Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
pirouetje schreef:Singel je niet te vast aan ? Ik heb ook een paard dat soms gaat liggen. Als ik hem het zadel opleg, doe ik de singel heel los aan, dan even rondstappen aan de hand. Daarna, kan ik hem gewoon bijsingelen.
fuego3 schreef:ben je zelf verder ook zenuwachtig voor de wedstrijden aan?
dorientjuh schreef:Ik vind dit toch een vrij ernstig signaal van je paard. Misschien ervaart je paard teveel stress op concours. Ten eerste vind ik dat je dan moet kijken of het wel eerlijk is om met dit paard op concours te gaan. Om dat de meeste ruiter hier niet aan willen: ga eens naar een concours zonder dat je zelf wedstrijd hebt. Dan ben jij niet zenuwachtig en heb je alle tijd om je paard op zijn gemak te stellen. Loop een paar rondjes op het terrein en ga misschien alleen even rijden op het losrij terrein. Best kans dat dit zou kunnen helpen.
dorientjuh schreef:Ik vind dit toch een vrij ernstig signaal van je paard. Misschien ervaart je paard teveel stress op concours. Ten eerste vind ik dat je dan moet kijken of het wel eerlijk is om met dit paard op concours te gaan. Om dat de meeste ruiter hier niet aan willen: ga eens naar een concours zonder dat je zelf wedstrijd hebt. Dan ben jij niet zenuwachtig en heb je alle tijd om je paard op zijn gemak te stellen. Loop een paar rondjes op het terrein en ga misschien alleen even rijden op het losrij terrein. Best kans dat dit zou kunnen helpen.
Eline25 schreef:Mmm, dat klinkt niet goed zeg! Ken je het credo: "flight, fight, freeze, faint"? Paarden kiezen meestal voor de eerste optie als ze iets eng vinden: wegrennen! Als ze dit niet kunnen, bijvoorbeeld omdat ze vast staan, kunnen ze gaan vechten, bijvoorbeeld gaan hangen in het halstertouw. Bevriezen komt ook veel voor, iedereen heeft wel paarden gezien die ineens 'staken' en het hoofd in de lucht steken. Meestal leidt bevriezen uiteindelijk tot flight of fight. Als dit het paard allemaal op de een of andere manier niet helpt om om te gaan met de stress, dan heeft ie nog maar 1 optie, en dat is flauwvallen. En het klinkt alsof dat is wat jouw paard doet... Wat kan helpen is het omlaag brengen van zijn hoofd, maar dat moet je thuis in een stressvrije situatie oefenen. Ik vind de tip van Dorien echt een goeie! Zou ik zeker doen! En je kunt allerlei schrik- en obstakeltrainingen met je paard doen, om zijn algehele dapperheid en zelfvertrouwen te verbeteren. Wat bij mijn paard ook helpt als hij zich ergens zorgen over maakt, is het doen van een grondwerkoefening die hij heel goed beheerst. Hij is dan even niet meer bezig met zijn omgeving, maar met de oefening. En omdat hij die oefening goed kan, geeft hem dit meer zelfvertrouwen en gaat zijn stressniveau enorm omlaag. Dat moet dan wel een oefening zijn die bestaat uit achterwaarts of zijwaarts bewegen of voorwaarts naar je toe, dat zijn allemaal oefeningen waarbij hij moet nadenken. Rondjes om je heen lopen biedt veel te veel de gelegenheid om op hoog tempo in die paniek-mode te blijven hangen, en dan wordt het alleen maar erger. Hoop dat je er iets aan hebt!
. Eline25 schreef:hoi hoi! blij dat je er misschien wat aan hebt... Wat betreft boeken over grondwerk kan ik je "Paarden trainen aan de hand" Van Lesley Bayley aanraden. Dat was mijn eerste boek over grondwerk die ik kocht, omdat het eigenlijk een soort samenvatting geeft van enkele bekende methodes, zoals van Monty Roberts, Pat Parelli (mijn favoriet), Kelly Marks en Linda Tellington-Jones. Er staan heel praktische oefeningen in (ik zou je zelf de 7 games van Pat Parelli aanraden, maar dat is persoonlijk) en als je daarna meer wilt weten is het een leuk boek om te bekijken welke methode het beste bij jouw persoonlijkheid en natuurlijk die van je paard past. Kost ongeveer 20 euro, dus dat is ook nog wel te doen. Heel veel succes met je paard!