Paard wil niet goed trailer in

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

bente_

Paard wil niet goed trailer in

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-08 09:51

Ik heb sinds kort een eigen pony, ze zeiden daar dat ze wel eens vervelend kon doen bij in de trailer doen.
het is niet een heeel erg probleem, Thuis wil ze ook beter de trailer in dan ergens anders
We hebben we eens gerammeld met biks, thuis wil ze dat wel maar ergens anders gaat ze er niet helemaal in zodat we de klep niet dicht kunnen doen omdat de net met 1 voet erop staat
iemand tips??

hanneke1

Re: Paard wil niet goed trailer in

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 10:46

Heej,,
je hebt je pony dus nog niet zo heel erg lang, hoe oud is hij/zij?
kan hij een nare ervaring gehad hebben met de trailer of nog niet echt mogelijk..
als je pony jou helemaal gaat vertrouwen, wat vanzelf komt als je m langer hebt Knipoog
dan kan je is proberen om eerst een rondje om de trailer te lopen.. gewoon aan halstertouw en lekker laten snuffelen.
daarna loop je zelf in de trailer en laat je je paard toekijken .. wacht af of hij je volgt.. zo ja, mooi! maar dat gebeurt vaak niet in een keer proberen op vreemd terrein.. je kan ook zelf langzaam achteruit stappen, en je paard rustig laten volgen en snuffelen.
mijn verzorgpony is nogal van , wat eng is is eng, maar als baas het aanraakt probeer k t maar. laat rustig je hand langs te drailer glijden van binnen en laat je pony rustig snuffelen..
ik hoop dat het helpt! bij mij hielp het Haha! succes!

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 10:59

Veel oefenen met rust en geduld, gewoon lekker alleen en anders met 2.
Neem gewoon de tijd en maak er geen drama van, uiteindelijk zal het dier je gaan vertrouwen en er zo in lopen.

Sabine_Duco

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 11:20

Rustig aan doen, niet alles te snel willen. Als ze een stapje erop zet, is het al goed, toch? En de andere stapjes komen later wel.
De verzorgpony van een vriendin van mij is als de dood voor trailers. Met veel geduld en veel oefenen stond ze dan trillend in de trailer... Belonen als ze erin zit! En langzamerhand loopt ze er zonder op of om te kijken in.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 11:25

-> TAO

bente_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-08 13:20

myn pony is nog maar 3, alles gaaat wel goed maar dat laaste stapjee, dan gaat hij er weer uit, maar we krijgen haar er nu beter in Lachen

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 15:31

Zelf ook vooral niet in de weg gaan staan als hij er eenmaal in staat. Veel mensen blijven voor het hoofd staan zodattie niet door kan lopen toe aan de voorstang.
En even een duw tegen zn achterste wil ook nog wel eens helpen Knipoog

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 13:15

gebruik de zoekfunctie maar eens op trailerladen, bergen topics met tips en in de bokt wiki staan er ook genoeg.

Maar de beste tip is echter: schakel iemand in die trainingen geeft zodat je paard leert wat een trailer is (en jij hoe je het moet aanpakken, je pony is nog zo jong), beter nu goed geleerd dan straks een topic moeten openen met: "mijn paard wil niet meer laden, wat nu?"

Het is een onderdeel van de opvoeding van je paard, als je dat nu niet goed doet krijg je later een probleem, nu is er nog niks 'verpest' met longeerlijnen, bezems ed dus kun je er beter en sneller een goed opgevoed trailermakpaard van maken...

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 14:28

Wij hebben het met veel geduld en een clickertraining voor elkaar gekregen. Het is een kwestie van positief gedrag belonen en fout gedrag bestraffen. Met bestraffen bedoel ik niet slaan, maar het paard achteruitzetten. Als het paard een stapje naar voren op de klep zet dan gebruik je de clicker en geef je iets lekkers. Als het paard eenmaal op de trailer staat daar ook voeren, zodat het de trailer met positieve dingen associeert. Die clicker is sowieso erg handig, we gebruiken hem ook in andere situaties. Het is een kwestie van geduld en als je oefent moet je dat niet doen als je ergens heen moet, maar gewoon als je er uitgebreid de tijd voor kan nemen. Als je ergens naar toe moet dan ben je onbewust toch gehaast of gestressed en dat voelt een paard feilloos aan.

Als je het paard eenmaal op de trailer hebt gekregen dan oefen je dat een paar keer op verschillende dagen en dan pas ga je een stukje rijden. Dan kan het paard eerst goed aan de trailer wennen, voordat hij gaat bewegen. Succes!

isverwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 14:29

topic nummer 409237837 over trailerladen. Gebruik de zoekfunctie maar even. Knipoog

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 15:50

hoe wil jij op een topicnr zoeken?

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 16:00

@Cissy, hij bedoelt dat dit het zoveelste topic over dit onderwerp is, maar dat geeft niets want bokt.nl is er voor vragen. Heel veel vragen zijn al een keer eerder gesteld, maar soms loop je zelf op een bepaald moment ergens tegenaan en dan heb je daar vragen over. Het is dan leuk als je zelf antwoord krijgt en volgens mij is het dan niet de bedoeling om een oud topic naar boven te halen, maar begin je gewoon een nieuwe. Je kunt dan ook weer reageren op eventuele antwoorden en bij een oud topic kan dit niet meer. (wordt door de moderator volgens mij niet op prijs gesteld)

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 16:08