Verzekerd als bijrijder?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

mvs

Verzekerd als bijrijder?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-08 13:09

Haai,
Ik heb even gezocht op bokt maar kan niet echt een duidelijk antwoord vinden. Ik ben 17 en rijd een pony bij. De eigenaresse is een beetje huiverig met het op buitenrit gaan aangezien ik geen ruiterbewijs heb en zij bang is dat stel er iets zou gebeuren het ingewikkeld ligt met de verzekering. Maar hoe zit dat nou?
Is het

a) met het ruiterbewijs ben je verzekerd tegen ongevallen en aansprakelijkhei questies

of

b) Als je WA verzekerd bent veranderd er niets als je je ruiterbewijs hebt gehaald.

of is er nog een c) ?? Ik zou namelijk heel graag naar buiten willen maar weet niet goed hoe en wat het nou zit en werkt met de verzekering i.v.m. ruiterbewijs of geen ruiterbewijs

thanx Pling alvast

Succubi

Re: Verzekerd als bijrijder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 13:20

De eigenaresse van het paard is ALTIJD verantwoordelijk.
Als bv: het paard met jou ervandoor gaat en een auto aanrijd dan is ZIJ verantwoordelijk en dus zou haar verzekering dat moeten betalen (zij krijgt niks verzekerd. Als haar paard gewond raakt dan moet ze daar ZELF voor opdraaien)

Als jij bv: Stiekem toch buiten gaat rijden en het echt duidelijk is dat het van haar NIET mag, en je krijgt toch een ongeluk ben jij vaak verantwoordelijk en moet het op jouw verzekering (in dit geval van je ouders aangezien je onder de 18 jaar bent)

Ruiterbewijs is GEEN verzekering, het is voor je verzekering alleen het bewijs dat je hem hebt en ze helpen je je verzekering over te halen.

In het kort: De eigenaresse is ALTIJD verantwoordelijk voor haar eigen paard. Ook al rijd jij erop!
En ook al zetten jullie op papier dat jij de verantwoording neemt is dat NIET rechtsgeldig!

Wat je kan doen is aan je ouders vragen of paarden meeverzekerd zijn (dat is namelijk niet altijd zo!) dan heb je in ieder geval iets achter de hand.

Maar ze is niet voor niets huiverig. Ik heb altijd bijgereden en ook buiten enzo maar nu ik mijn eigen paard heb en een bijrijder heb besef is pas wat voor risico je neemt.

Hier kan je meer lezen over verzekeringen enzo Lachen
http://knhs.nl/news.asp?pCatID=227&CatI ... =&ppCatID=

Ik hoop voor je dat je er op 1 of andere manier uitkomt!
Ik heb het zo opgelost dat we meestal samen op buitenrit gaan (ik op de fiets) of dat zij met 1 van haar ouders naar buiten gaat. Maar ze mag nooit alleen en altijd in overleg Lachen

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 13:27

ook ik heb een bijrijder voor mijn paard en om deze reden mag ze niet naar buiten met mijn paard tenzij ik meefiets met haar en helaas voor haar leukt dat niet vaak ivm werk. Niet dat ik haar niet vertrouw maar de rest van de wereld vertrouw ik niet als je begrijpt wat ik bedoel. Mijn paard is ook niet het makkelijkste dier buiten en helemaal met iemand die haar niet zo goed kent. Ze neemt je in het ootje dan en piept ertussen uit. dat is al standaart bij mij laat staan bij haar en als dat bij een drukke weg gebeurd.... Nee helaas gaat dat niet gebeuren bij iemand anders.

vinos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 13:34

En hoe zit het als de bijrijder gewoon thuis in de bak eraf valt en bijv. arbeidsongeschikt raakt? Kan de eigenaar van het paard daarvoor aansprakelijk gesteld worden? Bijv. door de ouders van de bijrijder?!

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 13:39

Theoretisch wel ja.
Maar ik heb met haar ouders en haar gepraat en eigenlijk moet je ook een contract tekenen dat ze de gevaren inzien en daarmee akkoord gaan.
Maar in theorie zou je zelfs als eigenaresse in de bak rijden, zonder cap en je bij het vallen je hoofd open haalt aan het hek de stalhouder aansprakelijk kunnen stellen voor het hek Knipoog

Maar in theorie is de eigenaar van het paard altijd aansprakelijk voor het paard. Ook als de bijrijder arbeidsongeschikt raakt in een bak.
Gelukkig kijken verzekeringen iets verder dan alleen theorie want als ouder en als bijrijder ken je de gevaren van het paardrijden.
Maar! Heb je een goede advocaat en je wílt het hardmaken, dan kan je de eigenaresse aansprakelijk stellen...

vinos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 13:47

En als het om centen gaat worden mensen HARD! als je je daar maar van bewust bent als eigenaar! (c.q. lesgever)
Ik gaf les op de PC, vervolgens kwam het ORun gebeuren ter sprake, want ik was nog niet gediplomeerd en aansprakelijk voor wat er in mijn les gebeurde, minder dan de helft van de ouders zei "ach dat valt wel mee", meer dan de helft van de ouder zei "ik stel je aansprakelijk als er wat gebeurd".

Dat was tevens zo opgelost, ik stapte uit de bak en zei toedelidokie, mij niet gezien, ik geef v/a nu geen les meer.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 13:47

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 14:24

Nou ja, vergeet de rest van de posts?
Wat ik heb neergetypt klopt dus wel volgens dat topic. Alleen heb ik het in nijntje taal geschreven Knipoog

mvs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-08 14:36

haai,
bedankt in ieder geval.. ruiterbewijs of niet heeft er dus niet zo veel mee te maken. Ik zal nog even navraag doen bij onze verzekeraar hoe het zit met als er dus sprake is van schade aan derden . Maar ook voor diegene die mee fietst dat heeft er helemaal geen invloed op aangezien de eigenaar zowiezo verandwoordelijk is of hij/zij er nu bij is of niet. Klopt? toch

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 14:44

Ja, in theorie is de eigenaresse altijd aansprakelijk.
Wat je ook afspreekt of op papier zet!

Het deel "eigen schuld" word in werkelijkheid pas ingeschakkeld als je zelf onverantwoord bezig bent geweest en dat is ook niet zo 1,2,3 aan te tonen.
Bv: Als jij het paard tegen de afspraken in tóch mee op buitenrit neemt (hoe toon je dat aan?)
Of als jij als bijrijder echt heel onverantwoord bezig bent door bv: te galopperen op een openbare weg, door rood rijd etc etc.
Maar goed, daar heb je genoeg ooggetuigen voor nodig.

Kortom: Eigenaar van het paard is altijd de klos Knipoog

En ruiterbewijs is net zoals koetsiersbewijs geen verzekering. Ze zijn alleen een stok achter de deur voor je verzekering dat je iets van een opleiding en examen hebt gedaan waardoor je verzekering dingen sneller afhandelt

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 14:48

Als er iemand mee fietst is dat meer als ooggetuigen.
En ik vind het veiliger als er iemand mee gaat dan dat ze alleen de straat op zou gaan.
Maar daarmee als het paard raar doet en je beland op een auto is de eigenaresse aansprakelijk want het is HAAR paard die die auto heeft geraakt en dus haar verantwoordelijkheid (ook al fietst er een volwassene naast het paard)

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 14:53

Succubi schreef:
Het deel "eigen schuld" word in werkelijkheid pas ingeschakkeld als je zelf onverantwoord bezig bent geweest en dat is ook niet zo 1,2,3 aan te tonen.
Bv: Als jij het paard tegen de afspraken in tóch mee op buitenrit neemt (hoe toon je dat aan?)
Of als jij als bijrijder echt heel onverantwoord bezig bent door bv: te galopperen op een openbare weg, door rood rijd etc etc.
Maar goed, daar heb je genoeg ooggetuigen voor nodig.

Kortom: Eigenaar van het paard is altijd de klos Knipoog

Eigen schuld wordt wel degelijk regelmatig toegerekend! Alleen al het feit dat het uberhaupt een risico is om op een paard te gaan zitten, kan al eigen schuld opleveren.

mvs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-08 15:48

Dus het mee fietsen is meer zodat jij als eigenar ter plekke nog wat kan ingrijpen... en hoe toon je eigen schuld dan aan idd? En hoe wat kan ik het beste met de eigenaresse afspreken?

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 18:03

Eigen schuld aantonen? Tsja, dat is erg lastig om hier nu op in te gaan, want dat is ernstig afhankelijk van de feitelijke situatie bij een ongeval en nogal veelomvattend. Heb niet veel zin om een college hier op bokt te geven Haha! .

Je hoeft met de eigenaresse niets af te spreken, want het is gewoon allemaal wettelijk geregeld.
Als zij een AVP (aansprakelijkheidsverzekering voor particulieren) heeft en jij ook is er geen enkel probleem, want dan is er bij schade altijd een verzekeraar die dekking biedt. Mits er natuurlijk aansprakelijkheid is, dat is natuurlijk wel een vereiste.

mvs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-08 21:54

okee Haha!