Zadeltassen, waaraan moeten ze voldoen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sandrina

Zadeltassen, waaraan moeten ze voldoen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-08 09:06

Voor de opleiding 'Leren tassen' wil ik als eindstuk zadeltassen maken. Ik heb nu alleen nog handtassen gemaakt, helemaal niet verkeerd en heel leerzaam.
Ik denk nu al na over mijn eindstuk en wilde daarvoor zadeltassen maken. Ik dacht aan pommel (voor het zadel) - en cantle (achter zadel)tassen
Wat vinden jullie moet erin kunnen en waar moet ie aan voldoen?
- Wat lijkt jullie een handige sluiting, klittenband (5cm.breed), clips of gespen? Of heb je nog een andere mogelijkheid?
- Moeten ook de paspoorten/ andere belangrijke papieren een plaatsje krijgen?
- Altijd drinken mee?
- Vinden jullie vakjes achter ritsen handig?
- is het belangrijk of ze gevoerd zijn (binnenkant)?

Ik weet al dat ze aan deze voorwaarden moeten voldoen:
- ze moeten niet te laag hangen (Ik ben eens van Wendy afgevallen, omdat ik niet bij de tassen kon komen, moest echt afstappen = niet handig)
- ze moeten niet te zwaar = groot worden
- ze moeten waterafstotend worden (dus van leer)
- verder weet ik het even niet.

Bij voorbaat dank, Sandrina

tamary

Re: Zadeltassen, waaraan moeten ze voldoen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 09:31

Sandrina schreef:
- Wat lijkt jullie een handige sluiting, klittenband (5cm.breed), clips of gespen? Of heb je nog een andere mogelijkheid?
- Altijd drinken mee?

Sluiting : met 1 hand open en dicht te maken en ook bij regen en viezigheid in de sluiting nog betrouwbaar is.
Papieren : liever op je eigen lijf ivm veiligheid/diefstal/van paard vallen.
Zodra je met flessenhouders gaat werken zit je heel snel met een gewichtsverschil (ook van de taassen zelf)of je moet er aan beide kanten 1 maken en je tassen zijn minder flexibel in het gebruik. Flesje kan ook in een gewoon vakje.
Ritsen : regenen makkelijker in en als het vakje te plat is of het leer te stijf haal je er makkelijk je vingers aan open.
Voering : Zorg dat er geen bulten, etc kunnen ontstaan die tegen het paard aan drukken. O.a. snugpax heeft een foamplaatje in een vakje tegen de paardenkant van de tas om dit te voorkomen.

Bezoek anders een endurance winkel en bekijk de tasjes daar eens goed. Dan kan je ook opmeten wat ongeveer de goede afmetingen/verhoudingen zijn en welke aanpassingen die tasjes hebben.
Persoonlijk vindt ik leer te zwaar om als zadeltassen te gebruiken, ik neem liever iets meer kleding, etc. mee voor die 2 of meer kg extra die een leren tas weegt t.o.v. een kunststof tas.

Sandrina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-08 11:40

Aan deze zadeltassen kán je je vingers niet open halen. Ik heb een fantastische lap soepel, dun prachtig leer klaar liggen. Heel goed geschikt voor de job.
Aan dat inregenen van ritsen had ik niet zo snel gedacht. Ik dacht meer een sluiting met rits onder een flap.
Maar dank voor het meedenken.

Gracia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 13:25

Ik vind de stowaway tassen erg handig...

ik zal vanavond even uitgebreid antwoorden, zit nu illegaal op mijn werk te bokken....

Sandrina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-08 19:03

Gracia schreef:
Ik vind de stowaway tassen erg handig...

ik zal vanavond even uitgebreid antwoorden, zit nu illegaal op mijn werk te bokken....

En ik vind de Stowaway tassen oerlelijk! Waarom denk je maak ik ze zelf?
Wil wel graag antwoord wat jij belangrijk vindt aan de zadeltas, ongeacht wat ik vind van dat merk.

Gracia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 20:31

Sandrina schreef:
Voor de opleiding 'Leren tassen' wil ik als eindstuk zadeltassen maken. Ik heb nu alleen nog handtassen gemaakt, helemaal niet verkeerd en heel leerzaam.
Ik denk nu al na over mijn eindstuk en wilde daarvoor zadeltassen maken. Ik dacht aan pommel (voor het zadel) - en cantle (achter zadel)tassen
klitteband wat onder het zweetblad aan de singelstoten vast zit. eventueel wat klitteband om voor of achter het zadel aan de ringen vast te binden.
het is handig als je je kaart goed op kunt bergen. zeker als je zadeltassen voor het zadel hebt, eventueel een doorzichtig stuk plastic bovenop, zodat je de kaart kunt zien, of een stukje van de kaart
- Altijd drinken mee?
een bidon mee is altijd fijn!
ja!
stowaway zadeltassen hebben bont aan de onderkant zodat het paard geen schuurplekken kan krijgen

Ik weet al dat ze aan deze voorwaarden moeten voldoen:
- ze moeten niet te laag hangen (Ik ben eens van Wendy afgevallen, omdat ik niet bij de tassen kon komen, moest echt afstappen = niet handig)
- ze moeten niet te zwaar = groot worden
- ze moeten waterafstotend worden (dus van leer)
of van dat spul waar regendekens ook van zijn.
- verder weet ik het even niet.

Bij voorbaat dank, Sandrina

stowaway tassen zie je op http://www.equestriannomads.nl/index2.html
Ik heb de english stowaway en de stowaway pommel. Ik ben er echt super tevreden over!! gebruik ze tijdens endurance wedstrijden en trainingen of gewoon tijdens lange buitenritten

Gracia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 20:35

Ik vind het belangrijk dat zadeltassen goed vast zitten en niet kunnen gaan "bonken" ongeacht het gewicht wat erin zit. Verder vind ik het fijn als er meerdere vakjes op en in zitten. zodat je snel je spullen kunt vinden. op de site van equestriannomads zie je de binnenkant van de stowaway pommel. Die zijn erg handig.

Enne als jij de stowaway's lelijk vind, maakt mij dat niets uit hoor! Ieder zijn mening! Maar het spul aar ze van zijn gemaakt is erg fijn. Succes met je opdracht. Ik ben wel benieuwd naar het resultaat!

Dabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 21:12

Niet mijn modellen gaan namaken he Knipoog Tong uitsteken

Een zadeltas moet inderdaad handig in gebruik zijn, met 1 hand open en dicht te doen.
Ook moet je hem snel aan het zadel kunnen bevestigen (vind ik dan) Lachen
Ik zelf neem altijd de voortas mee op buitenrit, omdat die voor je zadel ligt kun je er altijd snel bij.

Succes met je opleiding! Haha!

Sandrina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-08 02:05

Gracia: Ik zal je antwoorden meenemen in het ontwerp. Met binnen kant bedoel ik de binnenkant van de tassen, niet de onderkant, die wil ik op het dek proberen te plaatsen. Ze worden echt wel van leer niet van canvas! Hoe heet de opleiding ook al weer?
Ik zal ze goed vastzetten, nog bepaald niet makkelijk op een startrekk comfort.

Dabo: Ik ken jouw tassen, vind ze leuk, maar ik wilde echt pommel en cantle tassen maken.Zit nog wel te denken aan een rol recht achter het zadel. Weet niet of ik voldoende leer daarvoor heb. In feite kan je kwa design geen kant uit; je bent gebonden aan de lijnen van het zadel en de breedte van het dek. Zal ook zo min mogelijk, maar op strategische plaatsen riempjes en/of muskethaakjes aan brengen.

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 02:37

He san maak ze niet te soepel want dat houd de vorm niet. Ook is het makkelijk om er een paar D ringen aan te maken om je jas aan vast te maken. Ik heb overigens stowaway tassen en ze zitten heel stevig. Zal er van de week een foto van maken hoe ze aan me zadel vast zitten. Dan heb je een idee van hoe je ze kan bevestingen.

Sandrina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-08 10:51

kimmy1985 schreef:
He san maak ze niet te soepel want dat houd de vorm niet. Ook is het makkelijk om er een paar D ringen aan te maken om je jas aan vast te maken. Ik heb overigens stowaway tassen en ze zitten heel stevig. Zal er van de week een foto van maken hoe ze aan me zadel vast zitten. Dan heb je een idee van hoe je ze kan bevestingen.

Hej Kim! Supergroom!
Ik heb geen invloed op het soepele van het leer, maar ik wil er een soort karton inzetten. Dat maakt ze steviger!
De D-ringen heb ik al aan het zadel zitten~met een lange schoenveter~, lijkt me niet goed voor de tassen als je je jas dááraan gaat vast maken.
Heb interesse in de vastmaakmogelijkheid!

Dabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 11:23

Ik ben nu toevallig ook met een rol bezig, voor iemand. Zit ook nog even te puzzelen hoe die bevestigt moet worden aan het zadel. Ik werk eigenlijk altijd met klittenband, omdat je dat goed strak kunt trekken.
Tassen die achterop het zadel zitten moeten natuurlijk wel strak zitten, zodat ze niet ONDER het zadel terechtkomen Lachen

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 11:34

Sandrina schreef:
kimmy1985 schreef:

Hej Kim! Supergroom!
Ik heb geen invloed op het soepele van het leer, maar ik wil er een soort karton inzetten. Dat maakt ze steviger!
De D-ringen heb ik al aan het zadel zitten~met een lange schoenveter~, lijkt me niet goed voor de tassen als je je jas dááraan gaat vast maken.
Heb interesse in de vastmaakmogelijkheid!

Ik zal morgen even een foto maken.