Bang op vreemde locaties...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lady_Daniels

Bang op vreemde locaties...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-08 14:39

Ik heb een Jazz Merrie...
De vader zegt het al Knipoog Met een kind van Jazz blijf je altijd bij de les...
Nu is zij tijdens mijn dressuur wedstrijden echt bang voor de raarste dingen klap deuren bijvoorbeeld...
Volgens mij denkt mijn paard dat dit soort dode elementen tijdens mijn proef tot leven komen want ze gaat er dus echt niet langs...
Zeg maar dag met je dressuur proefje...
In het begin er langs rijden is ook geen optie tenzij je dit een half uur mag doen...
Mijn eerste proef is altijd zwaar klote...
De tweede beter...
En een derde proef is er helaas niet.
Is dit een kwestie van wennen? Vaak meenemen naar vreemd terrein e.d? Of zijn er andere manieren om dit soort "schrikkerige paardjes" een normaal proefje te laten lopen?

Buwa_

Re: Bang op vreemde locaties...

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 14:45

Dat doet de mijne ook altijd, ik heb precies hetzelfde probleem.
Ik lees eventjes mee Lachen

pres

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 14:46

Dit is voor mij op dit moment ook een heel herkenbaar verhaal.
Alleen is mijn paard niet zomaar van iets bang maar alleen als hij direct langs de bakrand moet waar hij denkt iets te zien.
Moeten wij tussen de witte hekjes starten en er dus voldoende ruimte is tussen de ring en de bakrand gaat het super.

Een kant-en-klare oplossing heb ik niet als dat je gewoon stug door moet gaan en veel kilometers moet maken.
Zorg ervoor dat je zelf niet eerder die bakkabouters gaat zien als je paard en dat je gewoon door blijft rijden als dat je normaal ook doet.
Het paard moet vertrouwen krijgen en dat kan alleen maar door het te doen. Knipoog

Lady_Daniels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-08 14:53

Dus zovaak mogelijk van het erf afgaan met je paard is wel een oplossing?

Unicyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 14:55

Idd veel kilometers maken. Je kan ook thuis bij het rijden kijken of je 'enge' dingen langs de kant kan zetten, om te oefenen. Het is natuurlijk nooit hetzelfde als op concours, maar het gaat erom dat je vertrouwen op moet bouwen. Op een gegeven moment moet je het paard kunnen vertellen: het is niet eng. Nooit boos worden, want daar word het paard alleen maar banger van. Proberen gerust te stellen met woordjes, en proberen af te leiden, door bijvoorbeeld volte te rijden of af te wenden. Nu kan dat in de proef niet altijd, maar om te beginnen kan dat thuis wel.

anita26

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 15:20

ik herken het wel.
Die van mij is net zo.
Het wordt op den duur wel beter. Ik probeer regelmatig bij iemand anders te rijden.
Ook naar de manege te gaan en daar te rijden.
Ik heb ook een workshop gedaan "paarden begrijpen".
dit is ook echt een aanrader. Ik mocht mijn eigen paard meenemen. Je leert met de workshop om in te spelen op situatie's van wanneer je paard in paniek raakt of ergens gestrest van wordt.
Wat ik ook geleerd hebt is om zelf zo rustig mogelijk te blijven. Je paard het gevoel te geven dat er niks aan de hand is.
Soms is dit wel heel moeilijk. Maar ik ben wel van mening dat het allemaal beter wordt Haha!
groetjes

Lady_Daniels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-08 16:47

Waar heb jij die Workshop gedaan?

En thuis enge dingen neerzetten helpt niet echt...
Ik heb het al een aantal keer gedaan maar thuis vind ze bijna niks eng omdat de omgeving voor haar vertrouwd is. Ook met buiten rijden kijkt ze (bijna) nergens naar. Het is echt puur op andere locaties dat ze loopt te trutten...

pres

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 16:51

Dan zit er echt niks anders op dan gewoon op concour te gaan met haar.
Probeer na zo'n schrikreactie gewoon door te rijden alsof het niet gebeurd is.
Jouw paard moet erop gaan vertrouwen dat als jij ook niet anders reageert er ook niks met haar gebeurd.

Lady_Daniels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-08 17:08

Dus rustig blijven en lovende woordjes helpt?
Straffen niet? (niet dat ik dat doe)
Het is gewoon ontzettend moeilijk en frustrerend om met zo'n paard op wedstrijd te gaan...
Maar ik blijf het proberen...
We houden de moed erin Clown

pres

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 17:10

Ik weet dat het erg frustrerend kan zijn maar boos worden of straffen heeft hier weinig zin.
Het enige wat je daarmee kan bereiken is dat je paard nog meer over de flos gaat en dat wil je juist niet hebben.

Blijf eraan rijden en als het goed gaat even duidelijk laten merken door bijvoorbeeld 'braaf' te zeggen of een klein klopje op de hals.

Talonius

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 17:12

Heb je de mogelijkheid om af en toe ergens anders de bak te kunnen gebruiken? Vaak kun je tegen een kleine vergoeding een uurtje gebruik maken van een binnenbak van een andere vereniging/manege.

Lady_Daniels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-08 18:07

Ik zal is rond kijken...
Ben ik al tijden me bezig eigenlijk. Kijken of ergens clinics e.d zijn en haar daarmee naar toe nemen.
Vanaf januari heb ik pas startkaarten dus kan nu ook nog niet echt wedstrijden doen *zucht*
Jammer dat er nog niemand een hippische kalender heeft uitgevonden met alle evenementen clinics en cursussen overal...
Ik struin heel het internet af maar vind maar weinig.

marianne45

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 15:02

Vaak meenemen is vaak wel een goede oplossing, ooit zal het kwartje vast vallen.. Succes ermee

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 15:10

Ik zou het proberen zoveel mogelijk te negeren, met straffen maak je haar bang. Met belonen/geruststellen bevestig je dat het inderdaad heel erg eng is.

Zelf rustig blijven en door blijven werken alsof je gek bent. En kilometers maken.

Mowoah

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 16:06

Wat Marliesje al zegt; ik zou haar gedrag proberen te negeren en gewoon door te rijden wanneer ze loopt te miepen. Straffen maakt haar bang en belonen bevestigd haar angst, gewoon doorrijden en er niks van aantrekken.

Haar vanaf het moment dat je de bak in komt aan het werk zetten kan ook helpen, haar aandacht bij jou houden!

Je moet wel goed het verschil proberen te zien tussen miepen en echt bang zijn, als ze echt bang is is het misschien maar beter haar eventjes te laten kijken, maar wanneer ze aan het miepen is er niks van aantrekken en gewoon doorrijden!

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 16:12

Elk paard is trouwens ook verschillend, mijn paard is totaal geen angsthaas. Maar als ik tijdens een binnenwedstrijd vanuit een andere bak de ring inkom wil ie ook graag kijken. Als ik 1 rondje rij en hem gewoon laat kijken overal, heb ik geen problemen de rest van de proef.
Weerhou ik hem ervan om te kijken d.m.v. stelling naar binnen, dan blijft ie de rest van de proef kijken.

Heb ook een pony gereden die een grote zeikerd was. Die moest je bij de les houden, dan ging het goed. Liet je hem kijken, das bleef ie miepen. Dus been erbij en op de lastige punten stelling naar binnen. Haha!

Lady_Daniels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-08 12:30

Ik heb ook meer het idee dat het miepen is een dichte deur hoe kun je daar nou van schrikken?
Tja je kunt natuurlijk nooit door de ogen van een paard kijken. Maar naar mijn idee vertoont een paard dat echt bang is andere sympthonen dan mijn "Jazzje".
Belonen is inderdaad geen optie een tik geven of straffen ook niet echt. Ze reageerd er wel op maar het gaat een beetje tegen mijn gevoel heen om haar langs het enge object te slaan.
Belonen doe ik ook niet want het is niet goed wat ze doet. Door rijden en negeren is misschien wel de beste optie; zij het niet dat ze dan van de hoefslag springt e.d dus je kunt er eigenlijk niet echt onderuit.
Bij de les houden doe ik altijd wel maar ook dat is niet echt een optie

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 12:58

Binnenbeen erbij houden en toch blijven rijden. Kilometers maken denk ik verder.

Lady_Daniels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-08 15:02

Ik denk dat ook wel...
Gewoon veel op pad gaan en dan went ze vanzelf 8hoop ik*

hoofdstel2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 16:36

Veel naar andere locaties gaan om daar te trainen. Zo kan je je paard rustig de tijd geven om naar die 'enge' dingen te kijken, en na verloop van de tijd zal hij er als het goed is meer aan gewend zijn en dus niet meer voor elke kabouter aan de kant springen.

Lady_Daniels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-08 13:34

Volgens mij heeft dit inderdaad ook te maken met je paard laten wennen aan spannings prikkels.
Waarschijnlijk is veel meenemen dan wel een optie Vork

x_tico

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 23:43

Ik heb precies hetzelfde.
Ik ga idd ook veel op andere tereinen rijden!
Veel dingen langs de bak zetten, veel buitenrijden etc. Ja

WenK

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 09:30

Doet ie het alleen als je met je teugels op maat rijd of ook met lange teugel? Klinkt mij een beetje als in de zeik nemen. Paard is wat kijkerig, jij neemt de teugel wat extra aan en paard blijft kijken. Geef je lange teugel is het weg. Zie je heel vaak op wedstrijd, mede door de spanningen van de ruiter...

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 11:46

Wat doe je voordat je je proef start?
Ik heb namelijk ook zo een idioot, maar ik begin hem nu een beetje door te krijgen. Bij hem helpt het heel erg door voor mijn proef de baan in stap te verkennen, of iig langs iets engs te stappen en daarna pas relaxt aan te draven. Wanneer ik meteen ga draven ben ik er bijna zeker van dat mijn proef mislukt. Wanneer ik hem eerst even een stukje rond laat stappen (als is het maar een volte), dan is hij op zijn gemak en kan ik daarna met hem aan de werk gaan.

Als hij wel eens zo een dag heeft dat hij een zijde eng vind, rijd ik heel bewust daar de binnenhoefslag. Als ik het gevecht aan ga om hem erlangs te krijgen wordt het alleen maar erger. Als ik bewust wat eerder afwend is hij het na een tijdje vergeten en kan ik de hoefslag pakken.

Lady_Daniels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-08 13:31

Hmm dat heb ik eigenlijk nog nooit geprobeerd maar is wel een optie.
Ze doet het met lange en korte teugel daar ligt het niet aan.
Ik heb af en toe ook wel het idee dat het misschien ook boldadigheid is.
Het is de aard van het beestje denk ik dan...
"Met een kind van Jazz blijf je altijd bij de les"
Maar leuk is het niet...