebeurd veel om haar heen, maar ze is dichtbij huis en als er iets misgaat, dan hoeft ze geen wegen over. Perfect om lekker te oefenen dus!

Vandaag ging ik daar dus weer heen en ze was echt super braaf! Lekker voorwaards, prefect aan de hulpen... Twijfelde zelfs even om het spoor over te gaan, als extra stap. Ineens stond ze stil en ze stond wat om zich heen te kijken. Dat doet ze wel vaker en dan stapt ze door. Nu moest ze dan plassen, dus ze spant haar rugspieren aan. Toen ze daarmee klaar was ontspande ze niet. Al haar spieren stonden strak gespannen en ze stond te kijken naar iets dat ik niet kon zien. Dus ik wilde haar door laten lopen, maar ze reageerde helemaal niet op mij. Toen moest ze nog mesten, ok, dat mag je inderdaad ook stilstaand. Maar daarna wilde ik toch echt dat ze door ging lopen.

Geen reactie op mijn been en stemhulpen, dus ik tikte haar bij met mijn zweepje om de aandacht te krijgen. Meestal gaat er dan een schokje door haar heen en stapt ze weg. Nu dus niet. Helemaal geen reactie, op niets. En die spieren maar strak gespannen, snel ademen...

Ineens stapte ze weg, alleen draaide ze daarbij ook om richting stal en toen draafde ze aan. Daar ging het mis. Ik wilde haar terughalen naar stap, maar dat lukte niet. Zwaaien met het hoofd en nog wat versnellen. Ze ging steeds sneller en ik wilde haar inhouden door korte ophoudingen te geven. Best wel heftig op het eind, maar ik kreeg gewoon nul reactie. Toen had ik zoiets van, trekken werkt dus niet, dus loop maar een stukje door tot we het bos uit zijn, daar kan je alles overzien en kom je wel tot rust.
Maar zover kwamen we niet eens. Ineens draait ze weer om, rent de bosjes in richting een prikkeldraad. Ik probeerde haar nog om te sleuren, maar dat had weer geen resultaat. Dwars door de draad heen. Ik zag al enorme draad benen voor me...

Gelukkig heeft ze er lichamelijk niet zoveel aan overgehouden, drie prikjes van de draad, verder gelukkig niets. Ze was natuurlijk wel gestresst.

Ik ben samen met mijn zus terug gelopen naar de plek waar het misging. Ze ging weer stilstaan, maar liep uiteindelijk wel braaf (wel nerveus) door en terug naar stal. Dus toch wel redelijk afgesloten.

Ze heeft dit wel eens eerder gedaan, zo'n twee jaar geleden op onze oude stal. Dat ze zonder reden ineens wegrende en nergens meer op reageerde. Toen zag ze een paard, verder was er ook geen echte aanleiding die ik heb opgemerkt. Dat hebben we toen op weten te lossen en daarna is het eigenlijk nooit meer zo gebeurd. Wel dat ze een keer doortrok, maar wel voor reden vatbaar was of het duidelijk aankondigde. Maar dit was zo onverwacht.
In de bak trok ze voorheen ook wel eens zo'n sprint. Ineens in een hoek wegstuiven als daar echt niets bijzonders was en ze er al 20 keer zonder problemen langs was gelopen. Dit kwam echter goed door gewoon te blijven proberen en na zo'n 100 keer proberen kon ik dan weer gewoon nogmaal langs die plek rijden. Dat is eigenlijk alleen in een nieuwe bak of als ik erg lang niet heb gereden, bijvoorbeeld als ik terug kom van vakantie.

Aan de voorbereiding kan het bijna niet liggen. Ik heb dit nou zo vaak gedaan. Ze was niet gespannen, geen duidelijke reden om te gaan rennen. We waren er gewoon echt klaar voor en het ging gewoon geweldig... Tot zij dus blijkbaar iets zag. Ze heeft misschien wel een minuut gestaan, met plassen en poepen erbij, maar ik zag echt niets waar ze naar keek. Maar er zal ongetwijfeld iets geweest zijn.

Dan nog vind ik het vreselijk dat ik op zo'n moment gewoon geen indruk maak op mijn paard en haar niet terug kan krijgen naar de realiteit. Paarden kunnen op hol slaan, dat weet ik... Maar dan is er vaak toch wel een reden... Een opvliegende vogel, iets engs in de verte... Maar het stomme is dat ze daar juist niet op reageerde...

Ik ga dus weer bij het begin beginnen, helaas, we waren net zo ver. Maar ik vroeg me af of jullie tips hebben om dit te voorkomen. Hoe ik een beetje tot mijn paard kan doordringen op zo'n moment.
Omdat de voorbereiding gewoon goed was. Steeds rustig een stukje richting het bosje, en terug en pas als dat 100% goed ging het bos in. Dat ging tot vandaag ook 100% goed, dus ik was al bezig met het spoor over te gaan.

Maar zijn er mensen die hier ervaring mee hebben? Of die tips hebben?

Lise81

Re: Paard niet te stoppen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 22:43

Om zoiets mee te maken is echt niet leuk. Dat is echt op hol slaan, geen normale schrikreactie - maar super instinct wat overneemt (flight). Als mens kan je niet alles zo zien zoals het paard het ook ziet of voelt. Daarom zijn deze dingen vaak lastig te verklaren.

Ik heb wel eens dingen gelezen over de one-rein-stop, maar heb nog nooit gezien hoe iemand deze aanleert/uitvoert.
Misschien kan je meer info halen uit onderstaande link en iemand zoeken bij wie je dit kan leren.
Ik denk niet dat alles wat je hebt opgebouwd in een keer weg is. Dit is de rede dat paarden - paarden blijven en hoe goed je ook traint e.d. er altijd een risico aan verbonden is.

Heel veel succes, en blijf genieten met je Maflinger!!!!!

http://www.paardnatuurlijk.nl/index_js. ... nerein.htm

[NH] One-Rein-Stop

marrlinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-08 23:44

dat probleem had ik ook, we hebben een half jaar van alles geprobeert, maar het werdt steeds erger en uiteindelijk hebben we hem moeten verkopen... Boos! dat is uiteindelijk beter voor het paardje denk ik,.. succes met je paard! Lachen

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-08 12:40

Verkopen is geen optie...
Tenzij ik aan haar merk dat ze het met mij niet ziet zitten. Maar ik merk nu eerder dat ze baalt als ik een dag niet kom. Als ik er dan weer ben is ze weer een stuk vrolijker. Zolang dat zo is en ze graag met mij werkt gaat ze niet weg.

Anna_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 16:01

eilleen333 schreef:
Verkopen is geen optie...
Tenzij ik aan haar merk dat ze het met mij niet ziet zitten. Maar ik merk nu eerder dat ze baalt als ik een dag niet kom. Als ik er dan weer ben is ze weer een stuk vrolijker. Zolang dat zo is en ze graag met mij werkt gaat ze niet weg.

Nee verkopen hoef je niet hoor. Ik heb een soortgelijk probleem met mijn haflinger. In ieder geval wat betreft het niet reageren
en niet willen stoppen. Mijn haflinger gaat als ik les heb in een andere bak ( die open staat) de bak uitrennen richting de weg. Gelukkig niet een hele drukke weg maar toch niet echt fijn.
Hij reageerd dan ook helemaal nergens meer op, ik kan ophoudingen maken wat ik wil hij raced gewoon door en maakt dus
gebruik van de kracht in zijn hals/borst ( wat jou haflinger ook doet).

Ik draai hem om ( en dan dus niet meedraaien maar terug) door korter bij het bit te pakken. Vlakbij het bit de teugel dus. Dit klinkt wel heel streng maar op het moment dat jij echt een probleem hebt door een drukke weg of zoals jij vertelde prikkeldraad is het gewoon de beste optie. Als je haflinger namelijk met haar neus naar jou tenen toe moet kan zie niet meer rennen. En daarbij gebruik ik ook mijn benen om de scherpe bocht te maken. Je kan het namelijk niet op eigen kracht vanaf boven doen, dus dit is de noodoplossing.

Verder zou ik inderdaad iets rustiger weer beginnen en als ze het toch wel doet, goed ingrijpen en mischien het probleem vinden? MIschien ziet ze wel iets wat ze echt heel eng vind en haar enige veilige optie is terug.
Veel succes

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-08 16:09

Bedankt voor je reactie.

Op het moment gaat het juist weer heel goed. De eerste paar keren was ze in het bosje wel wat gespannen, maar niet meer dat wegrennen.

Paar dagen terug liep ik met haar aan de hand over de oprit en mijnzus liet haar pony rennen in de wei die parallel aan de oprit loopt. Voor Mone, die al graag naar huis wou reden om te gaan rennen. Maar ik had het wel aan zien komen, dus ik kon haar gelukkig inhouden. Dat scheelt weer, dan is het iig niet nog een keer gelukt om te gaan rennen Knipoog .

Anna_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 17:15

eilleen333 schreef:
Bedankt voor je reactie.

Op het moment gaat het juist weer heel goed. De eerste paar keren was ze in het bosje wel wat gespannen, maar niet meer dat wegrennen.

Paar dagen terug liep ik met haar aan de hand over de oprit en mijnzus liet haar pony rennen in de wei die parallel aan de oprit loopt. Voor Mone, die al graag naar huis wou reden om te gaan rennen. Maar ik had het wel aan zien komen, dus ik kon haar gelukkig inhouden. Dat scheelt weer, dan is het iig niet nog een keer gelukt om te gaan rennen Knipoog .

Mooi!
Goedzo want als ze eenmaal de smaak te pakken hebben, en de voordelen van het wegrennen in gaan zien.. Vork

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-08 17:20

Precies. Dat is dus meestal ook het probleem. Ze weet dat ze sterker is en dat ze dan gewoon onder het werk uit kan komen.

Merlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 17:32

eilleen333 schreef:
Precies. Dat is dus meestal ook het probleem. Ze weet dat ze sterker is en dat ze dan gewoon onder het werk uit kan komen.

Hier leg je zelf de vinger op de zere plek. Jullie probleem is dat jouw pony de leider is en niet jij. Daar zul je allereerst aan moeten gaan werken.

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 17:41

Dat was inderdaad ook het eerste wat in mij opkwam Merlijn, al na de zin " ik vertrouw haar en weet wat ik aan haar heb, alleen heeft ze dat niet altijd voor mij " duidelijk dat het paard de leider is en de leider geeft aan wanneer je voor iets moet vluchten.

Ik herken het probleem, had dit probleem vroeger ook met mijn merrie. Het probleem begon al toen je merrie stopte en jij haar liet stoppen, twijfelen ok maar als IK zeg DOORLOPEN is het dan ook, en krijg ik dan geen reactie zorg ik wel dat we een reactie krijgen. Beide benen aan het paard houden en nooit laten omdraaien, dit kun je niet altijd voorkomen maar je hebt haar nou minimaal 1 minuut laten nadenken hoe ze moest reageren.

Inmiddels loopt mijn merrie overal langs, af en toe wil je niet weten hoe maar ze loopt er langs en het enige wat ik dan zeg is "stel je niet aan en loop door" hierbij houd ik beide benen aan en geef lange teugel, wil ze omdraaien houd ik contact op de teugel waarvan ze wilt wegdraaien en geef nogmaals been.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-08 19:15

Precies. Als ze mij onvoorwaardelijk als leider zag was ze niet gaan rennen. Maar het probleem is een beetje dat het altijd goed gaat, alleen soms dan 'knapt er iets' en dan moet ze gewoon rennen.

We komen vaak zat enge dingen tegen en dan volgt ze me heel netjes. Daarom had ik dit ook niet verwacht en was ik er misschien ook niet goed genoeg op voorbereid.

Merlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 19:41

eilleen333 schreef:
Precies. Als ze mij onvoorwaardelijk als leider zag was ze niet gaan rennen. Maar het probleem is een beetje dat het altijd goed gaat, alleen soms dan 'knapt er iets' en dan moet ze gewoon rennen.
We komen vaak zat enge dingen tegen en dan volgt ze me heel netjes. Daarom had ik dit ook niet verwacht en was ik er misschien ook niet goed genoeg op voorbereid.

Het is denk ik niet zo dat er "iets knapt" , het is meer dat op dat moment de pony onvoldoende vertrouwen in jou heeft als leider om nog naar je te willen/kunnen luisteren. Dan neemt ze zelf maar een besluit en dat is: weg wezen.
[Zelf hebben we een paard dat, toen hij aangereden werd, ontzettend onzeker was en en bij ieder eng ding wilde omdraaien en weg rennen. Nadat hij het vertrouwen in ons als leider heeft gekregen was hij overal langs (en over) te rijden.]
Bij ieder paard/pony, onzeker of juist dominant, is het belangrijk dat hij/zij weet dat degene die met hem omgaat de leider is, of die er nu op zit of er naast staat.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-08 20:03

Daarom stond het ook tussen aanhalingstekens, maar ik kon geen goed woord ervoor vinden Knipoog .

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 03:49

Bij paarden die echt op hol slaan werken maar twee dingen.

Eerste is uit laten razen als je de ruimte hebt. De echte paniek zakt redelijk snel en dan kan je (meestal) je paard weer voorzichtig oppakken. Met uit laten razen bedoel ik dus echt teugels helemaal losgooien en in verlichte zit gaan zitten, je vast houden aan de manen.

Als dat geen optie is (in Nederland dus heel vaak) met je ene been zo hard schoppen als je kan en tegelijk de teugel aan die kant waar je schopt zo kort mogelijk te nemen, desnoods grijp je de bitring/ bakstuk vast en trap je paard op een volte. Als je sporen aan hebt zet die dan maar recht in de flank, dit is immers geen normale situatie. Door jouw gewicht en jouw druk op een kant kunnen ze niet meer helemaal rechtuit rennen en zodra je je paard op een volte hebt heb je weer controle/ contact. Dan ook voorzichtig en rustig weer oppakken en kalmeren, in de eerste instantie zonder van de volte af te gaan. Ga pas terug naar huis als je paard weer de rust heeft gevonden!

Mischien dat je de eerste tijd een lang touw of longeerlijn om de hals mee kan nemen zodat je je paard aan de hand mee kan nemen? Sommige paarden reageren daar beter op dan als je op hun rug zit.

De tweede methode is niet vriendelijk, dat weet ik best. Toch is het helaas af en toe nodig. Nederland is een klein landje met veel wegen, veel auto's en veel paarden. Niet elke situatie is te vermijden en soms moet je voor iedereen's veiligheid wel eens heel hard ingrijpen.

Mocht je dat laatste nodig hebben zijn er meestal omstanders die beginnen te gillen dat je je paard mishandelt en zo, maar besef wel dat een paard op hol letterlijk overal doorheen dendert dus dat keihard ingrijpen dan al is het maar in het kader van veiligheid gewoon nodig is. Wel natuurlijk direct het bit loslaten als je weer "normaal" contact hebt en ook stoppen met schoppen, maar dat lijkt me logisch.

Dit heb ik eens op een manege in Duitsland geleerd, en heb het (gelukkig) nooit zelf nodig gehad, maar heb die tips zeer goed opgeslagen in mijn koppie zodat ik hopelijk als het eens gebeurt (kan iedereen overkomen!) instinctief zo zal reageren. (op veel plaatsen in Duitsland heb je wel de mogelijkheid je paard even los te laten en na een paar minuten weer op te pakken, maar ze leren je daar dus ook preventief het op de volte sleuren aan. In elk geval op die manege, ergens in voormalig Oost-Duitsland).

Ik moet ook zeggen dat ik me geen betere oplossing kan bedenken, hoe graag ik ook zou willen dat het paardvriendelijker kan.

Als je paard eens echt zo blind op hol is geslagen zou ik de periode daarna wel heel zorgvuldig aan de band en het vertrouwen gaan werken in de hoop dat paardlief mij zo gaat vertrouwen dat ie niet meer op hol zal slaan. En even geen risico's nemen of grenzen opzoeken.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-08 09:10

Mone reageerd beter als ik erop zit. Als ik ernaast loop heb ik nog minder te vertellen. Maar ik heb wel aan de hand geoefend in het bosje, en dan brokjes mee genomen. Daan weet ze, dat als ze braaf is dat ze wat krijgt. Dus dan moet ze oefeningetjes doen. Halthouden, rondje draaien, stukje achterwaards ofzo waarmee ze dan dat brokje krijgt en dan is ze dus echt alleen met mij bezig.

Maar met het weer zoals het nu is ga ik dat bos sowieso niet in, dat is vragen om ongelukken, dus dat staat even op een lager pitje.

Jammer dat ik afgelopen week sowieso weinig met haar kon doen, hoop dat ik dat na het weekend (en en hopen dat het weer ook beter is) weer wat intensiever kan oppakken.