Fjord loopt te vlot aan de hand

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Appaloosa79

Fjord loopt te vlot aan de hand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-08 00:28

Hallo

Ik verzorg sinds kort een Fjordenmerrie van 19 jaar
(al zou je niet zeggen dat ze al 19 is)
Als ik met haar wandel gaat ze op de terugweg altijd erg vlot lopen,
dan ben ik echt bekaf als we weer op stal zijn.
Ik leidt haar al met een hoofstel,omdat een halster het minst effect heeft.
Als ze te hard loopt laat ik haar af en toe halthouden,en soms even achterwaarts gaan.
Dat werkt wel een beetje.
Hebben jullie tips?
Ik mag van de eigenaar nog niet alleen op haar rijden,
ik moet nog proefrijden,wat ik ook logisch vindt.
Iedereen kan wel zeggen: Ik heb al jaaaaren rijervaring.

Groetjes Maria

mick75

Re: Fjord loopt te vlot aan de hand

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 01:32

Ik liep in het begin steeds net voor de schouder van mijn Fjord, zodat ze steeds tegengehouden werd, maar net op zo'n manier dat ze je niet omver kunnen lopen. Als ze erg begon te drammen even halthouden, en dat ook heel consequent doen. Als je een keertje een half uur over 50 meter doet zonder dat ze mogen grazen houden ze al snel jouw tempo aan.

Ook liet ik haar soms wel eens een rondje om me heen draaien, gaat ze ook snel vervelen. Heb nu geen enkel probleem meer met madammeke, ze loopt netjes in mijn tempo mee en dramt ook nooit meer. Nou ja, een tijdje geleden probeerde ze het weer toen haar vriendje verhuisd was. Zelfde methode toegepast.

fuego3

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 16:17

FireAndIce schreef:
Hallo

Ik leidt haar al met een hoofstel,omdat een halster het minst effect heeft.
Als ze te hard loopt laat ik haar af en toe halthouden,en soms even achterwaarts gaan.

best een goede oplossing een paar stappen terug, maar dan wel elke keer dat ze voor jou gaat lopen,, maar niet af en toe,, ( heel zwaar en geduldig werkje Pling )

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 20:33

Dat doet mijn verzorgijsje ook. Op de heenweg niet vooruit te branden, en op de terugweg ineens haast!
Ik heb hem de eerste heer al gelijk halt laten houden, en ik ben het tempo gaan bepalen. Ging hij trekken of harder dan ik wilde? dan draaide ik me gewoon 180 graden om met hem!
Werkte prima! Ben dan ook gelijk stukje draven, stukje stappen, stilstaan enz gaan doen, gewoon wat tempowisselingen aan de hand. Knipoog

Kelnardo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 15:18

Meestal als mijn grote knollie begint te drammen houd ik mn halstertouw (of longeertouw) ervoor. Bloos Dus als meneer begint te trippelen dan zwier ik dat longeertouw voor zijn borst. Haha! Hij durft dan niet door het touw te lopen en blijft dus langs me en achter het touw. Zodra dat hij dan weer rustig loopt stop ik met zwieren en beloon ik hem. Pling Sindsdien gaat het goed!! Knipoog Veel succes!

Eline25

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 20:00

Hoi Maria! Haha, heel herkenbaar!! Heb een haf en fries die ook allebei wel eens een beetje konden 'drammen'. Met die fries was het gewoon gevaarlijk, want zij is 1.70 meter en 700 kg schoon aan de haak! Wat ik heb gedaan:

ben ze allebei gaan leren dat ze een flink stuk achter me moeten lopen. Als je naast de schouder loopt, heb je hopeloos weinig te vertellen. Ik heb eerst een 4-meter halstertouw aangeschaft, want met de gewone halstertouwen heb je veel te weinig speelruimte (vind ik). Als ze me gingen inhalen dan heb ik 3 opties:

* snel omdraaien en mijn handen in de lucht steken met het stuk touw ertussen gespannen, als een soort barriere. Je moet je echt zo fel omdraaien en krachtig je handen opsteken, dat ze er echt even beduusd van zijn en halthouden. Desnoods kun je nog een hupje naar ze toe doen, zo van: 'ik ga je pakken, dus sta stil en doe het liefst nog een stapje terug, want ik kom eraan!'
* een bocht van 90 of 180 graden maken. Zo lig je ineens weer voor! Na een tijdje gaan ze het zo zat vinden dat ze nét als ze je aan het inhalen zijn, ineens weer ver achterop liggen, dat ze zich aan jouw tempo gaan aanpassen.
* De laatste meter van het touw gebruiken om ritmisch en soepel om je heen te zwaaien. Alsof jij ook een staart heb gekregen zeg maar, waarmee je de vliegen weg kan jagen. Ondertussen kijk je niet achterom en loop je gewoon door. Je zwaait het touw dus absoluut niet om het paard expres te raken, maar het is de verantwoordelijkheid van het paard om zijn neus niet tussen het touw te steken.

Inmiddels zijn de paarden zo op mij gefocussed dat ik ook tempowisselingen doe en halthouden en achteruit lopen (zonder om te heoven draaien), om het spelletje ook een beetje spannend te houden voor ze. Ik kan het nu met 2 paarden tegelijk, en heb nooit meer last van drammende paarden. Alleen nog wel van stakende paarden als we door de appelboomgaard moeten en ze een gevallen appel spotten, haha! Iemand daar nog een tip voor? Knipoog

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 12:19

Volgens mij is het motto vooral geduld en doorzetten als ik dit zo lees..

Animal_ABC

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 12:26

Eerst oefenen als ie niet aant drammen is, gewon eregns in een bak of op de wei.
Zorg dat zijn hoofdje naast jou is. Loop een stukje (3 meter oid) zonder druk op het touw, sta stil, ook nog steeds zonder druk. Loopt je paard je voorbij, draai je om, pak het touw in de hand aan de kant van het paard en zet hem achteruit, toch zeker een pas of vier.
Dit herhalen tot ie naast je blijft en op je gaat letten en stopt als jij stopt. Dan pas oefenen in een situatie waarin hij drammerig is. En in het begin heel vaak achteruit zetten (elke 5 meter), daarna weer los touw, ga hem niet tegenhouden, en blijf even zo staan voor je weer vertrekt. Maak daar een gewoonte van, doe dat regelmatig en hou je norm aan, niet weer laten versoepelen.

Succes!

maaike_love

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 18:57

Goh
Niet zo erg is dat;)
Maar natuurlijk wel iets aan te doen.

Had ik ook met mijn pony.
alleen wisselde het bij mijn pony nogal af
dan liep ze als een sloompie mee, en dan was er bijna geen houden aan.

Maar ik neem aan dat je met haar gaat wandelen en dat ze dan op de terugweg harder gaat lopen

eigenlijk LOGISCH
want thuis is het voor haar/hem blijkbaar erg fijn.
vandaar dat harde lopen:P

Maar je moet dan niet laten halthouden tenminste dat had bij mijn paard geen effect.
Je moet hem terugtrekken, en dan halstertouw naar achter houden en als het dan weet wat beter gaat gewoon op 'normale' stand houden.

tip 2. wat ook kan helpen.
Het halstertouw redelijk los laten hangen.
Maar dat is miss. niet de beste oplossing in dit geval aangezien je de pony nog niet zolang kent en ik weet niet of je langs een weg moet? maar dat is dan ook minder veilig

suc6. in ieder geval:P

silfie35

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 19:02

Het enige wat ik zou kunnen bedenken is achter je houden. En als ze zich dan gaat opdringen gewoon even met een touwtje voor dr neus zwaaien

Appaloosa79

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-08 00:04

Bedankt voor jullie tips!
Nu ze regelmatig gereden wordt is ze gelukkig ook minder drammerig geworden.
Alleen op de terugweg is ze erg sterk(zou dr echt geen 19 jaar geven!) Tong uitsteken
Ik heb haar ook even duidelijk gemaakt dat ze moet stoppen als ik stil ga staan.
Dat begreep ze goed Knipoog
Afbeelding

WiskyBokjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 14:39

Mijn paard dramt heel erg.
Ik heb eerst join up gedaan.
Nu doe ik vooral in de bak oefenen dat hij achter mij moet blijven. Zodra hij mij voorbij wil lopen draai ik om en loop verder zodat hij weer achter mij komt. Nu hoef ik dat niet meer te doen. Als hij het nu nog doet dan geef ik hem een tik op de neus met uiteinde van de teugels. Niet hard maar wel hard genoeg zodat hij weet dat hij niet voorbij mag. Dit moet je consequent doen Ja
Het paard moet jou ook respecteren. Als hij jou voorbij loopt is hij de baas over jou en dat moet niet.

Nog even een tip, als je in de bak oefent (of buiten) en je loopt achteruit en je draait om zodat hij je dan niet voorbij loopt, zet hem eens halt. Verzin een teken en zeg er dan duidelijk 'halt' bij. als hij je dan nog voorbij loopt geef hem dan weer een tik. Dit consequent vol blijven houden . Knipoog

Succes

Appaloosa79

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-08 03:07

Onder het zadel is ze soms ook erg drammerig.
Dan wil ze ineens omkeren,als ik dan een tikje geef,
gaat ze door het lint.Erg lastig soms om nog goed te blijven zitten.
Toch moet ik haar dan even"dwingen"om door te lopen,
anders is het omkeren en galopperen(wat ze erg graag doet)

ukoldaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 13:54

Had mijn fjord ook toen ze net onder het zadel was.
Het enige wat werkt is consequent, zodra ze een stap te ver
naar voren doet, Back up..achteruit..
Maar elke keer als ze het doet. Niet af en toe.
Ze moet in jouw tempo lopen, jij niet in het hare.

Kost veel bloed zweet en tranen, maar dan ben je dr wel.

Appaloosa79

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-08 22:30

Idd...consequent blijven is het belangrijkste,en doorzetten!
Tegenwoordig rijdt ik op haar en ga daarna nog ff wandelen Bloos
dan is ze ook ff minder onrustig.
Vandaag lekker een stuk gegaloppeerd!

Appaloosa79

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-08 16:25

Vandaag ging het bijna echt fout!
Gisteren was ze gevallen tijdens een buitenrit met haar eigenaresse.
Nu wilde ik vandaag naar buiten om te kijken hoe ze liep.
Misschien zou ze spierpijn hebben ofzo.
Toen ik aan het eind van het laantje de weg op wou draaien ging
ze kompleet door het lint!achteruit lopen,draaien,proberen weg te rennen.
Ineens rende ze de weg op Nagelbijten / Gniffelen echt doodeng!
Gelukkig reed er geen auto,die er daarna wel aankwam,maar even voor me stopte.
Ook waren we bijna in de sloot terecht gekomen en ging ze helemaal de bosjes in,
Ik heb meerdere malen geprobeerd om haar terug te sturen,maar ze was zo in
paniek dat ik besloot om in de bak verder te rijden.
Ze wilde de bak ook al niet in,maar heb dr een tikje met de zweep verkocht,
toen ging ze wel.In de bak was ze superbraaf,er reed nog iemand mee,en ik
vroeg of ze misschien onregelmatig liep.Dat bleek niet zo te zijn.
Ik heb lekker lang uitgestapt aan de hand,ze was weer helemaal rustig.
Zou dit nou zijn gebeurt om mij uit te proberen,of omdat ze gisteren gevallen is,
en dus gewoon bang was?

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 04:47

Ik blijf bij dat ik drammerige paarden op de heenweg (dus van de stal af) met mijn bovenarm tegen hun schouder achter me hou (er zijn weinig branieschoppers die het lef hebben daar tegenin te gaan) of gewoon halt te laten houden, en halt betekent halt. en op de terugweg steeds omdraaien of een volte maken zodra ze te snel willen. Komt geen zwaaiend halstertouw, zweep of wat dan ook aan te pas, puur ik met mijn eigen koppigheid.

Op de heenweg is de volte geen goed plan, dan komen ze namelijk vroeg of laat met hun neus richting de stal. En dan willen ze ook meteen terug en moet je maar zien of je genoeg invloed hebt hem bij je te houden. Dat risico ga ik niet nemen.

Appaloosa79

Re: Fjord is rustiger aan de hand,maar niet onder de man(vrouw )

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-08 09:39

mick75 schreef:
Ik blijf bij dat ik drammerige paarden op de heenweg (dus van de stal af) met mijn bovenarm tegen hun schouder achter me hou (er zijn weinig branieschoppers die het lef hebben daar tegenin te gaan) of gewoon halt te laten houden, en halt betekent halt. en op de terugweg steeds omdraaien of een volte maken zodra ze te snel willen. Komt geen zwaaiend halstertouw, zweep of wat dan ook aan te pas, puur ik met mijn eigen koppigheid.

Op de heenweg is de volte geen goed plan, dan komen ze namelijk vroeg of laat met hun neus richting de stal. En dan willen ze ook meteen terug en moet je maar zien of je genoeg invloed hebt hem bij je te houden. Dat risico ga ik niet nemen.

Aan de hand is momenteel niet echt een probleem meer,onder de man(of vrouw in dit geval Bloos )
is het een stuk moeilijker om de baas te blijven als ze door het lint gaat.
Als ik met haar wandel houdt ik haar wel bij me,alleen trekt ze soms erg,
al is dat nu echt veeeel minder sinds ze wordt gereden.
Misschien moet de titel van dit topic veranderd worden.

fuego3

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 22:09

ik zou zeggen 1 er op ,en 1 er naar ,met en vast met logeerlijn en een tussen stukje,, voor als het ingrijpen nodig is. en dan steeds meer zelf gaan doen als ruiter. ik verbaasde mij er ook over, dat de eerste buitenritje met mijn paardje zo moeilijk ging, omdat ik dacht dat hij al verkeersmak was , maar toch blijkt dat ze niet zo stoer zijn als er niemand naast hun loopt die meer vertrouwen wekt dan wij wel eens denken.