Welke deken met deze temperaturen(geschoren)

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

zazoeyou

Welke deken met deze temperaturen(geschoren)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-08 16:03

Heb mn paard moeten scheren 2 weken terug IVM teddyvacht (zeker 3cm) dat NIET meer droog te krijgen was na training Huilen

GOED Bloos

Paard stond met fleecegevoerde( 0 grams) regendeken op..( buitenstal)

Na het scheren kreeg hij de 340 grams BR deken op Pling ( en heb dat even GOED in de gaten gehouden of het niet TE warm was)

Maar nu Ach gut haren zijn nu al wel een dikke halve cm aangegroeid in 2 weken tijd,, wat kan ik nu het beste doen???

Tijdens rijden begint het zweten ook alweer sneller,, droogstappen gelukkig wel binnen 5 minuten( uitstappen doe ik 20 minuten)

Tis heel moeilijk vanwege dat hij 2 weken geleden voor allereerste keer geschoren is,,en ik dus NIET van ten voren kon weten HOE hij erop zal reageren Clown

Zal ik er een 400grams opleggen???

Of hoe doen jullie dat in zn geval..

Scheren is geen probleem,, desnoods moet hij(bij wijs van spreke) nog 3x deze winter Knipoog
Ik wil alleen WEL dat meneer het NIET koud krijgt..

Dekens die ik heb waarmee ik wat aan kan proberen :

BR 340 grams waterafstotend (cool dry) 3jaar oud,, wellicht dat de grams wat minder zijn geworden in die jaren?? Koe

Onderdeken 250 grams met hele hals

Fleecedeken met hele hals

0 grams fleecegevoerde waterdichte regendeken

Nieuwe 400grams thermodeken ( Eppleyjeck)

MyHorseGirl

Re: Welke deken met deze temperaturen(geschoren)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 16:05

Tja.. dat is best wel moeilijk.. je kan de BR deken gewoon proberen.. En dan gewoon even in de gaten houden. Het is best wel moeilijk in te schatten vooral met dit weer!

zazoeyou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-08 16:09

MyHorseGirl schreef:
Tja.. dat is best wel moeilijk.. je kan de BR deken gewoon proberen.. En dan gewoon even in de gaten houden. Het is best wel moeilijk in te schatten vooral met dit weer!

De BR heeft hij al op Knipoog

2 weken geleden DIRECT na de scheerbeurt..

De BR lijkt mij dus te koud voor hem Ach gut Tenminste???? zijn haren zijn alweer halve cm aangegroeid in zeer korte tijd..

Mn vorige paard hoefde ik maar 2x te scheren ( 1x half Oktober/1x eind december begin januarie)

Hebbesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 16:15

De mijne is ook helemaal geschoren en heeft gewoon van Eskardon een 300 grams op met een stal deken er onder. Weet niet hoeveel grams dat is maar ik denk 100-150 niet zo heel dik.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 16:15

Onze ruin is ruim een maand geleden geschoren, moet altijd vroeg en dan rond de jaarwisseling nog een keer. Begint al weer lekker haar op te komen. Onze merrie is 2 weken terug geschoren, maar ook bij haar begint het alweer te groeien. Koud hebben ze het geen van beiden. ze staan onder een 300 grams staldeken en overdag gaat er een 0 grams regendeken met hals overheen (de wei in). Ligt m.i. nog aan de tijd van het jaar, ze zijn denk ik nog gewoon haar aan het maken. Als ik de ruin straks nogmaals scheer, dan kan ie er veel langer mee doen zeg maar.

happyjoyce

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 16:18

De mijne is nu nog ongeshoren en heeft een 200 grams waterdichte deken op. A.s. zaterdag wordt ze geschoren en dan krijgt ze een 400 grams waterdichte op. Dan hoop ik dat ik maar 1 keer hoef te scheren Nagelbijten / Gniffelen

Odeale

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 11:14

happyjoyce schreef:
De mijne is nu nog ongeshoren en heeft een 200 grams waterdichte deken op. A.s. zaterdag wordt ze geschoren en dan krijgt ze een 400 grams waterdichte op. Dan hoop ik dat ik maar 1 keer hoef te scheren Nagelbijten / Gniffelen

Jeetje, en wat doe je dan op als de temperaturen echt overdag onder de nul graden komt? Laat onze ruin vrijdag scheren en volg dit soort topics een beetje maar ik schrik wel van de hoeveelheid dekens die ze dan nodig hebben. Vooral omdat wij ook nog buitenstallen hebben....

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 11:17

Mijn merrie is vrijdag geschoren en heeft nu een 300 grams waterdichte deken op.
Ze staat overdag de hele dag in de paddock en 's-nachts op stal. Ik denk dat ze hier
de rest van de winter wel voldoende aan zal hebben, maar mocht het heel koud zijn kan
ik er nog eventueel een 400 grams deken op doen. Mijn ervaring is dat je het over het
algemeen toch prima red met een 300 grams deken Lachen

Hartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 11:17

Na het scheren zou een 200 a 300 genoeg moeten zijn voor dit weer. Wordt het echt kouder dan kun je richting de 400 gaan.

Wendy1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 11:19

de mijne is van het weekend geschoren en staat nu onder een 200 gr deken. Kan ook 300 zijn, ik ga ineens twijfelen... Voor straks heb ik nog een dikkere denken en kan er nog een deken onder gaan doen als het echt koud word...

amanda2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 11:24

Zolang de dagen korter worden maakt n paard nog wintervacht aan, ongeacht de temperatuur.
Mijn paard is geschoren en staat met 300gr. Gaat overdag paar uur naar buiten. Hij voeld behagelijk warm. Pas als t echt koud word krijgt hij zn 400gr op maar dat kan natuurlijk per paard verschillen.
Ook leuk experiment: als je zelf in je bed onder de dekens ligt en je houdt n tijdje 1 arm eruit. Na n tijdjep voel je onder je deken. Dan voelt dat dus niet warm, maar jij hebt t niet koud! Je paard moet dus niet warm aanvoelen onder de deken om het niet koud te hebben. Knipoog

Odeale

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 11:52

Gelukkig Haha! dat had ik zelf ook gedacht. Vrijdag na scheren een 300grs en dan als het echt koud wordt daar een 100-150grs nog onder.

Was al bang dat ik een heel peloton dekens aan moest schaffen Clown

Vanaf het weekend wordt het immers weer een graad of 10.

Odeale

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 11:54

Oh ja, en doen jullie met of zonder hals? Ik lees veel met hals naar buiten maar die van ons staan in feite altijd al buiten omdat we buitenstallen hebben. En altijd halsdeken om is slecht voor de manen?

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 11:55

Ik heb altijd zonder hals, ben er nu voor het eerst over aan het twijfelen of
ik niet een losse hals bij de deken aan moet schaffen....

happyjoyce

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 11:58

Odessa1 schreef:
happyjoyce schreef:

Jeetje, en wat doe je dan op als de temperaturen echt overdag onder de nul graden komt? Laat onze ruin vrijdag scheren en volg dit soort topics een beetje maar ik schrik wel van de hoeveelheid dekens die ze dan nodig hebben. Vooral omdat wij ook nog buitenstallen hebben....

200 eronder.
Ze staat vanaf 's ochtends 6 uur buiten en ik vind het dan nog erg fris.

zazoeyou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-08 13:19

Mijn vorige paard stond met -5 nog onder een 300grams deken geschoren..

Hij zweete zelfs af en toe nog... Ach gut

Mijn huidige paardje heb ik gisteravond onder de 400grams gezet(geschoren)en voelt nu niet meer koud aan(maar ook zeker niet warm) Cool .

Zo zie je maar HOE het per paard kan verschillen(net als bij mensen)

Ik loop nogsteeds in een t'shirt met voorjaarsjasje.. Bloos
Terwijl mn vriendin al echt een dikke trui draagt met winterjas Vork
Laatst bijgewerkt door zazoeyou op 29-10-08 13:22, in het totaal 1 keer bewerkt

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 13:22

Die van mij staat overdag als het bewolkt is met 200 grams, en als het zonnig is met een fleecedekentje. Hij staat namelijk in de kassen, en daar loopt de temperatuur op tot de 15 graden overdag. s nachts heeft hij 380 grams om.