Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Tinky12 schreef:Wil je geen vacht hebben dan moet je er nu al vrij snel een dek op gaan leggen,zeker 's nachts.Het voordeel hiervan is dat ze niet geschoren hoeft te worden als ze straks groot genoeg is om te werken.
Raggel schreef:Tinky12 schreef:Wil je geen vacht hebben dan moet je er nu al vrij snel een dek op gaan leggen,zeker 's nachts.Het voordeel hiervan is dat ze niet geschoren hoeft te worden als ze straks groot genoeg is om te werken.
Dat is helaas niet helemaal waar wat je daar zegt.. Als een paard 2 of 3 jaar nooit een deken heeft opgehad in de winter en je legt hem de winter daarna wel optijd een deken op zal hij echt geen dikke haren krijgen.. Dit heeft nix te maken of ze de winter(s) van te voren een deken hebben opgehad..
Raggel schreef:Misschien heeft dit met het ras te maken? Zag in je profiel dat je ijslanders heb. Ik zou het niet weten.
Mijn ervaring met gewone warmbloed paarden is toch anders.
Over het algemeen groeien alle paarden toch de eerste 3 jaar op, op de wei zonder deken? En er zijn toch ook veel paarden die nooit geschoren worden en alleen een deken op krijgen in de winter en toch mooi in de vacht blijven..
maar over de dravers die ook op stal staan
De dravers die bij ons op stal geboren zijn,gingen in het zomer seizoen de wei op en kwamen daarna terug naar stal.Het zal allicht per paard verschillen. Kendra schreef:Het gaat om een jaarling, en als ze dicht in de vacht komt - graag! Ik maak me ook absoluut geen zorgen over gewoon koud weer, ben wat dat betreft een nuchter type. Maar het is een merrie met vrij veel bloed, ze is volop in de groei, heeft een dun velletje (dus ik vraag me af of ze wel dik in het haar komt!) en vooral als het dagen achter elkaar regent zou ze kou kunnen vatten??
Dat de meeste paarden opgroeien zonder deken klopt, maar meestal gaan die 's winters naar de loopstal in of hebben ze een schuilstal (dat ik bij ons tenminste zo).
Kendra schreef:Het gaat om een jaarling, en als ze dicht in de vacht komt - graag! Ik maak me ook absoluut geen zorgen over gewoon koud weer, ben wat dat betreft een nuchter type. Maar het is een merrie met vrij veel bloed, ze is volop in de groei, heeft een dun velletje (dus ik vraag me af of ze wel dik in het haar komt!) en vooral als het dagen achter elkaar regent zou ze kou kunnen vatten??
Dat de meeste paarden opgroeien zonder deken klopt, maar meestal gaan die 's winters naar de loopstal in of hebben ze een schuilstal (dat ik bij ons tenminste zo).
Marigold schreef:een jaarling met een deken op?
dat is echt niet nodig hoor, hij red zich wel!
.
Kendra schreef:Het gaat me ook niet om nu (zeker vandaag niet...hittegolfje) maar om de periode januari-maart. Maar nogmaals, ik laat het wel even gebeuren, ben ook absoluut geen overbezorgd type, maar heb veel paarden zelf opgefokt en weet dat je óók altijd voorzichtig moet zijn! Ze groeit zóó hard, en ziet er daardoor zo kwetsbaar uit!