Tips Pas de deux gevraagd....

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

corinne1981

Tips Pas de deux gevraagd....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-08 16:41

Ik heb al een beetje gezocht met de zoekfunctie maar kon niet veel vinden eigenlijk, daarom de vraag aan jullie:
weten jullie nog leuke figuren die je met pas de deux kan rijden?
Niet voor een officiele wedstrijd maar gewoon voor de lol.
Alvast bedankt!
Groetjes Corinne.

chantal1993

Re: Tips Pas de deux gevraagd....

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 17:43

Ik weet wel figuren maar dat is wel moeilijk uitleggen zo.

Maar ik doe een poging:
Naast elkaar over de a-c lijn
C Splitsen
combinatie bij E volte 10 mtr gevolgd door een grote volte
combinatie bij B grote volte gevolgd door een volte 10 mtr

Mloui

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 17:47

Je kunt een slangevolte 4 m rijden naast elkaar en dan de binnenste combinatie rijdt een volte 8m. Je komt dan op het einde weer heel mooi naast elkaar!

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 12:28

Hier deel 2 van de pas de deux Knipoog Die van chantal1993 is gister al geslaagd, thx!

Die van Mloui snap ik niet. Waar rijdt je de slangenvolte en wanneer dan de kleine volte?

Mloui

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 15:22

je rijdt met zn 2en naast elkaar een slangevolte met 4 bogen. Degene die op de binnenhoefslag rijdt, rijdt bij het op de hoefslag komen een volte. Je start dus bij A met de slangevolte, ongeveer bij F rijdt degene op de binnenhoefslag een voltetje... degene die op de buitenhoefslag rijdt, gaat gewoon door en stuurt voor E een volte in (want die rijdt nu op de binnenhoefslag). Wanneer deze klaar is met de volte rij je weer naast elkaar. Na B stuurt nr1 weer een volte in en bij H nr2. Bij C ben je gewoon weer naast elkaar. Het vergt wel wat oefening, maar het is wel een hele leuke oefening! Hoop dat het zo wat duidelijker is.

corinne1981

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-08 15:48

Ja nu snap ik hem! Klinkt erg leuk! Dank je wel!

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 15:53

Ik heb een hele poos Carrousel (A poule) gereden en in het verleden ook wel wat pas de deux proefjes gereden, dus als je interesse hebt in de kopieen van proeven, moet je maar even een PB'tje sturen!

chantal1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 16:43

Nog 1 voor als wilt wijken in je proef:

Je rijdt allebei op de rechterhand, de ene bij B de andere bij A
A+C afwenden, daarna beginnen met wijken
Bij de E-B lijn, beide een volte 10 meter en daarna weer verder wijken tot de hoefslag.

corinne1981

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-08 16:48

haha bedankt, maar met wijken wil het nog niet echt lukken....

Rubiquil

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 20:00

Je kunt ook een hartje rijden Haha!
Samen over de AC-lijn en dan splitsen bij X, allbei halve volte halve baan en dan bij B en E allebei weer naar A (of C) toe rijden..
Is geen moeilijk figuur maar wel grappig! Hopelijk heb ik m een beetje duidelijk uitgelegd. Je rijdt allebei een druppeltje eigenlijk.
Succes en ik kom wel kijken naar het resultaat!!!

corinne1981

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-08 20:03

Ja die hadden we al, op de middenlijn allebei een keertwending terug naar de middenlijn zeg maar.

Enne het is nog niet zeker of het doorgaat hoor, eerst maar eens flink oefenen, haha!

haffiebecky

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 20:09

ik zit ook even stiekem mee te lezen, aangezien ik binnenkort ook een pas de deux ga rijden Lachen
ik heb nog wel een klei ideetje, je komt allebei op de A-C lijn, de ene van C de andere van A. Zo gauw je elkaar passeerd draai je een volte om elkaar heen. ziet er heel apart uit! Lachen

@joyce2: als je het niet erg vind zou ik je proefjes ook wel willen hebben om ideeen mee op te doen, als het zou kunnen!

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 20:21

Genoeg figuren te bedenken, gewoon ook eens samen gaan rijden en proberen.
Verdeel de bak goed, zodat er overal een keer een figuur is. Voorkom dat je een hele lange zijde alleen maar over de hoefslag gaat, dat is te lang 'niks' en voor het publiek best saai.
Maak de proef niet te lang, en verwerk er meerdere gangen in, weinig stap, veel draf, en een stuk galop is erg origineel.
In galop is het vaak lastig om helemaal gelijk te rijden, rijd daar dus los van elkaar.
Maak gebruik van overgangen, maak gelijkertijd een overgang rijden naar stap, stap een klein stukje en draaf weer aan. Ook met halthouden, achterwaarts en om elkaar heen draaien kan je leuke dingen doen.

Voor een mooi geheel kan je kiezen voor een proef met bijna alleen maar ronde figuren (voltes en slangenvoltes) of juist diagonalen en rechte wendingen.

corinne1981

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-08 20:23

We rijden altijd al samen en dan nog is het lastig om meteen iets leuks te bedenken, we hebben tot nu toe 3 figuren/oefeningen bedacht en geoefend.
bedankt voor de tips!

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 13:27

Ik weet er wel een paar leuke, zelfbedacht, dus heel orrigineel.

Nmr. 1 bij B, de ander bij E, en dan allebei op dezelfde hand.
Allebei eerst een halve volte 15 meter, dan een halve volte 10 meter, en dan weer een halve 15 meter.
Ziet er vooral in galop erg gaaf uit, en je kunt het moeilijker maken door te proberen elkaar dichter te passeren.

Slangenvolte 3 bogen (voor galop, in draf kun je er meer doen)
Allebei op A of C beginnen, op een andere hand.
Als je zo een slangevolte rijd, kom je elkaar iedere keer op de ac lijn tegen, ziet er erg gaaf uit.

Oja, gebroken lijnen met een volte 10 meter op de X zijn ook leuk. Ik en een vriendin hebben er een sport van gemaakt om zo hard mogelijk tegen elkaar op te "bumpen" zegmaar. Clown
Paardjes vinden het erg leuk, en het ziet er grappig uit.

Of, allebei op een andere hand, dan op de volten en die eerst verkleinen en dan weer vergroten, is ook leuk.

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 13:36

Het is dan wel zelfbedacht, maar veel dingen zijn al gedaan/bedacht, dus veel dingen zullen niet meer origineel zijn! Om alles origineler te maken, kun je ook een goed thema bedenken en jou en je paard in die stijl verkleden, met vlotte muziek erbij die bij je thema past.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 13:39

Er staat nergenst dat het persé op muziek of verkleed moet, het gaat om de figuren.

Oja, op A en C afwenden en dan zichzaggend op elkaar afwijken en dan netjes passeren is ook gaaf.

Je kunt ook na de hoek gaan wijken, richting X, en daar dan weer rechtdoor. Zelf ook gedaan, ziet er erg leuk uit. (Alleen wij deden dan appuyeren, is nog mooier.)

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 13:49

Bij een pas-de-deux hoor je meestal wel verkleed te gaan, maar het is niet verplicht. Muziek hoort er zowieso onder!

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 13:50

joyce2 schreef:
Bij een pas-de-deux hoor je meestal wel verkleed te gaan, maar het is niet verplicht. Muziek hoort er zowieso onder!

Verkleed en muziek is meestal een leuke bijkomstigheid.

Bij manegewedstrijden is het meestal wel de gewoonte ja.

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 13:57

Bij een pas-de-deux hoort zowieso muziek, verkleed is idd erg leuk voor op een manege, maar zoals ik al zei het is niet verplicht. Muziek hoort er wel bij, net zozeer als dat dat bij carrousel hoort.

Ann_moi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 14:00

Mijn zusje en ik hebben eens een pas de deux in tegenovergestelde richting gereden.. Tong uitsteken Dus gewone figuren alleen dan net aan de ander kant van de bak, dus de een een grote volte bij a de ander bij C.. Tong uitsteken Veel succes.. Haha!

corinne1981

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-08 14:04

Miss_Malfoy schreef:
Ik weet er wel een paar leuke, zelfbedacht, dus heel orrigineel.

Nmr. 1 bij B, de ander bij E, en dan allebei op dezelfde hand.
Allebei eerst een halve volte 15 meter, dan een halve volte 10 meter, en dan weer een halve 15 meter.
Ziet er vooral in galop erg gaaf uit, en je kunt het moeilijker maken door te proberen elkaar dichter te passeren.

Slangenvolte 3 bogen (voor galop, in draf kun je er meer doen)
Allebei op A of C beginnen, op een andere hand.
Als je zo een slangevolte rijd, kom je elkaar iedere keer op de ac lijn tegen, ziet er erg gaaf uit.

Oja, gebroken lijnen met een volte 10 meter op de X zijn ook leuk. Ik en een vriendin hebben er een sport van gemaakt om zo hard mogelijk tegen elkaar op te "bumpen" zegmaar. Clown
Paardjes vinden het erg leuk, en het ziet er grappig uit.

Of, allebei op een andere hand, dan op de volten en die eerst verkleinen en dan weer vergroten, is ook leuk.

Leuk bedacht! Hardstikke bedankt!

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 14:04

joyce2 schreef:
Bij een pas-de-deux hoort zowieso muziek, verkleed is idd erg leuk voor op een manege, maar zoals ik al zei het is niet verplicht. Muziek hoort er wel bij, net zozeer als dat dat bij carrousel hoort.

Ook bij een carousel hoort niet persé muziek hoor.
Iedereen doet het altijd wel, en het voegt een hele hoop toe, maar het is absoluut geen must.

corinne1981

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-08 14:05

joyce2 schreef:
Het is dan wel zelfbedacht, maar veel dingen zijn al gedaan/bedacht, dus veel dingen zullen niet meer origineel zijn! Om alles origineler te maken, kun je ook een goed thema bedenken en jou en je paard in die stijl verkleden, met vlotte muziek erbij die bij je thema past.

We wilden er in ieder geval muziek bij doen, verkleden denk ik niet, dat zijn we inmiddels ontgroeid hihi.

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 14:14

@ miss Malfoy, muziek is een VERPLICHT onderdeel bij carrousel. Zoals je al aan het begin van het topic kunt lezen heb ik A-poule carrousel gereden, dus neem nou maar van mij aan dat het echt verplicht is. Lachen

Verkleden is voor alle leeftijden (toch??) Haha!
Misschien wel leuk om verder wel hetzelfde "gekleed" te gaan, dat zorgt ervoor dat je een strak geheel vormt en alles er veel flitsender uit gaat zien! Weet je al wat voor een muziek je gaat gebruikene? Als ik zo thuis ben ga ik aan de slag met het inscannen van de proeven, zit nu nog de laatste uurtjes op mn werk uit te zitten Knipoog