hoe moet ik mijn sporen dragen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

lionel

hoe moet ik mijn sporen dragen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-08 11:53

hey ik heb een beetje een beschaamtelijke vraag

hoe moet ik nu mijn sporen aandoen en op welke hoogte moetten ze ze ongeveer komen? ik rij wel al 10 jaar paard maar ben in principe tegen het gebruik van sporen. Maar de eigenaar heeft als tip gegeven om op haar paard sporen te dargen als ik ermee op wandeling ga.

Roos_Marijn

Re: hoe moet ik mijn sporen dragen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 19:20

gewoon zoals jij het fijn vind... tik maar eens op google in dan zie je denk ik vanzelf op de foto's hoe ze gedragen worden

Erna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 19:42

Bij mij zitten ze net onder mijn enkelgewricht. Je merkt het zelf snel genoeg: als ze goed zitten, blijven ze op hun plek, zo niet dan willen ze wel eens naar beneden zakken.

En idd, als je op foto's kijkt, zie je een beetje hoe anderen ze dragen.

Lidwien_Walf

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 12:27

Het gespje moet naar buiten wijzen, de knop (of wiel) naar beneden (dit weer anders bij zwanenhalssporen) en als je goed naar je sporen kijkt zie je dat er meestal verschil is tussen je linker en rechter spoor. Meestal zit er een kleine kromming in het stuk dat je over je hiel schuift. De spoor moet in de richting van je paard buigen en niet er van af.

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 13:35

Je moet zelf denk ik kijken of je ze hoog of laag doet. Als ze maar goed blijven zit. Zelf heb ik ze altijd vrij laag zitten, vind ik zelf fijn, maar dat is natuurlijk niet bij iedereen zo!

Magnummm

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 14:37

Als je benen ver onder de buik uitsteken vind ik het altijd fijn om de sporen wat hoger te dragen. Zit je nog op de buik met je enkels, dan vind ik het fijner om ze iets meer naar beneden te dragen Lachen

Glossi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 20:24

Kun je toch aan de eigenaar vragen?

horseygirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 19:15

Ik had mijn sporen altijd laag zitten, dan kon ik ze alleen echt bewust gebruiken. Sommige mensen hebben ze heel hoog en gebruiken ze dan bijna constant, dat lijkt me niet fijn voor je paard/pony en die wordt daar alleen maar afgestompt van, denk ik. Bij mijn huidige pony gebruik ik geen sporen (niet nodig), maar als ik ze zou gebruiken zou ik ze weer laag dragen. Hij schrikt (op buitenrit) soms en ik zou het vervelend vinden als ik hem dan prik omdat ik me plotseling even vastknijp.

Maar iedereen heeft zijn eigen stijl, natuurlijk. Hangt idd ook erg af van hoe lang je benen zijn (tov de paardenbuik) en hoe stil je je benen houdt. Als je benen erg bewegelijk zijn kan je misschien beter een zweepje meenemen (als dat mag van de eigenaar).

Veel plezier met rijden!

turbo_12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 16:58

gewoon wat jij prettig vind, sommige doen ze extra laag, je kan ze zelf verstellen met het riempje, misschien een middenweg kiezen, ?

ellen_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 19:19

bij mij zitten me sporen een stuk onder me enkel miss 1,5 cm vanaf me me zool

Vera1908

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 16:39

ik heb ze net onder mn enkels zitten.