Ik rij me open, wat nu?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Laura82

Ik rij me open, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-08 07:28

Het is weer zover, ik heb me weer eens opengereden. Aan de voorkant, errug pijnlijk! Vroeger, toen ik 1 keer in de week een lesje op manegepaarden reed, gebeurde dit ook weleens, maar dan had het ruimschoots de tijd om weer te helen. Nu lease ik een paard, dat ik 3 a 4 keer in de week rijd, en het gebeurt nog steeds regelmatig. Als ik 2 dagen achter elkaar rij, kan ik de 2e dag nauwelijks normaal zitten, en daarna loop ik als een bouwvakker Bloos
Ik let er altijd goed op wat voor ondergoed ik draag, en dat bied wel iets verlichting, maar soms rij ik mezelf nog steeds compleet open. Tot bloedens aan toe... Nou is het zo (hmmm leuk praatje) dat 1 van mijn binnenste schaamlippen voornamelijk de pineut is...

Wie heeft hier nog meer last van, en heeft dé oplossing?

Niese1987

Re: Ik rij me open, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 08:00

Ik heb dat ook gehad en ook van alles geprobeerd om het tegen te gaan. Ik had het dan gelukkig niet zo heel erg aan de voorkant maar voornamelijk op mijn billen.
Ik heb toen een andere rijbroek gekocht; een katoenen van Rider Pro en sindsdien heb ik nergens last meer van terwijl ik ook 2 a 3 keer in de week rijd.
Je zou eens kunnen kijken wat voor stof je rijbroek is. Ik had namelijk een rijbroek gemaakt van zo'n synthetisch stofje en daarmee reed ik me gewoon helemaal open. Sinds ik katoene rijbroeken draag heb ik nergens last meer van.
De broeken van Rider Pro zijn trouwens niet zo heel erg duur als je het een keer wil proberen.
ik hoop dat je er wat aan hebt!

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 08:06

Ik reed me vroeger ook open. Sinds ik een rijbroek met lederen zitvlak heb is dat over. Wil neit zeggen dat dat voor jou de oplossing is, maar voor mij hielp het perfect.

PabloM

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 08:10

Ik heb dat ook maar alleen in de zomer en aan de achterkant.
Het ligt er zeker aan van wat voor stof je rijbroek (en ondergoed) is, je moet wel een goed ademende en zweet-afvoerende stof hebben. Maar ook dan kan het nog gebeuren.
Ik smeer me altijd in voor het rijden met Huidfix, dat is in iedere goede ruitersportzaak te verkrijgen. Het voelt een beetje glibberig aan als het er net op zit maar het werkt perfect. Als ik het gebruik heb ik nergens last van, gebruik ik het 1 dag niet dan "lig ik gelijk open" . En ik rij 6 dagen in de week, dus weinig tijd om te helen!!

Succes.

hap

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 08:12

Het kan ook goed aan het zadel liggen sommige mensen hebben er ook last van met een kieffer zadel dat ligt dan aan je bouw. Als je een beetje een bolle kont hebt is een kiefferzadel ook minder geschikt. Je zit daadoor anders in het zadel waardoor je daar ook last van kunt krijgen. Dus let op je zadel probeer misschien eens een ander zadel wat wel goed op je paard ligt maar waardoor je er misschien geen last meer van hebt.

Laura82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-08 08:34

Ik heb verschillende stoffen rijbroeken, een katoenen, een synthetische, maar met allen rij ik me open. Gisteren had ik er 1 met lederen zitvlak aan en heb ik me dus ook open gereden. Ik draag altijd katoenen ondergoed met rijden, omdat dat evt zweet enzo opneemt.

Ik hoop van harte dat het zadel er niets mee te maken heeft, is namelijk een zadel van de manege, en ik kan niet zo 1 2 3 het geld ophoesten voor een nieuw zadel. Dat is nou juist waarom ik ben gaan leasen Knipoog

viv77

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 08:36

Misschien eens kijken hoe het rijdt met een zadelbontje?? zijn niet zo duur en kun je er na het rijden gewoon weer afhalen

lucienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 08:43

Misschien is het een idee om een fietsbroek (met zeem leren lap) aan te doen. (onder je rijbroek)
Ik heb hier zelf geen ervaring mee, heb er wel een keer over gehoord.
Erg vervelend igg dat je hier last van hebt.

PabloM

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 08:45

Zo'n zadelbontje werkt ook goed.
Een gelpad overigens ook.
Een fietsbroek is ook een optie. Maar krijg je wel hele dikke billen van, haha.

Maar ik zou echt dat Huidfix proberen is in ieder geval de goedkoopste "oplossing".

mag

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 08:49

hap schreef:
Het kan ook goed aan het zadel liggen sommige mensen hebben er ook last van met een kieffer zadel dat ligt dan aan je bouw. Als je een beetje een bolle kont hebt is een kiefferzadel ook minder geschikt. Je zit daadoor anders in het zadel waardoor je daar ook last van kunt krijgen. Dus let op je zadel probeer misschien eens een ander zadel wat wel goed op je paard ligt maar waardoor je er misschien geen last meer van hebt.

Heb t ook met m'n kieffer zadel. Heb nu een ander dressuurzadel gekocht. Ben benieuwd of dit gaat helpen (pas 2x mee gereden)

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 09:24

Een zadelbontje of gelzitting helpt inderdaad ook.
Zzelf vind ik het niet heel prettig rijden, maar voor het doorrijden kan het wel een oplossing zijn Ja

Niese1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 09:50

Rij je je trouwens alleen aan de voorkant open? Wat je dan eventueel nog kan proberen is gewoon een maandverbandje en deze dan iets verder naar voren leggen in je ondergoed. Die zie je ook niet zitten onder je rijbroek zoals met een fietsbroekje wel het geval is.
Het is niet ideaal maar misschien wel het proberen waard.

Erna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 10:04

Ik heb exact hetzelfde probleem als TS.
Helaas, ik had een Kieffer en heb nu een Kentaur zadel, maar het probleem blijft, dus daar ligt het niet aan.
Ook draag ik al katoenen ruiterslips, heb rijbroeken met en zonder leren zitvlak, heb maandverbandjes geprobeerd (werd de ellende nog erger van!), wielrenbroekjes, maar niets helpt.

Ik ga nu die huidfix maar eens proberen. Bedankt voor de tip!

Laura82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-08 10:37

Maandverbandjes maken het probleem alleen maar erger!! Die dingen broeien als een gek (ik kan het weten, heb het geprobeerd Haha! ) Dat huidfix ga ik ook maar eens proberen... Fietsbroekje is ook nog een optie. Denk niet dat het aan mn zadel ligt, ik heb het op elk manegezadel ook... Maar ook op het heerlijke dressuurzadel van een vriendin van me.. Ik heb trouwens zelf een springzadel..

Niwla

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 10:43

Hmm vervelend!
Ik had het alleen als ik strings droeg tijdens het rijden, sindsdien rijd ik met boxers, en dat gaat goed!

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 12:04

Ik heb hetzelfde probleem zo af en toe... ik ben sinds kort weer begonnen met rijden en nu heb ik er ineens last van. Vroeger reed ik elke dag en had ik er nooit last van. Aangezien ik nu op een manege begonnen ben rij ik steeds op andere zadels en bij de een is het wel erger dan bij de ander. Misschien was mijn hele oude stuben zadel die ik nog ergens heb liggen toch wel heel geweldig Lachen
Maar goede tips! Ik ben ergens wel blij te lezen dat ik niet de enige ben die hier soms last van heeft..

love_nadesh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 12:06

meschien een zadelbontje kopen Knipoog ?

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 12:09

Ruiters leren heel recht zitten en velen zitten met een te holle rug. Daardoor kantel je je bekken naar voren en gaat dus echt op je schaambeen zitten met alle gevolgen van dien.
Dat recht zitten is goed, maar trek je rug niet hol. Probeer je bekken naar voren te kantelen dat heeft 3 voordelen:
- je zit meer op je poep en niet meteen op "bot".
- je kan veel beter de bewegingen uitzitten van je paard = veel beter voor je eigen rug.
- doordat jij beter meebeweegt, hinder jij je paard minder.

Veel succes!!

Laura82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-08 13:29

Hmmm, ik heb inderdaad wel een holle rug, ik zal daar eens op letten. Toch zit het zo ver naar achteren dat ik denk dat ik dan nog steeds op die plek zit...

mag

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 13:30

ik ga er juist door naar achter zitten, maar moet van me instructrice meer naar voor zitten.
Heb wel een holle rug. maar trek hem verder niet extra hol (zodat je zeg maar een kippekontje krijgt)

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 13:32

de tips van bolieke kan ik ook wel wat mee.
Zal ook eens op zoek gaan naar de huidfix. Het blijft een lastig ( pijnlijk Clown) probleem.

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 13:33

Laura24 schreef:
Hmmm, ik heb inderdaad wel een holle rug, ik zal daar eens op letten. Toch zit het zo ver naar achteren dat ik denk dat ik dan nog steeds op die plek zit...

Probeer het toch maar eens. In het begin gaat dat wel raar aanvoelen, je moet er een gewoonte van maken. In het begin zou ik zelf overdrijven en echt op het achterste van m'n kont proberen zitten. Wel opgepast dat je soepel in je bekken blijft, je niet vast zetten in 1 of ander houding.

Het kan ook idd aan je zadel liggen. Mensen hebben allemaal een andere bouw en de ene zit beter op een bepaald zadel dan de ander. Is je zadel misschien extra hoog vooraan? Dan kan daar ook het probleem zitten of het probleem vergroten.

Spinoza

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 13:35

misschien een zadel met een langere tongel?

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 13:54

Een fietsbroek of fietsonderbroek met syntetisch zeemvel kan helpen, maar dan wel op je blote kont en niet zoals vele met nog een slip onder, dan is het effect van de zeem weg en de boek wassen, zonder wasverzachter, na elke keer dat je hem draagt.

Laura82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-08 13:59

de voorkant is inderdaad wel een beetje hoog, maar de plek waar het pijnlijk is, zit meer naar achteren... Zal het evengoed eens proberen, klinkt evengoed wel als een goede tip Lachen