Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Hij kan zo gemakkelijk iets beschadigen in zijn nek. Als het is omdat de eigenaar bang is dat de pony losbreekt als hij hangen gaat zijn er ook wel veiligere optie`s.

wantja het is niet mijn pony....
Ik vond het levensgevaarlijk en met meerdere touwen e.d. lukte het niet, ze trok alles kapot. Omdat ik juist geen zin had in verwondingen dat ze uitglijdt op de straat, ergens tegenaan loopt oid heb ik ook een constructie gemaakt, alleen dan van gevlochten touw (waar ze nog koeienhalster van maakten vroeger). Dit touw zit vast aan een zware metalen ring. Deze ring werkt net als een slipketting bij honden. Staat ze stil dan is de ring door zijn zwaarte op borsthoogte en is het touw dus los, maar zodra ze gaat hangen trekt de boel strak en kan ze geen kant op. Na 10 sec is het bij mij ook over. Ze gaat er maar in hangen, ze houdt er vanzelf wel mee op. Op deze manier kan ik het gedrag ook negeren en gewoon doorgaan waarmee ik bezig was. Dat werkt bij haar het beste. Als het maar niet breekt. Je pony weet straks snel genoeg dat hij los kan breken en dan blijft het probleem. De mijne staat nu tenminste keurig netjes stil, ik kan weglopen en ze weet nu dat ze niet wegkan. Die speelde er gewoon een spelletje mee... 
Hermesdeux schreef:Mijn paard is ook zo'n viool die bij elke opvliegend strootje in de hangijzers gaat. Ze trok zich regelmatig los, vloog de stal door en rende als een achterlijke rond. Ik kreeg haar vrij snel, maar ik ren niet zo hardIk vond het levensgevaarlijk en met meerdere touwen e.d. lukte het niet, ze trok alles kapot. Omdat ik juist geen zin had in verwondingen dat ze uitglijdt op de straat, ergens tegenaan loopt oid heb ik ook een constructie gemaakt, alleen dan van gevlochten touw (waar ze nog koeienhalster van maakten vroeger). Dit touw zit vast aan een zware metalen ring. Deze ring werkt net als een slipketting bij honden. Staat ze stil dan is de ring door zijn zwaarte op borsthoogte en is het touw dus los, maar zodra ze gaat hangen trekt de boel strak en kan ze geen kant op. Na 10 sec is het bij mij ook over. Ze gaat er maar in hangen, ze houdt er vanzelf wel mee op. Op deze manier kan ik het gedrag ook negeren en gewoon doorgaan waarmee ik bezig was. Dat werkt bij haar het beste. Als het maar niet breekt. Je pony weet straks snel genoeg dat hij los kan breken en dan blijft het probleem. De mijne staat nu tenminste keurig netjes stil, ik kan weglopen en ze weet nu dat ze niet wegkan. Die speelde er gewoon een spelletje mee...
Misschien kun je de ketting vervangen door touw?
ThaGirl schreef:Mijn paard heeft ook een tijdje gehad dat hij ineens ging hangen (ik denk zo'n 3x gebeurt), maar ik had er wel goed de schrik in.
Toen heeft iemand me eens vertelt dat ik hem een flinke tip op z'n kont moest geven wanneer hij dat deed. En eigenlijk ook logisch, want hij zat me gewoon uit te proberen.
Sinds dien is het nooit meer gebeurt
Hermesdeux schreef:Mijn paard is ook zo'n viool die bij elke opvliegend strootje in de hangijzers gaat. Ze trok zich regelmatig los, vloog de stal door en rende als een achterlijke rond. Ik kreeg haar vrij snel, maar ik ren niet zo hardIk vond het levensgevaarlijk en met meerdere touwen e.d. lukte het niet, ze trok alles kapot. Omdat ik juist geen zin had in verwondingen dat ze uitglijdt op de straat, ergens tegenaan loopt oid heb ik ook een constructie gemaakt, alleen dan van gevlochten touw (waar ze nog koeienhalster van maakten vroeger). Dit touw zit vast aan een zware metalen ring. Deze ring werkt net als een slipketting bij honden. Staat ze stil dan is de ring door zijn zwaarte op borsthoogte en is het touw dus los, maar zodra ze gaat hangen trekt de boel strak en kan ze geen kant op. Na 10 sec is het bij mij ook over. Ze gaat er maar in hangen, ze houdt er vanzelf wel mee op. Op deze manier kan ik het gedrag ook negeren en gewoon doorgaan waarmee ik bezig was. Dat werkt bij haar het beste. Als het maar niet breekt. Je pony weet straks snel genoeg dat hij los kan breken en dan blijft het probleem. De mijne staat nu tenminste keurig netjes stil, ik kan weglopen en ze weet nu dat ze niet wegkan. Die speelde er gewoon een spelletje mee...

Don_Zhivago schreef:Misschien verder kijken en de rede proberen uit te zoeken WAAROM dat paard hangt.
Het is niet natuurlijk dat een paard vast staat, maar waarom hangen ze zo erg??

GeaRiemis schreef:Hoi,
Je kan misschien je paardje eerst leren voor druk te wijken i.p.v. er tegen in te gaan. Paarden gaan van nature tegen druk in. Bv. Heel veel paarden gaan als je ze probeert om te zetten, helemaal tegen je aan hangen. Dit is puur instinctief gedrag. Het paard is een prooidier en wanneer hij in het wild gegrepen wordt door een roofdier is het voor hem beter tegen die druk van de beet in de gaan. Moest hij zich lostrekken is de kans op een serieuze verwonding heel groot. (Hoop dat dit een beetje duidelijk is).
Paarden gaan dus van nature tegen druk in. Dus jou paardje schrikt, voelt de druk van de metalen ketting en gaat hier tegen in hangen.
Nu je kan paarden leren dat wanneer ze wijken voor de druk, de druk wegvalt. Je kan dus de volgende oefening doen. Halster en halstertouw. Je paard staat los en je trekt heel zachtjes aan het touw (richting grond). Je paard gaat 9 van de 10 proberen tegen deze druk in. Je gaat beetje bij beetje de druk op het touw verhogen (Ik zak ook altijd door mijn knieen). Van zodra je ziet dat het hoofd ook maar een klein beetje zakt, hij een beetje nageeft laat je alle druk van het touw los. Zo leert hij na verloop van tijd te wijken voor druk. Je moet telkens opbouwen in fasen, zodat je je paard de kans geeft om op heel lichte druk al te reageren. Geen reactie, druk een klein beetje opvoeren. 1 ding is hierbij heel belangrijk. VOLHOUDEN!!!
Hopelijk ben je hier wat mee.
Groetjes
Don_Zhivago schreef:Misschien verder kijken en de rede proberen uit te zoeken WAAROM dat paard hangt.
Het is niet natuurlijk dat een paard vast staat, maar waarom hangen ze zo erg??
XxroosjexX schreef:Hermesdeux schreef:Mijn paard is ook zo'n viool die bij elke opvliegend strootje in de hangijzers gaat. Ze trok zich regelmatig los, vloog de stal door en rende als een achterlijke rond. Ik kreeg haar vrij snel, maar ik ren niet zo hardIk vond het levensgevaarlijk en met meerdere touwen e.d. lukte het niet, ze trok alles kapot. Omdat ik juist geen zin had in verwondingen dat ze uitglijdt op de straat, ergens tegenaan loopt oid heb ik ook een constructie gemaakt, alleen dan van gevlochten touw (waar ze nog koeienhalster van maakten vroeger). Dit touw zit vast aan een zware metalen ring. Deze ring werkt net als een slipketting bij honden. Staat ze stil dan is de ring door zijn zwaarte op borsthoogte en is het touw dus los, maar zodra ze gaat hangen trekt de boel strak en kan ze geen kant op. Na 10 sec is het bij mij ook over. Ze gaat er maar in hangen, ze houdt er vanzelf wel mee op. Op deze manier kan ik het gedrag ook negeren en gewoon doorgaan waarmee ik bezig was. Dat werkt bij haar het beste. Als het maar niet breekt. Je pony weet straks snel genoeg dat hij los kan breken en dan blijft het probleem. De mijne staat nu tenminste keurig netjes stil, ik kan weglopen en ze weet nu dat ze niet wegkan. Die speelde er gewoon een spelletje mee...
tsja hij kan dus ook niet weg dat is opzich wel fijn, maar hij blijft er maar mee doorgaan.
en als ik er te dicht bij kom is het ook gevaarlijk want hij gaat ook nouja 'stijgeren' zal ik het maar noemen maar hij leunt volledig op zijn achterbenen waardoor ik ook zo een klap van z'n voorbenen kan krijgen.