Krediet crisis

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

madamX

Krediet crisis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-08 16:24

Ik vraag mij af in hoeverre de huidige kredietcrisis invloed heeft op 'paardenland'. Zelf heb ik er geen last van omdat hier alles zelfstandig draait en ik nergens van afhankelijk ben. Maar hoe is het bij anderen?

___Tessa___

Re: Krediet crisis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 16:33

ben wel benieuwd idd on hoeverre wij hier mee te maken krijgen.

Laura_Robin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 08:59

Zou me kunnen voorstellen dat het vooral voelbaar is in de markt voor duurdere paarden die naar de VS verkocht zouden moeten worden.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 10:56

ik vind het voer belachelijk duur geworden, stro en vlas etc is vorig jaar schrikbarend omhoog gegaan vanwege schaarste maar ik geloof nooit dat ze weer gaan zakken bij overvloed....
Ik rij niet zoveel clinics en lessen meer omdat het niet meer te betalen is en ook 'zomaar' op een wedstrijd gaan kijken of evenement doe ik niet meer vanwege de torenhoge brandstofprijzen, dus hier heeft de kredietcrisis ook toegeslagen.

willeke_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 11:26

ja ik voel het wel... Alles wordt pokke duur tegenwoordig... Hoewel ik vrij goedkoop sta met mijn paard moet ik toch ook uitkijken met m'n loon... Ik heb nl nog huur, stroom & gas te betalen en andere vaste kosten, die ook elk jaar geïndexeerd worden...

VEGASS

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 18:13

Bij ons was het stro erg gestegen in prijs vorig jaar. Door deze slechte zomer verwachtte ik weer een stijging,maar nee hoor, wij op stal kregen het kwartje van kok terug. Stro was gedaald, dus ook het stalgeld daalde. Het voordeel van een vereniging. Bij een particulier geloof ik niet dat hij weer zijn prijs laat zakken

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 18:51

jullie hebben het nu allemaal over het algemeen duurder worden van dingen, daar doelde de topicstarter niet op geloof ik Lachen

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 10:36

Op dit moment geeft het nog geen effect, maar deze crisis moet geen jaren duren. De aandelen zijn erg laag, opbrengsten krijg ik daar niet meer uit op dit moment. Kan het nu nog wel rooien, maar als zoiets erg lang duurt zal ik ergens op moeten bezuinigen, en paarden zijn niet mijn eerste levensbehoefte.

Amanda_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 11:22

Ik merk wel in mijn omgeving, dat mensen die nog een paard hadden voor de verkoop, hem toch iets sneller op Marktplaats gezet hebben dan ze eerst van plan waren. Gewoon vanwege het feit dat mensen straks misschien helemaal krap komen te zitten in de centen en ze dan dus helemaal niet meer van hun paard afkomen.

Zelf merk ik er vrij weinig van, ik heb een paard wat dag en nacht buitenstaat en nog niet bijgevoerd word.

Al moet ik wel toegeven, het was het de bedoeling hem eerst op een stal te zetten, ongeveer 20minuutjes rijden met de auto, maar dat heb ik bewust niet gedaan vanwege de benzineprijzen en omdat het me dan helemaal een godsvermogen zou gaan kosten Haha!..Gelukkig gaat het op mijn huidige stal/weide ook erg goed:)

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-08 15:39

In mijn omgeving zijn er al stallen die overwegen de hele boel te verkopen. Het is te merken dat mensen wachten met de aanschaf van een paard of dat ze het paard verkopen: pensionstallen met hoge pensionprijzen hebben daardoor minder klanten, waardoor enkelen nu overwegen te sluiten....
Dit zijn 3 verhalen die ikzelf hoorde (van eigenaren zelf, dus geen speculatie) en ik keek daar een beetje van op.... Daarom vraag ik me af of dit toeval is of dat dit een landelijk fenomeen is/wordt dankzij de kredietcrisis.
Ook heb ik geruchten gehoord (dus niet van eigenaren zelf) dat mensen die recent een manege/stal hebben gekocht, het nu ook erg zwaar hebben en moeite hebben hun nieuw gekocht bedrijf te exploiteren. Daar ben ik benieuwd naar. Een goed ondernemersplan/management moet een dergelijke crisis toch kunnen doorstaan?

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 18:03

Als zelfs de grote banken de crisis al niet doorstaan, hoe goed moet je ondernemersplan dan zijn? Als er geen klanten zijn, kun je nog zo'n goed ondernemersplan hebben, maar dan gaat je bedrijf er toch aan onderdoor. Zeker startende bedrijven die nog geen reserves hebben opgebouwd.

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 18:32

Ik begrijp van meerdere fokkers dat de kredietcrisis wel degelijk te maken heeft met de paardenverkoop. Tenminste.... Dat is het excuus wat er nu gebruikt wordt.
Maar je merkt het ook op sommige veilingen. Er gaan veulens weg voor bar weinig geld. Laagste bedragen hebben toch wel grenzen bereikt.
Hier staan ook nog 2 veulens te koop. En dat is echt niet omdat er veel geld voor deze twee gevraagd wordt (zie onderschrift) Knipoog

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-08 06:05

Neonlight schreef:
Als zelfs de grote banken de crisis al niet doorstaan, hoe goed moet je ondernemersplan dan zijn? Als er geen klanten zijn, kun je nog zo'n goed ondernemersplan hebben, maar dan gaat je bedrijf er toch aan onderdoor. Zeker startende bedrijven die nog geen reserves hebben opgebouwd.

Die crisis is ontstaan door slecht management, wanbeleid en 'kuddedenken'; heeft niets met ondernemersschap te maken, vandaar die crisis. Een goed ondernemersplan hangt samen met goed management en is bestand tegen 'slechte tijden'. In de economie is het heel normaal dat je 'vette' jaren hebt en 'magere' jaren; een goede ondernemer verdient in beide periodes, veel of weinig klanten maakt niet veel uit. Ik ben ook niet geheel afhankelijk van 'pensionklanten', ondanks dat ik verder geen baan heb; heeft puur te maken met bedrijfsvoering, die ervoor moet zorgen dat je geheel onafhankelijk wordt, iig van het wanbeleid van 'de grote' banken.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 08:47

cissy schreef:
ik vind het voer belachelijk duur geworden, stro en vlas etc is vorig jaar schrikbarend omhoog gegaan vanwege schaarste maar ik geloof nooit dat ze weer gaan zakken bij overvloed....
Ik rij niet zoveel clinics en lessen meer omdat het niet meer te betalen is en ook 'zomaar' op een wedstrijd gaan kijken of evenement doe ik niet meer vanwege de torenhoge brandstofprijzen, dus hier heeft de kredietcrisis ook toegeslagen.

Ik ben het helemaal met je eens! En vooral die dikgedrukte zin Haha!

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 08:57

madamX schreef:
Neonlight schreef:

Die crisis is ontstaan door slecht management, wanbeleid en 'kuddedenken'; heeft niets met ondernemersschap te maken, vandaar die crisis. Een goed ondernemersplan hangt samen met goed management en is bestand tegen 'slechte tijden'. In de economie is het heel normaal dat je 'vette' jaren hebt en 'magere' jaren; een goede ondernemer verdient in beide periodes, veel of weinig klanten maakt niet veel uit. Ik ben ook niet geheel afhankelijk van 'pensionklanten', ondanks dat ik verder geen baan heb; heeft puur te maken met bedrijfsvoering, die ervoor moet zorgen dat je geheel onafhankelijk wordt, iig van het wanbeleid van 'de grote' banken.

Vooral het kudde-denken is inderdaad van toepassing. Toen de berichtgeving van de IJslandse bank bekend werd gemaakt, is men massaal het geld gaan checken en zijn mensen op een andere wijze hun aandelen, obligaties en geld gaan plaatsen. Het is nu een gekkenhuis bij de ECHTE financiele adviseurs....
Maar het blijft toch een trieste toestand. Zelfs het journaal doet mee aan de jutterij en kudde-denken en veroorzaken ook hectische toestanden bij de kleine beleggers...

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 08:59

Misschien kuddegedrag maar ik zou mijn centen ook veilig willen stellen Vork
Ik denk dat de ouderwetse sok nog de beste methode is Clown Er schijnt ook een run geweest te zijn op kluizen Vork

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 10:33

Citaat:
jullie hebben het nu allemaal over het algemeen duurder worden van dingen, daar doelde de topicstarter niet op geloof ik

Klijntjuh, alle 'dingen' worden duurder en de paardenland dingen dus ook, voer en stalling etc hoort er volgens mij wel degelijk bij, of dacht jij dat de TS het alleen over de paarden zelf had? dan had ze dat er bij moeten zetten.... Lachen

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-08 10:36

Ja ik had het er misschien bij moeten zetten maar aangezien heel 'bokt' voornamelijk over paarden gaat vond ik dat overbodig. Ik bedoel dus 'in hoeverre de krediet crisis invloed heeft op paardenland' . Zoals ik tot zover vernomen heb heel erg veel, met name bij paardenhouders die net een stal gekocht hebben.

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 10:53

madamX schreef:
Ik vraag mij af in hoeverre de huidige kredietcrisis invloed heeft op 'paardenland'. Zelf heb ik er geen last van omdat hier alles zelfstandig draait en ik nergens van afhankelijk ben. Maar hoe is het bij anderen?

Dit is bericht van TopicStarter, Cissy........... Tong uitsteken

81Puck

Woonplaats: In een groen groen groen groen, knollen knollenland.......

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 12:06

Wacht de prijzen op de veilig van Weert a.s. maar af. Ik weet zeker dat de prijzen aanzienlijk lager liggen, en er ook minder paarden verkocht zullen worden.

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 12:23

81Puck schreef:
Wacht de prijzen op de veilig van Weert a.s. maar af. Ik weet zeker dat de prijzen aanzienlijk lager liggen, en er ook minder paarden verkocht zullen worden.

Daar hoef je niet voor op de veiling van Weert te wachten. Is al gebleken in de laatste paar veilingen Ja