pony bang op buitenrit

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

dressuur_M

pony bang op buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-08 20:27

wat zouden jullie doen voor een pony die bang is of zich aanstelt op buitenritten;
niet willen galloperen, steeds op de rem, etc.

ZZZZZ

Re: pony bang op buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 20:28

oefenen oefenen en oefenen en zelf ook niet bang zijn. dat doet wonderen
ga ook eens aan de hand op wandeling

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 20:29

Met een ander braaf verkeersmak paard mee op buitenrit gaan.

MSophie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 20:30

Aan de hand wandelen en bekijk dingen is vanuit zijn inzicht waar zou die bang voor kunnen zijn..

En als hij ergens bang voor is ga er naartoe laat zien wat het is en stel hem gerust en beloon hem Lachen
Het niet willen galopperen kan ook liggen aan de ondergrond.. Sommige paarden hebben best gevoelige hoefjes en houden er bijvoorbeeld liever van om op zacht zand te rijden inplaats van op de weg.

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 20:32

ik heb altijd het idee dat als ik dingen zie die mijn paard eng zou kunnen vinden en daar op ga letten mijn paard er ook echt bang van is terwijl als ik er geen erg in heb me paard er zonder problemen langs loopt, en durven dat is ook een belangrijke

Barramundi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 20:32

Regelmatig naar buiten, met een braaf en 'bomvast' paard mee naar buiten gaan, beginnen met een klein rondje en langzaam opbouwen, inderdaad; Oefenen!

danneke80

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 20:40

vooral heel veel oefenen.
met mijn paard mag ik 6 weken niks doen behalve stappen (ernaast of erop) op harde ondergrond.
We zijn nu op de helft en zijn dus iedere dag naar buiten geweest. Het gaat nu echt veel makkelijker, En ik stap zo zonder zadel mn rondje. (of we wandelen, verschilt per dag)Tegen de tijd dat ik weer mag rijden heb ik een bomproof paard denk ik.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 20:41

Nelleke1 schreef:
ik heb altijd het idee dat als ik dingen zie die mijn paard eng zou kunnen vinden en daar op ga letten mijn paard er ook echt bang van is terwijl als ik er geen erg in heb me paard er zonder problemen langs loopt, en durven dat is ook een belangrijke

Zo is het echt!
Soms als ik dan een grote steen zie liggen, dan denk ik: Oh, die vind ze vast heel eng, daar wil ze vast niet langs, en dan is het ook zo.
En als ik die ene steen niet zie, hobbelt ze er zo langs.
duidelijk toch? Haha!

MSophie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 20:43

Mijn pony was ook altijd voor hopeloos veel dingen bang.. Ik heb standvast elk ding waar ze bang voor was, afstappen laten zien belonen etc.. Nu 2 jaar later rijden we bijna probleemloos overal langs maar goed ben dan ook wel 100 x afgestapt :p
en we hebben veel gewandeld. Met wandelen was best vreemd was onze vertrouwens band beter dan als ik ging rijden, dus enorm veel gewandeld over vanalles heen en langs vanalles.
En nog als het wisseld van seizoen zoals nu is het herfst moet ik soms weer afstappen.

ik kijk altijd in ronte van ohh dat is daar en dat daar.. maar is perse dat ik dat doorgeef aan mijn pony, want nu heel vaak loopt ze er heel normaal langs.
Zoals voorbeeld van vandaag ze was DOODS bang voor omgezaagde boomstammen, daar zijn we vandaag lekker hard langsheen geracet !

danneke80

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 20:52

die van mij is ook best makkelijk "om te kopen" met snoepjes.
Gaat ze eerst een beetje trutten omdat ze het eng vind. Ik met een snoepje erbij staan om te laten zien dat het niet eng is. Dan is ze vrij snel om.
Ook bij vrachtwagens gaat dit best redelijk. Beetje afleiden en het is al een stuk minder erg.

dressuur_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-08 20:54

het probleem is ook;
achter een ander paard loopt hij er makkelijk langs, zolang het andere paard het maar niet eng vind en dat paard dicht bij hem blijft.
en aan oefening kan het niet echt liggen;
we gaan elke week bijna het zelfde rondje..

een buitenrit kan je dus ook niet in je eentje emt hem maken, dan komt hij nog niet eens van het terein af..

danneke80

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 20:58

heb ik ook altijd over die van mij gezegd.
totdat ik dus wel moest ivm blessure. misschien ook een keer een ander rondje proberen zodat je paard nieuwe dingen kan bekijken.
Heb je het idee dat je paard jou volledig vertrouwt?

HelgaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 21:05

dressuur_M schreef:
wat zouden jullie doen voor een pony die bang is of zich aanstelt op buitenritten;

Ik heb hetzelfde probleem met mijn paard.
Ik blijf met haar oefenen. Ik probeer 1x per week of 1x per 2 weken een buitenritje van een paar kilometer te maken. En elke keer als ze een eindje heel goed heeft gelopen beloon ik haar door haar een snoepje te geven. En dat snoepje krijgt ze elke keer wat later. Het werkt wel Haha! ..
Verder ben ik ook aan het wandelen. Hierdoor leert ze mij nog beter te vertrouwen. Al word ik wel heel raar nagekeken door de buurtbewoners wanneer ik weer eens ga wandelen..
Maar zolang mijn paard daar beter van wordt, trek ik me er niks van aan Vork

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 21:09

dressuur_M schreef:
het probleem is ook;
achter een ander paard loopt hij er makkelijk langs, zolang het andere paard het maar niet eng vind en dat paard dicht bij hem blijft.
en aan oefening kan het niet echt liggen;
we gaan elke week bijna het zelfde rondje..

een buitenrit kan je dus ook niet in je eentje emt hem maken, dan komt hij nog niet eens van het terein af..

Afwisselend voorop laten lopen. Af en toe een keer bij het andere paard vandaan rijden en zo steeds verder uitbouwen totdat jij voorop rijdt. Als dat goed gaat, ga je een keer alleen met bv iemand op de fiets naast of achter je. En kom je iets "engs" tegen, gewoon doorstappen. Gaat de pony er gewoon langs dan ook niet overdreven belonen want de pony moet leren dat dat de gewoonste zaak van de wereld is. En probeer eens een paar weken iedere dag te gaan ipv wekelijks.

angelalala

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 16:59

Ik zou na het rijden, gewoon elke keer klein stukje op buitenrit gaan, gewoon eerst stappen, gewoon kleine stukjes steeds(dus niet ineens een grote buitenrit)n je moet zelf niet bang zijn en als je iets van hem overwint belonen en blij zijn met kleine stukjes, je kunt ook over de weg gaan aan de hand, mschn leert hij het dan(als je in een rustige buurt woont dan) of probeer een keer met een andere ervaren paard/pony.

&belangrijk niet boos worden, want als hij echt wel angstig is kan het erger worden dus gewoon rustig aan doen.

(mijn pony is doodsbang voor travtors, en vrachtwagens krijg ik er ook niet af)

liiisette

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 18:24

dat heb ik zo ongeveer gehad gewoon achter de rest aan rijden dat werkt vrij goed

Faxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 20:46

dressuur_M schreef:

Oef, struikel eventjes over het woord aanstellen. Een paard is eerlijk, dus liegt niet, dus stelt zich niet aan. Dat is gewoon weg onmogelijk.

Zoals het klinkt: Een pony die bang is, niet wil galloperen en veel stopt. Kortom een pony die angstig is? Wat ik zou doen, eerst thuis werken aan een goede basis voor ik naar buiten ga. Als men buiten is dan me gedragen als leider. Misschien eerst niet langs de weg rijden maar wandelen. Of een maatje mee die wat ondersteuning kan bieden. Vervolgens dan rijden met maatje of zonder maatje, licht er aan waar de pony behoefte aan lijkt te hebben. Dan eens een drafje en uiteindelijk een galopje proberen. Wil het niet, tja dan is men daar gewoon nog niet aan toe?

Bloos

ZZZZZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 10:09

als je wat engs ziet moet je er zelf niet naar kijken, kijk maar naar iets anders, naar lings ipv rechts bijvoorbeeld. dat wil ook wel eens helpen, je paard merkt dan dat jij er niet bang van bent, als jij niet `bang` bent, is je paardje het ook niet.

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 19:10

Carlijnnn schreef:
als je wat engs ziet moet je er zelf niet naar kijken, kijk maar naar iets anders, naar lings ipv rechts bijvoorbeeld. dat wil ook wel eens helpen, je paard merkt dan dat jij er niet bang van bent, als jij niet `bang` bent, is je paardje het ook niet.

dan heb je het dus al gezien en zit je al met het gevoel in je hoofd van wat er gaat gebeuren en dan kan je wel wegkijken maar dat helpt er ook niet aan heb ik het idee

thea_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 10:37

Idd oefenen oefenen en oefenen
Die van mij wou eerst ook niet, die sloeg altijd op hol, maar gewoon boos worden en consequent blijven doet wonderen;)