Zadelmaker verandert eenzijdig voorwaarden

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

germie

Zadelmaker verandert eenzijdig voorwaarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-08 20:21

Ik heb bij een bepaalde zadelmaker een aantal jaren geleden 2 zadels gekocht, op maat gemaakt, en met de belofte dat zolang je de eerste eigenaar van het zadel bent dat het zadel kostenloos aangepast wordt. Dit staat zwart op wit. De zadelmaker was om deze reden duurder dan bijvoorbeeld Divoza, maar ik heb dit gedaan vanwege de service.
Tot vorig jaar was de service goed. 1 keer een probleempje gehad met opvullen wat niet goed gedaan was, maar dat is netjes opgelost.
Maar nu, nu blijkt dat je opeens moet gaan betalen. Naar het exacte bedrag heb ik nog niet geinformeerd, maar er is al iemand die even 90 euro moest betalen (opvullen, geen wrongen e.d. aanpassen). Dat vind ik wel heel veel, zeker omdat je gewoon zwart op wit hebt staan dat het kostenloos is. Kan dit zomaar? Ik vind 90 euro ook niet een klein bedrag. Ben best bereid iets te betalen, maar het moet wel redelijk blijven.
Degenen die bij deze zadelmaker een zadel gekocht hebben weten n.a.v. dit berichtje wel om wie het gaat. Kan iemand de exacte prijzen geven? En of je er nog iets tegen ondernomen hebt?

zorro

Re: Zadelmaker verandert eenzijdig voorwaarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 20:23

Het lijkt mij dat als het zwart of wit staat, de voorwaarden niet ineens verandert kunnen worden, en dat je dit eventueel zou kunnen aanvechten. Wat zegt de zadelmaker in kwestie er zelf van? Heb je het er al met hem over gehad?

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-08 20:28

De zadelmaker heb ik vorig jaar voor het laatst gesproken. Toen had hij het erover dat hij vond dat mensen maar moesten gaan betalen, ik heb nog wel gezegd dat ik het zwart op wit heb staan, maar verder ben ik er niet op in gegaan. Ik hoefde immers ook nog niet te betalen. Maar nu moet mijn zadel weer aangepast worden en nu heb ik al van 3 mensen gehoord dat ze moesten betalen. 1 heeft 90 euro betaald, de anderen hebben het zadel niet meer daar laten controleren, dus prijzen weet ik ook niet.
Vanwege dit verhaal (en dat vorig jaar dus 1 keer iets misgegaan is wat welliswaar correct is opgelost, maar hoe gaat dat nu?) heb ik nog geen contact met hem opgenomen. Ik wil me goed voorbereiden als hij dit zegt en wil weten wat m'n rechten zijn.
Laatst bijgewerkt door germie op 25-10-08 20:30, in het totaal 2 keer bewerkt

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 20:29

Even een stipje.

Ben benieuwd of er meerdere mensen hier tegen aan lopen?
Van kosteloos naar 90 euro is een enorme prijsstijging, iets waar ik niet erg blij mee ben.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 20:57

Tja wat natuurlijk heel goed kan zijn is dat diverse mensen om de haverklap het zadel aan laten passen, waardoor de zadelmaker eigenlijk 'te kort' komt op de verkoop van dat zadel. En nu dus wel geld gaat vragen voor de aanpassingen. Maar dit is iets wat hij van te voren beter in had moeten calculeren. M.i. dient hij dus gewoon het contract na te komen.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 21:22

Ik vind een prijsstijging op zich wel redelijk al vind ik 90 wel erg veel Scheve mond
Wat ik niet vind kunnen is dat hij dat ook doet bij klanten die bij aankoop gratis service zouden krijgen, en zij nu opeens 90 euro moeten betalen
Hij kan het beter alleen bij nieuwe klanten doen en zadels die bv na een bepaalde datum zijn gekocht
Ik zou de kwestie daarom zeker met hem bespreken

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 21:27

Even kijken of er ook iets op papier staat over het eenzijdig wijzigen van de voorwaarden? Misschien heeft hij algemene voorwaarden?
Anders mag hij niet eenzijdig de voorwaarden veranderen, tenzij de gevolgen van die afspraak zodanig zijn dat in redelijkheid niet van hem gevergd mag worden dat hij ze nakomt.

Maar je gaat natuurlijk niet procederen over een bedrag van 90 euro... en dat weet hij ook wel. De kunst is dus om goede afspraken met hem te maken, aan de hand van wat je op papier hebt staan. Balen dat hij zo op zijn afspraken terugkomt...

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 21:29

was het niet eenmalig kosteloos ?

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 21:30

Nee was niet eenmalig Knipoog

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-08 22:11

Nee, het was echt niet eenmalig. Het staat op een papier, handgeschreven (tja, die man doet niet aan computers). Er staat op: type zadel, prijs, extra aankopen. En er staat bij mij letterlijk:
'Voor de eerste eigenaar: aanpassen van de zadelkussens gratis'.

Ik heb de bon net even opgezocht.

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 22:12

Beetje jammer is natuurlijk wel dat daar geen verdere aanduiding van termijnen bijstaat. Je kunt het zo interpreteren dat alleen de eerste keer aanpassen gratis is...

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-08 22:15

Nou, mijn springzadel is van 2002, en mijn dressuurzadel van 2006. Ik ken mensen die al 20 jaar geleden een zadel bij hem laten aanpassen. Daar heeft hij nooit moeilijk over gedaan. Bij mijn zadels ook niet. Ik heb mijn dressuurzadel 2 keer laten bijvullen en mijn springzadel is een keer of 3 bijgevuld.
Het was echt de afspraak: zolang je de eerste eigenaar bent.
Want ik heb ook een keer een zadel door hem laten aanpassen, nieuwe kussens en toen stond er op papier: eerste jaar aanpassingen gratis.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-08 21:09

Mijn dressuurzadel past dus niet goed meer op mijn paard. Ik heb zoiets van ik kan hem wel bellen, maar ben niet van plan om er voor te betalen aangezien ik het op papier heb staan.
Zijn er al mensen die hem er op gewezen hebben dat je niet zomaar voorwaarden eenzijdig kunt veranderen (rechtsbijstand o.i.d.)?
En wat als hij nu een fout maakt met opvullen? Ik heb dat vorig jaar gehad, kan gebeuren, maar m'n zadel pastte toen juist helemaal niet meer. Herstelt hij het dan wel weer?
Ik vind het wel vreemd dat ik juist nu ik met andere mensen erover praat opeens hoor: Ik laat hem al langer niet meer komen, hij vult te hard op, hij maakt zadels te smal, enz.
Zelf heb ik eigenlijk geen problemen met hem gehad, maar als ik er op let valt mij wel op dat mijn zadel echt hard is opgevuld.

Of moet ik maar een andere zadelmaker laten komen? Maar ja, wie komt er in het noorden en is nog goed ook?
Laatst bijgewerkt door germie op 02-11-08 21:13, in het totaal 1 keer bewerkt

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 21:11

Ik moet mijn zadel nog halen maar ik ben er zeker niet blij mee Bloos
Maar ik weet ook niet of ik het durf te zeggen dat ik hierover niet te spreken ben Clown

Maar goed andere zadelmaker wil ik ook niet, hij levert goed werk en bij een ander moet je maar weer zien wat ze ervan maken..

Leonieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 21:42

Tja, het is natuurlijk niet de bedoeling.
Ik denk dat ik weet om welke zadelmaker het gaat, en als dat zo is weet ik dat het bedrag € 60,- is i.p.v. € 90,-.
Ik heb namelijk daar een nieuw zadel gekocht toen die regeling al even was ingevoerd en hij gaf aan dat het € 60,- zou worden voor opvullen.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 21:45

Het gaat zeker weten om 90 euro Knipoog

Leonieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 21:47

Ik vind trouwens helemaal niet dat hij hard opvult. Ik ben er juist erg tevreden over en mijn zadel ligt altijd perfect!!

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 12:58

Als je een rechtsbijstand verzekering hebt zou ik daar even informeren. Want of dit juridisch kan vraag ik me ernstig af. Anders kun je alle contracten wel naar believen achteraf aanpassen en die dingen zijn er nu juist om dat te voorkomen. ik vermoed echt dat dit niet kan en dat de zadelmaker erop gokt dat niemand naar de rechter stapt..

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 18:12

Afspraken/juridische vraag dus HAR-->TAO

NehnaDagmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 18:53

Zoals ik het begrijp heb je zelf nog geen contact met hem gehad hierover, dat zou ik persoonlijk eerst doen. Je kunt toch zeggen dat je je zadel op wilt laten en vullen, maar dat je gehoord hebt dat het nu niet meer kosteloos is. Dit kun je met hem overleggen lijkt mij.

Als je niet tevreden bent is het een ander verhaal natuurlijk, ik weet wel een goede, Tom van de Brink.
Adres: http://www.masterseek.nl/id/1877686/ZAD ... -BRINK.htm

Stybba

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 19:05

Als er letterlijk op papier staat dat het gratis is, dan hoort het ook gratis te zijn. Ik zou als je rechtsbijstandsverzekering hebt eerst contact met hun opnemen om te vragen wat je rechten zijn. Als het blijkt dat hij de voorwaarden niet mag veranderen contact met hem opnemen, of direct met het zadel naar hem toe gaan (dat moest worden opgevuld) en het contract meenemen. Zeggen dat je van anderen hebt gehoord dat ze moesten betalen, maar dat er op jouw contract staat dat het gratis is, en je dus ook verwacht dat dit zo voor jou blijft.
Ik kan me wel voorstellen dat hij bij nieuwe mensen een ander contract kan opstellen waar hij wel geld vraagt voor het opvullen. Ik weet niet of dat het geval is? Succes

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-08 20:30

Mistral heeft het zadel onder dezelfde voorwaarden gekocht als ik, en zij moet ook betalen. En dat is haar pas verteld bij het telefoontje dat het zadel klaar was.

Ik moet nog bellen, zit nu met een niet goed passend zadel. Maar ik ben niet van plan te betalen en ik wil dus goed sterk staan als hij mij meedeelt dat ik moet betalen.

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 15:16

'Voor de eerste eigenaar: aanpassen van de zadelkussens gratis'.

Tja, je kunt dit op twee manieren interpreteren, namelijk in meervoud en enkelvoud, dat is lastig en kan in jou of in zijn voordeel werken. In principe heb je iets zwart op wit maar het moeilijke hieraan is dus dat het afhangt van de interpretatie van die in. Ik ben geen jurist of wat ook maar als jij dit daadwerkelijk z/w hebt waar jou en zijn handtekening onder staan, tja, dan kan hij vragen wat ie wilt maar sta jij in je recht!

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-08 17:16

Nou, ik weet zeker dat het gewoon onbeperkt is, want m'n springzadel heeft hij al 5 jaar gewoon wat aan gedaan.
Dit was namelijk de reden om hier een zadel te kopen, want bij Divoza ben je wel wat g oedkoper uit.

Maar het vreemde is, de laatste tijd hoor ik best veel negatieve verhalen over deze zadelmaker, waardoor ik zelfs twijfels heb of ik er wel weer heen zal gaan.

Mijn eigen zadel is op dit moment te smal. Er moet dus wel wat aan gedaan worden.

Lavita330

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 21:48

Heb het even aan mijn vader gevraagd, want was zelf ookwel benieuwd over hoe en wat.
Hij is advocaat en zich nu meer op hippisch recht aan het richten.
Dit is wat hij zei;

Hier is van belang dat er een belofte is,zwart op wit op papier, dat het zadel kosteloos aangepast zal worden indien zij de eerste eigenaar is. Als dat allemaal zo is, is er juridisch sprake van een garantie. Daar kan je dus aanspraak op maken. Wil de reperateur er nu geld voor hebben dat moet je, per aangetekende brief, deze reperateur op zijn belofte (garantie) wijzen en hem verzoeken geheel kosteloos over te gaan tot aanpassing. Zoniet, dan laat je het door een andere reperateur doen, en verhaalt de kosten op hem.

Hopenlijk kom je eruit!