s'Avonds paardrijden, waar let jij op?!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ik rijd nooit buiten in het donker.
11 (39%)
Ik rijd wel buiten in het donker , maar denk niet aan verlichting en reflectie.
Geen stemmen
Ik rijd wel buiten in het donker en denk altijd aan verlichting en reflectie.
17 (60%)

Totaal aantal stemmen: 28

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-08 08:15

Ik ben erg benieuwd waar iedereen op let bij het s'avonds rijden (dus in het donker).
Wat voor reflectie en licht hanteer je en hoe ga je om met het verkeer.

Els_St

Re: s'Avonds paardrijden, waar let jij op?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 09:31

Ik zorg voor de juiste reflectie aan zijn benen en aan zijn hoofd.
Ook zorg ik voor dat ik een jas draag die reflectie geeft.
Ik heb altijd geleerd als je op een weg bent waar geen voetpad/fietspad is dat je tegen het verkeer in moet gaan rijden, dan zien ze je aankomen, want dan is het hoofdgelijk in beeld. Als ik een bocht om ga, stap ik af en kijk of er niks aan kom. Moet er niet aan denken dat er eentje de bocht om komt vliegen.

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 12:13

Sowieso zo veel mogelijk reflecterend en ook verlichting erbij.

WWisecracker

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 12:19

Ik rijd regelmatig in het donker buiten. Dit omdat ik graag buiten rij, en overdag niet kan rijden. Ik ga als een soort van kerstboom op pad. 4 beenbeschermers met reflectie, reflecterende deken, refl. jasje voor mezelf, lampjes aan de laars enz. Heb nu ook een reflectie staart beschermer gezien lijkt mij ideaal.

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 12:24

Els_St schreef:
Ik zorg voor de juiste reflectie aan zijn benen en aan zijn hoofd.
Ook zorg ik voor dat ik een jas draag die reflectie geeft.
Ik heb altijd geleerd als je op een weg bent waar geen voetpad/fietspad is dat je tegen het verkeer in moet gaan rijden, dan zien ze je aankomen, want dan is het hoofdgelijk in beeld. Als ik een bocht om ga, stap ik af en kijk of er niks aan kom. Moet er niet aan denken dat er eentje de bocht om komt vliegen.

als berijder van een paard ben je een bestuurder en moet je altijd rechts rijden.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 12:32

Zelfs al zie je eruit als een kerstboom rijden ze je nog van de sokken. Als je een kruising over moet of een auto uit een uitrit zit je pas op het laatste moment. Reflectie werkt alleen als er licht op schijnt. De meeste lampjes hangen voor de gemiddelde automobilist te hoog. De gemiddelde automobilist is immers ingestelt op fietsers en die verlichting zit veel lager. Lampjes aan de enkels scheelt al een stuk.

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-08 03:06

Anne_GTI@ Heb je daar ervaring mee?

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 14:15

annebe schreef:

Probeer het zelf maar eens uit op een lekker donker weggetje. Reflectie om de benen heeft nut, dat wordt behoorlijk zichtbaar in de lichtbundel van een auto, reflectie aan de ruiter zie je vrijwel niet, reflectie over de bovenkant van het paard zie je ook niet. En bedenk goed dat zolang er geen licht opvalt je reflectiemateriaal ook echt NIET zichtbaar is. Zorg dat je lampje inderdaad aan je enkel zit, dat is de hoogte waar automobilisten kijken en waar je dus gezien wilt worden.
Ik rij zelf hoogstens bij schemer buiten en dan inderdaad met reflectie om de benen, een reflecterend hesje en een knalgeel zweepje. In het donker rijden vind ik niks aan, dus in de winter rij ik 's avonds in de bak en zijn de buitenritten voor vrije dagen.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 15:27

annebe schreef:

Ja. Ik had mijn paard ook opgetuigd als kerstboom en een mevrouw met een suzuki alto kwam uit een uitrit. Ze minderde vaart om het fietspad te kunnen overzien en ik dacht dat ze mij gezien had en draafde door. Op dat moment trok mevrouw met de auto op en steeg het paard op. Paard sprong met een elegante boog over de auto heen en raakte met een achterhoef het dak van de auto. Klein deukje en twee geschrokken mensen was het gevolg.

Ik had een brandweerjas aan, twee lampjes aan beide armen, lampje aan de frontriem, reflecterende deken en borsttuig, reflecterende strijklappen. Heel veel meer kan je er niet aanhangen dus.... De plaatsing van de lampjes was alleen te hoog en de automobiliste keek op een heel andere hoogte.

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-08 20:09

Bedankt voor jullie onderbouw!
Ik ben bezig om met politie ijsseland om de tafel te gaan zitten om informatie avonden te organiseren over verlichting te paard.

Voorheen reed ik zelf altijd s'avonds met mijn shets over straat en dan dan had je nog redelijk het berijk van een gemiddelde fietser.
Maar idd als je wat hoger zit, ben je al snel uit beeld.

Misschien nog een leuke tip voor de lichtgevende ruiters onder ons...
Je kunt die van die kleine knipperlampjes kopen die je bv aan je jas e.d kunt vast maken.
Rood licht vlecht ik altijd in de staart en wit licht gaat of op mijn jas en anders aan bij de boeg.
Je bent op deze manier op een redelijke afstand richtbaar en ook binnen het kader van een fietser.

Mette

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 20:26

Ik moet altijd van de ponyclub terug naar stal langs het fietspad in het donker. Dat fietspad is niet verlicht, dus zie je ook niks. Ik heb altijd zo'n mijnwerkers lampje op mn cap. Dat ding is heel fel, en zie je nog beter dan een fietslamp! Kan je gewoon halen bij de Xenos, voor een euro of 4.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 20:34

als een kerstboom, met een hesje, wegwerkrsbroek over mn rijbroek. reflectieom benen en lapjes om mn benen, arm en staart.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 12:09