help ik krijg mijn pony niet meer uit de wei omdat.........

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

marcha1987

help ik krijg mijn pony niet meer uit de wei omdat.........

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-08 13:46

Nou, ik heb mijn pony nu net een week of anderhalf, en na een week besloten de mense waar ze bij staat om de Fries te kopen waar ze eerst mee in een groep in de wei heeftd gestaan (oude eigenaar)
Heel leuk en gezellig natuurlijk, zei een vriendin terug en wat bescherming tegen de ander paarden hier, maar op zich minder voor mij......

Ik ben begonnen met wat grondwerk en voorzichtig aan te longeren en dat ging nog best goed ook (ze is 3,5 en was niet veel mee gedaan).
Nu dat sam (de fries :p) er nu bij is kan ik haar niet zonder sam uit de wei halen, longeren is ineens iets wat ze niet meer snapt en maar naar het hek trekt, en alleen in de stal of even wachten is er ook niet meer bij :S

Natuurlijk, ik weet het: De pony is hier nog geen twee weken en alles is nieuw en nu ze der vriendin terug heeft en hierdoor wat meer bescherming tegenover een grote boze ruin is het veel leuker en veiliger om bij haar te blijven.
De Fries zelf vind wel leuk maar reageerd minder gestrest.

Nu was mijn vraag hiermee eigenlijk::: Doe ik er nu wel goed aan om haar nu als enige op stal te zetten (s'avonds staan ze wel bij elkaar en is het nog even geen optie beide apart einde maand wel) zodat ze kan wennen om zonder sam te zijn, en eventueel met de shetjes in de bak zodat zemekaar wel kunnen zien maar niet direkt bij elkaar kunnen zijn.
Ook wil ik meer gaan wandelen, eerst over het terein zelf en later meer naar buiten.

Dus, wie der ervaring mee heeft of een goeie tip, ze zijn welkom Haha!

(ze staat vandaag alleen op stal maar dan wel onder luid protest en zich helemaal druk en nat te maken)

Waves

Re: help ik krijg mijn pony niet meer uit de wei omdat.........

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 17:49

Ik zou haar niet alleen op stal zetten als ze daar helemaal gestressed van raakt. Ze moet waarschijnlijk nog wennen aan de nieuwe situatie en is misschien onzeker dus ik zou haar gewoon bij de groep en Sam laten. Als ze over een tijdje gewend is en haar plekje heeft in de kudde dan zal ze hopelijk wel wat zelfstandiger worden.

En zorg dat ze jou als leider ziet en dus vertrouwen in je heeft. Dan zal ze makkelijker met je meegaan zonder Sam.

biesbas

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 21:04

ik ga met lautje76 mee Ja

chanora

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 21:09

daar ben ik het ook mee eens, niet alleen op stal zetten..

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 06:21

Idd niet alleen op stal zitten. Arm paard. Een verhuizing is ontzettend ingrijpend voor een paard omdat je hun weghaalt uit een voor hun veilige situatie (hun kudde en territorium). Dan komt er veiligheid in de vorm van een kudde genoot en wordt haar dat weer afgepakt. Een goede leider (en ik neem aan dat jij voor haar een goede leider wilt zijn) garandeert een paard veiligheid. Door haar alleen op stal te zetten en weg te halen bij het paard wat haar die veiligheid biedt, stel je je niet op als goed leider en maak je het moeilijk voor haar om vertrouwen in jou te krijgen. Waarom toch die haast. Je hebt haar net. Geef haar de tijd om te wennen. Waarom in het begin niet met haar in de wei bezig zijn, op haar veilig plekje en daarna naast de wei en het zo langzaam opbouwen. Dan krijgt ze vertrouwen in jou.

Sin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 13:06

Ik heb gelezen dat het tot een half jaar kan duren vooraleer een paard zich aanpast aan z'n situatie (omgeving/baas/nieuwe vriendjes), dus ik zou jouw paard nog wat tijd gunnen. Knipoog

MaartxjeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 13:24

Ook ik zeg: niet alleen op stal zetten.
Ook een tip voor de toekomst: Zoek dr ook eens op in de wei, zonder dat je dr daadwerkelijk ophaalt.
Succes, en veel plezier met je nieuwe paard!

marcha1987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-08 14:31

@ liljebo: Niet gelijk ervan uitgaan dat iemand er haast bij heeft graag. Ik heb er geen enkele haast mee namelijk en het was gewoon een vraag uit nieuwschierigheid hier omdat het nu wel wat lastiger is een van de paarden mee te nemen. De mijne uit de wei en beide uit de stal omdat ze er allebei tegelijk uit willen (ze staan samen in een grote stal).

Wederom, het was een vraag uit nieuwschierigheid Knipoog
En ja in de wei opzoeken wandelen, borstelen enzo wordt ook gedaan Knipoog

Maar echt, het valt best mee met het arme paard :p
Laatst bijgewerkt door marcha1987 op 16-10-08 14:34, in het totaal 1 keer bewerkt

nuldertien

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 14:34

Maar het arme paard staat nu wel alleen binnen.

marcha1987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-08 14:35

Nee hoor, dat vond ik zelf toch niet eerlijk dus is ze na een uurtje weer naar buiten gegaan en nu met dit rotweer staan ze allemaal binnen. Zei dus ook met der maatje.

nuldertien

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 14:38

Ooooohhhhhhhh, kijk aan, dat is wel fijner voor het paardje.

marcha1987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-08 14:40

Het was ook maar een probeersel om te zien hoe ze zou reageren, en tja dat was dus best heftig. Dus moeten er inderdaad andere manieren gevonden worden, meer mee gaan wandelen enzo Knipoog

marcha1987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-08 14:45

Maar nu hoor ik niemand met dingen om een paard uit de wei te halen, pony van het buurmeisje die komt eigenlijks voor geen meter vooruit als je der mee wil nemen... En er is al best veel geprobeerd maar we weten het eventjes niet meer Lachen

nuldertien

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 14:50

Wat gebeurd er precies met uit de wei halen?

marcha1987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-08 14:57

Het duurt even voordat je der hebt, en dan bijft ze staan. Dat is het eigenlijk. Meestal wordt ze met zn 2 uit de wei gehaald waarbij er 1 achter haar loopt dan loopt ze wel. Meer de wei in met wat lekkers, jaloers maken door een ander te kroelen, wat lekkers als ze de wei uit komt... ze geeft er niks om. Het is ook niet dat ze elke dag lang bereden word of op der kop krijg als ze wel komt.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 15:00

marcha1987 schreef:
Nee hoor, dat vond ik zelf toch niet eerlijk dus is ze na een uurtje weer naar buiten gegaan en nu met dit rotweer staan ze allemaal binnen. Zei dus ook met der maatje.

Kijk... dat kon ik niet weten. Ik vond het een arm paard omdat je aangaf dat ze alleen binnen stond en van streek was. Der rest was gewoon als advies bedoeld-

marcha1987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-08 15:03

Ja okej das ook weer waar. Maar der zijn zoveel mensen die gelijk van het ergste uitgaan :S

nuldertien

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 15:07

marcha1987 schreef:
Het duurt even voordat je der hebt, en dan bijft ze staan. Dat is het eigenlijk. Meestal wordt ze met zn 2 uit de wei gehaald waarbij er 1 achter haar loopt dan loopt ze wel. Meer de wei in met wat lekkers, jaloers maken door een ander te kroelen, wat lekkers als ze de wei uit komt... ze geeft er niks om. Het is ook niet dat ze elke dag lang bereden word of op der kop krijg als ze wel komt.

Daar heb je al een punt, en een heel goed punt. Niet straffen als je haar na veel moeite te pakken hebt of uit de wei hebt. Je snapt al wat je dan voor boodschap geeft: als je naar me toe komt krijg je straf. Dat is niet okee.

Dus ze laat zich wel pakken maar verzet vervolgens geen stap meer. Begrijp ik dat goed?

Hoe doet ze dat als je haar wel uit de wei hebt gekregen en met haar over het terrein wilt wandelen bijvoorbeeld? Staakt ze dan ook?

marcha1987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-08 15:09

Zo af en toe als ze een goeie bui heeft heb je der zo, als ze de wei uit is, is er geen enkel probleem meer.

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 15:46

Mijn pony heb ik nu 7 maand en die verwacht nog als we het erf aflopen dat we naar de vorige stal terug gaan(zielig)...geef het tijd!
En voorlopig een 2e persoon meenemen is wel handig. (maarja dat lukt niet altijd)

fuego3

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 18:49

ik persoonlijk zou wel gaan oefenen om de pony op stal te zetten ,,, even longeren , knuffelen , of poetsen , even op stal zetten 10 min en dan weer bij haar maatje,, ze moet het vertrouwen krijgen dat ze als jij haar haalt ze wel weer bij haar maatje terug komt,, niet alle dagen ,, en rustig opbouwen!

Jah en uit de weide halen is een moeilijk probleem, ze te zwaar om te tillen Tong uitsteken , erzit dan ook niets anders op ,dan ze beide mee te nemen , of iemand mee nemen die meer overwicht heeft op jou pony.

marcha1987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-08 23:38

Ze staat nu alleen in een stal tegenover der maatje en verder gaat het goed, mevrouw heeft alleen wel een eigen willetje.... :p

Zo wordt het nu ook gedaan, als ze s' avonds op stal gaan gaat de pony van me buurmeisje als laats mee of de shetlanders worden er eerder uitgehaald en dan komt ze meestal ook wel mee :p