De pony waarop ik rij zit momenteel erg dik in d'r vacht. Mede door het ineens weer warme weer ligt er momenteel een 100 grams deken op. Met een dikkere deken staat ze verschrikkelijk te zweten overdag in de zon en een dunnere zorgt voor nog meer haar. Tijdens het rijden heeft ze het momenteel erg snel warm en na 15 minuten staat het schuim erop en loopt het zweet eraf.
Dit kan natuurlijk komen door het warme weer van de afgelopen tijd, maar ik rij meestal 's avonds in een buitenbak, dus dan zou dat in principe mee moeten vallen. Na het rijden stap ik d'r altijd flink uit en zet d'r tijdens het voeren nog even lekker onder een wollen zweetdeken, maar daarna moet ze weer naar buiten. Omdat ze in een binnenstal nogal onrustig is, staat ze in een stal met flinke uitloop.
Daar komt meteen mijn vraag, want wat is nou schadelijker een pony die buiten staat met een natte hals terug buiten zetten, ze kan natuurlijk d'r stal in als ze het koud heeft, maar ik betwijfel of ze dit doet of d'r scheren? Als ze geschoren wordt staat ze natuurlijk ook nog gewoon buiten, een halsdeken voor als het echt koud is, is dan een optie, maar hoe hinderlijk is dat voor een paard?
Graag jullie tips, adviezen en ervaringen