Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
saskiakefie schreef:waarvoor gebruik je nu eigenlijk precies sporen?
In ieder geval niet om een paard vooruit te krijgen, maar waarom dan wel?
ja, verfijning van de hulpen, maar wat wordt daar dan mee bedoeld?

Huertecilla schreef:Ik zou met twee van mijn paarden nu beduidend verfijnder met de benen kunnen communiceren met sporen.
Ik ben daar vaardig genoeg voor onder de omstandigheden waaronder ik dat zou willen en zij zijn er helemaal klaar voor.
Toch doe ik het niet omdat het een door mij ongewenst effect heeft. In onze omgeving zijn sporen een dwangmiddel. Sporen worden hier gebruikt zoals Steinbrecht in het Gymnasium beschrijft. Dat zet bij de niet ruiters veel kwaad bloed. Hier in het dorp is de modale inwoner anti-ruiterij vanwege wat zij onnodig paarddwingen vinden.
Omdat er bij de ruiters en daardoor ook bij de niet-ruiters totaal geen begrip is van dat een spoor een communicatiemiddel is wat eigenlijk als een nauwkeurige (aan)wijsvinger aan de kuit is, kan ik geen sporen gaan gebruiken. Dat zou me aan rijgenot door verlies aan draagvlak véél meer kosten dan het door verfijning zou opleveren.
De beperking van de beennauwkuerigheid is een gegeven en iets wat ik accepteer.
De verfijning van de communicatie probeer ik nu uit een betere combinatie van de verschillende inwerkingen te halen en dat is simpel een andere uitdaging. Ook leuk![]()
Ik moet de heerlijk logische systematiek van Müsseler toch al vertalen naar rijden met de halsring![]()
hc
Raggel schreef:Ok en wat heeft dit met de vraag van de TS te maken?