bang voor vrachtauto's / tractors.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

angelalala

bang voor vrachtauto's / tractors.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-08 17:09

Hallo, beste bokkers!

Mijn pony is als de doods voor vrachtauto's en trekkers.
Ik ben al vaak op buitenrit geweest.
Er rijden best veel trekkers bij ons (logish, ik woon op het platte land)
Zo gauw hij een trekker hoort, word die al angstig!
Ik ben paar keer met hem bijna in de sloot geweest.
Ik vind het best jammer.
En mijn pony, is al 9 dus aan de leeftijd kan het ook niet liggen.
en ik ben best vaak langs de weg gegaan, mijne is dan ook niet heet ofzo.(maar wel drukker)
En aan de hand is mijne ook bang! ( ben ook al vaak wezen wandelen)

Maar nu de vraag aan jullie, of jullie mij ook wat tips kunnen geven dat ik straks wel over de weg kan met mijn pony.

angelalala

Re: bang voor vrachtauto's / tractors.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-08 19:09

hier nog eve een foto van langs de weg: je ziet dat ze erg braaf is gelukkig kwam er geen trekker langs!

Afbeelding

sarah_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 19:12

ga bij de locale boer langs en ff vragen of je mag oefenen
Eerst ernaast als de motor uitstaat, dan de motor aan niet bewegend verder en dan steeds wat opbouwen, dan gaat het vanzelf beter

Sabine_Duco

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 19:15

Je paard is denk ik nog niet zo goed verkeersmak. Ik zou ook oefenen bij een trekker (als je daartoe de mogelijkheid hebt) en anders veeeel wandelen zodat ze er een beetje aan gewend raakt.

Maar je rijdt zonder zadel terwijl ze bang is voor trekkers?

angelalala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-08 20:10

Maar je rijdt zonder zadel terwijl ze bang is voor trekkers?

jah idd maar dat was voor de foto bij ons voor thuis, en anders kan ik alsnog daar gauw de wei binnen gaan

maar mijne is alleen van dichtbij bang.

en ik heb al vaak geprobeert bij een trekker oefenen maar ik krijg het er niet af.

en zonder motor is ze ook niet bang maar echt puur het geluid.

maar voor de rest is mijne wel verkeers mak alleen die 2 dingen vind ze eng verder echt helemaal NIKSS!!!!!

meestal na het rijden stap ik haar buiten uit, langs de weg.

dus ik oefen wel!

Faxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 20:39

Herkenbaar probleem.
Mijn knollebol was eerst ook echt als de dood voor trekkers en vrachtwagens. Tja een super middel lijk ik tot op heden ook niet te hebben gevonden. ik doe alles met kleine stapjes.

Mensen kwamen ook aanzetten met de tip om te oefenen met een trekker. Maar mijn knol is er dan ook nog bang voor. Ja kijkt er onozel naar maar het zal wel. Maar zodra we zo'n ding op de weg tegen kwamen leek alles anders te zijn want dan waren ze wel gigantisch eng.

Wat mij heeft geholpen (en zeker me paardje ook) Zodra er een trekker aan komt, afstapen. In een inrit gaan staan. Vooral zelf gewoon rustig blijven, niet gaan 'vluchten' door zo snel mogelijk ergens heen te gaan maar rustig de tijd te nemen om ergens heen te gaan. (als jij vlucht bevestig je immer de angst van je paard) Hoofd van het paard richting het 'gevaar' en dan rustig blijven wachten (dit is voor mijn paard de beste manier, misschien dat jou paard juist wel wat afleiding wil etc.)

Mijn paard vond het eerst dood eng op zo'n 20 meter afstand. Achteruit lopen, proberen om te draaien etc. Maar tegenwoordig is niet meer als 8 meter afstand nodig. Mevrouw zet haar hals er wel op maar blijft rustig staan op haar vier de voetjes. Dus het werkt wel. Wat voor mijn paard ook wel een troost is is een ander maatje mee hebben die er niet bang voor is. Brengt toch meer rust.

Nog even iets wat goed kan helpen. Wij hebben hier bijvoorbeeld een redelijk drukke weg met een sloot + bomen ernaast en dan pas het fietspad. Wij meden deze weg eerder heel erg. Tegenwoordig loop ik juist vaak ter oefening daar langs. Er komen veel vrachtwagens etc. langs. Het geeft mij de veiligheid dat als er iets gebeurt mevrouw niet op de weg loopt maar op een fietspad. Of een paralelweg langs de snelweg, over de snelweg komen gigantisch veel verschillende voertuigen en de parrallel weggetjes zijn vaak behoorlijk rustig dus ook erg goed oefenterein.

Wat ik ook begrijp uit je verhaal is dat zodra hij een trekker hoort (en dus niet ziet? dus niet weet waar het wegkomt etc?) Hoort hij de trekker dan in de verte of dichtbij (Van achteren bijvoorbeeld) Het helpt echt heel veel voor mijn paard om de trekker te zien.

Nog eventjes ter aanvulling. Als je paard bang is en je zit er op heb je verder weinig te vertellen en heb je voor je paard gezien weinig toevoeging. Loop je er echter naast kun jij als leider zijnde tussen het gevaar in gaan staan.

Veel succes, hopelijk heb je iets aan het hierboven beschreven gedeelte.

,,lies

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 20:45

Als je de trekker veilig kan laten passeren ga er dan onmiddelijk (liefst in een drafje) zo'n 10/20 meter achteraan. Zo krijgt je pony het gevoel dat hij het enge ding kan wegjagen en is die trekker een stuk minder eng.

Faxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 20:49

Heej tamary, zelf nog nooit aan gedacht, is een goede! Zal morgen in de praktijk proberen te brengen. Lachen

Erna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 20:51

Mijn paard vindt een trekker en een vrachtwagen op het erf helemaal niet eng, maar zodra we de weg opgaan en een trekker tegenkomen, doet ze of het iets verschrikkelijk gevaarlijks is.
Ik ben er nog niet achter waarom dat nou is Knipoog

Faxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 20:54

^^ precies wat ik bedoel.
Misschien dat 'thuis' iets veiligs is waar er rust is dat er niets vreselijks gaat gebeuren. terwijl er 'buiten' allerlei gevaren lijken te schuilen terwijl alles al zo spannend is...

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 10:09

tamary schreef:
Als je de trekker veilig kan laten passeren ga er dan onmiddelijk (liefst in een drafje) zo'n 10/20 meter achteraan. Zo krijgt je pony het gevoel dat hij het enge ding kan wegjagen en is die trekker een stuk minder eng.

Dat zou ik dus nooit doen, in een drafje erlangs. Dan leren ze juist dat het goed is om harder te gaan lopen als dingen eng zijn en dat is lang niet in elke situatie gewenst.

Mijn paard was ook altijd als de dood voor vrachtwagens en tractoren. Toen we verhuisde naar een andere stal moesten we een industrieterreintje over naar het bos, waar dus heel veel vrachtwagens reden. Ik heb hem toen geleerd dat hij stil moest gaan staan als hij iets heel eng vond. We begonnen met kleine enge dingen en vanzelf kwamen de vrachtwagens. Ik vroeg hem stil te gaan staan, deed hij dat niet dan vroeg ik het gewoon nog een keer en stond hij wel stil dan beloonde ik hem uitgebreid. Zodra de vrachtwagen voorbij was beloonde ik hem weer en reden we weer verder.

Dat had hij snel door. Gewone vrachtwagens waren al gauw niet meer eng en bij hele grote of rammelende vrachtwagens ging hij gewoon even stil staan. Hij heeft geleerd eerst na te denken en op mij te wachten en niet meteen instinctief te gaan rennen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 13:00

Lenneke_ schreef:
tamary schreef:

Dat zou ik dus nooit doen, in een drafje erlangs. Dan leren ze juist dat het goed is om harder te gaan lopen als dingen eng zijn en dat is lang niet in elke situatie gewenst.

Erachteraan, dus niet erlangs. Met erlangs kun je de trekker immers niet wegjagen!

chriss_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 17:02

Ik herken dit probleem ook...
Mijn pony is nergens bang voor behalve voor trekkers..vrachtwagens vind ze niet eng maar trekkers zijn doodeng. Maar ik woon op het platteland en ik moet altijd over de weg als ik ga rijden dus helaas kom ik ze weleens tegen. Ze is al 2x vlak voor een tegemoet komende trekker omgedraaid en ervandoor gegaan...vrij snel weer terug gekregen gelukkig..De eerste keer kwam door een andere pony met wie we een buitenritje maakte die ervan schrok en ik denk dat zij daarom ook angstig is geworden voor trekkers.

Maar goed wat ik nu altijd doe als ik een trekker aan hoor komen is een inrit/oprit/zijstraatje induiken meestal afstappen en haar naar te trekker laten kijken en de trekker voorbij laten gaan. Als ik er dan op blijf zitten dan begint ze wel wat achteruit te lopen en wat te draaien maar als ik naast haar sta blijft ze vaak heeel rustig staan. En op de stukjes waar een stoep is, ga ik daar meestal rijden want dan is de afstand tussen de trekker en ons wat groter. Wat ik ook wel doe als het erg druk is met trekker gaat er iemand mee op de fiets of lopend ernaast want dan kan die degene op de trekker waarschuwen dat die even stopt tot we erlangs zijn. Als je geen zijstraatje/inrit of stoep of iemand mee hebt dan zou ik of afstappen en haar stil laten staan en degene op de trekker waarschuwen of rustig blijven doorstappen aan de rant van de weg/berm hoofd naar binnen naar trekker zetten zodat ze het gevaar ziet maar wel buitenteugel er goed bij houden zodat ze niet opzij (in de sloot) springt. En binnenbeen erbij voor het geval je paard om wil draaien en ervandoor wil rennen.
En het belangrijkste zelf ontspannen blijven en ontspannen blijven zitten en zelf negeren gewoon rustig doorrijden alsof er niks aan de hand is.

Oefenen met trekkers is misschien ook wel handig inderdaad..mijn pony is ook vooral bang voor het geluid want stilstaande trekkers kijkt ze echt niet van op. Dus dan zou je al echt iemand moeten vragen of die een stukje met een trekker wil rijden omdat te oefenen met je...

Nou ik hoop dat je iets aan hebt...

angelalala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-08 20:25

tamary ik vind het echt super idee!!! achter de trekker aan rijden!!! (ik ga dit zekerss doen!!)

bedankt!!

de rest ook hoor, chriss mijne heeft het zelfde het komt aaleen door het geluid, maar veel van jullie zegggen dat ik dan moet afstappen, maar zogauw ik afstap en stil ga staan ofzo dan denkt de pony ook van o er gaat wat gebeuren en mijne is er dan banger voor! dus ik denk dat ik het ideee van tamary ff ga oefenen, ik vind het een super goed!

de rest ook bedankt voor de tips!

angela

angelalala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-08 20:27

maar mijn pony geniet ook altijd op een buitenrit ze vind het helemaal geweldig en het liefst op onderzoek uit de hele tijd de oren in de ronde, amar mijne is van veraf als ze hem hoort niet bang maar als ze er langs komt!

angelalala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-08 20:28

en faxx ik ga echt niet langs de snelweghoor! dat helpt al helemaal niet bovendien kan ik er niet naast maar op de snelweg dat lijkt me niet een goed plan en de parralelweg ken ik niet eens, en ik denk dat mijn pony dan al helemaal gekker in de kop word! dus banger! want ik wil wel graag dat ik het in stapjes kan doen.

Faxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 10:22

Ik bedoel niet op de snelweg Haha!
Een parralel weg is een weg die hetzelfde ligt als een snelweg die dus langs een snelweg gaat met vaak een paar meter gras/struiken/sloot etc. er tussen.

Voor mij en me knollebol was het een goede tussenstap.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 10:26

Is het niet zo dat je pony nu op jou reageert?
Het kan zo zijn dat jij meer gespannen gaat zitten/rijden omdat je weet dat ze gaat schrikken van de tractor die er aan komt?
Mijn paard is helaas ook niet verkeersmak met de grote dingen, heb de hoop opgegeven. Dan maar met de trailer naar het bos.

chriss_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 20:31

Je moet gewoon kijken wat je zelf prettiger vind..mij geeft het meer vertrouwen om er zelf evn af te gaan want anders ga ik snel gespannen zitten...maar als jij en je pony liever hebben dat je er op blijft zitten moet je dat zeker doen! Als je het maar zo ontspannen mogelijk houd..gewoon doen alsof er niks aan de hand is dus eigenlijk de beste optie idd...maarjaa ik ga er dan dus liever even af, maar misschien is er op zitten wel beter aan te raden voor jou!

angelalala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-08 19:14

oke faxx haha ik begreep het verkeerd, maar ik ken geen parrallelweg.
meggiemeg, neej niet echt want ik zit ook gespannen erop.
oke chris maar ik zit niet gespannen en dan , is het maar zelf wat je liever hebt, oke ja want ik ben wel ontspannen.

(ik heb trouwens van de week gwprobeert achter een trekker aan de drafen maar mijne was weer zo stront eigenenwijz en wou niet lopen!

angelalala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-08 13:04

hier nog een foto
met een groep
op buitenrit

Afbeelding

nasst de witte pony

thea_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 10:41

Hooi,
meestal komt het ook doordat je zelf gespannen word doordat je weet dat je pony angstig word..
Vaak denk je dat he tniet zo is, maar mijn pony is een x op hol geslagen nadat ik een trekkerkl tegen kwam..
Toen werd ik telkens ook wat angstiger als er een trekker aankwam, ook al had ik het niet door,...
op het last probeerde ik gewoon rustig te ademen, diep ademen etc. en het hielp zo erg,,
Bij mij slaat die nu nooit meeer op hol en ook niet angstig meer terwijl hij dat nog steeds wel bij mijn zusje doet dus het ligt hem dan toch echt aan de ruiter!
Misschien is dat bij jouw ook wel het geval, je kunt het iig proberen;)

angelalala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-08 18:29

oke, ja maar als ze in de wei staat en er komt een trekker vlak langs haar dan gallopeert ze al heel hart weg!
maar ik denk dat er iets is gebeurt bij de vorige eigenaar ofzo

marieke0609

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 09:14

Misschien een keertje flink geschrokken? het ene paard is het andere niet he..

Ik ga altijd op een dammetje staan. En vooral net doen of er niks aan de hand is..Nou moet ik wel zeggen dat het een gewennig is want die van mij heeft een tijdje aan een busbaan gestaan en toen was het inneens helemaal niet eng meer..

angelalala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-08 21:34

oke ik weet niet wat er is gebeurt zou best kunnen

Moderatoropmerking:
Er zijn een aantal berichten verwijderd, omdat het oud topic is.
Laatst bijgewerkt door Judje op 06-01-09 14:46, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten gesplit en opmerking toegevoegd.