Volgende week scheren..hoeveel grams deken moet erop?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

plotie

Volgende week scheren..hoeveel grams deken moet erop?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-08 12:53

Hallo allemaal,
Waarschijnlijk denken jullie van 'honee weer een scheertopic Clown'.
Maar ik werk dus nu veel te ver van waar mijn paard staat. Als het goed is komt ze morgen naar een boerderijtje 500 meter van mn werk. (ik werk op een stal waar ze internationale sportpaarden e.d verkopen, hier is het te duur om mijn paard te stallen Vork ).
Op mijn huidige stalling had ik geen binnenpiste, dus reed niet veel bij slecht weer. Maar waar mn paard morgen komt te staan, is er wel een piste (en mag ook op mn werk komen rijden, en van alle faciliteiten gebruik maken Haha!).
Dusss dit betekend dat ik eindelijk wat deftiger met mijn paard kan trainen, en dus ook meer.

Nu komen we dus tot mijn vraag. Ze zit met superdikke wintervacht en zweet heel snel, en droogt heel traag.
Ik zou haar graag willen laten scheren (helemaal) maar hoeveel grams deken moet er op? Het is nu wel heel koud snachts en overdag toch ook.

Ik heb mijn paard sinds vorig jaar en ze heeft nooit een deken opgehad, ze is in wintervacht gebleven.

Wie kan mij helpen aub?
Bedankt

dolor

Re: Volgende week scheren..hoeveel grams deken moet erop?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 14:05

ik heb lessy net 1 week terug geschoren. toen was het nog 10 graden ongeveer dus toen kreeg hij een 200 grams deken op. nu het zo koud is, heeft hij een 400 grams deken op.
dus ik zou nu ongeveer met 300/400 grams deken beginnen. mocht het warmer zijn dan nu als je gaat scheren, dan met 200 grams beginnen.

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 14:07

Ik vind het afhankelijk van wwat je er nu op hebt liggen. Heb je er niks op, dan zou bij wijze van 200grams genoeg zijn, alhoewel ik idd ook voor 300grams of meer zou kiezen.

plotie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-08 19:54

Ik heb er inderdaad nu niets opliggen. Ze zit gewoon met haar dikke wintervacht. Dus beginnen met 300 grams ofzo?

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 11:53

Zou ik wel doen... maar nu is het niet zo koud, dus zou 200grams misschien voldoende zijn? T is wel per paard verschillend.

sybje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 12:03

ik ga mijn paardje vandaag scheren en ik gooi meteen mijn 300 grams op. Ik vind het namelijk een best grote overgang. Normaal was ik met 200 begonnen maar dan was ik ook eerder met scheren dus het is maar hoe je het bekijkt.

sybje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 12:03

en mijn warmbloed heeft het niet zo op koud Clown

Odeale

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 13:54

Mijn paard is vorige week vrijdag (met dank aan Kaatje77 OK dan! ) ook voor het eerst geschoren. Ik had al een 200grs er voor die tijd op (had de hoop niet te hoeven scheren, vandaar) en heb hem nu een 300 grs met daaronder een fleece deken op gedaan. Hij voelt het nu "gewoon" lekker warm aan.

Ik was van plan als het 10-15 graden ongeveer de 300 grs op te doen, tot 0 graden de fleece eronder en voor als het nog kouder is heb ik een nog een 450 grs op het oog waar ik dan ook een fleece onder zou doen. Zodra ik 'm heb doe ik deze deken ipv de 300grs met fleece op bij 0-10graden ongeveer. Dit alles is ongeveer een richtlijn, daarbij kijk en voel ik natuurlijk naar het paard zelf.

Ik hoop dat ik het goed doe. Ik moet erbij zeggen dat ze overdag buiten staan en we buitenstallen hebben. En we hebben het hoofd en de benen niet geschoren.
Laatst bijgewerkt door Odeale op 03-11-08 13:55, in het totaal 1 keer bewerkt

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 13:55

Dat lijkt me meer dan voldoende hoor Odessa Ja Een paard heeft het niet gauw koud en dan geven ze het wel aan.