Paard sluit zich af op wedstrijd, hoe hier mee om te gaan?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

MarchaL

Paard sluit zich af op wedstrijd, hoe hier mee om te gaan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-08 11:28

Tja, lastig probleem. Mijn 12 jarige merrie gaat sinds kort mee op wedstrijd. Mijn merrie is behoorlijk stresserig en nerveus van aard, ze is snel van slag. Ze is verder nooit uitgebracht dus alles is nieuw voor haar. In eerste instantie viel haar reactie me enorm mee, de eerste paar keer in de ring bleef ze wel gewoon lopen en sprong ze niet opzij oid. Wel was het zo dat er praktisch niet aan te rijden valt. Tempo-controle is echt ver zoek en ze loopt als een plank door de ring en van stelling of buiging is geen sprake. Binnenbeen erbij heeft totaal geen effect, het lijkt net of ik niet tot haar door kan dringen. Ze is volledig in zichzelf gekeerd en ik mag mee liften. Ondanks dit strakke en stramme plaatje hebben we al wel 8 winstpunten binnen maar het is allemaal niet je van het.

Thuis is ze erg gemakkelijk te rijden, hier kan ik met gemak een L2 proef met haar rijden. Op wedstrijd is het toch allemaal net even anders... We zijn nu een keer of 6 op wedstrijd geweest maar ik heb niet het idee dat er verbetering in komt. Ze blijft zich afsluiten en ze lijkt mij compleet te negeren. Met losrijden lijk ik dan nog wel enigzins tot haar door te kunnen dringen, eenmaal in de ring echter niet meer.

Is dit echt een kwestie van kilometers maken? Gaat dit probleem vanzelf weg naarmate wij beide meer ervaring hebben? Ik ben benieuwd of andere bokkers ook dit soort problemen hebben gehad.

elisa007

Re: Paard sluit zich af op wedstrijd, hoe hier mee om te gaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 12:25

Je zegt zelf dat ze nooit eerder op wedstrijd is uitgebracht, geduld is dus een vereiste! Lachen
Geef je paard de tijd om te wennen. Het helpt ook als je gewoon een keer meegaat op wedstrijd, maar zelf niet mee rijdt. Ontspannen aan de hand grazen, stappen etc. Als ze zich hier gemakkelijk bij voelt ga je verder opbouwen.
In één keer proeven mee rijden is namelijk een hele grote stap.
Misschien voelt ze zich beter als je een stalmaatje van je merrie meeneemt (die uiteraard al gewend is aan wedstrijden), dan heeft ze een goed voorbeeld.
Veel succes!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 12:53

Kilometers maken en ook van thuis uit regelmatig naar vreemde locaties (lessen, clinics, bak ergens huren om te gaan rijden) Ja
Je paard vertoont gewoon een van de bekende angstreacties, freezing Ja Misschien dat ze op een bepaalde manier makkelijker ontspant, bijvoorbeeld als ze van te voren buiten de trailer aan de hand mag grazen, of als ze met losrijden een half uur ongedwongen rond mag galopperen oid.

Annemeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 12:58

Kilometers maken, en als het blijft kan ik de Bach rescueremedie aanraden. Mijn 19 jarige die al heel veel gelopen heeft in zijn leven sluit zich ook af, en met recueremedie kom ik net wel door bij hem.

Avalon_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 16:50

Zoals Urielle ook al zegt, zoek een boel vreemde locaties op en ga daar lekker trainen. Dan zit er ook niet de druk van het presteren achter maar ben je toch op een vreemde locatie waar je bezig kunt. Zoek een manier om haar op haar gemak te stellen, het laten grazen of voeren wil daar inderdaad bij helpen.

opgeheven

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 16:58

Ga vooral niet te ver weg als je wedstrijden wilt rijden en neem voor de wedstrijd flink de tijd, verken samen het terrein en neem daar ook de tijd voor. Ga een beetje overal kijken met haar aan de hand en beloon haar en stel haar gerust. Na het zadelen kunje rustig het terrein nog even verkennen met jou erop. beloon haar daarna ook flink, appeltj, worteltje etc. stap tijdens het losrijden eerst rustig rond en laat haar kijken. Probeer haar rustig op te pakken en vervolg het losrijden, vraag niet te veel van haar. presteren moet in de ring. Als je zelf in de ring moet verschijnen stap je eerst rustig rond de ring en voor dat je binnenkomt belonen en praten. Je moet haar vertrouwen geven en dat kost tijd, de volhouder wint en je moet vooral niet verwachten dat het gelijk na drie keer beter gaat. Geef haar de rijd maar neem zelf de leiding hierin.

Op vreemde plekken oefenen kan maar kan nooit helemaal een concourssfeer nabootsen. Ben je zelf ook erg zenuwachtig dan moet je jezelf ook trainen daarin. Verwacht niets van je ounten en ga ook niet met die instelling rijden. Eerst met je paars een worden. Als je klaar bent met de proef lekker je paard belonen en geef hem bij de trailer wat lekkers (beetje slobber of zo) en stap noglekker uit over het terrein.

Succes met je wedstrijden en bewaar vooral de rust...

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 17:09

Vergeet ook eens niet van naar jezelf te kijken... Voor je paard is het allemaal nieuw en onwennig, hoe reageer jij hierop? Je zegt dat het bij het losrijden nog wel redelijk gaat, ga jij dan niet gewoon 'anders' rijden van de moment dat je in de ring komt... Voor een paard is het verschil tussen een terrein met witte hekjes of zonder witte hekjes niet zo groot, maar als jij onbewust meer gespannen bent of meer afwachtend, kan dat voor jou paard ook wel een teken zijn dat er echt iets mis is en kan hij door jou onbewuste andere houding wel net angstig worden.

Nimber

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 18:17

Mijn jonge l1 paard doet hetzelfde, of ze is niet vooruit te branden of ik ben de rem kwijt, ze gaat meestal in contrastelling rond en is in staat om bij een heel eng iets (en dat hoeft maar een simpel plantenbakje te zijn) om te keren. Zo erg dat ik al verlies heb gereden 1 van de eerste keren.

Ik heb haar een tijd elk weekend mee genomen. Nu is er nog steeds veel spanning maar dat zakt nu halfweg de proef weg en rare omdraai dingen en paniekactie's heb ik ook niet meer gehad. zoals ze thuis loopt vind ik haar wel M klaar maar zoals ze op concour is, blijf ik nog mooi even in de L1 Haha!

brazilll

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 13:08

het paard gerust stellen

Charlie_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 13:13

Je kunt ook met je paard naar een wedstrijdterrein gaan zonder te gaan starten. Gewoon een beetje rondlopen, grazen, misschien een beetje rijden. Jij hebt dan de stress niet en je paard kan rustig aan zo'n omgeving wennen.

kickassgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 15:24

Mijn paard is 11 jaar en gaat al een jaar of 6 mee na de wedstrijden. Ik rijd M2 en hij is ook een stresser wat vreemde plaatsen betreft. Ik denk dat het niet alleen het paard is maar ook de ruiter. Een paard voelt meer dan we in de gaten hebben. Ik neem veel tijd thuis met het schoonmaken en invlechten van mn paard. En ga daarna optijd na de wedstrijd om hem daar ook de tijd van wennen te geven. Daarna ga ik wel gewoon aan het werk, maar je zou hem kunnen longeren op het terrein(als dit mag) dan kan het dier ff wennen aan de omgeving...

Nou suc6 ermee.

Tayga

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 15:26

Moos heeft het ook gehad. Rijd nu 3,5 jaar wedstrijden en hij heeft er 3 jaar een potje van gemaakt. Heb in die 3 jaar van de B naar L1 + 3 gereden. Altijd rustig laten kijken, relaxt losrijden en in de proef reageerde hij gewoon niet op mij. Had altijd net het gevoel alsof ik er net zo goed niet op had hoeven zitten Clown

Sinds een paar weken zet ik hem snoeihard aan het werk met losrijden. Ben niet strenger dan normaal, maar laat hem gewoon veel harder werken. En hij is nou veel fijner in de proef! Let beter op mij, reageert weer op mijn hulpen. Alleen buiging om mijn binnenbeen blijft wel een aandachtspunt in de proef. Ik ben ook vanaf april tot nu naar L2 + 2 gereden. Moet wel zeggen dat ik zelf moeite heb om zo lang scherp te zijn en de 2e proef zijn we meestal samen ingekakt Haha!

goldwing

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 12:44

hetzelfde probleem heb ik ook
Mijn paard is autistisch en sluit zich dus helemaal af in de proef en leeft in zijn eigen wereldje
Wat bij mijn paard goed helpt is de routine dus ga ik minstens 1 keer per maand op wedstrijd ( als ik een paar maanden achter elkaar niet ga valt hij weer terug) tijdens het losrijden goed zijn aandacht blijven houden zeker niet in zijn wereld laten zakken want daar krijg je hem maar heel moeilijk uit
Als je dus iets hebt waar hij goed op reageerd bijvoorbeeld je stem blijven praten tegen hem en dat steeds zachter gaan doen zodat hij moeite doet om je te horen
Zo blijft hij in jou wereld en kan je er goed een proef mee rijden

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 17:30

Hier nog zo een mafketel. En dat begint ieder seizoen ook gerust weer opnieuw. Eerste buitenwedstrijd van het jaar is hij helemaal van de kaart en is het meer een hobbelpaard dan een echt paard. Keren daarna gaat het steeds beter.

Kwestie van wedstrijden gaan rijden en de kans geven om alles op te nemen. Ik ga met hem altijd 3kwartier losrijden, eerst even alles in stap rustig laten bekijken, daarna even oppakken, daarna weer in stap aan de lange teugel alles bekijken, weer oppakken en de proef in.
Het helpt bij mijn paard ook altijd erg goed door in stap de baan te verkennen en niet meteen te gaan draven. Want dan is hij een soort van beledigd dat hij niet rustig rond mocht kijken en blijft hij de hele proef stressen op bijv. een bordje. En als ik voor de proef 1 staprondje doet, heeft hij alles rustig kunnen bekijken en is hij daarna alles vergeten.

MarchaL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-08 15:14

Bedankt voor de reacties! Het is even geleden dat ik dit topic plaatste en inmiddels ben ik nog enkele keren op wedstrijd geweest. De teller stond op 11 punten en afgelopen weekend ben ik voor het eerst L1 gestart.

Ik sloeg een absolute flater... De proef leek nergens op maar toch heb ik wel wat geleerd van deze wedstrijd... Ik begin steeds meer te denken dat mijn paard zich niet afsluit maar ik Koe We waren dit keer op een stal waar we nog nooit eerder hadden gereden. We moesten buiten losrijden in een bak waar genoeg te zien viel. Mijn paard gedroeg zich voorbeeldig, lekker ontspannen, fijn actief en aan het been etc.etc. Hartstikke goed dus! Ik begon stiekem wat verwachtingen te krijgen omdat ze zo ontzettend fijn liep. Eenmaal in de ring sloeg dit volkomen om en had ik opeens een bom onder me Bloos! Mijn merrie was opnieuw ''afwezig'' kijkerig en we gingen met een rotvaart de ring door. Wijken deed ze helemaal niet meer (geen enkele reactie op mijn been) en ik zat erop als een deusje en deed er helemaal niets aan!

Eenmaal klaar met de proef buiten nog heel eventjes verder gereden. Vanaf het moment dat ik haar weer oppakte was er niets meer aan de hand, ze liep weer net zo fijn als met losrijden Clown Nou sorry, dan lijkt het probleem toch wel bij mij te zitten zou je zeggen??! Op de een of andere manier sluit ik mezelf dus af, ik reed er helemaal niet meer aan in de ring terwijl ik thuis dus aardig concequent ben Bloos

Ondanks de punten om te huilen heb ik wel iets aan deze wedstrijd gehad. Ik weet nu dat ons probleem (of moet ik mijn probleem zeggen Clown ) meer bij mij ligt. Mijn merrie is een gevoelig dier wat duidelijk niet helemaal met mijn spanning om kan gaan, en geef haar eens ongelijk.

Herkend iemand dit probleem? Wat hebben jullie hieraan gedaan?

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 17:59

Voordat je de ring in rijd denk je; "Er is nog nooooooit een jury geweest die een ruiter heeft opgegeten omdat hij/zij zo slecht reed."
Dan denk je weer even aan de reden waarom je op wedstrijd bent: "Ik ben hier voor mezelf, ik ga laten zien hoe goed ik mijn paard aan het lopen kan krijgen, ik heb thuis en met lessen geleerd hoe ik dat moet doen, dus dat doe ik nu weer." "Ohja, ik ben hier absoluut niet voor de jury, laat die lekker de hik krijgen als hij/zij mijn proef niet mooi vind."
Dan test je voor het begin van je proef even de reacties op je been; even een paar passen verruimen en weer terug, overgangetje stap-draf. Wees daar ook net zo serieus in als thuis. Je kan je paard beter een schop geven als ze niet naar je been luisterd, dan dat je je inhoudt ' omdat de jury krijgt' en het dus allemaal steeds erger wordt. Liever 1x een proef verpesten door je paard duidelijk te maken dat jullie in de ring gewoon hetzelfde gaan doen als thuis, dan iedere keer weer slechte punten rijden.
Soms helpt het ook om thuis vaak proeven te oefenen. Dan wen je een beetje aan het idee dat je verplicht figuren moet rijden i.p.v. zelf te beslissen waar en wanneer je precies je overgang maakt. Eventueel laat je gewoon B-proeven voorlezen en menproeven ofzo, zodat je paard niet de L-proeven uit zijn hoofd gaat leren Knipoog

Succes ermee! Fijn dat je nu weet waar het probleem is en probeer er echt aan te werken. Vraag desnoods of je instructeur een keer met je mee gaat op wedstrijd om je hier overheen te helpen.

PatsyPatsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 23:53

MarchaL schreef:
Bedankt voor de reacties! Het is even geleden dat ik dit topic plaatste en inmiddels ben ik nog enkele keren op wedstrijd geweest. De teller stond op 11 punten en afgelopen weekend ben ik voor het eerst L1 gestart.

Ik sloeg een absolute flater... De proef leek nergens op maar toch heb ik wel wat geleerd van deze wedstrijd... Ik begin steeds meer te denken dat mijn paard zich niet afsluit maar ik Koe We waren dit keer op een stal waar we nog nooit eerder hadden gereden. We moesten buiten losrijden in een bak waar genoeg te zien viel. Mijn paard gedroeg zich voorbeeldig, lekker ontspannen, fijn actief en aan het been etc.etc. Hartstikke goed dus! Ik begon stiekem wat verwachtingen te krijgen omdat ze zo ontzettend fijn liep. Eenmaal in de ring sloeg dit volkomen om en had ik opeens een bom onder me Bloos! Mijn merrie was opnieuw ''afwezig'' kijkerig en we gingen met een rotvaart de ring door. Wijken deed ze helemaal niet meer (geen enkele reactie op mijn been) en ik zat erop als een deusje en deed er helemaal niets aan!

Eenmaal klaar met de proef buiten nog heel eventjes verder gereden. Vanaf het moment dat ik haar weer oppakte was er niets meer aan de hand, ze liep weer net zo fijn als met losrijden Clown Nou sorry, dan lijkt het probleem toch wel bij mij te zitten zou je zeggen??! Op de een of andere manier sluit ik mezelf dus af, ik reed er helemaal niet meer aan in de ring terwijl ik thuis dus aardig concequent ben Bloos

Ondanks de punten om te huilen heb ik wel iets aan deze wedstrijd gehad. Ik weet nu dat ons probleem (of moet ik mijn probleem zeggen Clown ) meer bij mij ligt. Mijn merrie is een gevoelig dier wat duidelijk niet helemaal met mijn spanning om kan gaan, en geef haar eens ongelijk.

Herkend iemand dit probleem? Wat hebben jullie hieraan gedaan?

ik heb echt helemaal hetzelfde. zoals ie de sterren van de hemel loopt in de inrijpiste en ik leuke commentaar van omstaanders krijg, zo slecht gaat het in de ring. Eenmaal terug buiten gaat is hij weer heerlijk los.
Het probleem zit hem bij mij eerder dat dat hij uit de groep weggaat. Tussen het gepraat van de mensen/muziek en de andere paarden gaat hij heerlijk door, maar eenmaal hij in de ring komt waar het vaak heel erg stil is met een ongeloofelijk enge tafel waar mensen aan zitten te schrijven spant hij zich helemaal op, ziet hij overal spoken en wil hij enkel nog rennen. Ontspanning, controle en stelling is vér zoek en af en toe met een steigerbeurt er nog tussen ook.
Ik kan van mezelf zeggen dat ik echt geen stress heb. (nee das ook niet helemaal positief Tong uitsteken )
Dus ik hoop ook dat er hier nog enkele bruikbare tips voorbijkomen.

Nobel01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 13:06

-