Voor het eerst een paard verkopen.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Blend

Voor het eerst een paard verkopen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-08 23:30

Zoals de titel al zegt, ga ik met pijn in mijn hart mijn paardje verkopen.
Ik heb dit nog nooit gedaan en ben dus ook een leek in het kopen en verkopen van een paard.
Weet zelfs niet wat ik met de advertentie aan moet.....
Wat kan ik voor hem vragen?
Wat moet ik over hem vermelden?
Eenmaal de advertentie gezet, hoe dan verder?
Moet hij gechipt en ingeent zijn? Voor hij vervoerd mag worden?
Ik heb wel papieren van hem maar wat kan ik daar over vermelden (paspoort van het AVS, en een geplastificeerde inschrijving van het AVS, die nu wel verlopen is)
Ik zelf heb hem nooit laten keuren, maar weet dat hij bij de vorige eigenaar goedgekeurd is als dekhengs (voor ik hem liet ruinen) is dat dan ook een keuring zoals ze die vragen voor de verkoop?

Misschien erg stomme vragen en hoop ook dat ik niet erg voor schut sta, maar wil graag dat mijn vriendje goed terecht komt........ Wie kan en vooral wil mij een beetje op weg helpen?

Mag ook per pb.

Vippie

Re: Voor het eerst een paard verkopen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 07:18

Voor transport moet hij idd een paspoort hebben en een chip/DNA getest (dus niet vor afstamming).
Verder is belangrijk, met welk doel verkoop je hem en wat is hij je waard. Kijk op MP voor vergelijkbare paarden en prijzen.
Ingeeent is handig maar hoeft niet (neem aan dattie dat wel is).

Aankoopkeuring geschied door en op kosten van de koper die hem door hemzelf aangwezen veearts laat keuren.

Verder zou ik het belangrijk vinden of iemand ervaring heeft (aantoonbaar en navraagbaar), waar hij terrecht komt (al is dit geen garantie dat ze na 3 weken niet verkassen) enz.

Qua advertentietekst, wat ik als koper graag wil weten is:
- wat is de reden van verkoop
- afstamming en leeftijd
- medische achtergrond
- evt reultaten wedstrijden / keuringen
- goede neutrale foto's van een schoon paard
- karakterschets

Succes!!

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 07:50

Ik weet niet of je er iets aan hebt, maar je hebt er nu een boek over voor de verkoop van een paard;

PA3732

Een paard verkopen
Checklist voor alle juridische, financiële en praktische aspecten
Mr. Gea Stibbe en Chester Stibbe

Taal:
Nederlands

Uitvoering:
2008-nederland-paperback-19 x 26 cm-15 kleurenfoto's en 10 tekeningen-545 gram

Aantal pagina's:
144

Dit uitgebreide werkboek gaat uitvoerig in op de diverse aspecten die bij de koop van paard en pony komen kijken en bevat informatie, praktische tips en checklist.
Zowel de verwachtingen, eisen en vaardigheden van het paard als het aankopen, de bemiddeling, beoordeling en keuring komen aan bod. Het boek behandelt ook emotionele, zakelijke en juridische zaken. Zich baserend op hun langdurige ervaring in de paardenwereld hebben de auteurs hiermee een boek samengesteld vanuit de dagelijkse gang van zaken en de problemen die zich zoal kunnen aandienen. Het boek zal zowel de professionele paardenbezitters aanspreken - al was het maar als toetsing van de eigen kennis -, als diegenen die hun weg in paardenland nog zoeken.
Diegene die dit boek als leidraad gebruiken zullen zeer zeker minder kans lopen achteraf 'verrast' te worden bij de aankoop of verkoop van een paard.

Mr. Gea Stibbe heeft in haar advocatenpraktijk regelmatig te maken met de juridische problemen rond de aan- en verkoop van paard. Chester Stibbe werkt vanuit zijn eigen marketing- en communicatiebureau.

ARCTN

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 19:31

Vertrouw ook op je gevoel, als er mensen komen kijken en het voelt echt niet goed zou ik het ook niet doen.