Wat kan een goed opgevoed jong paard?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Myour

Wat kan een goed opgevoed jong paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-08 20:08

Deze vraag zat ik mezelf te stellen, omdat ik zelf een jong paard heb.
Het was/is een grote uitdaging omdat ik nog nooit echt een jong dier
opgevoed heb, maar tegelijkertijd zullen mensen hier wel verschillende
meningen over hebben.

Wat kan (of moet) een jong paard (kunnen)? Wat is normaal gedrag
voor een netjes opgevoed jong paard? Laten we het hebben over
paarden die onbeleerd zijn en ongeveer tot een leeftijd tot drie jaar.

Begrijp me niet verkeerd, ik snap heus wel dat ieder paard een eigen
karakter heeft, daarom is vooral de eerste vraag interessant voor mij Ja

Olikea

Re: Wat kan een goed opgevoed jong paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 20:10

mijn poown is nu 2.5 jaar, een jaar geleden kon hij nu helemaal niks, had nog nooit een halster omgehad..
Hij kan nu netjes meelopen aan de hand, stappen en draven, ook in het verkeer.
Netjes voetjes geven, stilstaan op commando.
vast staan. Netjes mee op de trailer gaan.

Ik denk dat hij niet meer moet kunnen op dit moment..

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 21:09

Een onbeleerd jong paard moet van mij kunnen:
halstertje aan en af kunnen doen, meestappen, vaststaan, voetjes geven, op de trailer gaan, zich af laten spuiten, braaf zijn bij de smid, wormenkuur kunnen geven, zich laten poetsen, 'om' gaan, zich van stal en van de wei laten pakken en braaf zijn in de omgang, dus niet bijten, trappen, klauwen, pletten, steigeren of anderszins.

(dit dus als hij al wel in de hand is geweest, voor hij beleerd wordt)

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 21:11

idd. wormkuur en waterslang was ik vergeten..
Ik heb pablo met behulp van hetl level 1 parelli pakket geleerd te wijken voor druk, dus vooruit, achteruit, links rechts, hoofd omhoog en omlaag..

Sita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 21:13

Wijken voor druk, mbv Parelli Lev.1, was voor mijn jonge dier ook een van de eerste dingen die ik haar heb geleerd toen ik haar kocht op 2 jarige leeftijd.. Compleet groen was ze nog..

Voor de rest ga ik mee met de dingen die al genoemd zijn.

Sita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 21:15

Oh, en wat ik ook erg belangrijk vind, dat is ongeacht de leeftijd, is dat het paard gewoon op je wacht..
Dus als jij 5 minuten stilstaat met het paard naast je hij ook gewoon blijft staan.. En niet jou steeds van positie laat veranderen door stapjes naar voor en naar achter te doen..

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 21:16

Mijn shet van 2 1/2 jaar is: verkeersmak, halstermak. Geeft voetjes, kan overal bevoeld/geaaid worden. Kan loslopen (met en zonder halstertouw), naast de fiets, draf, stap en ho-commando, achterwaarts, afspuiten, om, vaststaan. Wormenkuur, inenten. In principe heel veel zolang meneer het maar kan zien.
En grondwerken doe ik met hem. En met snoepjes of eten uit de hand is hij ontzettend beschaafd.

Ik heb hem vanaf 4 maanden.

tess51

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 21:20

Mijn paard kocht ik als 3jarige, was nog helemaal niet in mensen handen geweest, 3 jaar op het land gestaan. Heb haar nu 4maanden. Ze heeft respect en doet veel voor me. Nu bezig met rijden en in een maand tijd zijn we heel ver gekomen. Nu bezig met de galop en sturen.
Geeft voetje, wormenkuur, loopt netjes achter me aan, stopt als ik dat ook doe, wijken voor druk, geduldig wachten met poetsen, afspuiten, smid, mak in verkeer.
SUPER PAARD!!!! Haha!

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 21:27

Overvraag je haar niet een beetje met 4 maanden in je bezit?

casanova

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 23:16

het gaat om een paard tot 3 jaar toch?

tot 3 jaar wil/leer ik dat ze stilstaan op commando,stapt op commando,achterwaarts/opzij bij druk,stilstaan bij poetsen,voetjes geven,longeren op commando stap,draf,galop,kom maar,klakken met tong is sneller,langzaam is langzamer,redelijk verkeersmak.

bij mij waren ze ze dan ook nog naast de fiets,zadelmak en bitwijs..

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 09:07

Tsja wat is normaal idd. Cadiz is 2,5 nu en is megabraaf. staat keurig stil, loopt netjes mee, kan deken op en dekensingeltje om, kan gewassen worden. Is braaf bij de smid. Is eigenlijk een netjes opgevoed paard in alles en goudeerlijk. Tis dattie nog gene mens op zn rug heeft gehad anders zou je zo zeggen dattie al volwassen is.
Maargoed das gewoon een kwestie van opvoeden en voor jezelf duidelijk hebben wat hij op welke leeftijd moet kunnen of wat wenselijk zou zijn alssie dat kon. Ligt ook helemaal aan wat je later met het dier wilt gaan doen natuurlijk.

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 09:15

Het allerbelangrijkste is dat een jong paard weet, voor haar moet ik plaats maken.

Verder vind ik het belangrijk dat je het paard goed kunt verzorgen: voetjes geven, aan de neus voelen/oren, gebit kijken, etc.

Als je kijkt naar training, iedereen doet het anders, die discussies zijn ook al vele malen gevoerd. Ik vind het belangrijk een jong paard jong te laten zijn, nu kan het nog.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 09:20

Het zelfde als Urielle.

Mijn veulens en jaarling kunnen dit allemaal.

Heb een 14 jarige (vorig jaar groen van het land, kon enkel aan een halster lopen) die niet alles kan. Laat zich nog niet helemaal braaf poetsen en is panisch voor water. Maar is inmidels al wel braaf onder het zadel en voor de wagen. En vooral een stuk rustiger in haar hoofd dan dat ze was. Dus het komt vanzelf wel Lachen.

Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 15:57

Mijn ander anderhalfjarige heb ik gekocht als veulen van 8 maanden. Ze kon toen niets, je kon haar niet eens aanraken, laat staan een halster om doen...

Nu kan iedereen haar een halster aan doen, laat zich goed poetsen en overal aanraken, staat netjes stil, loopt braaf mee, wacht, geeft gemakkelijk voetjes, kan 'om' gaan, achterwaarts, is verkeersmak, is braaf bij de hoefsmid, kan haar makkelijk wormenkuur geven, ik kan haar afspuiten en ze heeft bewezen dat ze braaf op de trailer kan.

Kreeg van de week van de hoefsmid te horen dat ze goed opgevoed was. Da's wel fijn om te horen. Lachen Ze kent al heel veel en dat heb ik haar geleiderlijk aan en al spelenderwijs geleerd. Ze staat verder de hele dag op de wei met andere paarden, dus jong zijn kan ze ook zeker. Lachen

mariettek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 16:07

Mijn paard is nu ruim drie, maar nog onbeleerd.
Hij kan:
- Vaststaan
- Los blijven staan op een afstandje
- Voetjes geven
- Rustig meelopen aan halster
- Heel licht longewerk aan halster
- In verkeer meelopen aan halsters
- Rustig blijven staan als ik zijn benen afspuit
- Achterwaarts gaan aan
- Loopt rustig en makkelijk een trailer op en af
- Kan een bitje in (tweemaal gebeurd)
- Er kan een deken overheen (krijgt hij normaal niet)
- Er kan een zadeltje op
- Ik heb er zelfs een keer opgezeten terwijl hij rustig stil stond in de bak
- Ik mag overal aanzitten

Hij kan eigenlijk alles en vooral ook datgene wat ik belangrijk vind aan een (jong) paard: Rustig blijven in nieuwe situaties en helpen meedenken als we iets nieuws proberen of tegenkomen. Lachen