Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
FireAndIce schreef:Hallo
Ik leidt haar al met een hoofstel,omdat een halster het minst effect heeft.
Als ze te hard loopt laat ik haar af en toe halthouden,en soms even achterwaarts gaan.
)
Dus als meneer begint te trippelen dan zwier ik dat longeertouw voor zijn borst.
Hij durft dan niet door het touw te lopen en blijft dus langs me en achter het touw. Zodra dat hij dan weer rustig loopt stop ik met zwieren en beloon ik hem.
Sindsdien gaat het goed!!
Veel succes!

echt doodeng!mick75 schreef:Ik blijf bij dat ik drammerige paarden op de heenweg (dus van de stal af) met mijn bovenarm tegen hun schouder achter me hou (er zijn weinig branieschoppers die het lef hebben daar tegenin te gaan) of gewoon halt te laten houden, en halt betekent halt. en op de terugweg steeds omdraaien of een volte maken zodra ze te snel willen. Komt geen zwaaiend halstertouw, zweep of wat dan ook aan te pas, puur ik met mijn eigen koppigheid.
Op de heenweg is de volte geen goed plan, dan komen ze namelijk vroeg of laat met hun neus richting de stal. En dan willen ze ook meteen terug en moet je maar zien of je genoeg invloed hebt hem bij je te houden. Dat risico ga ik niet nemen.
)