Paard schiet uit het niets aan achteren

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Danielle_1

Paard schiet uit het niets aan achteren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-08 20:24

Het klinkt misschien wat maf,maar mijn merrie haalt dit soort fratsen uit met poetsen en/of opzadelen.
Dus niet met rijden,onder het zadel is ze superbraaf en schrikt zelden.
Ze staat doodkalm voor haar box en ineens schiet ze als een speer achteruit en rent weg,meestal naar de weide.
Ik heb het weleens gehad met gewoon borstelen en je ziet het echt niet aankomen.
Het stomme is dat je haar dan achterna loopt (dus niet rennen) en haar mee terug neemt en er is niets meer aan de hand.

Ik heb het erge vermoeden dat ze er een spelletje van maakt,maar wel een heel link spelletje Verward

Gisteren was mijn bijrijdster haar aan het opzadelen,terwijl haar vader Silaan vasthield.
Het eerste gaatje was niet echt spannend,maar het 2e gaatje van de singel schoot ze zo hard naar achteren dat haar vader Silano niet meer kon houden.
Alleen rende ze deze keer niet naar de wei,maar richting de weg.
Op hetzelfde moment kwam er een auto aanrijden,waar ze voor stopte en even in het gras bleef wachten Verward
Heel apart,maar ik ben blij dat ze zo snugger was om niet door te lopen.
Toen de auto voorbij was liep ze zo de weg op met zadel en al en wandelde nog even verder.
Mijn bijrijdster is zich kapot geschrokken en belde me ook hierover.
Ik dacht dat ik een hartverzakking kreeg toen ze het me vertelde.
Goddank is het zo afgelopen!

Heb haar wel gezegd dat ze nu echt alles in haar box moet doen,zowel poetsen als optuigen om verdere ellende te voorkomen.
Maar ik vraag me af waar dit idiote gedrag vandaan komt?
Haar rug is prima in orde,geen wondjes onder de buik of in de buurt van de singel.
De singel an sich is een prima Kieffer ding welke geen scheuren oid heeft.

Ook is dit bij meerdere mensen die haar hebben verzorgd gebeurt.
Allemaal zijn we het erover eens dat er niet een directe aanleiding voor is.

Kent iemand dit gedrag?
Maar vooral,waar kan dit vandaan komen?
Hou hierbij wel rekening met de bovengenoemde dingen die al zijn uitgesloten.

O ja,bij mij is er nooit iets gebeurd waardoor ze in paniek is geraakt terwijl ze vaststond en ik heb haar nu ruim 3 jaar.
Ik ben heel bang dat dit een verkeerd af gaat lopen,zeker als ze het als een spelletje ziet.
Heeft iemand tips of ideeen?
Graag!

Danielle_1

Re: Paard schiet uit het niets aan achteren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-08 21:15

Handig om er even aan toe te voegen....

Een paar jaar terug had ze ook de gewoonte om te gaan hangen als ze aan 1 touw vaststond.
Dit heeft me heel wat halsters gekost Verdrietig
Erna heb ik haar tussen 2 touwen vastgezet en toen lukte het haar niet meer om los te komen.
Het jammere is dat ik die mogelijkheid niet heb op mijn huidige stal.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 21:19

Danielle_1 schreef:

Een paar jaar terug had ze ook de gewoonte om te gaan hangen als ze aan 1 touw vaststond.
Erna heb ik haar tussen 2 touwen vastgezet en toen lukte het haar niet meer om los te komen.

Zomaar van de een op de andere dag? Dan speelt ze op dat gebied idd een spelletje denk ik...
Verder weet ik het zo niet, gewoon goed opletten wat ze met haar oren en lichaam zegt, oogt ze bang?
Maar goed dat je nu al maatregelen neemt, voorkomen is beter dan genezen Knipoog

kissielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 21:23

En je weet zeker dat ze niks mankeerd in haar rug ofzoiets? Of misschien iets heeft gemankeerd, dat het dus nog tussen haar oren zit?

Lastig hoor!!

Danielle_1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-08 21:39

Ze heeft idd wel iets aan haar rug gehad,wat door mijn vorige zadel kwam.
Dit is al weer heel wat maanden geleden.
Komt ook bij dat het niet alleen met opzadelen is,ook met het omdoen van de longeersingel en gewoon poetsen.
Ben echt op zoek naar een verband hier,wat ik niet kan vinden...

Danielle_1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-08 21:43

TiinkerGirl schreef:
Danielle_1 schreef:

Zomaar van de een op de andere dag? Dan speelt ze op dat gebied idd een spelletje denk ik...
Verder weet ik het zo niet, gewoon goed opletten wat ze met haar oren en lichaam zegt, oogt ze bang?
Maar goed dat je nu al maatregelen neemt, voorkomen is beter dan genezen Knipoog

Hier lukt dat niet,we hebben nergens 2 muren of palen waar ik haar tussen zou kunnen zetten.
Het gebeurt ook elke keer zo snel en onverwachts dat observeren niet meer lukt;)
En bang oogt ze ook niet echt,ze is weer zo mak als een lammetje als je met haar terugloopt.

Wil volgende week wel even gaan experimenteren met iets achter haar zetten,waar ze tegenaan botst als ze wegschiet.(kruiwagen ofzo)
Mensen zeggen wel dat als ze het doet ik haar een flinke tik op haar billen moet geven,maar het gaat echt te snel en onverwachts.

Het is bijzonder paard Clown

kissielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 22:01

Ja je zou dan de link kunnen leggen met dat ze toen wat aan haar rug heeft gemankeerd, alleen het vreemde is dat ze het ook met poetsen doet!

Een vriendin van mij had dat ook met haar paard, zodra het zadel erop kwam wilde ze steigeren, zat gewoon tussen haar oren. Dus toen heeft ze een hele periode iedere x het zadel erop 1 gaatje aansingelen en gelijk gaan stappen. Dan weer een gaatje aansingelen en weer gelijk gaan stappen. Dus ze geen kans geven om weg te vluchten. Nu gaat het super met zadelen, miss heb je er wat aan?

jSophiaF

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 22:06

Misschien een tip, laat haar is een keer masseren op fysio basis. Wellicht zit er iets niet lekker in haar wervels waardoor ze zulk gedrag vertoont.
Heb ooit een paard verzorgt die dit ook deed, vanuit het niks en bij hem zat er iets niet goed in de wervels, door masseren ect, is dat goed gekomen.

Danielle_1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-08 09:28

Freya schreef:
Misschien een tip, laat haar is een keer masseren op fysio basis. Wellicht zit er iets niet lekker in haar wervels waardoor ze zulk gedrag vertoont.
Heb ooit een paard verzorgt die dit ook deed, vanuit het niks en bij hem zat er iets niet goed in de wervels, door masseren ect, is dat goed gekomen.

Geloof het of niet,maar dit heb ik al laten doen;)

Maar wat ik al zei,pijn kan ik wel uitsluiten.
Ik heb er een zadelmaker bij gehad,een fysio en een VA.

kaetifeng

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 10:29

Als het in de rug zou zitten, lijkt het me dat je dat bij het rijden toch ook wel zou merken...

Bij mijn ruintje zit het duidelijk tussen de oren, die wil wegduiken als er een zadel aankomt, en denkt duidelijk als alles erop ligt "oja, is ook zo, dat was geen probleem meer, doet geen pijn meer"

Je doet er in elk geval een hoop aan zo te lezen, petje af hoor!

Groetjes Paulien (jeweetwel van Daisy)

arnodik

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 14:33

Ik heb bijna hetzelfde probleem met mijn paard. Ik heb hem nu drie jaar en vanaf het begin af aan is het hangen een probleem. Ik kan hem gewoon vast zetten, maar als hij er aanleiding voor ziet (schrik) dan gaat hij hangen. Op stal is dat ongeveer 1 keer in de twee maanden. Hij trekt zich los (halster of touw kapot) en als dat niet lukt, dan hangt hij ook niet langer door en gaat hij gewoon weer staan. Dus niet echt een probleem. Maar als ik naar een wedstrijd ga dan is het anders. Hij is dan gespannen (en ik ook). Het heeft niets met het opzadelen te maken, want de ene keer is het met het zadel op doen, dan weer met het hoofdstel in doen en soms ook als we klaar staan om te gaan rijden en ik nog even mijn handschoenen aantrek. Ik zet hem expres niet vast, want dat gaat op dat moment gewoon niet. Maar het hangen doet hij ook als iemand hem vast houd bij het opzadelen bij de wedstrijd.
Hij loopt als het ware een aantal passen achteruit met zijn kont dicht bij de grond alsof hij aan het hangen is, maar diegen die hem vasthoud wordt meegetrokken, dus iets kapottrekken kan hij niet. Na een paar passen achterwaarts laat hij zich op de grond vallen. Daarna gaat hij op z'n gemak weer staan en is hij heel rustig en kan ik gewoon verder gaan met opzadelen. Hij doet dan niets meer fout. Het is echt vervelend dat hij zich laat vallen, want met het opstaan schaaft hij zich helemaal open op zijn benen. Want het is namelijk bijna altijd op de stenen ondergrond .

We hebben al vanalles geprobeerd maar hij is ons steeds te snel af.
Op dit moment heeft hij een lichte blessure en ik heb het vermoeden dat dat door het vallen komt.
Dinsdag ga ik naar Visdonk in Roosendaal en laat ik hem nakijken door Ellen Kral (acupunctuur). Ik hoop dat er iets uit komt met betrekking tot het hangen/laten vallen en met betrekking tot de lichte blessure.
Ik heb zelf het vermoeden dat het hangen en laten vallen bij de wedstrijd een soort paniekaanval is en dat hij op die manier zijn spanning weg kan laten vloeien, aangezien hij na de val weer zo mak is als hij altijd is.
Met rijden gaat alles goed, ook op de wedstrijden. Hij is daarbij ook gewoon heel braaf.

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 23:57

Hoi Daniëlle!
Misschien ligt het simpeler?
Dat ze het doet en merkt dat het werkt.
Dat ze onder het borstelen of het zadelen komt.
Misschien dat ze het een keer heeft gedaan omdat ze last van het zadel of rug had, dat ze merkt "Hey, als ik dat doe kom ik los en kan ik weglopen".
Ze heeft het ook een paar keer bij mij gedaan en je merkt idd geen echte paniek ofzo.

Zo heeft Marny een nieuwe tik om bij het uit het weiland halen steeds stil te gaan staan omdat ik haar een paar keer liet stilstaan om te plassen. Dat heeft ze nu door en blijft ze doen zodat ze niet het weiland uithoeft.

Dit is natuurlijk heel onschuldig, maar alleen als voorbeeld.
Hangen, kapot trekken en weglopen is natuurlijk een stuk serieuzer!
Maar een kruiwagen erachter? Ze ziet dat niet he? Misschien kan ze dan juist schrikken en bezeren.
In de stal op zadelen is dan miss idd verstandiger (hoe onhandig ook)
Ik hoop dat je er snel een oplossing voor vind!

Danielle_1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-08 10:47

Succubi schreef:
Hoi Daniëlle!
Misschien ligt het simpeler?
Dat ze het doet en merkt dat het werkt.
Dat ze onder het borstelen of het zadelen komt.
Misschien dat ze het een keer heeft gedaan omdat ze last van het zadel of rug had, dat ze merkt "Hey, als ik dat doe kom ik los en kan ik weglopen".
Ze heeft het ook een paar keer bij mij gedaan en je merkt idd geen echte paniek ofzo.

Zo heeft Marny een nieuwe tik om bij het uit het weiland halen steeds stil te gaan staan omdat ik haar een paar keer liet stilstaan om te plassen. Dat heeft ze nu door en blijft ze doen zodat ze niet het weiland uithoeft.

Dit is natuurlijk heel onschuldig, maar alleen als voorbeeld.
Hangen, kapot trekken en weglopen is natuurlijk een stuk serieuzer!
Maar een kruiwagen erachter? Ze ziet dat niet he? Misschien kan ze dan juist schrikken en bezeren.
In de stal op zadelen is dan miss idd verstandiger (hoe onhandig ook)
Ik hoop dat je er snel een oplossing voor vind!

Ze doet het idd omdat het voor haar de gewenste uitwerking heeft ja.
Als ik met die krui aan de gang zou gaan had ik er wel voor gezorgd dat ze zou weten dat ie er staat hoor;)
De uitdaging is nu voor mij om haar te slim af te zijn,maar ik ben een beetje door mijn creativiteit heen Clown
*zucht*
Ze heeft ook altijd wat bijzonders hoor Clown

Danielle_1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-08 10:55

kaetifeng schreef:
Als het in de rug zou zitten, lijkt het me dat je dat bij het rijden toch ook wel zou merken...

Bij mijn ruintje zit het duidelijk tussen de oren, die wil wegduiken als er een zadel aankomt, en denkt duidelijk als alles erop ligt "oja, is ook zo, dat was geen probleem meer, doet geen pijn meer"

Je doet er in elk geval een hoop aan zo te lezen, petje af hoor!

Groetjes Paulien (jeweetwel van Daisy)

Hi Paulien! Haha!
Hoe is het met jou dan,lang niet gesproken zeg!

Bij Silano is het niet zo zeer het zadel,al kan ze daar ook sjacho op reageren,maar het is soms ook alleen maar met poetsen.
Ik heb het ook een keer gehad toen ik haar stond in te vlechten.
Sta je daar op een krukje Clown
Gelukkig was ik toen snel genoeg om haar te pakken te krijgen,maar het is zo onverwachts echt heel raar.
Inmiddels heb ik haar ook niet meer vaststaan,maar touwtje los om de tralies zodat er iig niets stuk gaat.
Dit had ze eerst niet door en ze schrok als ze naar achteren schoot,omdat ze geen weerstand had van het touwtje zeg maar.
Maar spijtig genoeg heeft ze dit ook al door....

Wederom een uitdaging met een te pienter paard Haha!

Daantjuh20

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 11:01

hoe oud is het paard? Mijn shetje van 2 jaar heeft ook zo'n periode gehad. Ik zette haar dan op de wei bij mijn friese merrie en nog voordat ik het hek fatsoenlijk dicht kon doen sjeesde ze er alweer uit. Kon haar ook gewoon weer pakken en ze deed het net zolang totdat ik wel op tijd was. Dus of je hebt geduld totdat ze het niet meer leuk vind of je hebt misschien de mogelijkheid dat ze weg rent en haar een tijd laat staan totdat ze zich de klere verveelt en laat haar dan nog een uur staan zodat ze het de volgende keer niet meer doet. OF je moet sneller reageren..

Danielle_1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-08 16:20

Daantjuh20 schreef:
hoe oud is het paard? Mijn shetje van 2 jaar heeft ook zo'n periode gehad. Ik zette haar dan op de wei bij mijn friese merrie en nog voordat ik het hek fatsoenlijk dicht kon doen sjeesde ze er alweer uit. Kon haar ook gewoon weer pakken en ze deed het net zolang totdat ik wel op tijd was. Dus of je hebt geduld totdat ze het niet meer leuk vind of je hebt misschien de mogelijkheid dat ze weg rent en haar een tijd laat staan totdat ze zich de klere verveelt en laat haar dan nog een uur staan zodat ze het de volgende keer niet meer doet. OF je moet sneller reageren..

Misschien een idee om eerst even het hele topic door te lezen voordat je je reactie neerplant? Frusty

Danielle_1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-08 19:57

Niemand meer?

Ik denk zelf namelijk dat hier een oorzaak voor moet zijn,alleen weet ik dat pijn uitgesloten is.
Ben nu heel hard op zoek naar de reden hiervoor.
Konden ze het ons maar vertellen,zou het zoveel makkelijker maken....
Voorlopig poets en zadel ik op in de box,wat prima gaat Haha!

sokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 20:50

Dit gedrag doet ze, omdat ze weet dat het werkt..
Ik denk dat ze zich zo rot moet schrikken als ze dat doet, dat ze het nooit meer doet.
Maar hoe je dat moet aanpakken is erg lastig te bedenken..

Danielle_1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-08 23:19

Hier en daar heb ik gehoord dat als ze het doet ik haar een enorme mep zou moeten geven.

Ten eerste geloof ik niet in slaan,dit werkt ook nog eens averechts bij mijn paard omdat ze nogal gevoelig is (waardoor ik er een probleem bij zou krijgen)
Ten tweede is dit vrijwel onmogelijk omdat het zo snel en onverwachts gaat

Ondertussen zijn we met Freestyle aan de gang gegaan en ik verwacht hiermee wel het gewenste reslutaat te krijgen.
Aangezien wijken voor druk hierin nogal een belangrijke factor is Tong uitsteken

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 23:33

Freestyle is zeker goed! Ben benieuwd hoe dat gaat!

plotie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 23:37

Er was een manegepaard bij ons en die kon je ook niet vastmaken, die ging ook als een speer achteruit.
Ook had ik ze gewoon vast aan het touwhalster e was aant het babbelen met iemand en ineens schiet ze naar achteren waardoor ik zelf op de grond ben gevallen.
Ze had naar het schijnt als veulen een stalmuur op haar gekregen ofziets, toen ze in de stal stond en daarom kan je haar niet vastmaken aan de muur.
Heb je je paard al van kleinsaf aan?

pitbullgup

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 09:32

Wat lastig zeg!!! Ik snap dat je niet niet snel genoeg kan reageren hoor...
Maar misschien wel een idee om iemand er een paar keer achter bij laten staan, als ze dan naar achteren schiet kan diegene misschien met een flinke bulder van de stem haar tegen houden en zo niet toch ff haar op d'r donder geven.
Bij ons op stal deed onze 7 jarige ruin het ook ineens met hoeven krabben (links achter heeft ie een hekel aan) bij de dochter van de baas en vriendinnetje, niet zo erg ervaren en een beetje bangig met hoeven uitkrabben. Als hij niet los kwam liet hij zich gewoon op de grond vallen (niet echt fijn met een paard van ruim 1.70). Dus elke keer met hoeven krabben iemand er achter en toen hebben we hem de eerste keer echt een flinke klap op z'n donder gegeven daar is ie zo van geschrokken dat stem daarna al voldoende was. Nu probeert ie het niet eens meer. Clown

succes met je slimme merrie