hoe mijn paard "aankleden"

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Joltsje

hoe mijn paard "aankleden"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-08 18:39

Hallo

Volgend weekend gaan wij een weekendje weg met de paarden.
zelf heb ik een 3 jarig paard en wil ik hem niet overbelasten.

een buitenrit is vrij zwaar door de indrukken die hij op doet en de duur van de ritten.
nou had ik een paar vraagjes, wat kan ik het beste doen.

peesbeschermers om?
ik rijdt eigenlijk nooit met peesbeschermers, maar ben wel altijd gewend om op buitenrit dit te doen.
Mijn paard heeft ze wel om gehad en kan er ook wel over.. maar is het niet echt gewend.
moet ik hem nu peesbeschermers en strijklappen om doen voor de bescherming of juist niet.

wat tegen spierpijn?
ik rijdt mijn paard meestal niet heel lang achter elkaar (in de bak) en ben dus bang dat mijn paard spierpijn kan krijgen. zelf zat ik te de denken aan cooling gel. verder heb ik nu ook al musli die rijk is aan stoffen die goed zijn voor de spieren (magnesium?¿).
is er iemand met de goede tip wat ik kan doen, of zou coolinggel voldoende zijn.

Met martingaal of niet?
ik heb nog nooit met martingaal gereden bij mijn paard, simpelweg omdat het niet nodig is. mijn paard doet juist zijn hoofd naar beneden als hij dwars is. maar zelf ben ik er wel een voorstander van. kan ik me lekker vasthouden als we galloperen en dan zit ik mijn paard minder dwars met mijn handen.. dus ook hier graag jullie advies.

en verder had in nog de planning(heb met de anderen al een beetje overlegd):
vrijdags komen we aan en doen we een kleine buitenrint.
zaterdags doen we een grote buitenrit,maar dan ga ik op een manege paard (zodat mijn paard een dag rust heeft)
zondag doen we een grote buitenrit en dan ga ik mee op mij eigen paard
maandag doen we een kleine buitenrit en dan ga ik ook op mijn eigen paard.

de week daarna doe ik rustig aan en kijk gewoon hoe het gaat..

is dit de goede manier en zijn er mensen met tips?? ik hoor het graag.

Eowyn3003Jarig

Re: hoe mijn paard "aankleden"

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 18:41

Ik denk dat je een goede planning hebt gemaakt. Probeer van een dag rust ook echt een dag rust op te weide te maken. Martingaal kan volgens mij wel, want die heeft geen effect als het niet nodig is en als het beter is voor jou, zeker doen!

Veel plezier!

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-08 18:44

dank je. over de dag rust heb je gelijk. dan moet hij wel los. vooral ook omdat hij nu overdag ook op het land staat.

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 18:46

Ik zou zowieso wel peesbeschermers omdoen, dat is altijd veiliger:)

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-08 18:47

klopt. vind ik ook Eddy_rocks.. maar heb ook wel eens het gevoel of geleiden ze de warmte niet goed..

Eowyn3003Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 18:51

Als je altijd zonder peesbeschermers rijdt zou ik ze nu ook niet omdoen. Als je gaat springen onderweg zou ik ze omdoen maar met een 3 jarige lijkt me dat niet.

Edit: Ik vind het overigens wel super dat je raad vraagt! Er zijn genoeg mensen die zomaar de straat opgaan zonder enige voorbereiding of advies. Lachen

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 18:54

Wat versta je onder een lange buitenrit en wat versta je onder een korte buitenrit?

Persoonlijk zou ik met een 3 jarig paard zeker geen lange ritjes maken omdat de spieren nog niet voldoende ontwikkeld zijn. Als je lange buitenritten wil maken moet je dat stilletjes aan opbouwen. Jij schrijft dat je enkel kort rijd... Dan denk ik dat je paard er nog niet klaar voor is. Tussen de 1 à 2 uur moet wel lukken. Dus mijn antwoord op je vraag wat tegen de spierpijn is: vermijden dat het dier spierpijn krijgt door niet te lange en intensieve ritten te maken.

Als het paard normaal geen peesbeschermers nodig heeft moet je ze buiten ook niet aan doen. Als je normaal zonder martingal rijdt kan dat buiten normaal ook zo.

Als ik jou was zou ik zowel zaterdag als zondag met een ander paard rijden. Na die grote buitenritten kan je dan eventjes bezig zijn met je 3 jarige. Vrijdag en maandag kan je hem dan wel meenemen... Altijd een leuke en leerrijke ervaring voor zo'n jonkie.

In ieder geval veel plezier Lachen.

Edit: Typo
Laatst bijgewerkt door lindake op 18-10-08 18:57, in het totaal 2 keer bewerkt

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 18:56

Ik vind het ook goed dat je er goed over nadenkt.

Echter denk ik niet dat je nu ineens teveel ´rare´ dingen aan je paardje moet doen die er normaal ook niet zijn.
Je paardje is nog jong en daardoor zal het spannend genoeg zijn.
Echter....al die extra´s kunnen je paardje nog extra kriegelig maken omdat deze het allemaal niet gewend is.

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-08 19:08

dank jullie voor de tips.

ik zal nog even nadenken over de peesbeschermers. heb ze wel eens om, maar ben inderdaad niet van plan te gaan springen.

ik ben inderdaad een paar keer op buitenrit geweest en dit was dan 1 a 2 uurtjes. dit kon hij toen goed doen.

het is een coole kikker dus dat scheeld ook.

@lindake, ik zal goed nadenken over de zondag. er is nog een 5 jarig paard mee, misschien kiezen wij ook wel voor de verkorte route. en verder zijn wij niet met een scheurgroepje.
edit.. 2 uur stappen is natuurlijk heel wat anders dan heel vaak galloperen.

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 19:15

Mooi dat je er over gaat nadenken want het zou spijtig zijn dat je paardje door een weekendje weg te zijn gebleseerd zou raken.

Veel galoperen is zeker niet goed Lachen. Maar ik ben ook niet voor een 2 uur durende staprit. De gangen moeten zich een beetje afwisselen. Veel stap, een beetje draf en een heel klein beetje galop Lachen.
Jou plan om misschien voor de verkorte route te kiezen lijkt me een supper idee Lachen.

Nogmaals veel plezier gewenst!!!

Adrian

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 17:46

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 17:50

rij lekker afwisselend, peesbeschermers zijn geen must maar kunnen ook niet echt kwaad. Als je dat nooit doet zie ik niet in waarom nu ineens wel. Tegen spierpijn, zorg dat je lekker lang en goed uitstapt. Wel vind ik het in een paar dagen een forse belasting voor zo'n jonkie. Misschien kun je nog 1 rit meer op een ander paard doen? 2 ritten in 4 dagen lijkt me ruim voldoende.

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-08 18:17

dank je voor de tips. ik weet het hij is nog jong. maar hij ziet zo wel veel. en ik ben nogal een zenuwpees met wedstrijden en zo.. en dit helpt dan wel.

we gaan sowieso niet reuze lang rijden (vorig jaar was volgens mij 3 uren de max.. zal er eens over nadenken)

de meningen voor wanneer met een paard te beginnen zijn indd erg verdeelt, maar ik heb niet het gevoel of heeft mijn paard er heel veel last van.

verder moet mijn paard nu vooral leren op zijn eigen benen te lopen en dat kan volgens mij niet beter dan op een buitenrit.

ik heb wel eens een 3 jarig paard een toch van 20 km zien rijden met hindernissen erbij... (maar vind eigenlijk dat je niet mag vergelijken)

ik kijk gewoon hoe het met mijn paard gaat en ga daar op in spelen.

Whoops1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 18:23

Ik zou persoonlijk zelf niet zoveel met hem rijden in dat weekendje!
Zou ervoor kiezen om de vrijdag & maandag (korte) rit mee te rijden..
Zaterdag & zondag hem dan lekker laten rusten!
Op de dagen dat je hem wel meeneemt kan hij ook nodig indrukken opdoen..

Als je nooit met peesbeschermers & martingaal rijdt zou ik dat ook nu niet doen,
mocht je kiezen voor martingaal zodat je ook wat zelf hebt om beet te pakken kan
je veel beter een halstertouw om zijn nek doen of een bokriempje aan het zadel..

Succes met je weekendje! Lachen

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 19:20

Vergeet wel niet dat je het meestal niet aan het paard ziet wanneer je hem te hard belast... Je paard kan wel enthousiast zijn en voorruit willen maar er eigenlijk nog niet klaar voor zijn...

Alexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 19:24

als je uren gaat rijden zou ik echt geen peeskappen omdoen, dan bevorderd de bloedsomloop echt niet, maargoed ik ben ook niet zo'n peeskappen mens. Verder moet je gewoon kijken wat je paard aankan, ik weet niet of coolingsgel veel zin heeft, een paard kan wel tegen een stootje hoor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 19:28

Alleen dat gene om doen wat je nodig hebt verder zo min mogelijk frutsels. Zonder peeskappen en martingal dus.

Coolingsgel heeft weinig zin en helpt volgens mij niet veel tegen spierpijn. Het enigste wat er wel tegen helpt is overbelasting voorkomen.
Drie jaar vind ik persoonlijk vrij jong om drie buitenritten in een weekend te maken. Ik neem aan dat je naar het bos gaat? De ondergrond is daar vaak een stuk zwaarder helemaal met regen.
Zelf zou ik er dan ook alleen maar voor kiezen om te stappen.

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 19:31

Je moet natuurlijk zelf weten wat je doet, maar ik ben het met de mensen eens die zeggen dat je hem/haar thuis moet laten of alleen de korte ritten moet rijden. Er zijn paarden die pas met 3 a 4 jaar ingereden worden, laat staan dat je een 3 jarige al mee neemt op een weekend buitenritten maken. Ik snap wel dat je wilt dat ze ervaring op doet en dat je graag je eigen paard mee wilt nemen, maar denk ook aan je paard, je hebt nog genoeg tijd om in de toekomst lekkere lange ritten te maken! Enne, dat een ander zijn jonge paard 20 km laat lopen met hindernissen etc. wil nog niet zeggen dat dit ook goed is voor het paard...

Overigens wel goed dat je om raad vraagt! Mocht je beschermers & martingaal om willen doen (je weet natuurlijk maar nooit wat voor schijnbewegingen/struikel/bokkensprongen je paard maakt tijdens de rit) zou ik dat nu wel consequent gaan gebruiken tijdens het rijden, zodat je paard er aan gewend raakt en dat dus niet nieuw is op je weekendje weg.

succes!

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 20:30

joyce2 schreef:
Je moet natuurlijk zelf weten wat je doet, maar ik ben het met de mensen eens die zeggen dat je hem/haar thuis moet laten of alleen de korte ritten moet rijden. Er zijn paarden die pas met 3 a 4 jaar ingereden worden, laat staan dat je een 3 jarige al mee neemt op een weekend buitenritten maken. Ik snap wel dat je wilt dat ze ervaring op doet en dat je graag je eigen paard mee wilt nemen, maar denk ook aan je paard, je hebt nog genoeg tijd om in de toekomst lekkere lange ritten te maken! Enne, dat een ander zijn jonge paard 20 km laat lopen met hindernissen etc. wil nog niet zeggen dat dit ook goed is voor het paard...

Precies, dat andere mensen stomme dingen doen is geen reden om dat te imiteren Clown
Ook mijn advies is om het paard thuis te laten of hoogstens dagelijks een rondje van een minuut of 20 te doen. Een weekend van huis is voor een volwassen paard al best een hoop indrukken, voor zo'n jonkie is dat alleen maar sterker het geval.
En hoe zit het op die plek waar je heengaat, staat je paard alleen als je met een huurpaard weggaat? Of een hele dag op stal? Dat zou namelijk een extra reden zijn om het paard thuis te laten. Nieuwe indrukken is best nuttig, maar het moet niet een hoop stress gaan opleveren.

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-08 22:18

dank jullie voor de tips. vandaag met peesbeschermers en martingaal gereden en dat ging goed.

het paard zal sowieso niet alleen staan omdat het op een grote stal is. daarnaast moet ik nog even vragen voor in het land etc.

ik ga sowieso de kleine ritjes doen. en zaterdag op een ander paard. zondag zal ik gewoon nog goed over nadenken.

ik moet inderdaad niet met anderen vergelijken. maar dat je in oktober al mag starten met een 3 jarige.. dan vind ik ook dat zoiets al op buitenrit kan.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 22:33

jolentinus schreef:
ik moet inderdaad niet met anderen vergelijken. maar dat je in oktober al mag starten met een 3 jarige.. dan vind ik ook dat zoiets al op buitenrit kan.

En wie zegt dat het goed is om met een 3-jarige te starten? Zul je mijn nooit horen zeggen. Wat mij betreft hoeft een 3-jarige nog helemaal niet rond te lopen met een ruiter. Als het zo uitkomt er eens op zitten, maar meer nog niet. Onze Welsh Cob was pas met 4,5 min of meer toe aan rustig ingereden worden, eerder echt niet.
Daarbij zit je nog met de groeischijven die bij een driejarige nog veel te actief zijn. Die kun je pas serieus belasten als ze gesloten (verbeend) zijn en die van de rug sluiten als laatste met 6 jaar pas. Dus tot een paard 6 is zul je voorzichtig moeten zijn met de belasting op de rug.

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 12:16

Jolentinus, volgens mij ga je veel te veel af op de verkeerde voorbeelden! Dat een ander iets belastends doet met zijn 3jarige wil echt niet zeggen dat dat goed is voor een paard, ik sluit me aan bij Waratje. Je zou je eigenlijk eens moeten verdiepen in de ontwikkeling en groei van een jong paard. Volgens mij wil je zo ontzettend graag, dat je het welzijn van je paard vergeet.... Doe het rustig aan, in de toekomst krijg je nog voldoende tijd om alle dingen te doen die je met je paardje wilt doen!

Sniesjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 23:54

Toen ons paard 3 jaar was reed ik om de dag, maximaal een half uur tot echt 't maximum van drie kwartier!
Het zijn niet alleen zijn spieren die veel te voorduren krijgen, maar vooral zijn rug. Die is dit echt nog niet gewend!
Laat je paardje maar gewoon thuis, ervaring en dergelijke kan hij altijd nog opdoen. Hij is tenslotte nog maar 3 jaar.
Je hebt nog jaren de tijd om tekens nieuwe ervarigen op te doen, waarom moet dit dan ineens gebeuren in een paar dagen?!