paard maakt zich sterk

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

jemaine

paard maakt zich sterk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-08 19:20

al 5 proefjes lang bij alle 2 de proeven maakt mijn paard zich ontzettend sterk. Natuurlijk geef ik vaak een ophouding of een flinke ophouding met mijn handen maar ze word alleen maar sterker.

Wie heeft er tips voor mij om haar rustig te houden tijdens de proef? Zal ik haar een keer goed stop zetten tijdens de proef? Maar dan denk ik dat ze weer van voren af aan begint met racen....... Boos!

marijkedam

Re: paard maakt zich sterk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 16:39

Heb je dit probleem met thuis rijden ook? Of helemaal niet?
Anders een keer je instructrice meenemen op wedstrijd en bekijken waar het fout gaat, dan kun je er thuis op oefenen.

chantal1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 16:44

Idd, heb je het probleem alleen op wedstrijd? Dan ligt het waarschijnlijk (onbewust) aan jou.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 16:45

Een paard kan zich sterk maken als hij zich sterk kan maken tegen iets.. en dat iets is jouw hand waarschijnlijk.

Een ophouding heeft helemaal geen zin en werkt zelfs averechts als je je benen (en je zit) niet gebruikt.
Als je het op kracht moet doen, win je het niet van 500 kg.
Probeer daarom eens met je been in te komen, een fractie voordat hij zich sterk gaat maken. Als je het goed doet, voel je dat hij weer lichter wordt..

Saarlovee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 16:47

Ik heb zelf ook wel eens last hiervan , dit komt bij mij vooral door de zenuwen hoor, die breng ik over op mn paardje , en dan word ze ook heel sterk ! Maar ik weet dat het 100% aan mij licht , maar het is lastig te oefenen ,

jemaine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-08 18:54

Nee als ik gewoon rijd dan heeft ze er geen last van, zodra ze witte hekjes ziet en veel figuren achter elkaar moet rijden dan heeft ze zoiets van jippie ik mag weer.

@ femmefatale: je hebt gelijk dat ze zich sterk maakt tegen mmijn hand. ik probeer haar tegen te houden, want ik wil de proef zo rustig mogelijk doen, ik ga proberen haar wat los te laten, wat bedoel je precies met je been in te komen? Bedoel je dat in de zin van tegen mijn hand rijden?

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 19:56

Dat bedoel ik.
En als je dat doet vóórdat ze zich sterk gaat maken, heb je wellicht het probleem al opgelost.

Wat evt ook nog een fijne hulp is, maar die niet iedereen toe past, is een ophouding maken met je knieën.
Ook niet elk paard kent deze hulp, maar als ze em kennen is een paard hierop zo fijn terug te rijden..

Leer je paard eens (of misschien kent ze het al) dat als jij met je kniën knijpt, zij terug komt. Dit is even heel simpel uitgelegd, maar als je het eenmaal door hebt is het zo fijn..

Zo kan je straks vanuit galop ineens halthouden zonder teugelhulp, en blijven ze makkelijker nageeflijk...

jemaine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-08 11:29

dat is een ongelooflijke goede tip! Zonder dat je in de mond een ophouding houdt terug naar een andere gang en dat terwijl de nageeflijkheid lekker losjes blijft.....heerlijk vooruitzicht, ga eraan werken en veel info erover opzoeken het is een goede tip!