Notoire uitbreker

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Notoire uitbreker

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 16:18

Mijn paard breekt regelmatig door de omheining of vliegt er overheen. Vanmiddag was het weer bingo, toen er iemand met een menwagen langs reed. Voor ik ook maar met de ogen kon knipperen, zeilde hij over de omheining van de paddock en stoof achter de combinatie aan, de bush bush in. Na een kwartier liet hij zich pakken, hij kwam met de neus net niet op de grond naar me toe en liet zich schijnheilig mee naar huis nemen.
Even over de omheining, die is meer dan anderhalve meter hoog en bestaat uit palen met breed schriklint, waar een flinke lel stroom op staat. Het paard in kwestie staat minimaal 10 uren per dag buiten, hetzij in de paddock, hetzij in de wei. Ook uit de wei met evenhoge omheining ontsnapt hij op gezette tijden.
Het is niet dat hij hier meteen tegen een auto aan kan rennen, maar hij kan ruiters en menners in gevaar brengen doordat hij op die momenten ook echt met bravour op andere paarden afrent.

Wie heeft er ook zo'n malloot rondlopen en kan me misschien nog tips geven waar ik nog geen weet van heb?

anniee

Re: Notoire uitbreker

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 16:18

staat hij alleen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 16:25

Niet helemaal, er zit een corridor van schriklint tussen hem en de buurvrouw. Ze kunnen elkaar net niet aanraken, maar wel de hele dag zien, ruiken en horen. Hij kan niet bij een ander paard in een bak of wei want dat wordt moord en doodslag.

anniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 16:28

ik denk dat daar dan toch de reden inzitvan het gedrag. Waarschijnlijk moet je toch je omheining verhogen, door bv palen van 2,5m. de grond in te slaan en zo een omheining van twee meter te creeeren. Of een dubbele omheining, een lagere aan de binnenkant.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 16:32

Daar zit nu het probleem, hij draait de poten er niet voor om, om ergens dwars doorheen te walsen als hij weg wil. Een sloot houdt hem ook niet tegen. Verder zit hij overwegend achter merries aan, die voorbijkomen. Ik denk ook niet dat palen, die een halve meter de grond in gaan, helpen, die ramt hij er zo uit.

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 16:36

is het de omheining op de foto in je profiel?
ik vind 2 linten er niet erg 'imposant' uitzien Knipoog

en nog een vraagje: is hij hengst of ruin?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 16:37

fojoe schreef:
is het de omheining op de foto in je profiel?
ik vind 2 linten er niet erg 'imposant' uitzien Knipoog

\
Zelfde palen, dat klopt, maar allang van vier linten voorzien....

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 16:46

wat ik zou doen als ik in jouw schoenen stond:
1. stuk hoger maken met een extra lint.
2. iets als beo band tussen de linten plaatsen.
zo ziet de omheining er niet alleen robuuster uit, ze is meteen ook heel stevig.
je zal eerder gebroken palen hebben dan een gescheurde beo band.

bij mijn moeder staat zo'n omheining er al meer dan 15 jaar: 3 rijen beo band, met een stroomdraadje ervoor en erboven omdat ze er niet tegen zouden gaan hangen.
toen er lange tijd (maaaaanden) geen stroom op het draadje stond, gingen de paarden er tegen hangen om het gras aan de buitenkant op te knabbelen (véél lekkerder dan in de weide Vork ), daardoor zijn er een hoop palen helemaal scheef geduwd en enkele gebroken, maar de band is alleen maar een klein beetje uitgerekt (en die kan je weer opspannen).
er is nog nooit een paard door gegaan Haha!

anniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 16:48

Wat is het inderdaad, een hengst?

En als je er hout omheen doet dan, met bovenaan bijvoorbeeld lint?
Je kunt ook langere palen kopen denk ik, dus het hoeft niet slechts 50cm in de grond te zitten, kan ook palen van 3 meter nemen en die een meter de grond inzetten?
Hoewel je de omheining zo imposant moet zien te maken dat hij er niet tegenaan/doorheen gaat, dan maakt die 50cm ook niet uit. bij ons is het genoeg in elk geval.

Heeft hij een deken om? Dan gaat die van mij er ook zo doorheen, dan vangt de deken de klap op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 16:49

Het lint zit nu op de hoogte die je op de foto ziet als bovenkant palen en dan vier linten boven elkaar.
Ik ga nog kijken of ik beoband kan scoren, maar ik weet niet hoor..... hij vliegt er vaak gewoon boven overheen.
Stroom zit er ook meer dan genoeg op.
In elk geval bedankt voor het meedenken!

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 16:51

graag gedaan Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 16:52

Anniee, het is een ruin, hij is op driejarige leeftijd gecastreerd. Ik probeer eerst om maandag gelijk Beoband te scoren. Het bovenste schriklint van de vier zit nu op een hoogte die overeenkomt met de bovenkant van de palen. Ik heb even gemeten, ik dacht dat het 1.50 was maar het is 1.65.

anniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 16:54

Dan zit de oplossing in het verhogen zou je zeggen, als hij er overheen gaat?
Als je dus alleen Beoband plaatst, maar op dezelfde hoogte, heb je kans dat hij er alsnog overheengaat op den duur?
Misschien kun je ook je huidige palen verlengen -kan me voorstellen dat het wel een duur geintje wordt om alle palen te vervangen- bv met afstandsisolatoren van 20cm, of een plankje er achter vastmaken met daarop een isolator, net wat je wensen zijn. Dat, in combinatie met de Beoband, is een goede optie denk ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 16:57

Nou, zou kunnen maar hij is erg onverschrokken, geeft niks om stroom en als hij ergens niet overheen kan, dan gaat hij er wel doorheen.

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 17:00

maar met iets als beo band én een extra lint zou je de 2 problemen kunnen opvangen.
je maakt het zo hoog dat hij er niet meer overheen kan, en zo stevig dat hij er niet meer doorheen kan Knipoog

hout ipv. beo band kan ook, maar beo band kan je sneller en flexibeler plaatsen, met grotere overspanningen, en je hebt er geen onderhoud aan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 17:02

Hij kan er dan inderdaad ook niet meer doorheen, maar dan lopen we wel weer het risico dat hij zich kan verwonden.
Toch denk ik dat we in eerste instantie maar voor beoband gaan.
En mocht dat niet lukken, dan bouw ik wel een bunker Haha!

anniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 17:05

hihi dat kan inderdaad altijd nog Knipoog

Ik denk echt beoband met verhoging, zou het ook tegelijkertijd plaatsen zodat hij doorheeft dat hij echt geen kant op kan. Dus niet er overheen en ook niet erdoorheen.
Draadje erboven plaatsen is zo gebeurd en is niet zo prijzig.
Heeft ie nou wel of geen deken om? anders misschien die deken even aflaten?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 17:10

Oh sorry, nee hij heeft alleen een deken op als het regent, rond deze tijd van het jaar. Als het straks kouder wordt, krijgt hij wel een winterdekentje.

anniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 17:16

Die van mij brak laatst ook steeds uit (haf van 1.50, draad van 1.55 ongeveer) toen heb ik aan de borstsluiting van zijn deken allerlei stroomdraadjes gehangen en bovenop het halster ook wat korte draadjes en het was meteen gebeurd.
Hij is ook een ster in uitbreken, rende als veulen van een paar week oud al door de omheining van ijzerdraad met 220.

Nu, als de omheining hoog genoeg is en strak genoeg staat blijft hij -normaliter- wel staan.
Laatst bijgewerkt door anniee op 18-10-08 17:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 17:19

Haha, ben je ook mooi mee, met zo'n haf!

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 17:25

suleilitha schreef:
Hij kan er dan inderdaad ook niet meer doorheen, maar dan lopen we wel weer het risico dat hij zich kan verwonden.

nog zo'n voordeel van beo band, zou knap zijn als hij zich daaraan kan verwonden Knipoog
of misschien wordt hij wel achteruit gekatapulteerd als hij er tegenaan loopt ROFL

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 17:27

Ja ok, ik weet wel wat beo band is maar als een paard er met een rotgang tegen aan batst, kan het lelijk over de kop slaan.
Maar goed, we gaan maandag shoppen!

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 17:30

ok, daar heb jij weer gelijk in.
als ze met een rotgang ergens tegenaan klappen, kunnen ze natuurlijk lelijk vallen.

anniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 17:32

Dat wordt boks-hoefschoenen aandoen, als hij daar tegenop rent want dan is het plaatje compleet Clown

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 18:11

helmpje niet vergeten! *LOL*