vraagje sporen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

saskiakefie

vraagje sporen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-08 15:21

waarvoor gebruik je nu eigenlijk precies sporen?
In ieder geval niet om een paard vooruit te krijgen, maar waarom dan wel?
ja, verfijning van de hulpen, maar wat wordt daar dan mee bedoeld?

Huertecilla

Re: vraagje sporen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 15:40

saskiakefie schreef:
waarvoor gebruik je nu eigenlijk precies sporen?
In ieder geval niet om een paard vooruit te krijgen, maar waarom dan wel?
ja, verfijning van de hulpen, maar wat wordt daar dan mee bedoeld?

Een paard kan alleen een signaal waarnemen als het zich onderscheidt van ruis en/of een ander signaal; als er verschíl van plek/kracht voélbaar is.

Om verschíl in signaal met het been aan te geven moet daarom het raakpunt waarneembaar verplaatst worden en waarneembaar van druk verschillen.

Een kuit heeft een raakvlak met het paard van zeg 15 cm2.
Dat houdt in dat én variatie van de plek én de variatie van de kracht over een groot oppervlak verdeeld wordt en verschil pas waargenomen kan worden bij een relatief grote verandering.

Hoe kleiner het raakvlak van een spoor, hoe geringer de verplaatsing en benodigde kracht voor waarneming van differentiatie door het paard.

Dit houdt in dat je met een piepklein spoorpuntje mega-licht superfijn toch perfect voor het paard waarneembaar verschíl in signaal kan geven.

Dit vraagt echter wel dat de ruiter hiertoe vaardig is, er de fijne motoriek met diens been voor heeft. Een ruiter die het been niet écht stil kan houden en niet écht bewust gedoseerd kan plaatsen en doseren is niet aan verfijning van beensignaal met een spoor toe, laat staan aan een scherpe spoor.

In het levenswerk van Gaspard de Saunier staat dit mooi en helder geschreven. De platen spreken boekdelen: eerst rijdt de ruiter zonder stijgbeugels om zijn been te leren beheersen, dan met beugels maar zonder spoor, dan met spoor in een leren beschermhoes en tot slot met scherp wiel. Een groot wiel wat makkelijk rolt dus bij correct gebruik niets beschadigd. Wel met vlíjmscherpe puntjes waardoor de geringste misser bloed prikt en en wie bloed prikt is af.
Niets lompigheid mogelijk want de geringste huidbeschadiging is gelijk zichtbaar OK dan!

hc

xFrieske

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 15:45

Ik zie wel vaak dat mensen sporen dragen die geen sporen moeten dragen, ze houden hun tegen zodanig naar buiten dat ze die paarden gewoon telkens prikken waarneer het totaal neit nodig is. Ik vind dat je dan gewoon echt je sporen in de kast moet stoppen ergens ver weg van je paard. Boos!

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 19:28

Interessant topic en Huertecilla duidelijk omschreven! (bedankt)
Voor mij is het helemaal duidelijk zo, ik heb het me ook regelmatig afgevraagd Lachen

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 20:02

HC omschrijft het uitstekend,erg duidelijk ook

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 21:49

Ik zou met twee van mijn paarden nu beduidend verfijnder met de benen kunnen communiceren met sporen.
Ik ben daar vaardig genoeg voor onder de omstandigheden waaronder ik dat zou willen en zij zijn er helemaal klaar voor.
Toch doe ik het niet omdat het een door mij ongewenst effect heeft. In onze omgeving zijn sporen een dwangmiddel. Sporen worden hier gebruikt zoals Steinbrecht in het Gymnasium beschrijft. Dat zet bij de niet ruiters veel kwaad bloed. Hier in het dorp is de modale inwoner anti-ruiterij vanwege wat zij onnodig paarddwingen vinden.
Omdat er bij de ruiters en daardoor ook bij de niet-ruiters totaal geen begrip is van dat een spoor een communicatiemiddel is wat eigenlijk als een nauwkeurige (aan)wijsvinger aan de kuit is, kan ik geen sporen gaan gebruiken. Dat zou me aan rijgenot door verlies aan draagvlak véél meer kosten dan het door verfijning zou opleveren.

De beperking van de beennauwkuerigheid is een gegeven en iets wat ik accepteer.
De verfijning van de communicatie probeer ik nu uit een betere combinatie van de verschillende inwerkingen te halen en dat is simpel een andere uitdaging. Ook leuk Haha!
Ik moet de heerlijk logische systematiek van Müsseler toch al vertalen naar rijden met de halsring Knipoog

hc

Raggel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 21:53

Huertecilla schreef:
Ik zou met twee van mijn paarden nu beduidend verfijnder met de benen kunnen communiceren met sporen.
Ik ben daar vaardig genoeg voor onder de omstandigheden waaronder ik dat zou willen en zij zijn er helemaal klaar voor.
Toch doe ik het niet omdat het een door mij ongewenst effect heeft. In onze omgeving zijn sporen een dwangmiddel. Sporen worden hier gebruikt zoals Steinbrecht in het Gymnasium beschrijft. Dat zet bij de niet ruiters veel kwaad bloed. Hier in het dorp is de modale inwoner anti-ruiterij vanwege wat zij onnodig paarddwingen vinden.
Omdat er bij de ruiters en daardoor ook bij de niet-ruiters totaal geen begrip is van dat een spoor een communicatiemiddel is wat eigenlijk als een nauwkeurige (aan)wijsvinger aan de kuit is, kan ik geen sporen gaan gebruiken. Dat zou me aan rijgenot door verlies aan draagvlak véél meer kosten dan het door verfijning zou opleveren.

De beperking van de beennauwkuerigheid is een gegeven en iets wat ik accepteer.
De verfijning van de communicatie probeer ik nu uit een betere combinatie van de verschillende inwerkingen te halen en dat is simpel een andere uitdaging. Ook leuk Haha!
Ik moet de heerlijk logische systematiek van Müsseler toch al vertalen naar rijden met de halsring Knipoog

hc

Ok en wat heeft dit met de vraag van de TS te maken? Nors opkijken

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 22:15

Raggel schreef:
Ok en wat heeft dit met de vraag van de TS te maken? Nors opkijken

Dat, haar citaat: ´verfijning van de hulpen´, ook via andere wegen bereikt kan worden Pling

De inwerking van het been is maar één van de inwerkingen waaruit signalen zijn opgebouwd.
De nauwkeuriger inwerking welke met een spoor mogelijk is door een daartoe vaardige ruiter kan ook via andere inwerkingen bereikt worden.

In het Gymnasium van Steinbrecht wat de bijbel van de klassiek dressuur genoemd mag worden is de spoor ook heel duidelijk een middel om mee te stráffen. Dit aspect van de 19de eeuwse klassieke dressuur valt weg wanneer je geen sporen hebt.
Dat ik dat geen nadeel vind mag helder zijn.

hc

Jacimatho

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 19:28

Moderatoropmerking:
Off topic berichten verwijderd. Graag in de discussie blijven aub en niet lange te omwegen maken.