Van 400grams naar niks?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Avonturier

Van 400grams naar niks?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-08 22:18

Hoi allemaal Lachen Sinds een paar dagen heb ik een pony gekocht, die komt binnenkort hierheen, alleen... Ze komt bij ons 24/7 buiten te staan, met een schuilstalletje. Wij wilden dat eigenlijk dekloos doen... Ze staat nu bij haar oude eigenaren binnen(af en toe buiten) met nu al een 400 grams deken op, naar zeggen van de oude eigenaren... Dat lijkt me vreselijk warm voor dit weer, maar is het ook mogelijk om dat nog af te bouwen voor de winter of eigenlijk niet meer?

Joltsje

Re: Van 400grams naar niks?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 22:21

oei erg lastig.

als het zeker is dat je de pony koopt zou ik de huidige eigenaar vragen om alvast af te bouwen naar niets.

anders zou ik 1 deken kopen en dan zelf rustig afbouwen. of 1 winter met deken doen en daarna zonder.

persoonlijk zou ik het dus een te groot verschil vinden...

MaiMai

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 22:29

Ik zou hier voorzichtig mee zijn en stapje voor stapje afbouwen. Mijn bijrijdpaard is vorig jaar bij mij gekomen met 200 grams op. Toch raakte zijn vachthuishouding compleet in de war. Toen het voorjaar werd en ik steeds vaker en langer de deken afdeed, kreeg hij alsnog een dikke wintervacht waarmee hij de hele zomer heeft staan zweten.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 08:42

Ik zou 'm denk deze winter met een dekentje op laten staan en dan volgend najaar geen deken meer op doen, zodat hij er vanuit de zomer naar toe kan groeien.

Mijn vorige paard heeft bij mij ook altijd met dekens op gestaan.
Ik verkocht haar in oktober, ze had toen een 250 grams deken op.
Bij de nieuwe eigenaresse heeft ze die winter gewoon een deken opgehouden en het jaar daarna is ze het zonder gaan proberen.
Ze doet nu alleen nog een dunne regendeken op als het heel erg nat weer is en dat gaat goed.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 08:51

Ik zit een beetje met hetzelfde, maar dan met mijn eigen paard. Mijn paard staat al onder de 220, maar de kleine blessure bleek langdurig te zijn dus ik kan de hele winter niet rijden. Ik ga toch gewoon de deken oplaten, maar niet opbouwen naar dikkere dekens zoals normaal. Ik vind het te laat in het jaar om nu alsnog de deken af te laten.

Annemeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 08:53

Nee, valt niet af te bouwen. Sinds dat de dagen korter zijn geworden had dit paard gestimuleerd moeten worden om zijn wintervacht aan te maken, dit is niet gebeurd. Als je hem nu zonder deken gaat zetten is zijn vacht niet snel genoeg aangegroeid om de winter te trotseren.

Gewoon voor dit jaar een 400 gr winterdeken (waterdicht) halen, volgend jaar opnieuw proberen.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 08:54

Bij ons op stal staat ook een paard met een peesblessure, die houden ze nu zo lang mogelijk onder een ongevoerde regendeken (stond 'ie al onder), en als 'ie weer aan 't werk mag wordt 'ie zo nodig geschoren...

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 09:02

Lekker onder de deken houden deze winter en volgende winter pas zonder deken gaan proberen.
Vaak krijgen paarden al een dipje in de afweer als je van stal veranderd door stress en doordat ze afweerstoffen moeten aanmaken tegen de op die stal evt. heersende virusjes.
Ik zou het niet eens proberen als ik jou was.
Veel plezier van je nieuwe pony trouwens Knipoog

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 09:10

Als je een dunnere regendeken hebt en je nieuwe aanwinst is niet geschoren kun je een iets lichtere op leggen.
Ik zou geen 0-grams nemen maar bijv 200 gram.
Met die deken kan hij evengoed dag en nacht buiten mits die oed waterdicht is, ik zou de deken wel oplaten want dat is die nu gewent.
Volgend jaar kan hij lekker een vachtje gaan maken en dan gaat het gewoon zonder.

Avonturier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-08 09:45

Ok, dus jullie adviseren om een outdoor deken te kopen, en die lekker op te laten liggen? Is het dan slim om een 400grams outdoor deken te kopen, of voldoet een slagje dunner ook wel?

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 09:55

Ik zou dus idd een 200 grams kiezen anders moet je al weer meerdere dekens hebben om dadelijk een overstap te gaan maken in het voorjaar.
want van 400 gram naar niks is echt een grote stap.
Dus 150/200 grams waterdichte deken en liefst zo snel mogelijk mee beginnen anders wordt het steeds kouder.

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 10:07

Ik zou het ook niet doen een te grote overgang. Mijn paardje werd al goed verkouden terwijl die eigenlijk helemaal geen overgang had.

Voordat ik haar kreeg stond mijn paard iedere winter met deken en ergens in het midden van een stal. Ik was eigenlijk niet van plan haar een deken op te doen en aangezien ik haar midden in de winter en zonder deken kreeg leek dat ook niet zo'n probleem. Maar gedurende onze eerste zomer is ze in een andere box komen te staan welke naast de buitendeur was, die gaat dus iedere keer open als er iemand gaat rijden en staat in de zomer eigenlijk altijd open. In september was ze al verkouden terwijl het toen nog niets eens zou koud was dus moest ik wel aan de deken.

raizarobin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 10:11

Je kan de deken er nu niet meer afhalen. Dit kan je pas volgend jaar doen. Je paard heeft geen voldoende vetlaag en vacht aangemaakt. Zeker als hij een deken van 400gram op heeft. Ze beginnen in ong augustus( als de dagen korter worden) al met een wintervacht te maken. Als je dan al een deken gaat opdoen dan maakt het paard geen voldoende vacht aan. Ik zou wel een iets lichtere deken op doen en dan evt van de winter weer een warmere en dan als de temperatuur weer omhoog gaat van het voorjaar dan deken af en als hij volgend jaar begint met verharen niet meer op doen.

Leonieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 18:07

Ik zou hem deze winter lekker een deken ophouden. Als hij nu al zoveel op heeft kan je hem niet niets op doen.
Als je het paard echt dekenloos wilt hebben zou ik dat inderdaad volgende winter pas proberen.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 00:08

Verplaatst: VSW --> SV

Ansel7

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 15:21

Volgens mij kun je dit seizoen beter met een deken doen. De haren zullen
nu niet dik genoeg zijn, anders zit een verkoudheid (of erger) in een klein hoekje.