Deken op en af doen eng vinden?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_PassoaJus

Deken op en af doen eng vinden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-08 15:44

Van de één op andere dag vind één van de paarden die ik rijd het eng als je z'n deken eraf haalt of juist op doet. Dat laatste is minder erg dan het eerste. Zodra ik er aan toe ben om z'n deken eraf te halen gaat z'n hoofd omhoog, oren gespitst naar achteren en hij is duidelijk heel gespannen zodra ik het dek eraf wil halen.

Als alles los is leg ik het voorste gedeelte van het dek al voorzichtig op het achterste gedeelte (Op z'n kont). Dan kan ik voorzichtig het dek eraf halen. Ondertussen praat ik gewoon tegen 'm en als het deken eraf is zonder enorme schrikactie even belonen.
Ook met het dek op doen merk ik datie gespannen is. Z'n lichaam is dan duidelijk gespannen en z'n oren staan ook zeker gespitst naar achteren, hij is gewoon heel oplettend.

Ik heb géén idee hoe dit is ontstaan, waarschijnlijk issie gewoon een keer geschrokken en dat het daarna 'tussen z'n oren' is blijven hangen.

Maar wat doe ik hier aan? Gewoon voorzichtig doorgaan zoals ik het nu doen, blijven praten en belonen? Of is er iemand die zoiets herkent?

amazone77

Re: Deken op en af doen eng vinden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 15:46

zoals je het nu doet,doe je het goed,zelf rustig blijven en veel belonen.

smurfje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 16:43

en dan gewoon honderd keer op en af doen. na elke keer even belonen. dan weer verder. dan gaat het steeds beter en makkelijker.... succes

dg01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 16:45

Wij proberen met de jonge paarden dit regelmatig te herhalen maar blijven hierbij wel heel rustig, zodat hij geen nare ervaring oploopt. Wanneer jij dit rustig blijft herhalen, komt het allemaal zeker goed, succes.

Animal_ABC

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 16:49

Ik zou de achterkant naar voren leggen en ham aan de schoft er af halen, dat is een neutralere plaats dan de achterhand. Je kunt misschien eerst oefenen met een kleinere doek, vanaf de schoft opleggen, en weer weg halen als ie stilstaat. Die doek steeds groter maken (uitvouwen) en daarna met de deken, eerst kleiner vouwen, aan schoft werken etc. Paard moet leren dat het niet weggaat als ie wegloopt, wel als ie stilstaat.

Succes!

_PassoaJus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-08 16:54

@ Animal_ABC; 'T zal wel moeten met z'n deken, want die heeftie elke dag op en gaat pas af alsie eruit komt! Maar dat van achteren naar voren doen is ook een goeie, zal het vanavond eens proberen!

Dank jullie wel voor de reacties! Lachen

Animal_ABC

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 17:29

Die kleinere doek bedoel ik enkel om te oefenen. De kans dat het daarmee goed gaat is groter dan met een echte deken. Gaat het met die doek goed, dan ga je met die deken werken. Gedachte erachter is dat je het eerst kleiner aanbiedt, zoda thet paard het wel kan "handelen", en van daaruit uitbouwen. Hoe kleiner de stappen hoe sneller/ beter het resultaat...

mariel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 16:18

onze shet vindt dekens ook heel erg eng.
vooral inderdaad het op en af doen.
en als ze hem om heeft dan is lopen heel eng, want
tja die deken loopt haar achterna. (grappig om te zien hoor,
maar wel sneu). ik doe hem nu zovaak mogelijk op en af, en
friemel dan flink aan de deken (is een regendeken, dus ritselt nogal,
wat ze ook eng vindt). ook laat ik hem soms even een tijdje om in de
stal, heb haar zelfs al gelongeerd met deken om, alles zodat ze kan wennen.
en ik moet zeggen het gaat steeds beter, dus gewoon flink blijven oefenen.

Tessa_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 20:06

ik zou hem 3 keer dubbel doen dan heb je nog een smalle deken over.. die leg je op de brug en maakt hem voorzichtig open.. ik weet niet wat ie eng vind van voor naar achter of achter naar voor... dat merk je vanzelf wat beste helpt..

_PassoaJus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-08 20:23

Ik heb gister alles los gemaakt, daarna heb ik het kont stuk naar voren gevouwen zodat het zeg maar een zadel effect had. En dat werkte, hij schrok niet en hij vond het niet eng. Dus nu zo verder gaan en dan langzamerhand weer naar achteren opbouwen!

Moet goed komen! Lachen

spook_sunset

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 10:51

laat hem/haar eerst rustig aan ruiken !
dat helpt bij mij ook ,
stapje voor stapje !
dan legje de deken voorzichtig er op en dna gaje verder;)

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 12:52

heehoi ik zou niet al te voorzichtig doen hoor. Ik zou gewoon de deken erop en eraf halen en haar gedrag negeren, het is helemaal niet eng, hoe gewoner jij het vindt, hoe makkelijker ze het zal accepteren vooral omdat het voorheen geen probleem was.

_PassoaJus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-08 13:00

Momenteel gaat alles de goeie kant op, stukje bij beetje vindie hetw eer normaal.! Lachen

Wat mij betreft mag hier een slotje! Knipoog

Juliiee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 21:14

dat heb ik ook , ik heb mijn pony nog niet zo heel lang , maar sinds eergisteren is mij opgevallen dat mijn pony zijn winterdeken niet meer zo leuk vind als ik die op moet doen , dan gaan de oren naar achteren en dan word hij een beetje boos ik weet niet waarom hij dit doet , maar hij schrikt niet ofzo maar hij is gewoon boos dan.