Inrijden > Proef in de bak

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_Christine

Inrijden > Proef in de bak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-08 19:12

Ik zit met een klein probleempje.

Ik rijd wedstrijden met een super leuke pony en dat gaat prima! We zijn nu L2+3 en we hebben vaak wel een winst of we zitten er net tegen aan. Maar nou het probleem.
Thuis loopt hij ontzettend fijn, kan ik lekker zitten en hem de baan rondsturen, hoef er niet veel voor te doen. We trainen nu zeker op M/Z niveau en het gaat heerlijk. Hij is mooi soepel en heeft veel plezier in het rijden.
Als we op wedstrijd gaan loopt 'ie met inrijden ook zoals thuis, echt lekker gewoon. Maar zodra ik de proef in ga weet 'ie dat ik 'm niks kan maken als 'tie niet luistert. Het zijn de kleine dingen waar hij zich onderuit wurmt en dat lukt hem bijzonder goed. Hij gaat bijvoorbeeld heel erg hoog in de aanleuning lopen, of gaat zijn hele eigen proef verzinnen ( Wend bij A af om A-X-C binnen te komen, gaatie appuyeren, terwijl ik 100% zeker wist dat ik echt recht zat). Allemaal dat soort dingen.

Ik word er ondertussen een beetje gek van.. Wie heeft dé gouden tip om hem in de wedstrijdring ook gewoon te laten lopen zoals thuis. Als ik thuis proeven oefen doet hij dit namelijk niet..

Het is niet dat hij de wedstrijden niet leuk vind, integendeel hij geniet er echt van. Hij gaat met oren naar voor de trailer op en elke wedstrijd kijkt 'ie z'n ogen uit. Hij vindt het echt leuk!

Natasjaa

Re: Inrijden > Proef in de bak

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 19:15

Hoezo zou jij hem niets meer kunnen maken zodra je de ring in gaat? Neem toch aan dat een jury het moet accepteren als jij je paard op correcte wijze terechtwijst?! Of ben ik nu gek?

X_Linz_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 19:17

ik zou hem gewoon een keer flink op zijn mieter geven als ie ligt te poedersuiker op wedstrijd.of ga eens een keer bij een vriendin rijden ofzo of op een manege in de buurd, en dan net alsof het een wedstrijd is, en zodra hij iets doet hem gewoon op zijn flikker geven. hij weet heel goed dat het niet mag en volgens mij nog beter dat jij toch niks doet als ie niet luisterd. gewoon voor de gek houden die knol:P

MandyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 19:18

Misschien een keer flink op zijn lazer geven als hij het weer doet. Dan maar een keer laatste of gediscwalificeerd worden, hij weet dan wel dat jij de baas bent. Ook op wedstrijden dus.

_Christine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-08 19:18

Natasjaa schreef:
Hoezo zou jij hem niets meer kunnen maken zodra je de ring in gaat? Neem toch aan dat een jury het moet accepteren als jij je paard op correcte wijze terechtwijst?! Of ben ik nu gek?

Ik bedoel dat ik niet zomaar even een volte kan maken om hem weer bij de les te krijgen. Verder weet ie gewoon dat als hij zo'n appuyement inzet dat ik hem gewoon terug naar de AXC lijn moet zetten maar verder niet echt iets kan doen. Deze dingen doet hij namelijk zo onverwacht en elke keer anders dat het gewoon onmogelijk is elke seconde van de proef te denken; hij kan nu misschien zn eigen ding gaan verzinnen..

X_Linz_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 19:18

ja natasjaaa mee eens!

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 19:21

Is er geen mogelijkheid een keer te starten maar dan zonder beoordeling? Dan kun je geen verliespunten rijden, maar hem toch even op z'n plek wijzen in een wedstrijdsituatie.

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 19:24

Of ga gewoon eens HC starten (zo heet dat toch?)
En dan geef je 'm gewoon gigantisch op z'n sodemieter als ie loopt te poedersuiker.

_Christine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-08 19:27

Ja ik ga maar eens rondkijken naar zo'n wedstrijd!

Lappie_Lap

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 20:50

Wie zegt dat je geen extra volte mag rijden? Gewoon een keertje doen, krijg je wss -2 ... maar ach, als je het maar niet vaker dan, wat is het, 3 of 4 keer (vergissing in programma) doet kan het geen kwaad. Of gewoon HC starten (buiten mededinging op gewone officiële wedstrijd) en daar dan experimenteren wat de beste aanpak is Lachen

Doet ie het niet als je gewoon op een andere plek dan thuis een proefje gaat rijden? Als ie het dan ook doet is het alleen maar makkelijker/goedkoper ... kun je daar mooi experimenteren.

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 20:54

of tijdens de trainingen geen appuyementen rijden.
Gewoon trainen en rijden op het niveau dat je op dat moment uitkomt.

_Christine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-08 09:26

Ladygiroc schreef:
of tijdens de trainingen geen appuyementen rijden.
Gewoon trainen en rijden op het niveau dat je op dat moment uitkomt.

Dat was maar een voorbeeld Knipoog Hij doet ook andere dingen dan appuyementen die gewoon uit de L komen Knipoog

Of hij het ergens anders ook doet zonder wedstrijd weet ik eigenlijk niet eens! Ik ga deze week meteen vragen of ik een keer bij de buren kan rijden Haha!

Makita

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 09:58

jah dit is wel een lastig probleem jah ...
ik zou ook een HC starten denk ik!

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 10:02

Ik zou niet HC gaan starten, je moet al hele gekke dingen doen om een verliespunt te rijden.

En stel het gaat die dag goed en je hebt een wp, dan telt die niet mee..

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 10:08

Ik ben het er niet mee eens. Denk je nou echt dat je paard denkt "nu is het voor het echie, lache, nu kan ze niks meer doen!". Ik weet niet hoever de psyche van een paard gaat volgens jullie... Maar ik denk dat het met de ruiter te maken heeft. No offence, ookal zeg je niet zenuwachtig te zijn. Jij spant je onbewust, gaat anders zitten (je probeerd vaak netter) en daar anticipeerd je pony op. Niks geks aan. Bij ons op de club is het vaak stervens druk in en om de kantine, muziek staat soms aan. Als ik dan alleen in de bak ben om proefjes te oefenen loopt ze prima, maar als ik op een drukke wedstrijd ben (in dezelfde bak) wil ze opeens helemaal gespannen gaan lopen, soms zelfs wat rennerig worden. Ligt dat dan aan haar of aan mij.... ik weet het wel....

_Christine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-08 10:14

Bonita_Bon schreef:
Ik ben het er niet mee eens. Denk je nou echt dat je paard denkt "nu is het voor het echie, lache, nu kan ze niks meer doen!". Ik weet niet hoever de psyche van een paard gaat volgens jullie... Maar ik denk dat het met de ruiter te maken heeft. No offence, ookal zeg je niet zenuwachtig te zijn. Jij spant je onbewust, gaat anders zitten (je probeerd vaak netter) en daar anticipeerd je pony op. Niks geks aan. Bij ons op de club is het vaak stervens druk in en om de kantine, muziek staat soms aan. Als ik dan alleen in de bak ben om proefjes te oefenen loopt ze prima, maar als ik op een drukke wedstrijd ben (in dezelfde bak) wil ze opeens helemaal gespannen gaan lopen, soms zelfs wat rennerig worden. Ligt dat dan aan haar of aan mij.... ik weet het wel....

Ik ken mijn pony beter dan jij hem kent, dus geloof me nou maar Knipoog
Als ik mijn proef 1 keer heb geoefend die week weet hij hem uit z'n hoofd. 2 keer geleden hoorde ik mijn voorlezer niet en heb ik hem uit zich zelf laten gaan, omdat ik het ook niet wist. En hij was degene die netjes door een S van hand veranderde, zonder dat ik iets deed Knipoog

En ik denk dat een paard héél goed door heeft wanneer hij voor z'n punten moet lopen Knipoog Bij het inrijden en wedstrijd rijden zit nogal een verschil;) je bent alleen in de bak, je hebt opeens iemand die voorleest enz. Nee mij maak je niet wijs dat mijn pony niet door heeft wanneer het voor de punten is!

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 10:25

Misschien is het handig om geen proeven meer te rijden thuis? Als je er alleen stukjes uit doet dan weet ie ook niet meer wat er na komt.

_Christine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-08 10:33

Nibbit schreef:
Misschien is het handig om geen proeven meer te rijden thuis? Als je er alleen stukjes uit doet dan weet ie ook niet meer wat er na komt.

Ja dat doe ik sinds die keer ook niet meer, want hij onthoud ze dus echt en weet wat er komen gaat!

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 10:46

kinuh schreef:
Bonita_Bon schreef:

Ik ken mijn pony beter dan jij hem kent, dus geloof me nou maar Knipoog
Als ik mijn proef 1 keer heb geoefend die week weet hij hem uit z'n hoofd. 2 keer geleden hoorde ik mijn voorlezer niet en heb ik hem uit zich zelf laten gaan, omdat ik het ook niet wist. En hij was degene die netjes door een S van hand veranderde, zonder dat ik iets deed Knipoog

En ik denk dat een paard héél goed door heeft wanneer hij voor z'n punten moet lopen Knipoog Bij het inrijden en wedstrijd rijden zit nogal een verschil;) je bent alleen in de bak, je hebt opeens iemand die voorleest enz. Nee mij maak je niet wijs dat mijn pony niet door heeft wanneer het voor de punten is!

Ok. meid. jij weet het al, jij kent je pony zo goed. Waarom vraag jij dan advies? Je hoeft mijn advies niet ter harte te nemen maar het wegwuiven met 'ik ken mijn pony beter dan jij', is erg...uh.. volwassen........ right.
Ik geloof je op je woord dat jij je pony beter kent (lijkt mij vrij logisch). Maar wat je nu beschrijft is typisch voor verandering bij de ruiter niet het paard. Maar denk wat je wilt. Ga maar op zoek naar 'de gouden tip' maar zoek die in godsnaam bij jezelf en niet bij je 'stoute' pony, die 'weet' dat jij hem in de proef niet aan kan pakken ( Slapen Dromen )
Ja een paard weet wanneer hij voor punten loopt en weet je waarom? Omdat de ruiter dat doorseint. Je brengt onbewust spanning over. Je signalen zijn anders dan als je voor jezelf alleen rijd. Als je het daarmee oneens bent mag dat, maar denk er eens rustig over na ipv in de verdediging te schieten en de fout bij je pony te zoeken.

En dat je paard na 1 keer oefenen vanzelf door een S van hand veranderd is natuurlijk complete waanzin en het voorbeeld van een rijke fantasie, en dat zal iedere ruiter met me eens zijn. dat een paard op buitenrit feilloos de weg kan vinden, true. Dat een paard na een proefje eindeloos te hebben gereden inmiddels weet wanneer hij in galop moet oid, true. Aan het eind bij A afwenden als hij al jaren proefjes loopt, true. maar een gecompliceerd figuur als door een S van hand veranderen, na 1 keer (of 2 keer of 4 keer) oefenen en hij zet hem precies op het juiste punt in, bullsh*t.
Het kan wel als jij wist wat er zou komen, dan sein je je pony namelijk ook dingen door (het aanspannen van je linker kleine teen kan al een reactie teweegbrengen). Ik heb een paardje gehad dat al aansprong in galop als ik eraan dacht om in de derde hoek aan te springen. En nee, het was geen wonderpaard en ze kon geen gedachte lezen, dat gaf ik onbewust aan. Ik ik durf mezelf toch echt wel een ontspannen en kundig ruiter te noemen, maar je hebt gewoon niet alle spieren op ieder moment onder controle.
Als je pony dit toch wel deed, en ik er volledig naast zit, dan zou je juist dankbaar moeten zijn met zo'n toppony, dat hij je zover brengt en dan zou ik ook clinics met hem gaan geven. maar dan geen topic openen over hoe vervelend hij word met wedstrijden

Geen aardige reactie, dat besef ik, maar dat vind ik evenmin van jouw commentaar. Vandaar

Samm

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 15:00

Ik ben het helemaal eens met bonita_bon.
Uit eigen ervaring, mijn paard gaat op concour zowel tijdens de proef en met losrijden achter de teugel lopen en scheef. ( thuis doet ze dat nooit en als ik ergens anders rij dus geen concour ook niet.
Nu vorige week dacht ik ik breng echt zelf die spanning over zonder dat ik het in de gaten heb.
Dus ik geprobeerd zo relaxt mogelijk te zijn en een paar van die nevrofit ( van die pilletjes die je voor examens gebruikt) genomen om gewoon is een keer te kijken hoe ze dan zou lopen. Perfect, ik ben dus diegene die dan onbewust anders ga rijden.

Nou heb ik niet de indruk dat die pilletjes ook maar wat werken hoor, ik denk dat het het idee was Knipoog

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 15:58

Jezelf 1 vraag stellen:
Wil ik nú presteren of wil ik over een tijdje presteren?

In het eerste geval, blijven doen wat je doet.
In het tweede geval zijn er heel wat opties;
* Regelmatig iemand laten voorlezen, desnoods proeven van de B of Menproeven, of bedenk zelf iets.
* Veel alleen in de andere bakken rijden.
* Je proef verpesten door hem serieus aan het werk te zetten en te reageren zoals je thuis zou reageren. Je kan nu beter 3x een proef verpesten, dan dat je zo door blijft rommelen.
* Vragen of je na afloop van een wedstrijd als allerlaatste in de wedstrijdbak mag rijden, incl. voorlezer. Kan met jury, maar dat is niet nodig, dat is namelijk niet van belang voor jullie leerproces.

_Christine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-08 16:25

Sjonniej schreef:
Jezelf 1 vraag stellen:
Wil ik nú presteren of wil ik over een tijdje presteren?

In het eerste geval, blijven doen wat je doet.
In het tweede geval zijn er heel wat opties;
* Regelmatig iemand laten voorlezen, desnoods proeven van de B of Menproeven, of bedenk zelf iets.
* Veel alleen in de andere bakken rijden.
* Je proef verpesten door hem serieus aan het werk te zetten en te reageren zoals je thuis zou reageren. Je kan nu beter 3x een proef verpesten, dan dat je zo door blijft rommelen.
* Vragen of je na afloop van een wedstrijd als allerlaatste in de wedstrijdbak mag rijden, incl. voorlezer. Kan met jury, maar dat is niet nodig, dat is namelijk niet van belang voor jullie leerproces.

Bedankt voor je reactie Lachen
Ik rijd al wel heel vaak alleen in de bak dus dat is het niet. Met de andere tips ga ik aan de slag Lachen