Hoe wassen jullie nu de benen van je paard?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Corellaa

Hoe wassen jullie nu de benen van je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-08 19:56

Hallo!
nu het kouder weer is aangebroken en ook helaas de modder weides Haha! zien de witte voeten van ons paardjes er niet altijd even mooi schoon uit Clown
als je dan ook nog eens op wedstrijd moet, dan moeten ze natuurlijk wel schoon zijn Lachen

nu heb ik zelf alleen beschikking over een buitenwasplaats (kan evt binnen) en alleen met koud water!!
hoe lossen jullie dit op?

ik kan niet even snel naar een stal in de buurt, dat vinden zij niet goed (is echt 300 meter verderop)..

Liselot

Re: Hoe wassen jullie nu de benen van je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 19:57

koud water is voor alleen de witte voetjes helemaal niet erg hoor. als je heel je paard zou moeten wassen is het wat anders, maar dit maakt echt niet uit

Flutterby

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 19:58

bets maakt voor mij altijd warm water met een heel licht biotex sopje Schijnheilig

als het te warm is smurf je er nog wat koud water bij, borstel en shampoo-en maar Ja sunny vond het iig niet erg, en die houd niet van wassen & water op dr gevoelige voetjes Nors opkijken

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 19:59

Ik doe het zo:
Wij hebben een waterkoker op stal...(die kan je ook wel meenemen als er ergens een stekker is) en daar kook ik water in.
Dan pak ik n grote emmer die vul ik voor 3/4 met koud water en dan doe ik het gekookte water daarbij.
Dan heb ik toch lekker warm water.
En goed afdrogen daarna.

Wat ik ook wel eens heb gedaan waar geen stekker was, gekookt water thuis in cola flessen doen en daar handdoeken omheen zodat het niet snel afkoelt.

happyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 20:04

Mijn paardje heeft pech met witte benen.
ik doe het volgende:
Gewoon met koud water afspuiten,
Met je handen groene zeep de benen insmeren.
Kwartiertje in laten trekken met borstel eroverheen,
en dan goed afspuiten.

Als je na de training doet is koud water niet erg,
Is goed voor de doorbloeding.

WiskyBokjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 22:42

in een klein spuitflesje water met zeep (soms lauw water) en dan inzepen maar en goed uitspoelen Ja

dahnee

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 22:45

heeeee Bloos
het maakt niet veel uit nu het kouder word.
als je maar goed afdroogd enz.
meestal is het eigenlijk wel goed als je dat doet Vingers aflikken
droog wel goed af in die sokjes.
graag bericht terug of je er iets aan hebt gehad..

xx dahnee Blond

zazoeyou

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 10:00

Corellaa schreef:
Hallo!
nu het kouder weer is aangebroken en ook helaas de modder weides Haha! zien de witte voeten van ons paardjes er niet altijd even mooi schoon uit Clown
als je dan ook nog eens op wedstrijd moet, dan moeten ze natuurlijk wel schoon zijn Lachen

nu heb ik zelf alleen beschikking over een buitenwasplaats (kan evt binnen) en alleen met koud water!!
hoe lossen jullie dit op?

ik kan niet even snel naar een stal in de buurt, dat vinden zij niet goed (is echt 300 meter verderop)..

Flink poetsen en daarna even een vochtige doek erover heen halen IS een optie Knipoog(als je een paard hebt dat bang is voor water Bloos )

Maar dat is niet het geval?? dus....

Met koud water afspuiten en daarna GOED afdrogen(zoals eerder vermeld) kan natuurlijk geen kwaad Pling

elisa007

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 12:00

Zolang het niet vriest kun je gerust de voetjes (niet hoger dan de knie) wassen met koud water.
Tip: witte voeten worden nóg witter als je ze wast met isobetadine-zeep. Normaal is dat om te ontsmetten, je kunt het gewoon kopen bij de apotheker.
Zorg er altijd voor dat je de voeten na het wassen goed afdroogt, zo voorkom je mok. OK dan!

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 13:08

Ik was ze met dreft, dat afwasmiddel, weet niet of het in Nederland etzelfde heet.
en zowieso spoel ik haast dagelijks de benen van men paarden af. ze staan dagelijks wel buiten (niet dag en nacht), dus kunnen er wel tegen.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 13:16

Gewoon eerst afspuiten met koud water, tot al het modder is verwijderd, en dan laten drogen dan is het echt wel schoon.

het lijkt mogelijk dat het nog vies is, dat kan komen doordat de donkere huid door het witte haren heen schijnt als de haren nog nat zijn.

Anders gewoon wassen met een zeer milde schampoo, maar echt heel klein beetje, afspuiten is veel beter en dan drogen, want als je het vaak wast met schampoo, wordt de huid alleen maar week in de kootholte en wordt de huid schraal doordat je het huidvet er ook uitwast, en dat is niet zo goed in dit jaargetijde.

iedere dag als ik me paard uit de wei haal en het zit onder de modder gewoon het modder afspoelen met koud water en klaar, nooit problemen mee gehad.

Corellaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-08 14:58

oke Lachen
ik was bang dat hij dan koud op zn spieren/pezen oid pakte Lachen

afdrogen deed ik altijd al want het is een erg mokgevoelig paardje!

ik ga zometeen aan de slag met wassen, want hij mag mee op wedstrijd Knipoog

bedankt allemaal Lachen

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 18:50

Flutterby schreef:
bets maakt voor mij altijd warm water met een heel licht biotex sopje Schijnheilig

als het te warm is smurf je er nog wat koud water bij, borstel en shampoo-en maar Ja sunny vond het iig niet erg, en die houd niet van wassen & water op dr gevoelige voetjes Nors opkijken

dat is echt heel slecht om iedere dag de benen af te spuiten en dan ook nog met biotex of andere shampoo te wassen, zo haal je ook de nodige vetten uit zijn haar.
Hierdoor krijg je sneller mok en die dingen.
Het beste is afborstelen en de kootholte afdrogen en ik doe er dan aardappelzetmeel inwrijven of talkpoeder.
Dan droogt de kootholte snel op en de poeder valt eraf.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 14:05

Gewoon met koud water de voetjes wassen. En om in te soppen en uit te spoelen heb ik dan een afwasborstel, omdat ik anders koude handen krijg Clown

rosannev

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 19:38

Tancreda4 schreef:
Gewoon met koud water de voetjes wassen. En om in te soppen en uit te spoelen heb ik dan een afwasborstel, omdat ik anders koude handen krijg Clown

Zelfde. koud water is prima. En idd een borstel erbij gebruiken is gewoon handig Lachen

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 22:20

Tancreda4 schreef:

Een paard krijgt gewoon de slang erop maar zelf geen koude en natte handje willen krijgen, beetje raar.

Tayga

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 22:59

Ik was ze helemaal niet. Gewoon met een niet te harde borstel van links naar rechts borstelen met korte halen i.p.v. van boven naar beneden. Witte voeten gegarandeerd!

Maar met koud water wassen is geen probleem, zolang je het bij voetjes/stuk been houdt.

goldiejack

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 23:04

als je het achteraf goed afdroogt kan het echt geen kwaad denk ik Lachen

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 23:05

Je hoeft niet bang te zijn dat het te koud is, want juist als je warm water gebruikt koelt het nog harder af en krijgt het echt koud, afspoelen met koud water wordt het juist lekker warm omdat het dan op de tempertatuur moet komen, dan krijgt het niet koud, maar als het echt koud is buiten, even ermee gaan stappen na het afspuiten, maar als je paard erg mokgevoelig is, is het beter om alleen af te spuiten en niet te gaan wassen.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 07:58

jesito schreef:
Tancreda4 schreef:

Een paard krijgt gewoon de slang erop maar zelf geen koude en natte handje willen krijgen, beetje raar.

Jups, gemeen he Clown
Mijn paard wordt ook bereden, en ik niet. Ook al zo gemeen! Knipoog

De koude waterstraal op de benen is zowiezo niet verkeerd na gedane arbeid (en goed uitstappen). Ik spuit de benen van mijn paard regelmatig af, aangeizen dat door velen wordt geadviseerd. Maar mijn haarloze handjes kunnen er wat minder goed tegen, dus gebruik ik idd een borsteltje.

Edit; ik spuit de benen niet af als het vriest. En daarnaast doe ik het niet dagelijks. Wel na langere ritten, was de benen eens in de maand of minder vaak met betadine helemaal schoon. Ze heeft flink wat haar op de benen, en juist tijdens het wassen zie ik kleine 'oneffenheden' die beginnende mok kunnen zijn beter.