Hoe streng zijn als jurylid?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

NoireIdylle

Hoe streng zijn als jurylid?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-08 10:41

Ik heb afgelopen weekend gejureerd in de klasse B. Daar reed een jonge, ik denk vrij groene, amazone. In de proef moest zij op een gegeven moment E afwenden en B rechterhand. Op de middenlijn was al te zien dat ze stelling naar links ging aannemen, waardoor er vanaf de zijlijn 2x behoorlijk hard gebruld werd: RÉCHTS!!! RÉCHTS!!! (dit bleek een collega jurylid, niet in functie op dat moment te zijn..) Officieel moet je dus zo'n meisje af rekenen op "hulp van derden" en dus uitsluiten. Ik heb ervoor gekozen om het op haar protocol te vermelden als waarschuwing. Helaas heb ik die persoon na afloop niet meer gezien, en dit dus niet meer aangekaart bij haar. Maar zouden jullie zo'n meisje in dit geval wel de baan uit hebben gestuurd?

Wildgirl

Re: Hoe streng zijn als jurylid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 10:43

in het geval van een onderlinge wedstrijd zeker niet en als het nog een jong meisje is, in de B, dan ben ik tijdelijk doof en zet ik het onder het protocol

NoireIdylle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-08 10:44

Was officiële KNHS wedstrijd

lucienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 10:46

Ik vind dat je er goed aan gedaan hebt om een waarschuwing te geven. Neem aan dat het een pony ruitertje was?
Was het een klasse hoger of naar jouw idee een ervaren amazone vind ik dat er harder opgetreden had mogen worden.

cojo79

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 10:50

Ik zet het op het protocol als waarschuwing.
Maar mocht de voorlezer echt de gehelde proef aanwijzingen geven dan haal ik de combinatie en voorlezer bij mij.

NoireIdylle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-08 10:52

Was paardenwedstrijd, maar leek mij een vrij groene ruiter en idd B. Maar ik erger mij dood aan iemand (die het hoort te weten!) zo ongelooflijk aso loopt te brullen dat ze rechts moet, maar daar kan zo'n meissie niets aan doen, dus vandaar mijn besliising om dat op haar protocol te zetten en haar er persoonlijk niet op af te straffen. Ik vroeg mij dus af of er juryleden zijn, die dan wel heel zwart/wit op de strepen van het reglement gaan staan... of net als ik daar wat culanter(?) in zijn..

@Corina; dat vind ik ook wel een goede tip!

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 13:31

Ik zou het door de vingers zien, maar gelijk na afloop van de proef de lezer er op aanspreken. Al helemaal als het een collega jurylid is, die weet echt wel beter. Domme actie trouwens. Als er wel een streng jurylid zit wordt amazone gewoon uitgesloten door toedoen van de lezer.

NoireIdylle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-08 13:38

(Het was niet de lezer, maar iemand die een paar meter van mn hokje stond te brullen.) Maar ik neem wel de tip mee, om in het vervolg de combinatie na de proef even bij me te roepen.
Dit jurylid had ik een paar weken geleden ook al tegen mij in het harnas, toen ik een combinatie erop aansprak dat de 45 sec toch echt ver verlopen waren en ze nu toch echt aan de proef moest gaan beginnen. Toen stond deze mevrouw ook al vanaf een paar meter naar me te roepen: joh, niet zo streng zeg...

Ik krijg nu een beetje het idee, dat ze mij nu aan het provoceren is, of mijn positie probeert te ondermijnen ofzo... geen idee; maar daar mag een ruiter niet de dupe van worden. Toch hoop ik haar binnenkort weer eens te zien en dat te vragen aan desbetreffend jurylid.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 17:23

Zeker na het lezen van jouw laatste berichtje zou ik het nummer van het betreffende jurylid opzoeken en haar even bellen. De "beschuldiging" die je hier neerzet is niet mis. Voor je het weet gaat dit een eigen verhaal leiden en dat is zeker jouw bedoeling niet. Het zou zelfs uitgelegd kunnen worden dat jij haar gezag probeert te ondermijnen.

Hulp van derden = uitsluiting, maar dit zou ik niet heel gauw doen, zeker niet in de B. Wel direct na de proef erop aanspreken en als je het daarna nog een keer met dezelfde combi meemaakt dan maar wel uitsluiten.

De opmerking na 45 sec. zou ik beantwoord hebben: "vertel eens, waarom streng....?". en dan na de uitleg van de roeper (die waarschijnlijk niet komt) de partijen (lezer, evt ouderd, combinatie) even bij elkaar roepen en uitleggen dat we toch echt volgense de knhs regels rijden. En ik ga er dan vanuit dat jij echt niet na 50 seconden de combinatie op de 45 sec. regel wees.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 17:33

Toevallig was ik op dezelfde wedstrijd en voor mijn idee reed betrokken amazone al een minuut of 2 in de rondte. Ik had ook zoiets van, men mag nu wel een keer beginnen.
En ik vroeg me ook af waar dat jurylid niet in functie zich mee bemoeide. Ik stond daar ook niet in functie maar heb me gewoon afzijdig gehouden.

Joto

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 17:36

Persoonlijk zeg ik dat je het netjes hebt opgelost.. Maar aan de andere kant denk ik..Hoevaak zal dit al gebeurd zijn, hoevaak heeft ze al een waarschuwing gehad.. En uberhaupt waarom een ander jurylid zich daar mee bemoeid die niet eens in functie is. Als ik iemand lees en merk dat die gene niet goed weet welke kant, herhaal ik alles netjes maar duidelijk nog een keer, dat geeft geen enkel probleem.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 17:45

Begrijp me niet verkeerd hoor, er iets van zeggen vind ik helemaal niet fout. Maar ter plekke of later betreffende persoon er niet op aanspreken en dan nu over "gezag ondermijnen" praten op bokt, vind ik dan ook weer minder.

NoireIdylle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-08 18:54

jury schreef:
Begrijp me niet verkeerd hoor, er iets van zeggen vind ik helemaal niet fout. Maar ter plekke of later betreffende persoon er niet op aanspreken en dan nu over "gezag ondermijnen" praten op bokt, vind ik dan ook weer minder.

Ik ben zeker wel van plan die persoon nog eens aan te spreken, verder noem ik haar niet bij naam, maar beschrijf ik enkel de situatie en vraag ik mij af hoe andere juryleden ermee om zouden gaan.

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 22:47

Ik vrees dat ik de proef stilleg als zoiets zo overduidelijk gebeurt. Ik zal de amazone uitleggen dat ze vanwege zulke acties uitgesloten kan worden en haar verzoeken dit haar voorlezers/grooms/vrienden/vage bekenden of wat dan ook duidelijk te maken. Die keer laat ik het bij een waarschuwing want zeker in de B vind ik niet dat een amazone daar nou direct de dupe van hoeft te worden. Maar dit moet wel duidelijk gesteld worden.

Zodra ik klaar zou zijn met het jureren van de proef, spreek ik degene die heeft staan roepen er ook nog op aan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 08:16

Nou jury, het is toch juist goed dat ze het achteraf nog ff checkt op bokt? Ik heb ook zo vaak gehad dat ik achteraf twijfelde of ik het wel goed had opgelost, ff navragen en je hebt weer wat geleerd voor de volgende keer..

Ik zou in dit geval ook na de proef het ff hebben gezegd en als daar niet de mogelijkheid voor was had ik het op de coupons gezet..

Ik heb trouwens geleerd als mensen niet na 45 seconden beginnen dat je een punt van het binnenkomen af mag halen.. Ik heb dat ook een keer gedaan (en een opmerking erover), dat mens bleef maar rondrijden terwijl ik inmiddels al 2 x een seintje had gegeven en de voorlezer dat ook zeker had gezien..

NoireIdylle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-08 10:44

Relaxed schreef:
Nou jury, het is toch juist goed dat ze het achteraf nog ff checkt op bokt? Ik heb ook zo vaak gehad dat ik achteraf twijfelde of ik het wel goed had opgelost, ff navragen en je hebt weer wat geleerd voor de volgende keer..

Ik zou in dit geval ook na de proef het ff hebben gezegd en als daar niet de mogelijkheid voor was had ik het op de coupons gezet..

Ik heb trouwens geleerd als mensen niet na 45 seconden beginnen dat je een punt van het binnenkomen af mag halen.. Ik heb dat ook een keer gedaan (en een opmerking erover), dat mens bleef maar rondrijden terwijl ik inmiddels al 2 x een seintje had gegeven en de voorlezer dat ook zeker had gezien..

Daar is een forum toch ook voor?

Ik meen dat je iemand na 45 min niet gestart te zijn, mag/moet uitsluiten zelfs. Maar ook daar weer; in de B mag je verwachten dat het jonge groene ruiters zijn en dat je het ook als opbouwende kritiek kan meegeven.

_10_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 11:30

NoireIdylle schreef:

Ik meen dat je iemand na 45 min niet gestart te zijn, mag/moet uitsluiten zelfs. Maar ook daar weer; in de B mag je verwachten dat het jonge groene ruiters zijn en dat je het ook als opbouwende kritiek kan meegeven.

Nagelbijten / Gniffelen
B of niet, na 45 minuten hoef je toch echt niet meer te verwachten dat je nog mag starten

Clown

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 15:23

NoireIdylle schreef:
Relaxed schreef:

Ik geloof dat er hier wat spraakverwarring is. Als de jury het (bel)signaal geeft dat de proef moet beginnen heb je 45 seconden(geen minuten dus) de tijd om bij A aan je proef te beginnen.
Doe je dit niet ben je in principe uitgesloten! Zie dressuurreglement.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 15:31

NoireIdylle schreef:
Ik heb afgelopen weekend gejureerd in de klasse B. Daar reed een jonge, ik denk vrij groene, amazone. In de proef moest zij op een gegeven moment E afwenden en B rechterhand. Op de middenlijn was al te zien dat ze stelling naar links ging aannemen, waardoor er vanaf de zijlijn 2x behoorlijk hard gebruld werd: RÉCHTS!!! RÉCHTS!!! (dit bleek een collega jurylid, niet in functie op dat moment te zijn..) Officieel moet je dus zo'n meisje af rekenen op "hulp van derden" en dus uitsluiten. Ik heb ervoor gekozen om het op haar protocol te vermelden als waarschuwing. Helaas heb ik die persoon na afloop niet meer gezien, en dit dus niet meer aangekaart bij haar. Maar zouden jullie zo'n meisje in dit geval wel de baan uit hebben gestuurd?

Ja hoor, die gaat er bij mij gelijk uit. Weet je waarom: omdat het reglement dat voorschrijft! Juist door soms wel en soms niet de relels correct te volgen kweek je verwarring.
Daarbij komt dat je niet weet, alleen maar denkt, dat het een groene amazone is. Maar als die nu een keer uitgesloten was, had ze duidelijk begrepen hoe de spelregels zijn.
Er wordt te veel gegoocheld met het reglement, op basis van subjectieve maatstaven. Dat maakt de sport niet beter.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 15:33

jury schreef:

Precies jury! Door de regels maar vrij toe te passen ondermijn je het gezag.

Chupa_Chup

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 19:16

ik zou het wel melden maar meteen uitsluiten houd ik zowieso niet so van
als je nou 3 keer verkeerd rijd oke dan moet je de baan verlaten
maar als je B of L1 rijd of een heel druk paard hebt en het amper onder controle hebt en daardoor je voorlezer moeilijk kan verstaan heb ik dat gedeelte sogenaamd niet gesien!!

_10_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 20:36

Chupa-Chup, ben jij jury dan Nagelbijten / Gniffelen
(gezien je taalgebruik)

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 08:58

Chupa_Chup schreef:
ik zou het wel melden maar meteen uitsluiten houd ik zowieso niet so van
als je nou 3 keer verkeerd rijd oke dan moet je de baan verlaten
maar als je B of L1 rijd of een heel druk paard hebt en het amper onder controle hebt en daardoor je voorlezer moeilijk kan verstaan heb ik dat gedeelte sogenaamd niet gesien!!

En door dit soort goedbedoelde maar overbodige acties komen deelnemers en juryleden in verwarring. Soms geldt iets wel, en soms iets niet. Waardeloos is dat, en wat krijg je: de officials die zich gewoon aan het reglement houden, worden als extra streng of zeurderig beschouwd.
Een voorlezer niet goed verstaan is niet mijn probleem, maar dat van de deelnemer, leer de proef uit je hoofd!!!