Waar letten juryleden van het B op

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

wonderlover

Waar letten juryleden van het B op

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-08 16:56

heey ik en me moeder moeten van het weekend een onderlingen wedstrijd jureren heel leuk maar het zijn niet alleeen maar manege kinderen ook meiden die het gewoon leuk vinden om weer te oefenen!
maar wat mag je wel afstraffen?

en vinden jullie dat het paard dan al door de nek heen moet lopen.

me moeder is gevraagt ivm ze heeft haar diploma´s om les te geven!!
Hopelijk staat het topic hier goed!

Ps ( het is geen fnrs)

wonderlover

Re: Waar letten juryleden van het B op

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-08 08:33

Niemand reageert??

sethlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 08:45

ik ben geen jurielid, maar ik had paar weekjes terug een onderlinge b-proef
iik kan je wel doorsturen via pm wat de jurie allemaal op mij aan te merken had Knipoog

Michelle__

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 08:48

In de B hoort een jury vooral te letten op het rijden van overgangen, het rechtrichten en rijden van andere figuren. Uitstrekken is ook wel een belangrijk puntje en in de B hoeft een ruiter er niet op afgerekend te worden dat haar paard/pony niet naar beneden loopt. Lachen

succes met jureren!

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 08:53

Hoeft niet aan de teugel te lopen maar wel goede rustige aanleuning.
Goed voor het been.
Stelling en buiging in de wendingen, deze ook netjes voorbereiden (dus niet ineens omtrekken). Rechtgericht op de rechte lijnen.
Hoeken niet doorrijden bij voltes bij A of C (kost anders een punt). Dit vind ik belangrijk ivm stelling en buiging oefening die dit vraagt en hierdoor je paard/pony soepeler/sterker maakt.
Goede been lichtijden (kost anders een punt per onderdeel).
Effect vd hulpen

En zo zijn er nog wel tig dingen om op te noemen. Ik vind altijd het belangrijkste dat het paard voorbereid wordt op de hogere klasses door hem sterker en soepeler te maken en niet in de weg gezeten wordt.

wonderlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-08 15:38

sethlover schreef:
ik ben geen jurielid, maar ik had paar weekjes terug een onderlinge b-proef
iik kan je wel doorsturen via pm wat de jurie allemaal op mij aan te merken had Knipoog

jah als je zou willen hel graag

sethlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 16:03

heb het gestuurd Lachen

wonderlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-08 08:23

sethlover schreef:
heb het gestuurd Lachen

Dankje Clown

FloortjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 12:16

Michelle__ schreef:
In de B hoort een jury vooral te letten op het rijden van overgangen, het rechtrichten en rijden van andere figuren. Uitstrekken is ook wel een belangrijk puntje en in de B hoeft een ruiter er niet op afgerekend te worden dat haar paard/pony niet naar beneden loopt. Lachen

succes met jureren!

Niet om onaardig te doen maar in de B wordt uitstrekken niet eens gevráágd, laat staan dat het een extra belangrijk punt is.

Wat belangrijk is, is dat de combinatie een rustig plaatje laat zien, niet zit te rukken, plukken en schoppen en dat de gevraagde oefeningen netjes worden getoond. Dat het paard lekker vlot doorloopt zonder rennerig te worden en dat er zorgvuldig wordt gereden (overgangen netjes voorbereiden, een volte bij de juiste letter, goede been lichtrijden, hoeken wel meepakken, maar bij een volte niet etcetera).

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 20:41

FloortjeM schreef:
Michelle__ schreef:

succes met jureren!

Niet om onaardig te doen maar in de B wordt uitstrekken niet eens gevráágd, laat staan dat het een extra belangrijk punt is.

Wat belangrijk is, is dat de combinatie een rustig plaatje laat zien, niet zit te rukken, plukken en schoppen en dat de gevraagde oefeningen netjes worden getoond. Dat het paard lekker vlot doorloopt zonder rennerig te worden en dat er zorgvuldig wordt gereden (overgangen netjes voorbereiden, een volte bij de juiste letter, goede been lichtrijden, hoeken wel meepakken, maar bij een volte niet etcetera).

ik denk dat Michelle het halsstrekken bedoelde. Dat is namelijk wel belangrijk in de b en een goed controlemiddel of het paard aanleuning zoekt.
Belangrijk is dat het paard gehoorzaam op de hulpen reageert, met correcte stelling en buiging de wendingen doorkomt en in de goede galop aanspringt.
Verder hoeft een paard niet aan de teugel te lopen maar mag wat vóór de teugel zijn. Tegen de teugel of achter de teugel is wel fout.

lida_wouters

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 22:22

als een pony aan de teugel loopt juist pluspunten geven in plaats van afstraffen als hij niet aan de teugel loopt.
Ronde voltes zijn belangrijk, en de houding van de ruiter natuurlijk ook

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 11:23

Ik let er in de B vooral op dat het beeld vriendelijk is, de afwerking van de proeven goed en paard/pony moet goed aan de hulpen staan.
Afwerking van de proeven ontbreekt het erg vaak aan.. voltes zijn niet rond, te groot of te klein, hoeken worden afgesneden, diagonalen zit een slinger in, halsstrekken worden de teugels losgegooid, afwenden wordt niet voorbereid, gebroken lijn 5 meter wordt tot X gereden enzovoorts.. Daar laten veel combi's echt onwijs veel punten liggen en das zonde Ja

daantje99

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 21:24

- goed door de hoeken rijden
- de ruiterhand rustig is en het rijden niet verstoord
- mooie rechte houding van de ruiter
- ruiter mag niet bij elke pas been geven of schoppen.
- een lekkere voorwaartse proef, zonder rennerige/slome stukjes

Veel succes met jureren Haha! !!

Honeys

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 11:22

Ik volg dit even, rijd aankomende Zondag nl m'n eerste wedstrijd buiten eigen stal. Sta nu al strak vd zenuwen Haha! ..

Als ik t dus goed begrijp vind de jury dus kort en bondig gezegd t volgende belangrijk in de B ? Onspannen beeld, beheerste gangen ( welke dus gevraagd worden ) en nette figuren.

Natuurlijk zal ik wel wat vergeten, maar dit zijn toch wel de top 3 belangrijkste dingen waar ik op moet letten? Ik verwacht namelijk nog wel eens teveel van mezelf en m'n paard Bloos