Bij iedereen vervelend behalve bij mij?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ash_

Bij iedereen vervelend behalve bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-08 15:45

Hallo allemaal,
Beetje een vreemde naam waarschijnlijk Tong uitsteken
Het zit namelijk zo. Ik heb een 9 jarige haflinger. Ik heb hem zelf doorgereden. Was zadelmak en voor een deel beleerd toen ik hem kreeg. In het begin had hij strekken. Zeker een jaar heeft hij die gehad.
Nu is het echt mijn maatje geworden. We hebben respect voor elkaar en luisteren naar elkaar (hj naar mij ik naar zijn aanwijzingen)
Als hij iets doet wat ik niet gewend ben dan is er 9 van de 10 keer echt iets aan de hand.
Verder luisterd hij altijd prima.
Nou is het dus zo. Ik sta op een boerderij.
Bij de boer is hij verschikkelijk vervelend. Loopt te drammen, Trekt het touw uit zijn handen bij het buiten zetten, Sloopt de hekken dat soort dingen.
Nou doe hij dat dus ook bij mijn bijrijdster. Net krijg ik weer een telefoontje van haar dat hij haar de hele bak heeft doorgesleurt. Uiteindelijk is ze hard op haar zij gevallen.
Nou vraag ik me af waarom blijft hij dit soort dingen doen bij andere?
Hij heeft voldoende eten en speel mogelijkheden als hij buiten staat en staat ook met andere paarden. In de nacht staat hij binnen.
(Optie om hem 24 uur buiten te zetten heeft ook geen zin. Hebben we een paar keer geprobeerd maar ook dan gaat hij vervelen en drammen)
Wie kan mij helpen of heeft tips.
(paard staat al 4 jaar bij deze boer)

maaike_love

Re: Bij iedereen vervelend behalve bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 16:30

dominantie?

uittesten? lijkt mij een typisch geval van dit.

Met jou heeft hij nou eenmaal een sterke band, en met de rest wat minder?

Maarjah haflingers zijn ook wel een beetje eigenwijs;)

Eternalty

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 16:36

Ik denk inderdaad uittesten, heel vervelend voor je verzorgster. Ik heb zelf ook een verzorgpaard gehad waarmee ik dat heb gehad alleen in wat mindere mate.

Wat je zou kunnen doen (wat de eigenaresse en ik toen hebben gedaan) is dat we heel vaak samen kwamen. Door de weeks deed ik het paardje zelf, maar alleen de dingen die wel goed lukten, en in het weekend kwamen we altijd samen, kreeg ik tips om der eens goed op der donder te geven, en als het paard het bij mij echt te bond maakte nam de eigenaresse het zelf even over.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 16:39

Tja...jou haf weet precies bij wie hij het wel en bij wie hij dit soort dingen niet moet flikken. Inteligent hafje!!!!
Aan de boer en je bijrijder de taak om wat steviger in hun schoenen te gaan staan.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 16:41

Doet mijn haflinger ook, wel in ietwat mindere mate, maar toch wel.
Ze is dominant, weet precies wat ze aan mij heeft. Heeft stalgenootjes gebeten en getrapt met voeren (voernijd) ed terwijl ik de wei in kan lopen en voor haar hooi kan gaan staan. Dan kijkt ze me ontzettend smerig aan, maar ze komt niet aan me. Hier heb ik ook hard voor moeten werken, maar het werpt wel zn vruchten af. Mijn paardje kent mij, weet wat ze aan me heeft en accepteert mij als haar leider.

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-08 16:49

Ja heb ik ook al gezegt. De boer is een echte boer van de harde aanpak maar nog steeds doet hij het. De boer heeft hem wel is een tik /klap verkocht omdat hij het echt gevaarlijk maakte maar hij blijft maar door gaan.
Word er gek van en voel me ook schuldig tegen over mijn bijrijdster en de boer

Eternalty

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 16:52

Ik denk dat het bij de boer dan misschien een machts-spelletje is o.i.d? maar ik denk dat de boer z'n mannetje wel kan staan, denk dat je met je verzorgster er echt aan moet gaan werken Knipoog

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-08 16:58

Ja ik ga ook regelmatig mee maar dan gedraagt hij zich als een engeltje.
Hij doet het alleen als ik even naar stal loop ofso en hij ziet me neit dan doet hij het. Kom ik terug lopen dan is hij weer een engel

Eternalty

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 17:14

wat een slimmerd ook Tong uitsteken.. dat wordt op zoek naar creatieven oplossingen, het klinkt een beetje alsof je verzorgertje zoals aerdenhout zei nog niet zo stevig in der schoenen staat. Vertrouwen opbouwen dus, ze moeten aan elkaar wennen en ik denk echt dat dingen die niet lukken ze eigenlijk maar even moet laten maar bij jou kwam het ook harstikke goed dus als je verzorgster ook in je paard gaat investeren haald ze het er vast vroeg of laat ook weer uit Haha!