Braaf onder het zadel, dominant aan de hand

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

soesita

Braaf onder het zadel, dominant aan de hand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-08 20:57

Door omstandigheden heeft mijn haflinger ongeveer driekwart jaar stilgestaan. Er is weinig tot niets mee gedaan. 's Morgens met de kudde mee op het land, 's avonds met den kudde mee weer in de box, regelmatig de hoefsmid er bij en eens in de paar weken een kort buitenritje of een halfuurtje aan het werk. Dat was het wel zo'n beetje wat hij de afgelopen 9 maanden gedaan heeft.

Nu wil en mag ik de boel weer gaan oppakken en dus ben ik vandaag gaan rijden. Ik pluk mijn pony uit het land en merk dat hij mij behoorlijk negeert. Ik ken dat gedrag wel wat van hem; haflingertypisch moet je hem regelmatig weer eens op zijn nummer zetten om hem er aan te herinneren wie de baas is. En er is zo weinig gebeurd op dat gebied de laatste tijd, dus het verbaast me niks. Tijdens het poetsen en opzadelen is zijn gedrag redelijk tot goed. Een paar terechtwijzingen volstaan. Het eeuwige probleem van niet stil te staan duikt uiteraard weer de kop op maar voor de rest is hij lief.

Dan het rijden: suuuuupeeeeeer!!! Ik heb een willig, gemotiveerd en gehoorzaam paard. Ik ontzie hem uiteraard een beetje en na 20 minuten goed meewerken beeindig ik de de training.

Na het rijden: onmogelijk macho-gedrag. Stel je een slecht opgevoede hengst voor die je langs een kudde merries wil voeren en je hebt wel zo'n beetje het gedrag dat mijn haf tentoon gespreid heeft. Groot was mijn verbazing! Hoe kan het dat een paard dat onder het zadel mak is als een lam volledig respectloos reageert aan de hand?

Palmera

Re: Braaf onder het zadel, dominant aan de hand

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 00:29

Wellicht een idee om eens te gaan wandelen met hem i.p.v rijden. En dan ook wat verder dan de wei natuurlijk. Kijken hoe hij zich gedraagt als wandelen het enige is wat je van hem vraagt.
Misschien heeft hij namelijk na het rijden wel heel veel haast om terug in de wei te komen en gedraagt ie zich daarom zo druk. Dan weet je tenminste waar het probleem zit.

Siers83

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 09:55

Hier heeft mijn merrie ook last van als ik niet consequent ben. Dus echt niks tolereren, als iets je niet bevalt gelijk afstraffen. Hou t vol, dan krijg je vanzelf je lieve paardje terug.

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-08 12:07

femke27 schreef:
Wellicht een idee om eens te gaan wandelen met hem i.p.v rijden. En dan ook wat verder dan de wei natuurlijk. Kijken hoe hij zich gedraagt als wandelen het enige is wat je van hem vraagt.
Misschien heeft hij namelijk na het rijden wel heel veel haast om terug in de wei te komen en gedraagt ie zich daarom zo druk. Dan weet je tenminste waar het probleem zit.

Ja, daar zit het hem nu net: ik weet niet of ik, zoals hij zich gisteren gedragen heeft, wel met hem durf gaan wandelen. Want hij trok me echt compleet omver. Ik heb hem dan een paar keren achteruit gestuurd en hem op zijn donder gegeven. Ik krijg hem wel weer mak als ik me weer wat met hem bezighoud. Het volgende programmapunt zal dus grondwerk worden. Komt wel weer goed.

Maar de eigenlijke vraag is: hoe komt het dat hij op dezelfde persoon respectvol en willig reageert onder het zadel, maar dominant en respectloos aan de hand? Paardenpsychologisch gezien dan?

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 16:58

Daar kan ik je helaas geen antwoord op geven.... Ben niet zo goed in paarden psyches..... Haha!

fuego3

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 23:39

Je zal er een hele goede reden voor hebben dat er een tijd weinig gedaan is maar het zou best kunnen dat hij jou wat duidelijk wil maken, dat hij behoefte heeft aan meer. een paard dat tijdelijk niet opgevoed word gedraagd zich daar vaak ook niet naar. en wel begrijpelijk.

Ik denk dat hij effe heel blij was weer aan het werk geweest te zijn Knipoog
wandelen met een halfinger is zo denk ik ook wel een beetje link ze zijn erg sterk.

Nanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 14:33

Stipje

Dit doet mijn merrie dus ook. Dominant naar mensen. Terwijl ze in de wei niet dominant is (lees niet de baas is). Tijdens het rijden is ze braaf!

lena83

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 15:34

als ze dominant zijn naar mensen zien ze je als onderdanig. als je met hem gaat wandelen zorg dan dat hij achter je blijft lopen. en jou persoonlijke ruimte accepteerd. je kunt een touwhalster gebruiken om wat scherpere hulpen te geven en te corrigeren als je hem uit de wei haalt. ik denk dat hij dan wel wat meer respect zal laten zien. en probeer grondwerk met hem te doen. zet heb aan het werk en laat wees heel duidelijk en consequent. vooral ook niet uit de hand gaan voeren.

Ranneman

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-08 13:02

Dat probleem heb ik precies hetzelfde alleen wij hebben een nieuw paard gekocht en die is zo dominant dat als ze bij de andere 2 paarden van ons is dan slaat ze constant tegen de andere paarden... En als ik haar op stal zet dan breekt ze constant uit en wil ze naar de paarden toe terwijl ze wel braaf is onder het zadel.. ik weet nu niet wat ik moet doen...! dus misschien kan iemand mij hiermee helpen? Huilen
groetjes Mij Vriendjes zijn?

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-08 13:12

Ik zou niet echt het probleem opzoeken door met hem te gaan wandelen. Wees blij dat hij zo graag aan het werk wil en zorg dat hij aan de hand zo min mogelijk de fout in kan gaan. Dus alleen het hoognodige aan de hand en dan zorgen dat je zeer consequent bent. Dus niet ondertussen met iemand lopen kletsen of te dicht langs afleidingen.
Mijn hengst heeft namelijk hetzelfde. Onder het zadel nooit een probleem en ook als de trailer op het erf staat loopt hij aan een los touwtje mee. Maar anders heb ik de ketting bij hem nodig omdat hij anders zijn hoofd naar buiten buigt en ik niets meer te vertellen heb. Ook nam hij dan opeens een spurt en duwde me aan de kant. Hij heeft ook een probleem gehad met de vrachtwagen uitlopen omdat hij dan een sprong nam maar door enkele brokjes in mijn hand te houden hield ik de aandacht bij mij en kon ik hem belonen voor het juiste gedrag waardoor hij de volgende keer weer ging kijken of ik iets lekkers had.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 19:57

Rijden en aan de hand zijn twee grote verschillen. Onder het zadel geeft een paard zich vaak over, maar aan de hand weten ze wat ze kunnen doen en zijn daarom vaak ook dominant aan de hand. Dit heeft vooral met discipline te maken.

Wat handig is, is idd een touwhalster of een hengstenketting. Beide zijn een goede manier om je paard te corrigeren, want, wie niet sterk is moet slim zijn Knipoog
Wees heel consequent. Probeer tijdens het corrigeren een lage (denk aan een man) stem te gebruiken. Hier heb je veel overwicht mee. Beloon uiteraard je paard ook, dit doe je ook met je stem, en dan op een hoge toon. Doe het niet met snoepjes of met voer, want dan krijg je daar weer problemen mee.
Maar wees dus vooral consequent en gebruik een hengstenketting voor het overwicht. En NOOIT aan je paard gaan hangen, want dat heeft geen enkel effect, maar een ferme ruk aan het touw.
Succes!

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-08 21:51

Bedankt voor je duidelijke uitleg Joolien. Pling Dan ben ik dus goed bezig met de hengstenketting. Het wordt ook stilaan wat beter, al blijft hij proberen. Maar ja, da's helaas zo'n typisch haflingertrekje. Koe

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 00:11

Wat bij Juntos werkt is dat hij zijn hals naar mij toe gebogen houdt. Heel licht als hij braaf is maar scherper als hij druk is, ik druk dan mijn elleboog erin om buiging te krijgen. Hij kan zich dan minder sterk maken. En ketting niet strak maar licht aan zodat je echt nog een ruk kan geven. Maar wel oppassen want te hard kan schade geven.