Problemen met opzadelen

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Claudiaaaa

Problemen met opzadelen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-08 19:27

HoiHoi Bokkers!
Ik heb nu sinds 2 maanden een ander verzorgpaard, maar het probleem is het opzadelen.
Als ik kom aanlopen met het zadel en het hoofdstel word ze al onrustig.
Het zadel gaat nog wel, al loopt ze onwijs veel heen en weer (ookal zet ik haar vast)
Alleen dan het hoofdstel.. daar ben ik minstens 20 minuten(als het niet langer is) mee bezig.
Het hoofdstel over haar oren krijgen is al moeilijk omdat ze expres haar hoofd omhoog gooit. Als het eenmaal om haar oren zit (na 5-10 minuten) is het nog een geklooi met het bit.
Ik heb al het bakstuk losgemaakt, alle overige riempjes vast, en dan het bit in en het bakstuk vast, dat gaat nu wel goed, maar daar ben ik zeker 15-20 minuten mee bezig.
Dat komt omdat ze haar hoofd omhoog gooit, achteruit deinst en omdat ik zelf ook niet de grootste ben Bloos

Maar, als ze eenmaal is opgezadeld is ze gewoon weer super lief, ook met rijden ze luistert heel goed naar je, en met het afzadelen heb ik helemaal geen probleem. Haha!

hebben jullie misschien tips? Haha!

xxCyntxx

Re: Problemen met opzadelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 19:52

Als je zadel en hoodstel op/om gaat doen doe het dan eerst rustig en als hij dan stil staat beloon je hem en zo ga je steeds verder

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 19:54

meestal doe je eerst het bit in en dan pas het hoofdstel over de oren, logisch dat je het bit dan niet inkrijgt! dat zou mij dan ook niet lukken

Claudiaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-08 20:03

Ja, eerst het bit indoen.. makkelijker gezegt dan gedaan Knipoog
Als ik d'r hoofd vasthoud, om het bit in te doen word ze al gek, ze gaat heel erg met d'r hoofd omhoog, en soms zelfs een beetje met d'r 2 voorhoefjes omhoog.
Daarom moet ik eerst de rest doen.. maarja, ik zal 't morgen wel weer proberen om eerst d'r bit te doen Lachen Dankje

En ik beloon d'r al heel veel als ze stilstaat en rustig is Haha! maar toch lukt 't niet ..

kim1207

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 20:05

lijkt er toch op dat ze t echt niet fijn vindt... past t tuig wel??

Claudiaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-08 20:07

Jepp Lachen het tuig past prima, ik snap het ook niet..
maar daarna is ze gwn weer super rustigg en lief..

Datjaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 20:10

Rustig blijven en belonen!
Ervoor zorgen dat ze aan het opzadelen een ''leuke gedachte'' overhoudt!;)
succes Lachen
Laatst bijgewerkt door Datjaa op 22-10-08 20:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 20:51

HAR-->OPG

Danielle_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 21:04

Is er wel eens naar haar gebit gekeken?
En wat voor bitje hangt er nu in?
Wie weet doet het haar wel pijn,kan zomaar;)

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 07:45

Waar woon je? als je in de buurt zit kan ik misschien wel eens helpen. Ik heb ervaring met verschillende paarden die dit probleem hadden.

Eerste tip die ik je wil geven: niet zadelen zolang je paard niet stilstaat! Het moge duidelijk zijn dat het paard in kwestie het zadel niet als prettig beschouwd, door welke oorzaak dit komt is niet duidelijk en feitelijk maakt het ook niet uit, zolang het zadel maar past.

Ga eens een hele dag naar je paard (op zaterdag bijvoorbeeld). Neem het paard aan het halster met een lang touw (minimaal 3 meter) of een longeerlijn (is vaak te lang en dus onhandig) mee naar de bak of longeercirkel. In de bak heb je het zadel ligegn, op de grond of op een bokje, zodat je paard het zadel eens rustig kan bekijken en eraan ruiken.
Stap met het paard naar het zadel, geeft het de gelegenheid eraan te snuffelen en loop weer weg. Herhaal dit minimaal 7 keer van verschillende kanten en loop pas weg als het paard het zadel heeft aangeraakt (bij voorkeur met de neus).
Op die manier krijgt het paard de gelegenheid het zadel eens te onderzoeken (waar ze waarschijnlijk nooit eerder de kans voor heeft gehad).

Als je paard erg extreem is, doe je de volgende stap eerst met alleen een zadeldekje (want dat is voor jezelf wat lichter Knipoog ).

Pak het zadel op, kijk het paard niet aan, maar loop weg, met je rug naar het paard toe. Sta het paard toe te volgen op een afstand die het paard prettig vind, ga dus niet lopen trekken aan het touw! Gewoon lopen, op de volte zoals je die normaal zou rijden en maak er langzaam een spiraal van.
Doordat de cirkel steeds kleiner wordt, komt het paard automatisch steeds dichterbij het zadel. Ideaal zou zijn als ze het wederom aan zou raken met de neus, wanneer jij aan het lopen bent (een 'stilstaand' zadel is anders dan een 'lopend' zadel).

Loop weer naar de bok en herhaal stap 1 nog eens, vervolg daarna met stap 2, alleen nu de andere kant op. Eindig weer met stap 1.

Neem even pauze, dus loop weg van het zadel, geef het paard even de tijd om na te denken wat er is gebeurd:
Er was een zadel, maar er werd niet gezadeld. Het zadel werd wel opgepakt, maar in plaats van het op de rug te leggen, liep je ermee weg. Doordat je het paard de ruimte geeft te bewegen (ze staat immers niet vast), kun je inschatten hoe ernstig het probleem is. kan het paard uberhaupt stilstaan in het bijzijn van een zadel? Is het antwoord 'nee', dan zou ik het hierbij laten en dit een paar keer herhalen in de komende dagen (zonder het paard te zadelen om te gaan rijden in de tussentijd).
Staat het paard wel stil kun je verder met stap drie:

Loop weer naar het zadel, laat het paard ruiken, pak het zadel op (het paard moet nu stil blijven staan). Ga met je rug naar de schouder van het paard staan (links of rechts maakt niet uit). Laat het touw doorhangen: dit is een indicatie dat het paard het zadel en het zadelen echt accepteerd. Als het paard namelijk besluit weg te lopen, dan is het zadelen nog steeds een probleem.
Draai met zadel en al naar de neus van het paard, zodat het paard aan het zadel kan ruiken. Draai daarna richting de buik, alsof je het zadel op de rug wilt gaan leggen, maar dat doe je niet: Zwaai weer terug naar de neus en geef het paard weer de gelegenheid om te ruiken, zwaai dan weer richting de buik.

Blijf zwaaien zolang het paard niet stilstaat. Stop als het paard stopt! Dit is de sleutel tot succes in dit geval!

Herhaal aan beide zijden van het paard, net zolang tot het rustig blijft staan, hoe wilt je ook met het zadel zwaait.

Neem weer even pauze, loop met het paard weg vn het zadel. Als het goed ging, is dit een mooi moment om te stoppen (van zadelzwaaien wordt je moe). Als het niet zo goed ging, stop dan op een goed moment en herhaal deze en de vorige stappen nog een aantal keer (zonder in de tussentijd te zadelen).

Stap vier begint weer met stao 1 en 3. Controleer of het paard blijft staan, zo nee: een stapje terug, zo ja: doorgaan met deze stap.

Je hebt nu dus weer even met het zadel staan zwaaien aan beide kanten. Nu ga je zonder iets te veranderen aan je houding, het zadel op de rug zwaaien en het er gelijk weer afhalen en het paard weer laten ruiken. Blijven herhalen tot het paard stilstaat, dan het zadel eraf halen en weer even pauzeren. Herhaal aan beide kanten meerdere malen.

Langzaam kun je de tijd dat het zadel op de rug ligt wat vergroten. Uiteindelijk kun je de singel een aantal keer vast en weer los doen en het paard weer afzadelen, zoner op te stijgen. Hetzelfde systeem kun je gebruiken bij het hoofdstel, maar begin eerst maar eens met het zadel (want het is zo'n getyp).

Geef het paard ruim de tijd, ga niets forceren omdat je zo nodig wilt rijden: als je te vroeg weer opstapt is je werk voor niets geweest! Neem een paar sessies de tijd hiervoor en wees er zeker van dat het paard ook blijft staan als het niet vastgebonden is (vandaar dat je dit in de bak aan een lang touw doet).

Succes!

poiuytreem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 09:13

Alicia2u schreef:
Waar woon je? als je in de buurt zit kan ik misschien wel eens helpen. Ik heb ervaring met verschillende paarden die dit probleem hadden.

Eerste tip die ik je wil geven: niet zadelen zolang je paard niet stilstaat! Het moge duidelijk zijn dat het paard in kwestie het zadel niet als prettig beschouwd, door welke oorzaak dit komt is niet duidelijk en feitelijk maakt het ook niet uit, zolang het zadel maar past.

Ik vind de oorzaak juist het aller belangrijkste om hiermee aan de slag te gaan. Zonder oorzaak kan je na mijn idee het probleem niet goed oplossen.
vraag je eerst af waarom je paard dit gedrag vertoont. Misschien past het zadel en hoofdstel wel, maar heeft hij een haakje op zijn kies. of misschien vind hij het rijden wel erg vervelend.. doet hij dit altijd of na een bepaalde gebeurtenis, bij iedereen of alleen bij jou.. elke oorzaak heeft een andere oplossing.

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 09:28

Vind ik niet in dit geval. Natuurlijk ga ik ervanuit dat de tandarts elk jaar langskomt en dat het zadel regelmatig gecontroleerd wordt, zoals dat het geval moet zijn voor elk paard.

In dit geval is het duidelijk dat het paard problemen heeft met het optomen, waardoor die problemen zijn ontstaan is niet helemaal duidelijk, maar zowel bij een angstig als een dominant paard ga ik volgens bovenstaande manier te werk: op het tempo van het paard! Dan zit je nooit fout namelijk.

z0rr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 20:07

laat de mond is nakijken.
en de rug
want als ze last van de rug heb doet rijden pijn, en elke keer als je dan opzadelt enzo weet ze dat ze pijn krijgt...
mischien heeft ze er verder nare ervaring mee

BeeMed

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 13:05

heb ook regelmatig problemen met opzadelen van een pony die ik regelmatig rij(zowel met hoofdstel als met zadel)
Loopt te dralen en probeert weg te komen. Er is naar het tuig en de pony gekeken, maar niks gevonden.
Ze is liever lui dan moe en probeert zo onder het rijden uit te komen. Het probleem is dat de eigenaresse soms opgeeft en dan maar niet gaat rijden als het zadelen niet lukt. De pony heeft dus door dat slecht gedrag loont. Bij mij komt ze er niet mee weg. Vroeger zadelde ik haar altijd buiten op, maar omdat ze dan vrij veel bewegingsruimte heeft om te klieren zet ik haar tegenwoordig even in haar stal om te zadelen. Dat gaat veel beter.
Ben jij de enige die haar rijd? Zo nee,doet ze dit bij anderen ook?

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 18:08

knuffeldier schreef:
heb ook regelmatig problemen met opzadelen van een pony die ik regelmatig rij(zowel met hoofdstel als met zadel)
Loopt te dralen en probeert weg te komen. Er is naar het tuig en de pony gekeken, maar niks gevonden.
Ze is liever lui dan moe en probeert zo onder het rijden uit te komen. Het probleem is dat de eigenaresse soms opgeeft en dan maar niet gaat rijden als het zadelen niet lukt. De pony heeft dus door dat slecht gedrag loont. Bij mij komt ze er niet mee weg. Vroeger zadelde ik haar altijd buiten op, maar omdat ze dan vrij veel bewegingsruimte heeft om te klieren zet ik haar tegenwoordig even in haar stal om te zadelen. Dat gaat veel beter.
Ben jij de enige die haar rijd? Zo nee,doet ze dit bij anderen ook?

Wat doe je dan als ze in de stal ook niet meer stilstaat? Of gaat bijten of trappen? Alle benen ook vastbinden? Naar mijn mening camoefleer je enkel het probleem en het zal dan ook waarschijnlijk niet lang duren voor je paard iets anders bedenkt om je te intimideren om onder het zadelen uit te komen. Ik denk dat je beter kunt investeren in een lange termijn oplossing, die nu misschien wat meer tijd kost, maar waar je later veel meer profijt van hebt.

BeeMed

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 19:47

Alicia2u; Ben ik helemaal met je eens, alleen het probleem is dat ik maar 1 keer in de week bij haar langs kan, voor de rest rijd haar eigennaresse haar (tenminste, dat zou ze moeten doen).
Pony doet trouwens niet lelijk, maar loopt alleen steeds weg en in de stal kan dat niet. Buiten koste me gewoon meer tijd. En aangezien je in een manege ook altijd in de box opzadeld ben ik zo gaan proberen. Het idee was eigenlijk om zo te oefenen en om het later weer buiten te gaan doen.
Maar je hebt wel een punt, zal volgende keer weer naar buiten gaan.

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 21:44

Neem een keer lekker de tijd en loop de stappen door die ik hierboven beschreven hebt. ookal ben jij de enige die het doet, kan het toch profijt hebben, zolang je er consequent in bent: de pony zal je herkennen en meer gaan vertrouwen en respecteren. Dit soort dingen gaan namelijk zelden om het zadel en hoofdstel, maar juist om de persoon die ze vastheeft.

hannous

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 18:22

hee ik heb je bericht gelezen en het lijkt erop dat ze ;ast heeft van haar hoofd.
laat de dierenarts er eens naar kijken.
en als ze niks heeft raad ik je een join up aan ik weet niet of je het kent,maar op internet is daar genoeg info over tevinden.
probeer het eens het helpt echt.
ik doe natural horsemanship met mijn paard das ook zo iets.eerst kon in haar niet eens pakken maar nu loo[pt ze uitzichzelf achter mij aan.