Paard net op stal met eten, uit de stal halen om te werken

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

tallechie

Paard net op stal met eten, uit de stal halen om te werken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-08 21:09

ik weet niet als het hier goed staat

Ik heb even een vraag.

Mijn paardje die gaat vanaf ongeveer 18.30 op stal. Dan krijgt ze een schepje biks en wat kuil.

Meestal ben ik er rond 19.00 en staat ze lekker te eten.

Ik wil haar nu af en toe wat met haar gaan doen, longeren, lange lijnen lopen e.d. Zouden jullie haar dan weer uit de stal halen om "aan het werk" te gaan of zouden jullie haar gewoon laten staan.

Dana01

Re: Paard net op stal met eten, uit de stal halen om te werken

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 21:12

als ze inderdaad het paard is uit je onderschrift? nee, lekker staan laten, volgend jaar is vroeg genoeg.

kissielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 21:15

laat ik daar maar niet vanuit gaan dat het over een nog geen 2jarige gaat!

Nee als je paard net zn brok opheeft moet je gewoon min een uurtje wachten voordat ze echt aan de slag moet! Met kuil of hooi hoef je niet te wachten. Maar ja als jij er een half uur na het voeren ben en je bent nog een ruim een half uur bezig met poetsen en optuigen en lekker losstappen is het geen probleem.

tallechie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-08 21:17

Dana: dat was mijn vraag niet!!!

Ik ga mij daarom in dit topic ook niet verdedigen waarom wel en waarom niet. Ik weet wat mijn paard aan kan en wat niet.

anniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 21:18

Als het een beetje biks is voor de lekker bijvoorbeeld zou het wel kunnen. Misschien kun je afspreken dat je paard een kleinere portie biks krijgt rond voertijd en dat jij de rest na het werken geeft als beloning? Maar denk dat de meeste stalhouders daar niet zo happig op zijn. Of je moet wat later heen, of je gaat iets doen wat niet inspannend is?
Ik voer 'sochtends ook vaak voor het werken aan wat hooi en geef dan na het werken zijn biks.

tallechie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-08 21:18

Kissielover: maar die van mij is dan nog echt constant aan het eten. Dan haal je haar daar wel gewoon bij weg. Of wacht je tot dat ze het grootste gedeelte op heeft?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 21:19

Het is niet aan te raden om je paard na een half uur na het eten van biks al uit stal te halen om mee te werken. Je kan beter na het werk wat biks geven. Zorg dat zij alleen maar de kuil krijgt om 18.30, dan zit je altijd goed Lachen

tallechie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-08 21:20

anniee: ze krijgt nog geen eens 1/4 van zo'n biks schep. En de stalhouder voert haar inderdaad. Ik voer haar een paar brokjes als beloning. Maar ze hoeft ook nog niet echt aan het werk. Gewoon aan een longeerlijn lopen (dus niet echt longeren) en aan de lange lijnen stappen)

Dana01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 21:21

oke, zelf weten hoor,

als mijn paardje staat te eten, wacht ik even tot ze haar krachtvoer op heeft, en haal haar daarna uit de stal, na het werk kan ze dan aan haar hooi beginnen .
scheelt wel dat die van mij maar een halve pavokoek krijgt, werken met een volle maag lijkt me niet gezond.

tallechie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-08 21:21

welshcobfan: ze krijgen allemaal op stal een beetje biks op stal. Dit gebeurt dus tegelijk. Het zou niet eerlijk zijn als die van mij niks krijgt. en dan wordt ze ook onrustig.

anniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 21:21

Misschien kun je haar de helft van het hooi/kuil laten eten en de rest wat wegstoppen, en na het werken (o.i.d) weer op stal zetten en de rest geven?

Welshcobfan, ik weet neit hoe de stalsituatie hier is maar samen biks voeren is vaak wel handiger omdat de paarden daar zo op reageren. Beetje sneu als hij dan geen biks krijgt en de rest wel. Daarom dacht ik dus al; klein beetje biks voor de lekker en het gemak en na het werk de rest?

anniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 21:22

Als het lichamelijk niet inspannend is zie ik er geen problemen in.

kissielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 21:22

tallechie schreef:
Kissielover: maar die van mij is dan nog echt constant aan het eten. Dan haal je haar daar wel gewoon bij weg. Of wacht je tot dat ze het grootste gedeelte op heeft?

Nee als ze echt nog dr brok staat te eten zou ik haar er niet bij weghalen. Wel als ze gewoon kuil of hooi staat te eten. Wat lastig dat er precies word gevoerd als jij komt!!

tallechie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-08 21:22

Dana: oke duidelijk antwoord. Er is ook verschil tussen werken en werken he. Die van mij gaat hooguit 1 a 2 x in de week wat doen. Ter afwisseling van alleen borstelen. Dus aan de longeerlijn lopen en aan de lange lijnen lopen. Geen intensief werk.

tallechie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-08 21:24

Haar brok heeft ze eigenlijk altijd al op als ik kom. Ze heeft alleen nog kuil liggen.
Kissielover: of ik kom op het verkeerde moment Lachen
-

Dana01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 21:25

lange lijnen is niets mis mee
kun je niet iets eerder komen? hier word gevoerd als ze binnenkomen, dus om 6 uur, maar als ik wil rijden geef ik dat wel aan, dan krijgen ze gewoon later Nagelbijten / Gniffelen
scheelt wel dat het er maar 4 zijn, en ze geen van alle veel krijgen Nagelbijten / Gniffelen

ruwvoer haal ik haar gewoon bij weg hoor, dat ligt er voor de rest van de nacht, kan ik lang wachten tot dat op is Nagelbijten / Gniffelen

kissielover

Haha ja zo kan je het ook zien Knipoog

Hoipiepeloii

Dan kan het geen kwaad als ze net brok heeft gehad. Als je intensief werk zou gaan doen, zal ze last krijgen van een zgn suikerdip.

Elpharo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 21:26

Waar komt je paard vandaan als ze op stal komt? Van het land? Als je paard maar een beetje voer krijgt en je maakt het werk niet te inspannend, dan kan je haar wel weghalen bij het voer hoor. Zeker ruwvoer...ze heeft de HELE nacht nog om het op te eten, dat uurtje maakt niet uit hoor...is misschien juist wel fijn, heeft ze weer langer wat te doen 's nachts. Mijn paard krijgt echt weinig krachtvoer...daar let ik meestal niet erg op wanneer hij dat op heeft..

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 21:27

anniee: ik geef mijn paard nooit biks, maar paard ernaast wel: dat heet tactisch voeren Tong uitsteken
Biks pak ik met de hand vast en leg ik zachtjes in de voerbak Nagelbijten / Gniffelen
Dus mijn pony heeft niets door! Die geef ik als eerste zijn hooi, dus die is echt wel rustig.

Maar ja... dat is voor een stalhouder natuurlijk niet te doen ahhah vreet tijd Tong uitsteken

Maar goed, voordat je uberhaupt bezig bent met je paard zit er al wel een tijd tussen Lachen Dus dan kan het niet veel kwaad aangezien je niet echt iets intensief doet Lachen

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 21:27

Ik pluk mijn pony ook gerust weg bij zijn hooi hoor Lachen anders kan ik wel erg lang wachten Nagelbijten / Gniffelen

Dana01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 21:28

ik gooi hooi onder dezelfde categorie als gras.... daar trek ik ze ook vanaf Nagelbijten / Gniffelen

Hoipiepeloii

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 21:28

maar van brok kunnen ze een suikerdip krijgen, van hooi niet, daarom is het ook niet erg om na het eten van hooi aan het werk te gaan Knipoog

tallechie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-08 21:28

Ze komt inderdaad van het land. En ze krijgt dus een klein beetje biks, omdat de anderen dan ook gevoerd worden. Voor de hele nacht heeft ze kuil.

Eerder komen wil niet. Een uur later zou wel kunnen alleen dan ben ik al weer zo laat thuis en dan zijn er vaak zo veel mensen dat ik niet in de bak kan

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 04:48

tallechie schreef:
anniee: ze krijgt nog geen eens 1/4 van zo'n biks schep. En de stalhouder voert haar inderdaad. Ik voer haar een paar brokjes als beloning. Maar ze hoeft ook nog niet echt aan het werk. Gewoon aan een longeerlijn lopen (dus niet echt longeren) en aan de lange lijnen stappen)

1/4 schep?

ja hoor,pluk haar maar uit haar stal.
waarom niet?
ze kan van het voer in elk geval geen buikpijn krijgen ofzo.( zo'n klein schepje voer en zo'n groot paard?)
ze zal je juist dankbaar zijn dat ze die stal weer uit mag denk ik Haha! Knipoog