Stel: je koopt een paard, maar de vorige eigenaar zegt erbij dat hij niet mag worden doorverkocht. Als het niet klikt, hij past toch niet bij je ambitie, je persoonlijke/financiële omstandigheden laten het niet meer toe om hem te houden of je zet hem om welke andere reden dan ook te koop, zodra het paard van jou is heeft de vorige eigenaar toch niets meer te zeggen over of hij weg mag en waar hij dan naartoe gaat?
Ik zie het hier op bokt regelmatig voorbijkomen en meestal leidt het tot gedonder. Dat je de vorige eigenaar een seintje geeft dat het paard de verkoop in gaat en ze de mogelijkheid geeft om hem/haar terug te kopen, prima. Maar 'niet mogen doorverkopen' vind ik wel erg ver gaan. En wat nou als je het paard hebt verbeterd door al je training, dan is het niet meer dan logisch dat het paard meer moet opbrengen dan je er destijds voor hebt betaald. Als de vorige eigenaar hem terug wil voor hetzelfde bedrag, dan heb je mooi een probleem.
Dus ik zeg: verkocht is verkocht. Vorige eigenaar op de hoogte stellen van verkoop is natuurlijk netjes, maar 'niet mogen doorverkopen' gaat te ver.
Ik ben benieuwd naar jullie mening en ervaring hiermee.
verkocht is idd verkocht.