Vanaf welke leeftijd kun je wandelen over straat enz.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Riri94

Vanaf welke leeftijd kun je wandelen over straat enz.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-08 18:10

Hallo iedereen,,
Ik vroeg me af van af welke leeftijd je met je veulen kunt wandelen. Om ze alvast een beetje aan het verkeer te laten wennen.
Laatst bijgewerkt door Riri94 op 26-10-08 18:17, in het totaal 1 keer bewerkt

MerelxG_R

Re: Vanaf welke leeftijd kun je wandelen over straat enz.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 18:11

Ik loop met het veulen van mijn vzpony (nu ongeveer 2/2,5 maand) ook. alleen niet over straat, maar gewoon over het erf, 1/2 daagjes per week 5 minuutjes.

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 20:34

Ik ken mensen die met een veulen op straat gaan wandelen die nog bij de mama staan. Welliswaar met de moeder Lachen.
Jong geleerd is oud gedaan Lachen.

Na het spenen word er helemaal niet meer gewandeld en mogen ze heerlijk spelen in de wei Lachen. Alleh jah dat is ook niet helemaal waar... Als er van wei verplaatst moet worden moeten ze wel meelopen over de weg maar dit is zo'n 2 a 3 keer per jaar.

En dit is best... Jonge paarden moeten vooral spelen en de paardentaal leren Lachen.

jefenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 21:49

Met mijn merrie van 2,5 heb ik anderhalve maand of 2 maanden geleden een grote wandeling gemaakt over straat (was zeker 5km). Mijn pony van 16 die wat meer ervaring heeft mee op kop. En dat is super goed gegaan. Zeker voor herhaling vatbaar!

Voor de rest laat ik ze kennis maken met borstelen, dekens, voetje geven, heel soms eens kopstukje aandoen, ook al een keertje longeersingel aangedaan, aan de hand mee lopen op de wei...
Mar zeker niet dagelijks. Juffrouw Calissa staat hoofdzakelijk op de weide. Genieten van haar jeugd :p

Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 16:18

Ik heb die van mij gekocht met 8 maanden. Vanaf toen ga ik af en toe wandelen. En dat gaat prima, niets mis mee. Zolang ze de rest van hun tijd lekker op de wei/paddock kunnen met andere paarden.

spook_sunset

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 17:32

gewoon warneer jij denkt dat hert kan denk ik Lachen

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 11:35

Mijn jonge hengstje staat nu in de opfok, maar voordat hij daarheen ging leerde ik hem wel de basisdingen, dus ook over het erf gewandeld, zodat hij het begrip aan een lijn mee lopen begreep...de beheerder moet hem nl ook laten bekappen en ontwormen en dan vind ik het wel zo netjes als hij al wat dingen snapt, zoals voetjes tillen, benen afspuiten, meelopen en gebit nakijken en kunnen ontwormen. Dat was het enige.
Met een veulen wandelen doe ik niet, die mag veulen zijn en genieten van zn jeugd tot rond hun 3,5 jaar...maar iedereen doet het op zn eigen manier..als ze maar niet overvraagt worden en 'baby' mogen zijn.

enssa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 19:57

Ik wandelde met een merrie toen ze 2 was...
Maar volgensmij kun je ook best gaan wandelen als ze veulen zijn.
maar niet te lang Bloos

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 20:12

Als het veulen nog bij de moeder staat en de moeder verkeersmak is zo snel mogelijk gaan wandelen. Zo leert het veulen omgaan met het verkeer, ook het wennen aan een halster kan echt geen kwaad (het halster niet omlaten!). Het veulen kan zo mooi de kunst afkijken van de moeder.

de_mikey

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 21:29

heb je daar vergunning voor nodig of mag dat zomaar??

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 08:13

Je hebt daarvoor wel toestemming nodig van de eigenaar. Bovendien zou ik het veulen eerst leren meelopen aan het halster voordat je de weg op gaat. Een los veulen op de weg is niet verstandig.

Dearntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 08:52

mijn paard heb ik al veulen gekocht ze was 4 weken oud Tong uitsteken
vanaf toen ben ik al met haar gaan wandelen .. natuurlijk eerst met mama erbij en later met haar alleen...
het voordeel wat ik nu heb...ze is van NIETS bang Haha!:D:D:D:D

laatst waren ze bij ons aan het jagen en bijna alle paarden schoten weg van de knal , mijn kanjer niet die bleef lekker bij de les:D

Ntlie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 15:59

Ik zou er wel vrij snel mee beginnen, als ze er mee opgroeien dan heb je er later alleen maar profijt van. Lachen
Gewoon met de moeder meenemen als het veulen een maandje of 2 is ofzo en later veel alleen gaan wandelen.
En gewoon hele korte stukjes, maar dat ze toch gewend raken!

Riri94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-08 16:41

Ik ga morgen eerst even in de bak lopen met haar. En dan misschien nog een stukje het weiland in ofzo.

Loody

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 16:44

mijn vorige paardje had ik gekocht met 5 maanden en liep ook vaak met haar langs de weg..ging super goed en was mega verkeersmak.
Mijn huidige paardje was 2 toen ze bij me kwam en ben ook met haar meteen langs de weg gegaan en ook zij is nergens bang voor Lachen

Dorien13

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 20:20

wij hebben een pony van 6 mndn. op stal en de eigenaar loopt ze meestal rondjes op het erf en kleine stukjes op de weg mee! maar niet echt naar het drukke verkeer.

marrlinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 19:47

ik loop al vrij snel met ze, eerst gewoon naast de moeder mee, later ook alleen. maar ze staan aan een landweggetje, wel vlak bij de snelweg dus eerst zien ze nog niet zoveel auto's enzo en horen ze wel, en die paar auto's die af en toe langskomen is aleen maar goed. hoe ouder ze worden hoe sterker ook, dus dan is hetalleen maar lastiger als ze echt helemaal gaan flippen van een auto ofzo, dan houd je ze niet meer... Bloos