benaderen en berijden van een paard met 1 oog....

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Aline_17

benaderen en berijden van een paard met 1 oog....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-08 22:54

Dag iedereen,

Ik heb een lieve verzorghaflinger waarbij door omstandigheden een paar weken terug het oog moest worden verwijderd. Nu heeft ze dus maar 1 oog en ziet ze dus minder.
Maar ik heb verder geen ervaring met een paard met 1 oog... hoe berijd je zo'n paard? Wat zijn de beperkingen? Waar moet je om denken bij de benadering?
Misschien zijn er hier bokkers die ook een paard met 1 oog berijden, ik zou graag ervaringen willen horen!

Liselot

Re: benaderen en berijden van een paard met 1 oog....

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 22:55

kaatje77 op bokt heeft een paard wat blind is met 1 oog. voor zover ik weet doet zij alles met hem, zelfs springen!

Ponypeetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 23:11

Mijn vorige verzorgpony had ook maar één oog. Met rijden ging het eigenlijk net zoals een paard/pony met twee ogen. Wel hield ik er altijd rekening mee dat ze aan de ene kant niets zag. Bijvoorbeeld als je een ander passeert of een deken van de bakrand pakt. Succes met je vzhaf!

Liesje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 14:29

Mijn paardje is ook blind aan één oog. Het rechter oog. Het enige wat ik er van merk, is dat hij aan de rechter kant natuurlijk sneller schrikt, zich vaker stoot en met rijden houd hij soms wat vast op rechts, vooral als hij iets moeilijk vind. Ik doe alles gewoon met hem. Dressuur (L1 met winst), springen (80-100cm), mennen, buitenrijden..

__inge__

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 14:30

Ik rijd ook een paar die links blind is, ze heeft het al vanaf haar 1e of 2e jaar, en ze is nu 17, ze doet er niet anders om, niet schrikkerig ofzo.
Ze heeft M gesprongen, ik ben nu met haar in de B bezig ( 1 officiele wedstrijd gesprongen ) gaat super, ze kan heel goed de afstanden inschatten, alleen moet ik geen krappe wending naar links maken.

Love_boyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 14:35

Bij de mijne *verzorgpaard* merk ik er weinig van, alleen op het begin wel. Ze was eerst niet blind maar na een tijdje wel, ze liep op het begin wel een beetje scheef maar na 2 weekjes weer helemaal recht. Rijden ging ook nog goed, alleen langs de bakrand vondt ze het op het begin niet zo *was na een tijdje ook over* Verder kan ze alles heel erg goed, maar ik vindt wel dat ze eerder schrikt aan de kant waar ze blind is, met aaien aan die kant laat ik haar wel even weten dat ik er sta, zodat ze niet schrikt. Succes ermee en het gaat vast helemaal lukken!

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 14:38

mijn vroegere paardje was nagenoeg blind aan beide ogen, maar om heerlijke buitenritten te maken was zij het beste paardje dat ik ooit gehad heb.
enkele tips: extra veel vertrouwen opbouwen, praten en/of met je hand blijven aanraken als je aan de blinde kant bent zodat ze steeds weet waar je bent, met rijden een signaal aanleren dat 'oppassen' betekent.
bij mij was dit een licht spelen met de teugels, daardoor ging ze heel voorzichtig, voetje voor voetje stappen waardoor we greppels ed. konden overwinnen.
jouw paardje heeft nog een oog waarmee het prima ziet, daarmee lukt het best wel Knipoog

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 19:05

Ik heb ook een paard wat blind is aan 1 oog.
Ik spring er inderdaad ook mee en zolang Joris daar plezier aan heeft, blijven we dat ook doen.
Hij is de grote vos met 4 witte benen en bles in mijn profiel. Knipoog

Er is ook al een soortgelijk topic daarover geopend.

[WZ] Paarden die maar 1 oog hebben of blind zijn

__inge__

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 19:53

__inge__ schreef:
Ik rijd ook een paard die links blind is, ze heeft het al vanaf haar 1e of 2e jaar, en ze is nu 17, ze doet er niet anders om, niet schrikkerig ofzo.
Ze heeft M gesprongen, ik ben nu met haar in de B bezig ( 1 officiele wedstrijd gesprongen ) gaat super, ze kan heel goed de afstanden inschatten, alleen moet ik geen krappe wending naar links maken.

[SPR-ITP] We hebben weer gedaan waar we goed in zijn!
Hier nog foto`s van ons Lachen

Aline_17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-08 12:59

bedankt voor de reacties! Leuk om te horen dat een paard met 1 oog nog best veel kan Lachen Mijn eerste doel is dat we veel vertrouwen in elkaar gaan krijgen, dat is denk ik wel belangrijk Lachen

panchogekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 13:30

Wij hebben ook een paard op de manege met 1 oog. Hij heeft waarschijnlijk een klap gehad in de wei van een ander paard. Maar toen de wond goed geheeld was liep ze weer in de manege lessen. Ze heeft er volgens mij ook niet veel last van, je moet er alleen wel opletten dat je voorzichtig naar der toe loopt.. want ja, dat ziet ze dan niet goed

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 13:32

een paard met een oog heeft eigenlijk geen beperking Lachen Lachen kunnen supergoed functioneren Lachen

Lacuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 10:32

heb ook eens gereden op een draver die aan 1 oog blind was. (rechteroog) ik beloon zelf een paard altijd met mijn rechterhand, en dat was nou niet de meest ideale actie Knipoog Paard schrok zich een hoedje!
Verder tijdens de rit totaal niets van gemerkt, alleen dat belonen. Knipoog

Groetjes, Lacuna

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 21:58

mijn pony begint rechts blind te worden en is erg schrikachtig geworden

ze staat vaak stil om te focussen[ hoofd omhoog en omlaag ] en als ze het dan gezien heeft zucht ze en loopt weer verder
ook is ze ineens bang voor trekkers,bussen en vrachtwagens geen probleem

met de tijd zal het wel beter gaan,ze moet gewoon wennen aan minder zicht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 19:32

Ik heb ook gereden op een paard wat aan een oog blind is.
Ze zijn over het algemeen wat sneller geschrokken dan een paard met 2 werkende ogen. Maar als ze er aan gewend zijn valt dat reuze mee. Je moet wel veel praten als je ze benaderd, omdat ze zo snel kunnen schrikken. Springen gaat ook wel, maar hou er rekening mee dat ze hoger springen dan de hindernis omdat ze de hoogte niet goed in kunnen schatten.

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 00:24

Hoi er rekening mee dat ze vooral in het begin erg moeite kunnen hebben met diepte inschatten (lijkt me) Dus ik zou met springen enzo het even rustig opbouwen.
Succes!

Amibre

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 07:35

Ik ken eigenlijk alleen een paard wat blind geboren is en deze heeft verder nergens last van. Ik denk dat het paard zelf ook aan de situatie moet wennen maar dat je hem ook zelf dingen moet laten uitzoeken.